اخبار خودرو ایران
طی سفر به ارگ جدید صورت گرفت

در خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم چه خبر است؟

عکاس: متین نصیری
شنبه - ۱ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

شرکت کرمان خودرو همزمان با برگزاری نمایشگاه خودرو کرمان 1401، بازدیدی را برای خبرنگاران صنعت خودرو از خط تولید شرکت کرمان خودرو شامل خودروسازان بم و کرمان موتور و همچنین قطعه سازی این شرکت را تدارک دید تا اصحاب رسانه از نزدیک با اقدامات صورت گرفته در خطوط تولید این شرکت، نحوه تولید و برنامه های توسعه ای آینده برای خطوط تولید کرمان خودرو آشنا شوند.

بازدید از خط تولید خودروسازان بم در ارگ جدید بم

به گزارش خودرونویس، شرکت کرمان خودرو با هدف کارآفرینی در منطقه بم کارخانه های خود را ارگ جدید بم تاسیس کرد. شرکت خودروسازان بم به عنوان یکی از زیرمجموعه های کرمان خودرو بوده که از سال 1397 با راه اندازی این سالن تولید با ظرفیت تولید 18 دستگاه خودرو در ساعت فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد که خودروهای لیفان و جیلی را در گذشته تولید می کرده است. اما طی این سالهایی که خودروسازان بم محصولی را برای عرضه نداشته، برای اینکه از خط تولید آن بهره برداری و استفاده شود، شرکت کرمان خودرو تصمیم به تولید برخی از محصولات کرمان موتور در خط تولید خودروسازان بم گرفت.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

در این راستا بخش هایی از بدنه خودرو جک J4 در خط تولید خودروسازان بم تولید می شود که از جمله آنها می توان به سازه جانبی بدنه جک J4 اشاره کرد که پس از ساخته شده در خودروسازان بم، برای تولید کامل بدنه به خط تولید کرمان موتور ارسال می شود. اما فعالیت اصلی خودروسازان بم اکنون در خصوص تولید کامل جک S3 بوده که بدنه آن به صورت ساخته شده از کرمان موتور به خط تولید خودروسازان بم آورده شده و سپس در خط تولید این شرکت تزیینات شامل تریم و چراغ ها، داشبورد، پیشرانه، گیربکس و سایر بخش های قوای محرکه جک S3 نصب می شود و خودرو جک S3 به صورت کامل از خط تولید خودروسازان بم خارج می شود.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

تولید خودرو جک S3 که محصول کرمان موتور بوده در خط تولید خودروسازان بم اصلا موضوع عجیبی نیست. با توجه به اینکه خودروسازان بم یکی از زیرمجموعه های شرکت کرمان خودروست، بدین ترتیب به منظور جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از خواب سرمایه، این تصمیم هوشمندانه گرفته شده است. البته فعالیت های خودروسازان بم به این اقدامات محدود نشده و این شرکت در نمایشگاه خودرو کرمان محصول اختصاصی و جدید خود یعنی کراس اوور بک ایکس3 پرو BAC X3 را معرفی کرد که قرار است در همین کارخانه در کنار جک S3 کرمان موتور تولید شود. مدیر کارخانه خودروسازان بم طی بازدیدی که از این کارخانه داشتیم اظهار کرد که سال آینده در همین کارخانه خط رنگ فول رباتیک و بسیار پیشرفته با ظرفیت رنگ 18 دستگاه خودرو در ساعت احداث خواهد شد که اکنون در مرحله نصب تجهیزات است. مدیر کارخانه خودروسازان بم در ادامه گفت که این سالن رنگ از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در زمینه رنگ آمیزی بدنه خودرو بهره گرفته و کاملا به صورت فول رباتیک بوده و انتقال و جا به جایی از لحظه ورود به سالن رنگ تا خروج از سالن رنگ و ورود به سالن تریم و تزیینات به صورت مکانیزه و رباتیک انجام می شود.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

در پایان باید ذکر کنیم که خودروسازان بم فعالیت خود را در دهه 1380 به عنوان نماینده فولکس واگن آغاز کرد و به دلیل تحریم ها به ناچار به سمت تولید و مونتاژ خودروهای چینی رفت.

