به گزارش خودرونویس، ایران خودرو اقدامات بسیار مهمی را تا به اینجا در سال 1401 انجام داده است. با توجه به گلایه های شدیدی که از کیفیت محصولات داخلی وجود داشت، ایران خودرو 272 پروژه کیفی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را تدوین کرد که تقریبا 80 درصد آنها محقق شده و نتیجه آن رشد کیفیت محصولات ایران خودرو بوده که مراجعه کمتر خودروها برای استفاده از خدمات گارانتی به نمایندگی های ایران خودرو گواه از رشد کیفیت محصولات بزرگترین خودروساز خاورمیانه می دهند.

اما مهم ترین اقدام ایران خودرو که در سال 1401 محقق شده، جلوگیری از تولید خودرو به صورت ناقص و پایه ریزی و تحقق تولید 100 درصد عبور مستقیم است. سالها صنعت خودروسازی ایران به دلیل مدیریت غلط و ناکارآمد از تولید ناقص خودرو ضربه خورده است. تولید ناقص خودرو عملا باعث درجا زدن، غیر ممکن ساختن برنامه ریزی برای توسعه، افت کیفیت و در نتیجه پایین آمدن شاخص رضایتمندی مشتری از خودروسازان ما شده بود. اما تیم جدید مدیریت ایران خودرو این تابو را شکست و تعریف تولید در صنعت خودروسازی ما را تغییر داد.

برنامه های تولید ایران خودرو روی تولید به صورت 100 درصد عبور مستقیم قفل شده و دیگر در ایران خودرو موضوعی به نام تولید خودرو به ناقص معنا ندارد و عملا تولید ناقص اصلا ممکن نیست. ایران خودرو از 31 اردیبهشت سال 1401 موفق شد تولید خودرو به صورت کامل و 100 درصد عبور مستقیم را در تمام سایت های تولیدی خود پیاده سازی کند و دیگر هیچ خودروی ناقصی از خطوط تولید این شرکت خارج نشد. زمانی که خیال ایران خودرو از بابت تحقق تولید عبور مستقیم و کامل خودرو راحت شد، این شرکت توانست به دیگر برنامه ها و اهداف خود بپردازد. ایران خودرو در گام بعدی دو پروژه رمپ آپ تولید و همچنین تکمیل و تجاری سازی خودروهای ناقص و کسری قطعه دار موجود در پارکینگ های خود را کلید زد. اواسط شهریور ماه و پس از تعطیلی تابستانی ایران خودرو بود که این شرکت خبر از صفر شدن خودروهای ناقص دپو شده در پارکینگ های خود داد که با این اقدام بار سنگینی از روی دوش ایران خودرو برداشته شد و عرضه این خودروها به بازار موجب خلق اعتبار برای پرداختن این شرکت به دیگر برنامه های توسعه ای شد. حال که این دو وزنه تولید خودرو به صورت ناقص و همچنین خودروهای ناقص دپو شده از دست و پای ایران خودرو باز شده بود، این شرکت با تمام قدرت به برنامه مهم تر خود یعنی افزایش تیراژ تولید و رشد کیفیت محصولات پرداخت.

رکوردشکنی ایران خودرو تولید خودرو سال 1401 (1)

مهمترین عاملی که تا به امروز باعث شده بود تولید خودرو در ایران به صورت ناقص صورت بگیرد و خودروساز نتواند تیراژ تولید ثابتی داشته باشد و تولید به صورت سینوسی انجام شود، عدم سرمایه گذاری برای شناسایی گلوگاه های تولید و برطرف کردن آن بوده است. ایران خودرو با مطالعه دقیق موفق به شناسایی گلوگاه های تولید شده و در گام بعدی برای برطرف کردن این گلوگاه ها سرمایه گذاری کرد. این اقدام در گام اول باعث شد تا تولید خودرو به صورت کامل صورت بگیرد و به موجب سرمایه گذاری در این گلوگاه ها ایران خودرو توانست پله پله تیراژ تولید خود را افزایش دهد. تولید عبور مستقیم و افزایش تیراژ تولید در ایران خودرو با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی کامل بین ایران خودرو و قطعه سازان زنجیره تامین صورت گرفته است.

