اخبار خودرو ایران
کراس اوور آلمانی چینی وارداتی ماموت خودرو

جتا VS7 همزاد سئات تاراکو و اشکودا کودیاک در ایران

دوشنبه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

جتا VS7 یک کراس اوور سایز متوسط و محصول مشترک کمپانی فولکس واگن و فاو چین بوده که قرار است به زودی توسط ماموت خودرو به صورت وارداتی به ایران عرضه شود.

به گزارش خودرونویس، جتا VS7 سومین محصول برند Jetta بوده که در ابتدا تصور می شد یک برند ویژه بازار چین باشد. اما حال مشخص شده که به بازار کشورهای دیگر از جمله ایران نیز راه پیدا کرده است. این خودرو روی پلتفرم MQB فولکس واگن توسعه یافته و رسما با سئات تاراکو، اشکودا کودیاک و فولکس واگن تیگوآن Allspace پلتفرم و مشخصات فنی مشترکی دارد.

 

ویدیو معرفی جتا VS7 همزاد فولکس تیگوآن Allspace

 

ماموت خودرو که پیشتر هم محصولات مختلفی از گروه خودروسازی فولکس واگن شامل تیگوآن، پاسات و گلف را عرضه کرده بود، اینبار در شرایط تحریم به سراغ عرضه برند جتا Jetta یا جوینت ونچر فولگس واگن در چین رفته و قصد دارد محصولات مختلفی از این برند از جمله کراس اوور VS7 را به ایران عرضه کند.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

 

لازم به ذکر است که فولکس واگن در سال 1991 جوینت ونچر فولکس-فاو را تاسیس کرد. برند جتا به صورت رسمی در سال 2019 تاسیس شد و فولکس در این سال بود که تصمیم گرفت برخی محصولات خود را با برند جتا Jetta به بازار چین عرضه کند. این برند پیشتر تنها یک محصول آن هم سدان فولکس واگن جتا را در سبد محصولات خود داشت. این خودرو به حدی موفق عمل کرد که فولکس در سال 2019 تصمیم گرفت که برند جتا را تحت جوینت ونچر فولکس – فاو تاسیس کند.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

 

طراحی ظاهری جتا VS7

جتا VS7 از نظر ظاهری داد می زند که یک خودروی اروپاییست و طراحی آن هیچ ربطی به سبک طراحی محصولات آسیایی ندارد. در استایل ظاهری این خودرو ترکیبی از المان های طراحی شده در هر سه خودرو سئات تاراکو و اشکودا کودیاک و فولکس تیگوآن Allspace مشخص است. اما چینی ها سعی کرده اند که با تغییر دیزاین چراغ های جلو، جلوپنجره و سپر مقداری استایل این خودرو را از همزادهای اروپایی آن متمایز کنند که در این زمینه موفق نبوده اند.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

از طرفی طراحی ظاهری این خودرو تا حد بسیار زیادی به جتا VS5 شبیه بوده و تنها با نگاه به نمای جانبی و مشاهده طول بیشتر و تغییر طراحی ستون عقب بوده که متوجه تفاوت میان این دو خودرو می شویم. جتا VS7 مانند برادر کوچکتر خود دارای رینگ های آلیاژی 18 اینچی بوده که زیبایی این خودرو را بیشتر کرده اند. نسخه ای که ما در ماموت خودرو مشاهده کردیم، بج ها، لوگوها و رینگ های آن تریمی مشکی داشتند که ترکیب آنها با رنگ تیره بدنه جذابیت ظاهری آن را بیشتر کرده بودند.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

 

طراحی کابین جتا VS7

جتا VS7 در بخش ظاهری کاملا مشابه با محصولات اقتصادی فولکس واگن طراحی شده و داشبوردی با کیفیت با دیزاین اروپایی را به نمایش می گذارد. البته یکی از تفاوت های ظاهری این خودرو با همزادهای اروپایی، لوگوی J بوده که روی جلوپنجره، درب صندوق عقب و غربیلک فرمان نصب شده، اما دیزاین این خودرو به حدی اروپاییست که اگر شما این لوگو را با لوگوی سئات یا فولکس واگن تغییر دهید هیچکس به شما شک نمی کند!

