اخبار خودرو جهان
مجهز به موتور 1.3 لیتری توربوشارژ و یک موتور الکتریکی

معرفی نسخه های پلاگ این هیبریدی جیپ رنه گید و کامپس

چهارشنبه - ۱ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 8 دقیقه
جیپ کامپس 4xe و جیپ رنه گید 4xe

اگر تصور می کنید که صرفا خودروهای سواری شهری مناسب برای نصب پیشرانه پلاگ این هیبریدی هستند، کاملا در اشتباهید. چراکه امروز پدر آفرود جهان یعنی کمپانی جیپ، اولین محصولات پلاگ این هیبریدی تاریخ خود را معرفی کرده است. این دو خودرو جیپ رنه گید 4xe و کامپس 4xe هستند که اولین محصولات الکتریکی سازی این کمپانی خودروسازی آمریکایی محسوب می شوند.

به گزارش خودرونویس، البته جیپ طی مدت گذشته، از طراحی و توسعه این دو محصول پلاگ این هیبریدی خبر داده بود؛ ولی باز هم رونمایی خودروهایی الکتریکی سازی شده از برندی که غول آفرود دنیا شناخته می شود، هیجان انگیز است. جیپ از هم اکنون پیش فروش کامپکس و رنه گید پلاگ این هیبریدی را آغاز کرده، ولی قصد دارد این دو خودروی الکتریکی سازی شده را از سپتامبر 2020 به مشتریان تحویل دهد.

جیپ رنه گید 4xe در آب

جیپ رنه گید 4xe پلاگ این هیبریدی

به گفته جیپ تا این لحظه بیش از هزار نفر نسبت به ثبت نام و رزرو نسخه First ادیشن این دو کراس اوور پلاگ این هیبریدی در هشت بازار جهانی اقدام کرده اند. در اروپا نسخه First ادیشن جیپ رنه گید 4xe پلاگ این هیبریدی قیمتی معادل 44 هزار و 773 دلار دارد. ولی کامپس 4xe پلاگ این هیبریدی First ادیشن مقداری گرانتر بوده و برای آن برچسب قیمت 50 هزار دلاری در نظر گرفته شده است. این قیمت ها در حالی است که نسخه های معمولی این دو خودرو قیمتی ارزان تر و مقرون به صرفه تر نسبت به نمونه First ادیشن دارند؛ به عنوان مثال نسخه استاندارد رنه گید پلاگ این هیبریدی در اروپا قیمتی معادل 41 هزار و 500 دلار دارد.

جیپ کامپس 4xe

جیپ کامپس 4xe پلاگ این هیبریدی

چرا الکتریکی سازی؟

شروع الکتریکی سازی کمپانی جیپ در اروپا یک دلیل ساده دارد. جیپ یا به طور کلی بخواهیم بیان کنیم کمپانی مادر فیات کرایسلر باید الزامات سخت تر اتحادیه اروپا را در خصوص آلایندگی و تولید گاز کربن دی اکسید از اگزوز خودروها را رعایت کنند. به تازگی میانگین آلایندگی مجاز خودروها و کربن دی اکسید خروجی از اگزوز آنها توسط اتحادیه اروپا باز هم کاهش داده شده و خودروهای پلاگ این هیبریدی یکی از بهترین راه حل ها برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا قلمداد می شوند.

 

مشخصات فنی

به گفته جیپ، نسخه های 4xe پلاگ این هیبریدی محصولات این کمپانی، بهترین عملکرد و داینامیک رانندگی را نسبت به مدل های پیشین از خود ارائه می دهند. قلب تپنده رنه گید و کامپس پلاگ این هیبریدی، از یک پیشرانه بنزینی 1.3 لیتری و همچنین یک موتور الکتریکی در اکسل عقب تشکیل شده است. بدین ترتیب هیچ اتصال مکانیکی بین موتور الکتریکی و پیشرانه بنزینی وجود ندارد. نیروی تولیدی پیشرانه بنزینی توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل شده و نیروی تولیدی موتور الکتریکی هم به محور عقب منتقل می شود.

جیپ رنه گید 4xe در حال شارژ

نکته حائز اهمیت اینجاست که در صورت انتخاب مد رانندگی تمام الکتریکی، سیستم انتقال قدرت رنه گید و کامپس باز هم به صورت تمام چرخ محرک است و سواری  بی صدا و راحتی را برای راننده و سرنشین به ارمغان می آورند. حالت تمام الکتریکی این دو خودرو برای پیمودن مسیرهای کوتاه روزانه در شهر، بسیار ایده آل است و اگر مسافت روزانه کوتاه باشد، دیگر نیازی به استفاده از پیشرانه درونسوز نیست.

جیپ رنه گید و کامپس 4xe پلاگ این هیبریدی به یک پک باتری 11.4 کیلووات ساعتی برای تامین انرژی موتور الکتریکی مجهز شده اند. شاید این پک باتری چندان بزرگ و پرظرفیت نباشد، اما نصب آن باعث شده هیچ لطمه ای به فضای داخلی، فضای بار و حتی جای تایر زاپاس این خودرو وارد نشود.

جیپ رنه گید 4xe و کامپس 4xe

در حالی که انتظار می رفت این دو خودروی پلاگ این هیبریدی در حالت الکتریکی قادر به پیمودن مسافت 50 کیلومتر باشند، ولی ظاهرا طبق استاندارد WLTP رنه گید در حالت الکتریکی 42 کیلومتر مسافت را طی می کند. شاید کامپس به دلیل آیرودینامیک بهتر مقداری مسافت بیشتری را در این حالت طی کند.

 

نسخه های مختلف با قدرت متفاوت

کمپانی جیپ رنه گید و کامپس پلاگ این هیبریدی را در سه نسخه لیمیتد، S و Trailhawk راهی بازار می کند. همچنین بیشینه قدرت تولیدی سیستم هیبریدی این دو خودرو بسته به مدل انتخابی 190 یا 240 اسب بخار است.

در نسخه لیمیتد پیشرانه 1.3 لیتری توربوشارژ قادر به تولید بیشینه قدرت 130 اسب بخار و بیشینه گشتاور 270 نیوتن متر بوده که در کنار آن یک موتور الکتریکی 60 اسب بخاری با بیشینه گشتاور 250 نیوتن متر ایفای نقش می کند. ولی در دو نسخه S و Trailhawk این پیشرانه 1.3 لیتری توربو قادر به تولید بیشینه قدرت 180 اسب بخار شده و در سایر مشخصات فنی این خودرو دیگر تفاوتی اعمال نشده است. جیپ اظهار کرده که رنه گید و کامپس پلاگ این هیبریدی قادرند طی 7.5 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابند. این دو خودروی پلاگ این هیبریدی قادرند تا در صورت ترکیبی به بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست یابند، ولی در حالت تمام الکتریکی بیشینه سرعت قابل پیمایش آنها به 130 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

کابین جیپ کامپس 4xe

در خصوص شارژ باتری ها جیپ اعلام کرده در صورت اتصال به یک شارژر تک فاز 7.4 کیلوواتی، باتری رنه گید و کامپس 4xe طی 100 دقیقه به طور کامل شارژ می شود.

به لطف نصب پک باتری در زیر صندلی ردیف دوم، هیچ فضایی از کابین رنه گید و کامپس 4xe کم نشده و ظرفیت فضای بار آنها دقیقا مشابه نمونه درونسوز است. بدین ترتیب رنه گید دارای فضای باری معادل 330 لیتر و کامپس دارای فضای باری برابر با 420 لیتر است. البته با خواباندن صندلی های عقب، ظرفیت فضای بار به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

 

 

 

 

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