اخبار خودرو جهان
همچنان سرسخت ولی پاک و بی صدا

جیپ رانگلر 4xe پلاگین هیبریدی معرفی شد

یکشنبه - ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
جیپ رانگلر 4xe

جیپ قصد دارد تا تمامی محصولات خود را در آینده نزدیک الکتریکی سازی کند و برای نشان دادن عزم خود به تازگی از نسخه پلاگین هیبریدی اسطوره آفرود یعنی رانگلر 4xe پرده برداشته است.

به گزارش خودرونویس، جیپ رانگلر پلاگین هیبریدی قرار است که در کنار دو خودروی رنه گید و کامپس پلاگین هیبریدی 4xe از تابستان به بازارهای جهانی عرضه شود. نکته مهم در خصوص رانگلر 4xe پلاگین هیبریدی اینجاست که اضافه شدن دو موتور الکتریکی به قوای محرکه آن هیچ تاثیر منفی روی قابلیت های آفرودی و بیراهه نوردی این خودرو نداشته و این خودرو همچنان یکی از بهترین آفرودرهای موجود در سطح دنیاست. تنها تفاوت نسخه پلاگین هیبریدی با نسخه های بنزینی و دیزلی رانگلر در این است که این خودرو از این پس تمامی موانع و مسیرهای صعب العبور را بی صدا و با اتکا به موتورهای الکتریکی خود طی می کند.

نمای عقب جیپ رانگلر 4xe بدون سقف

مشخصات فنی

جیپ رانگلر پلاگین هیبریدی 4xe از یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ ساخت فیات کرایسلر و دو موتور الکتریکی بهره می برد. برای تامین انرژی این دو موتور الکتریکی یک پک باتری 400 ولتی با ظرفیت 17 کیلووات ساعت تعبیه شده که در زیر صندلی های ردیف دوم جانمایی و نصب شده است. این سیستم پلاگین هیبریدی روی هم رفته قادر به تولید 375 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور است. بدین ترتیب این نسخه الکتریکی سازی شده 37 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به رانگلر دیزلی مجهز به پیشرانه اکودیزل تولید می کند.

این پیشرانه دارای سه مد رانندگی شامل هیبرید، الکتریک و eSave است. عملکرد دو مد اول کاملا از نامشان مشخص است. حالت هیبریدی که مد پیش فرض این خودرو بوده و ابتدا از انرژی ذخیره شده در باتری ها استفاده کرده و در مواقع پرفشار پیشرانه بنزینی را هم وارد مدار می کند.

جیپ رانگلر 4xe

مد الکتریک حالت تمام برقی رانندگی با این خودرو بوده و رانگلر 4xe در این حالت با اتکا به انرژی ذخیره شده در باتری ها به پیمایش خود ادامه می دهد تا شارژ باتری به سطحی بحرانی رسیده و سپس پیشرانه بنزینی وارد مدارد می شود. رانگلر پلاگین هیبریدی در این حالت قادر به پیمایش بیشینه مسافت 40 کیلومتر به صورت تمام الکتریکی است. حالت eSave هم به راننده این اجازه را می دهد که انرژی باتری ها را برای استفاده در مواقع لزوم ذخیره کند.

ترمزهای بازیابنده انرژی تنها یکی از ویژگی های رانگلر 4xe بوده و جیپ به راننده در نحوه کنترل و عملکرد این سیستم آزادی عمل خوبی داده است. زمانی که خودرو روی سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک قرار دارد، این ترمزهای احیا کننده انرژی روی چهار چرخ فعال هستند. همچنین یک حالتی به نام Max Regen نیز برای این خودرو تعریف شده که انرژی را حتی در حالتی که اصلا دریچه گاز این خودرو باز نشده است، بازیابی می کند.

 

عرضه همزمان در بازارهای جهانی

جیپ قصد دارد رانگلر پلاگین هیبریدی را همزمان با عرضه در بازار آمریکا، به بازار اروپا و چین نیز عرضه کند. رانگلر پلاگین هیبریدی در سه نسخه 4xe، Sahara 4xe و رابیکون 4xe به بازار عرضه می شود. نسخه پایه 4xe و Sahara 4xe، دارای سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک فول تایم، دیفرانسیل های دانا 44 در جلو و عقب، حالت انتقال قدرت کمکی سبک و سنگین و قفل دیفرانسیل به منظور بهترین عملکرد در مسیرهای لغزنده و صعب العبور هستند.

ساختار جیپ رانگلر 4xe

ولی نسخه رابیکون 4xe رانگلر به صورت استاندارد با سیستم Trac 4×4، قفل دیفرانسیل های الکتریکی Tru-Lock برای اکسل جلو و عقب، ضریب crawl 77.2:1 و سیستم استابیلایزر و پایدار کننده الکتریکی بدنه خودرو است. نصب نشان Trail Rated روی این خودرو به معنای به روزرسانی های آفرودی مختلفی شامل صفحه های محافظ در زیر بدنه، قلاب های یدک کشی و همچنین قابلیت حرکت در آبی با عمق 72 سانتی متر است. این قابلیت ها و عملکرد برای یک خودروی آفرودر پلاگین هیبریدی خیره کننده است!

 

خشن و جان سخت همچون نسخه های درونسوز

جیپ قصد دارد که به مشتریان خود یادآوری کند این نسخه الکتریکی سازی شده رانگلر هیچ تفاوتی با مدل های پیشین ندارد و از این رو قطعات افترمارکت زیادی را برای نصب روی این خودرو راهی بازار کرده است. جیپ یک کیت لیفت پنج سانتی متری برای رانگلر هیبریدی توسعه داده است. اکسسوری های دیگر این خودرو شامل سپرهای آفرودی، رینگ های آفرودی Bead-Lock و رکاب هایی آفرودی و … است. جیپ همچنین یک شارژر 24 ولتی دیواری برای شارژ خانگی این رانگلر جذاب ارائه کرده است.

جیپ رانگلر 4xe

وجه تمایز ظاهری رانگلر 4xe با سایر مدلها

جیپ برای اینکه این نسخه پلاگین هیبریدی رانگلر از سایر مدلهای این خودرو قابل تشخیص باشد، از رنگی آبی در برخی از قسمت های این خودرو مانند قلاب های یدک کشی، نشان Trail Rated و عبارت Rubicon نصب شده روی کاپوت استفاده کرده است. این تم آبی رنگ درون کابین نیز اعمال شده و جیپ از دوختی با رنگ آبی برای تودوزی رانگلر 4xe استفاده کرده است.

کابین جیپ رانگلر 4xe

قیمت

جیپ هیچ مطلبی در خصوص قیمت این نسخه رانگلر بیان نکرده است. ولی با توجه به قیمت سایر مدل های پلاگین هیبریدی جیپ در اروپا، انتظار داریم که این مدل الکتریکی سازی شده رانگلر قیمت به مراتب بیشتری نسبت به مدل پایه 32 هزار دلاری رانگلر داشته باشد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