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

جتا VS7 پرچمدار محصولات این برند دو رگه چینی – آلمانی بوده و این موضوع کاملا در طراحی کابین و متریال استفاده شده در آن مشخص است. به عبارت دیگر این خودرو خوش ساخت ترین کابین را بین سه محصول جتا داراست و ضمن دارابودن طراحی بهتر و کابین جادارتر، کیفیت بالاتری هم دارد. نکته جالب در خصوص این خودرو فضای بسیار زیاد پا در ردیف دوم بوده که چنین فضای زیادی را در کمتر خودرویی با این ابعاد مشاهده کرده بودیم. در حالتی که صندلی جلو برای راننده با قد 180 در راحتی کامل تنظیم شده باشد، در ردیف دوم تقریبا می توانید پای خود را دراز کنید!

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

 

مشخصات فنی جتا VS7

جتا VS7 دارای پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ TSI فولکس واگن بوده که با کد EA211 شناخته می شود. این پیشرانه قادر به تولید 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده ها به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این خودرو در رده کراس اوورهای سایز متوسط قرار می گیرد و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4624، 1841 و 1633 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2730 میلی متر است.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

لازم به ذکر است که جتا VS7 مشخصات فنی یکسانی با جتا VS5 دارد و تنها به دلیل ابعاد بزرگتر حدود 100 کیلوگرم وزن بیشتری دارد. این خودرو هم مانند دو محصول دیگر این برند دارای پیشرانه ای از برند فولکس واگن بوده و لوگوی این برند آلمانی روی پیشرانه مشخص است. این خودرو روی پلتفرم MQB A2 فولکس توسعه پیدا کرده و بدین ترتیب المان های مشترکی با خودروهایی همچون سئات تاراکو، فولکس واگن تیگوآن Allspace و اشکودا کودیاک دارد.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

تست و بررسی جتا VS7 در کارخانه ماموت خودرو

فرصتی داشتیم تا با این خودرو ملاقات کوتاهی در محیط کارخانه ماموت خودرو داشته باشیم و به تست و بررسی جتا VS7 بپردازیم. این خودرو به دلیل ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر نسبت به VS5 مقداری در شتابگیری اولیه کندتر عمل می کند. طبق اعداد ثبت شده با دستگاه درگی، شتاب صفر تا 100 جتا VS7 حدود 10 تا 11.5 ثانیه به ثبت رسیده که برای یک کراس اوور با این ابعاد و این توان موتور رقم مناسبی است. نکته جالب هماهنگی خوب بین موتور و گیربکس و امکان گاز خوردن موتور تا دور 6200 بود.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

امکانات ایمنی و رفاهی

جتا VS7 بزرگترین و گرانترین محصول این برند بوده و در تریم های مختلفی به بازار چین عرضه شده است. در این لحظه مشخص نیست که ماموت خودرو این کراس اوور آلمانی چینی را با چه سطحی از امکانات ایمنی و رفاهی به بازار ایران عرضه می کند. اما لوکسترین مدل این خودرو دارای شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کمکی حرکت در سربالایی، نمایشگر 10 اینچی مالتی مدیا، سنسور نور و باران، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله، دوربین 360 درجه، سانروف پانورامیک، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شارژ بدون سیم تلفن همراه، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو و کروز کنترل تطبیقی و … است.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

البته ماموت خودرو هنوز آپشن لیست خودروهای جتا وارداتی را اعلام نکرده و هر یک از این موارد ممکن است در نسخه نهایی حذف شوند. جتا VS7 که ما در کارخانه ماموت خودرو مشاهده کردیم دارای سانروف پانورامیک، دوربین دید 360 درجه، کروز کنترل هوشمند، سیستم تهویه دوال با دریچه مجزا برای عقب، نمایشگر مالتی مدیا 10 اینچی و سیستم اتو استارت/استاپ پیشرانه در ترافیک بود.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

قیمت جتا VS7

بسته به سطح امکانات ایمنی و رفاهی، خودرو جتا VS7 قیمتی معادل 15 هزار و 900 تا حدود 20 هزار دلار دارد. با فرض بر اینکه ماموت خودرو نسخه فول این خودرو را به ایران وارد کند و با در نظر گرفتن هزینه حمل و تعرفه گمرکی 55 درصد، این خودرو زیر 2 میلیارد به بازار ایران عرضه نخواهد شد.

جتا VS7 کراس اوور وارداتی ماموت خودرو تست و بررسی

دیگر محصولات جتا در ایران

ماموت خودرو به عنوان نماینده فولکس واگن در ایران، اکنون هر سه محصول جتا یعنی جتا VA3 و جتا VS5 و همین VS7 را ثبت سفارش کرده و به زودی خبرهای بیشتری از این خودروها را منتشر خواهد شد.

5 از 10 رای

دیدگاه شما چیست؟