نتیجه شناخت کامل تیم ایران خودرو در سال 1401 از قطعه سازان، همفکری، شناخت و رفع گلوگاه های تولید و سرمایه گذاری برای برطرف کردن نقاط ضعف شکسته شدن رکورد تولید ایران خودرو سال 1400 ایران خودرو در تاریخ 30 آذر سال 1401 است. ایران خودرو که سال جاری را با کوهی از مشکلات اعم از خودروهای ناقص کف پارکینگ، مشکلات کیفی و همچنین تولید ناقصی که در صنعت خودرو نهادینه شده بود شروع کرد، حال موفق شد همزمان با شب یلدا ضمن فارق شدن از خودروهای ناقص کف و تولید ناقص خودرو، رکورد تولید سال گذشته خود را بشکند.

سال 1400 ایران خودرو 459 هزار و 898 دستگاه خودرو تولید کرد. اما ایران خودرو در روز پایانی آذر سال 1401 موفق شده که از رکورد تولید 460 هزار دستگاهی سال گذشته را با تولید 461 هزار خودرو که تنها 63 هزار دستگاه آن در آذر ماه تولید شده بشکند. پیشتر ایران خودرو از تولید بیش از 60 هزار خودرو در آذرماه خبر داده بود که ظاهرا این امر به لطف هماهنگی کامل با زنجیره تامین و همراهی قطعه سازان محقق شده است. قطعه سازان ایران خودرو سال 1401 را بهترین ایران خودرو در ادوار گذشته می دانند و اظهار کرده اند که به لطف برنامه ریزی دقیق این شرکت برای تولید و همچنین پرداخت به موقع مطالبات قطعه ساز، زنجیره تامین هم می تواند برنامه ریزی دقیقی برای تولید قطعات و همچنین افزایش تیراژ قطعات تولیدی داشته باشد.

حال که ایران خودرو در شب پایانی پاییز سال 1401 موفق به شکستن رکورد تولید سال گذشته خود شده، زمزمه هایی از جهش تولید در زمستان به گوش می رسد. خوشبختانه ایران خودرو پس از فتح هر قله به فکر فتح قله دیگری بوده و به جایگاه فعلی خود بسنده نمی کند. طبق گزارش های شنیده شده، ایران خودرو برای تولید ماهانه حداقل 70 هزار دستگاه برای زمستان سال 1401 برنامه ریزی کرده که این رکورد تولید در صورت تحقق در کل تاریخ ایران خودرو بی سابقه است. لازم به ذکر است که تیراژ تولید 63 هزار دستگاهی آذرماه سال 1401 ایران خودرو مشابه با تیراژ تولید این شرکت در اردیبهشت ماه سال 1397 و قبل از شروع دوباره تحریم هاست. این در حالی بوده که ایران خودرو و به طور کلی صنعت خودرو با سخت ترین تحریم های تاریخ خود دست و پنجه نرم می کند و شرایط فعلی برای خودروساز و قطعه ساز به هیچ عنوان با شرایط سال 1397 که خبری از تحریم ها نبود قابل مقایسه نیست. ضمن اینکه در آن زمان حدود نصف تولید ایران خودرو به خودروهای CKD مربوط می شد و اکنون تنها 5 درصد تولید ایران خودرو به خودروهای CKD مربوط بوده و این آمار به خودروهای تولید داخل آن هم با داخلی سازی بالاتر از 75 درصد مربوط است.

تحقق تولید عبور مستقیم در ایران خودرو و جلوگیری از تولید خودرو به صورت ناقص هم برای ایران خودرو و هم برای مصرف کننده مزایای زیادی داشته است. به لطف جلوگیری از تولید ناقص و تحقق تولید عبور مستقیم، از اقدامات اضافه شامل جابه جایی، بازگرداندن چندباره خودرو به خط تولید، کنترل کیفیت چند باره و نگهداری خودرو در پارکینگ در انتظار قطعه جلوگیری به عمل آمده که همه این موارد موجب کاهش هزینه های خودروساز و همچنین افزایش کیفیت خودرو به لطف امکان کنترل کیفیت و نظارت دقیق روی روند تولید خودروست.

با توجه به اینکه امروزه خودرو در ایران یک کالای سرمایه ای تلقی می شود، هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا در این مدت موجب التهاب بازار خودرو شده بود. حال که ایران خودرو با اینکه سه ماه تا پایان سال 1401 باقی مانده موفق به شکستن رکورد تولید خود در سال گذشته شده، می توان به آینده بازار خودرو امیدوار بود. چراکه عرضه بیشتر و پرتعدادتر خودرو به بازار می تواند موجب برطرف شدن این التهابات و رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی شود.

 

5 از 1 رای