اخبار خودرو ایران
اولین سری عرضه در اواخر سال 1401

تارا اتوماتیک V4 لوکس ترین سدان تولید داخل

چهارشنبه - ۲۱ دی ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
IKCO Tara AT مشخصات تارا اتوماتیک V4 جدید (1)

ایران خودرو خبر عرضه نسخه لوکس تر تارا اتوماتیک با نام تارا اتوماتیک V4 را در بهمن ماه را داده است. تارا اتوماتیک V4 تغییراتی در سطح آپشن، تریم داخل و دیزاین ظاهری نسبت به نسخه اتوماتیک فعلی با نام V2 داشته که در ادامه به بررسی تغییرات صورت گرفته در تارا اتوماتیک V4 می پردازیم.

به گزارش خودرونویس، تارا اتوماتیک در همین نسخه فعلی هم لقب لوکسترین، مدرنترین و ایمنترین سدان تولیدی داخل کشور را یدک می کشد. شاید چنین تصور می شد که این خودرو نیازی به تغییر و بروزرسانی نداشت، اما ایران خودرو مدتیست که رویه خود در زمینه توسعه محصول را تغییر داده و سعی می کند که هم راستا با جدیدترین ترندهای روز بازار دنیا گام بردارد و محصولاتی صادراتی، رقابتپذیر با استانداردهای روز را تولید کند. با اضافه شدن تارا اتوماتیک V4 به سبد محصولات ایران خودرو، حال می توان گفت که ایران خودرو با اختلاف لوکسترین، ایمنترین و بهترین سدان تولید داخل را در سبد محصولات خود دارد.

با توجه به اینکه ایران خودرو برنامه ای برای واردات خودرو ندارد، با تمام قدرت در حال بروزرسانی سبد محصولات خود و همچنین توسعه و طراحی خودروهایی جدید بوده تا بتواند با خودروهای وارداتی هم کلاس رقابت کند. البته هدف ایران خودرو تنها موفقیت و فروش بالا در ایران نیست. بلکه با بروزرسانی تارا اتوماتیک و توسعه این نسخه لوکستر قصد دارد مشتریان تارا اتوماتیک را در بازارهای صادراتی بیشتر کند.

IKCO Tara AT مشخصات تارا اتوماتیک V4 جدید (1)

مشخصات فنی تارا اتوماتیک V4

به گفته محسن رضایی منش معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو تارا اتوماتیک V4 از نظر مشخصات فنی تغییری نسبت به نسخه فعلی نداشته است. این بدان معناست که تارا اتوماتیک جدید همچنان از موتور TU5 پلاس بهره گرفته است. این پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور بوده و برای انتقال قدرت به چرخ های جلو به گیربکس اتوماتیک 6 سرعته با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی مجهز شده است. البته دو حالت اسپرت و برقی نیز برای گیربکس اتوماتیک AT تارا اتوماتیک تعبیه شده که از کلیدهای کنسول میانی می توان آنها را انتخاب کرد.

IKCO Tara AT مشخصات تارا اتوماتیک V4 جدید (1)

البته در آینده ممکن است ایران خودرو پیشرانه های دیگری از جمله موتورهای سه سیلندر جدید کم مصرف و پربازده خود را برای تارا اتوماتیک نصب کند.

 

امکانات و آپشن های تارا اتوماتیک V4 (تارا اتوماتیک جدید)

ایران خودرو با بررسی نیاز مشتریان لوکس پسند و همچنین الگوبرداری از سدان های وارداتی و رقبای هم رده در بازارهای جهانی، سطح امکانات رفاهی را در تارا اتوماتیک V4 به مراتب نسبت به نسخه قبلی ارتقا داده است. تارا اتوماتیک V4 دارای درب صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن با حرکت پا زیر سپر یعنی همان سنسور پا یا Kick Sensor، گرمکن صندلی های جلو، اضافه شدن قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب برقی به صندلی راننده، دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای داینامیک، چراغ برای آفتابگیر راننده، چراغ داخل محفظه داشبورد و چراغ خوشامدگویی زیر درب های جلو بوده که به محض باز شدن درب های جلو با روشن کردن فضای روی زمین به نوعی به سرنشین و راننده خوشامدگویی می کند. لازم به ذکر است که هیچ یک از این تجهیزات در تارا اتوماتیک V2 که همان نسخه فعلیست وجود نداشته است.

