به گزارش خودرونویس، خودرو تارا اولین تلاش جدی ایران خودرو برای عرضه سدانی فراتر از محصولات پیشین و مجهز به استانداردهای جهانی بود و همین موضوع سبب شد ایران خودرو بتواند روی صادرات تارا نیز حساب باز کند و استقبال خوبی از تارا در برخی از بازارهای صادراتی هم شده است. یکی از رقبای تارا در بازارهای صادراتی، نیسان سانی بوده که یک سدان اقتصادی از برند نیسان بوده که رقیب مستقیم تارا محسوب می شود. در ادامه به مقایسه ایکو تارا و نیسان سانی از جنبه های مختلف می پردازیم.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

مقایسه طراحی ظاهری تارا ایران خودرو با نیسان سانی

تارا از زبان طراحی جدید ایران خودرو بهره می برد. در نمای جلوی تارا سعی شده که از صورت یوزپلنگ ایرانی الگوبرداری شود تا چهره خشنی به ارمغان آید. در نمای جانبی تارا شاهد درب های بزرگی هستیم که ورود و خروج سرنشین را ساده تر کرده است. در نمای جانبی طراحی نسبت به نمای جلو ساده تر بوده، اما نصب رینگ های 16 اینچی در نسخه اتوماتیک به زیبایی این قسمت افزوده است. در نمای عقب تارا به چراغ هایی سرتاسری مجهز شده که یکی از جدیدترین ترندهای طراحی خودرو در دنیا بوده که گرافیک درونی این چراغ های LED از معماری سنتی ایرانی الهام گرفته شده است. به طور کلی تارا طراحی زیبا و جذابی را در نمای جلو و عقب به نمایش می گذارد و در مقابل رقبا حرف های زیادی برای گفتن دارد.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

نیسان سانی یکی از اقتصادی ترین محصولات نیسان بوده که با نام های مختلفی در بازارهای مختلف جهانی عرضه می شود. نیسان یک زبان طراحی واحدی را در محصولات خود رعایت می کند و این شامل جلوپنجره V شکل و چراغ های جدا از هم عقب بوده که تا روی گلگیر عقب امتداد یافته اند. نیسان سانی یک طراحی کاملا آسیایی را به نمایش گذاشته و نمای جلو و عقب آن کاملا متناسب و هماهنگ با یکدیگر طراحی شده اند. نیسان سانی هم مانند تارا اتوماتیک به رینگ های 16 اینچی آلیاژی مجهز شده و طراحی نمای جانبی آن نسبت به پروفیل جلو و عقب ساده تر اجرا شده است.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

اظهار نظر در خصوص اینکه طراحی کدام یک از این دو خودرو برتر است، کاملا سلیقه ای بوده، اما دیزاین تارا بیشتر به خودروهای اروپایی شباهت داشته و نیسان سانی زبان طراحی آسیای شرقی را به نمایش گذاشته است.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

مقایسه مشخصات فنی تارا ایران خودرو با نیسان سانی

تارا ایران خودرو از پیشرانه EC5 بهره می برد که روی پژو 301 نیز مشابه آن نصب شده است. مزیت این پیشرانه آشنایی تعمیرکاران و فراوانی قطعات یدکی در تمام نقاط ایران است. از جمله تفاوت های EC5 نسبت به TU5 معمولی می توان به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها CVVT و ماژول متغیر پمپ روغن اشاره کرد که موجب افزایش توان و گشتاور 7 درصدی و ضمن بهینه تر شدن مصرف سوخت و بهبود راندمان پیشرانه شده اند. این پیشرانه در تارا دنده و اتوماتیک قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس دنده ای پنج سرعته در مدل پایه و گیربکس اتوماتیک شش سرعته با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک به چرخ های جلو منتقل می شود. تارا دنده ای طی 12.5 ثانیه قادر است از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. تارا اتوماتیک هم قادر است طی 13 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و نهایت سرعت قابل پیمایش آن 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این عملکرد برای تارا به عنوان یک سدان سگمنت B پلاس با وزنی در حدود 1270 کیلوگرم راضی کننده و مناسب به نظر می رسد. تارا دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4519، 1953 و 1466 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2652 میلی متر اعلام شده است. تارا در هر دو محور جلو و عقب دارای سیستم ترمز دیسکی است.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

نیسان سانی دارای یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید 118 اسب بخار قدرت و 149 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس دنده ای 5 سرعته در نسخه استاندارد و گیربکس اتوماتیک CVT در نسخه های مجهزتر به چرخ های جلو منتقل می شود. نیسان سانی دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4496، 1740 و 1449 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2618 میلی متر است.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

از نظر پیشرانه هر دو خودرو نیسان سانی و تارا ایران خودرو بسیار نزدیک به هم هستند. اما از نظر گیربکس در نسخه اتوماتیک تارا به گیربکس AT6 مجهز بوده که نسبت به گیربکس CVT برتر بوده و تجربه رانندگی بهتری را برای شما به ارمغان می آورد. ضمن اینکه ایران خودرو قصد دارد یک نسخه جدید از تارا دنده ای یا همان تیپ V3 تارا را به زودی عرضه کند که به گیربکس دنده ای شش سرعته مجهز شده است.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

مقایسه امکانات ایکو تارا با نیسان سانی

تارا ایران خودرو در مدل اتوماتیک یا همان تیپ V2 دارای تجهیزاتی اعم از چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تارها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی مدیا 7 اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آینه های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با تنظیم در 4 جهت به صورت برقی و دو جهت به صورت دستی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی است. البته ایران خودرو قصد دارد به زودی نسخه لوکستر تارا V4 را به بازار عرضه کند که تجهیزاتی مانند صندوق برقی عقب با سنسور پا، گرمکن صندلی های جلو (راننده و سرنشین) و امکان برقراری تماس اضطراری SOS، زیر آرنجی صندلی های عقب و آنتن کوسه ای به آن اضافه شده است.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

نیسان سانی هم در تریم های مختلفی به بازار جهانی عرضه می شود که تریم میانی آن SV بوده که قیمتی معادل 17 هزار و 500 دلار در مدل پایه دارد که باز هم نسبت به تارا اتوماتیک چه در بازار ایران و چه در بازار دنیا گرانتر است. نیسان سانی SV دارای دو کیسه ایمنی هوا، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل، سنسورهای پارک، سیستم صوتی با چهار بلندگو و بلوتوث با قابلیت اتصال تلفن همراه، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کروز کنترل، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، چراغ های LED جلو به همراه راهنماهای LED، چراغ خوشامد گویی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی D شکل با کلیدهای کنترلی، نمایشگر مالتی مدیا در میان داشبورد، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش است.

مقایسه تارا ایران خودرو با نیسان سانی (1)

در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی تارا به لطف دارا بودن سانروف الکترونیکی، دو کیسه هوا بیشتر، ترمز دیسکی در جلو و عقب، صندلی برقی راننده و شاگرد حتی در نسخه V2 هم نسبت به نیسان سانی برتر است.

 

تولید تارا نشان دهنده تلاش ایران خودرو برای رقابت در کلاس جهانی با خودروسازان مطرح دنیا بوده و هرچند یک محصول اقتصادی و ارزان قیمت در کلاس جهانی محسوب شده، اما به خوبی قادر به رقابت با خودرهای همرده از خودروسازان مطرح دنیا از جمله همین نیسان سانی بوده و در صورت صادرات به بازارهای جهانی یقینا موفق عمل می کند.

 

5 از 2 رای