 

ویدیو بازدید از خط تولید خودروسازان بم و کرمان موتور

 

 

بازدید از شرکت نخل ارگ کریمان

شرکت تولیدی قطعات بدنه نخل ارگ کریمان در زمینه تولید بدنه خودرو شامل پرس های G1 و G2 در زمینه تولید قطعات بدنه محصولات کرمان خودرو فعالیت می کند. در حال حاضر عمده فعالیت این کارخانه در زمینه تولید قطعات بدنه خودرو جک J4 شامل گلگیرها، سازه سقف و قطعات تقویتی داخل سقف است. در شرکت دو خط پرس G1 و G2 قرار دارد که برای پرس قطعات مختلف توسعه پیدا کرده اند. خط پرس G1 دارای سه پرس با قدرت 2300 تن، 1250 و 1000 تن است. خط پرس G2 شامل 5 تا پرس با ظرفیت های 400، سه پرس 600 تن و 1000 تن است.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

مراحل تولید قطعات بدنه جک J4 در این شرکت بدین صورت بوده که ورق به صورت رول وارد این شرکت می شود و سپس شیت بندی شده و توسط پرس ها در چهار مرحله به قطعات مورد نظر تبدیل می شود. در حال حاضر صرفا قطعات بدنه جک J4 در این شرکت تولید می شود. اما در آینده احتمال تولید قطعات سایر خودروهای کرمان موتور مانند جک S3 نیز در این شرکت وجود دارد. پس از تولید گلگیرها و سازه سقف، این قطعات به خطوط تولید برای تکمیل بدنه خودرو ارسال می شود.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

بازدید از خط تولید شرکت قوای محرکه کرمان خودرو

در ادامه بازدید، به شرکت قوای محرکه کرمان خودرو سر زدیم. در این شرکت از سال 1379 گیربکس خودرو پراید تولید شد و سپس قطعات گیربکس سایر خودروها و سرسیلندر، سگ دست برای خودروهایی مانند زامیاد، جک S5 و … برای خطوط تولید و همچنین بازار افترمارکت در این شرکت تولید شد. از اقدامات مهم انجام شده در این شرکت تولید آزمایشی پیستون جک J4 بوده که در صورت تایید پس از تست های انجام شده، حذف از پک شده و بدین ترتیب داخلی سازی این خودرو باز هم افزایش می یابد.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

در این شرکت قطعات دیگری از جمله پیستون پراید، دوو سیلو، ماتیز و سرسیلندر انواع خودرو، سگ دست جلو و عقب انواع خودرو و دیگر قطعات تولید می شود.

 

بازدید از خط تولید کرمان موتور

در پایان به خط تولید کرمان موتور رفتیم که در این شرکت شش محصول جک به صورت موازی در کنار هم تولید می شوند. برنامه تولید در این شرکت با توجه به برنامه های فروش کرمان موتور و همچنین موجودی پک های CKD کرمان موتور منعطف بوده و به صورت همزمان امکان تولید شش محصول فعلی کرمان موتور در این شرکت به صورت همزمان وجود دارد.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

در ابتدا قطعات مختلف بدنه از جمله شاسی، ساید بدنه، سقف و … به همدیگر متصل می شود و سپس وارد کاموایر شده و به ایستگاه شماره زدن می رسد. در این قسمت شماره بدنه و شاسی روی خودرو نصب می شود و سپس به ایستگاه جوشکاری منتقل شده و اتصالات بدنه کاملا به یکدیگر جوش داده می شوند. سپس اگر دفرمگی در بدنه مشاهده شود، با عملیات سنگ زنی این مورد برطرف می شود. سپس درب های جانبی، درب موتور و صندوق عقب روی خودرو نصب می شود و وارد ایستگاه کیفیت می شود و سپس به ایستگاه صافکاری وارد می شود و نیروهای چک من موارد مورد نظر بررسی شده و اگر مشکلی در تولید باشد در این قسمت برطرف شده و سپس به ایستگاه رنگ وارد می شود.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

در حال حاضر پاشش رنگ در شرکت کرمان موتور به صورت دستی انجام می شود که از ماهرترین و با تجربه ترین نقاش ها در این شرکت استفاده شده که یکنواختی رنگ از بین نرود. اما در سال آینده سالن رنگ فول رباتیک کرمان موتور احداث می شودکه ضمن بالارفتن کیفیت رنگ، ظرفیت سالن رنگ نیز به مراتب افزایش پیدا می کند. در حال حاضر کرمان موتور دارای 14 اتاق رنگ بوده که برخی به صورت غوطه ور و برخی به صورت پاششی بوده و پس از رنگ آمیزی بدنه خودرو به کوره برده می شود.  لازم به ذکر است که در زمانیکه در خصوص تولید کرمان خودرو محصولاتی مانند فولکس واگن گل و دوو سیلو و اسپرو تولید می شد، تولید به صورت رباتیک انجام می شود. ولی اکنون که محصولات جک و حال هم جیلی در این شرکت تولید می شود و تیراژ مانند گذشته بالا نیست، پروسه تولید به صورت دستی انجام می شود که دلیل اصلی آن کاهش هزینه ها و منعطف بودن تولید است.

خط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم و قطعه سازی کرمان موتور (1)

در خط تولید کرمان موتور به صورت متوسط روزانه 110 دستگاه خودرو از انواع محصولات جک تولید می شود. البته این شرکت رکورد تولید روزانه 220 دستگاه خودرو را نیز داشته است.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