اخبار خودرو ایران
رقابت دو هاچبک اقتصادی از سگمنت B

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20

دوشنبه - ۲ آبان ۱۴۰۱
خواندن 7 دقیقه
مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

ایران خودرو مدتیست که به صورت جدی تصمیم به بازنگری در سبد محصولات خود گرفته و خودروهای قدیمی و بی کیفیت را از چرخه تولید خارج و به جای آنها محصولاتی جدید، با طراحی بروز و تکنولوژی هایی مدرن و رقابتی را معرفی کرده که از جمله آنها می توان به خودروی TF21 اشاره کرد که مدتی پیش توسط ایران خودرو به عنوان یک هاچبک اقتصادی البته در مدل پروتوتایپ معرفی شد. خودروی TF21 یک هاچبک سگمنت B بوده که با اتکا به پلتفرم مدرن، طراحی جذاب، پیشرانه مدرن و ویژگی هایی که در آن لحاظ شده توان رقابت با رقبای هم کلاس وارداتی و مونتاژی را دارد. در این مطلب قصد مقایسه خودروی TF21 ایران خودرو را با هیوندای i20 که یکی از محبوبترین هاچبک های وارداتی و عرضه شده در داخل کشور بوده داریم.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو به خوبی از محبوبیت خودروهای هاچبک جمع و جور به خصوص در بازار ایران آگاهی دارد و از همین الان به فکر طراحی و توسعه جانشینی برای خانواده محبوب و جذاب پژو 206 و 207 افتاده است. این جانشین شایسته خودرو TF21 بود که هم اکنون در مدل رانینگ پرتوتایپ رونمایی شده و قرار است که در شهریور سال 1402 نسخه تولیدی این خودرو وارد خط تولید شود. با توجه به اینکه TF21 در مرحله رانینگ پرتوتایپ بوده، ممکن است که در نسخه تولیدی 20 تا 25 درصد تغییر را در بخش ظاهری و تریم داخلی شاهد باشیم که البته عمده این تغییرات به جزییات طراحی ظاهری و تریم داخلی مربوط خواهند بود.

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

هیوندای i20 یکی از محبوبترین هاچبک های سگمنت B موجود در بازار ایران بوده که نسل دوم آن به صورت مونتاژی و نسل اول آن به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شد. در این مطلب نسل دوم و جدیدتر هیوندای i20 را برای مقایسه با خودروی TF21 ایران خودرو در نظر گرفته ایم.

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

مقایسه طراحی ظاهری خودرو TF21 با هیوندای i20 نسل دو

ایران خودرو پس از معرفی کراس اوور ری را، سعی کرد که سبک طراحی این خودرو را در محصولات آینده خود نیز اعمال کند و به این ترتیب یک زبان طراحی خانوادگی را پایه ریزی کند. خودرو TF21 هرچند از نظر استایل ظاهری متمایز از ری را طراحی شده، ولی رد پای زبان طراحی ری را در آن مشخص بوده و می توان گفت که ایران خودرو هم مانند خودروسازان مطرح دنیا یک سبک طراحی جدید را برای خود پیدا کرده است. خودرو TF21 در نمای جلو دارای جلوپنجره ای بزرگ درون سپر بوده که روی آن نقاط تزیینی کرومی لحاظ شده که زیبایی آن را بیشتر کرده است. این ورودی هوا از دو طرف با چراغ های مه شکن دایره ای شکل که درون یک قاب مشکی قرار گرفته اند احاطه شده است. مقداری بالاتر چراغ های اصلی TF21 طراحی شده که گرافیک درون جذابی دارند و بین این دو چراغ ها یک نوار تزیینی خاکستری رنگ و همچنین یک ورودی هوای باریک طراحی شده است. چراغ های روشنایی در روز LED این خودرو به صورت یکپارچه درون قاب چراغ های اصلی طراحی شده است.

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

 

خودرو TF21 در نمای جلو طراحی زیبا، مدرن و جذابی را به نمایش می گذارد. ماشین TF21 ایران خودرو در نمای جانبی طراحی ساده تری داشته و سعی شده که در طراحی آن از خطوط تیز دوری شود. نمای عقب TF21 جاییست که هنوز به نظر می رسد جزییات طراحی آن کامل نشده، ولی در همین مرحله هم زیبا بوده و از جمله بارزترین ویژگی های این قسمت می توان به گرافیک جذاب چراغ های عقب اشاره کرد که هماهنگ با چراغ های جلو طراحی شده است. نسخه رونمایی شده ایکو TF21، مدل شبه کراس یا کراس لوک بوده که این موضوع از روف راک، فلاپ های نصب شده در آرک چرخ ها و تریم مشکی درون سپرهای عقب و جلو کاملا پیداست.

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

هیوندای i20 در نسل دوم یک سر و گردن بالاتر از نسل قبلی خود طراحی شد و مقداری هم در ابعاد رشد داشت. سبک طراحی هیوندای i20 نسل دوم تا حد زیاد به TF21 شبیه بوده و یک ورودی هوا بزرگ در مرکز سپر قرار دارد و مه شکن ها نیز در داخل سپر طراحی شده اند. در کنار مه شکن ها نیز چراغ های روشنایی در روز که به صورت لامپ هستند، جانمایی شده اند. چراغ های اصلی هیوندای i20 در بالاترین قسمت پروفیل جلو قرار دارند که توسط یک وروی هوای باریک که لوگوی هیوندای در مرکز آن قرار دارد، به یکدیگر متصل شده اند. با وجود شباهت طراحی هیوندای i20 به خودرو TF21، اما هیوندای استایلی آسیایی داشته و خودرو Tf21 حداقل در نمای جلو چهره اروپایی تری دارد. هیوندای i20 در نمای جانبی طراحی ساده تری نسبت به نمای جلو و عقب دارد و شاهد اجرای یک خط شخصیت ساده از لبه چراغ های جلو تا عقب هستیم. در نمای عقب هم چراغ هایی نئون تایپ با گرافیکی جذاب قرار دارند که تا داخل درب صندوق عقب امتداد یافته اند.

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

هیوندای i20 یکی از زیباترین هاچبک های سگمنت B بوده که به دلیل طراحی آن فروش خوبی را در ایران تجربه کرد. از آن سو خودرو TF21 ایران خودرو با بنچمارک قرار دادن جذابترین خودروهای هاچبک و شبه کراس دنیا مانند مینی کوپر و کانتریمن طراحی شده و توانسته استایلی اروپایی تر و شاید مقداری جذابتر نسبت به هیوندای i20 به ویژه در نمای جلویی داشته باشد. ولی به طور کلی موضوع طراحی و استایل ظاهری سلیقه ای بوده و نمی توان به طور قطعی اظهار کرد که کدام خودرو زیباتر طراحی شده است.

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

مقایسه مشخصات فنی خودرو TF21 با هیوندای i20

خودرو TF21 به پیشرانه آشنای TU5P مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق 1587 سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 150 نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده ای پنج سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دنده ای را هم دارد. پیشرانه TF21 یکی از محبوبترین پیشرانه هایی بوده که روی خودروهای تولیدی در داخل کشور نصب شده است. از جمله مزایای موتور TF21 می توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد. این احتمال وجود دارد که ایران خودرو در آینده از پیشرانه سه سیلندر 1 لیتری با ترکیب توربوشارژ برای نصب روی TF21 و سایر محصولات خود نیز استفاده کند.

هیوندای i20 دارای یک موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر بوده که قادر به تولید 99 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس 4 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

در بحث مقایسه خودرو Tf21 با هیوندای i20، در زمینه مشخصات فنی برتری با TF21 است. این خودرو از پیشرانه بروزتر و قدرتمندتری هم در زمینه توان و هم در زمینه گشتاور بهره می برد و در نسخه اتوماتیک به گیربکس جدیدتر 6 دنده مجهز شده که تجربه رانندگی لذتبخش تر، شتابگیری یکنواخت تر و عملکردی بهتر دارد.

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

طراحی احتمالی کابین TF21

مقایسه امکانات ایکو TF21 با هیوندای i20 نسل دوم

ایران خودرو هنوز لیست کامل تجهیزات رفاهی و ایمنی خودرو Tf21 را منتشر نکرده. اما می دانیم که این خودرو دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور و سنسور باران، رینگ آلومینیومی 15 اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی 7 اینچی، سیستم ورود بدون کلید Keyless، سنسور نور و سنسور باران و راهنمای تعویض دنده و … بوده که برای یک خودرویی که نام اقتصادی را یدک می کشد، بسیار مناسب به نظر می رسد.

در آنسو هیوندای i20 نسل دوم در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی دارای دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز به همراه سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC به بازار عرضه می‌کند. همچنین i20 امکانات رفاهی مانند آینه الکتروکرومیک، سیستم اخطار دهنده فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی 7 اینچی مالتی مدیا، دوربین دید عقب و سنسور دنده عقب، سنسور باران، آینه‌های کناری برقی دارای گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم رهیاب دارد.

مقایسه خودرو TF21 ایران خودرو با هیوندای i20 (1)

به نظر می رسد که خودرو TF21 ضمن اینکه تمامی تجهیزات هیوندای i20 نسل دوم مونتاژی را در خود جای داده، دارای سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای بوده که رقیب کره ای فاقد آن است. ولی به طور کلی هر دو خودرو به عنوان هاچبک های اقتصادی سگمنت B تجهیزات قابل قبولی را ارائه می دهند.

 

خودرو TF21 دومین تلاش ایران خودرو برای رقابت با خودروهای مطرح همرده جهانی بوده و طراحی ری را ایران خودرو را به این باور رساند که دانش مهندسی عرضه محصولاتی مدرن، مطابق استاندارد روز و 85گانه و قابل رقابت با محصولات تراز اول دنیا را دارد. با توجه به اینکه مالکیت پلتفرم P200 خودرو Tf21 برای ایران خودروست، به نظر می رسد که این خودرو با اتکا به طراحی زیبا و تجهیزات خوبی که برای آن در نظر گرفته شده بتواند در بازارهای صادراتی موفق عمل کند.

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