IKCO Tara AT مشخصات تارا اتوماتیک V4 جدید (1)

تغییرات تارا اتوماتیک V4 به نسخه فعلی به این موارد محدود نمی شود. این خودرو به آینه میانی الکتروکرومیک مجهز شده و دستگیره سقفی تاشو برای سرنشین جلو سمت راست که در تارا اتوماتیک و تارا دنده ای فعلی وجود ندارد نیز به آن اضافه شده است.

کلیدهای شیشه بالابرها در تارا اتوماتیک فعلی در کنسول میانی جانمایی شده اند. اما در تارا اتوماتیک V4 کلیدهای شیشه بالابرها از کنسول میانی به رودری ها منتقل شده که به این ترتیب طرح رودری ها و همچنین دیزاین کنسول میانی تغییر کرده است. حذف کلیدهای شیشه بالابر از کنسول میانی و انتقال آنها به رودری ها باعث شده تا ایران خودرو بتواند یک موبایل باکس برای قراردادن تلفن همراه در این قسمت برای تارا اتوماتیک V4 طراحی کند.

IKCO Tara AT مشخصات تارا اتوماتیک V4 جدید (1)

از جمله دیگر تغییرات تارا اتوماتیک V4 نسبت به نسخه فعلی می توان به تغییر پارچه سقف و همچنین متفاوت شدن دیزاین کنسول سقفی و سانروف این خودرو و اضافه شدن جاعینکی به آن اشاره کرد. ایران خودرو با هدف راحتی بیشتر سرنشینان در ردیف عقب، دیزاین پشتی صندلی را تغییر داده و یک زیرآرنجی تاشو به همراه دو جالیوانی را در پشت صندلی ردیف عقب تارا اتوماتیک V4 طراحی کرده است. همچنین با هدف بهبود کیفیت سیستم صوتی، دو توییتر در پشت آینه های جانبی به تارا اتوماتیک V4 اضافه شده اند.

امکانات تارا اتوماتیک تیپ V4 در مجموع شامل چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه‌ها به صورت الکترونیکی، دوربین دنده عقب داینامیک، آیینه میانی الکتروکرومیک، نمایشگر مالتی مدیای 7 اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آیینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت برقی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، چراغ خوشامدگویی و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب است.

این نخستین بار است که چنین لیست تجهیزات بروز و کاملی برای یک خودرو تولید داخل نصب می شود. نصب این امکانات و آپشن های بروز بیانگر این موضوع است که ایران خودرو در حال حرکت در مسیر پیشرفت و تحول بوده و قصد رقابت با خودروهای هم کلاس وارداتی در ایران و بازارهای صادراتی را دارد. تارا اتوماتیک V4 اولین قدم ایران خودرو برای عرضه خودرویی با تجهیزات بروز و آپشن هایی به نسبت کامل بوده و یقینا در آینده شاهد عرضه محصولات دیگری از برند ایران خودرو با لیست تجهیزات بروز و کامل و قابل رقابت با خودروهای هم کلاس وارداتی خواهیم بود.

IKCO Tara AT مشخصات تارا اتوماتیک V4 جدید (1)

نصب سامانه تله ماتیک خودروهای متصل روی تارا اتوماتیک V4 در سال 1402

مدتی پیش قرارداد تولید سامانه تله ماتیک خودروهای متصل یا همان سیستم خودروهای متصل بین ایران خودرو و شرکت صاشیراز منعقد شد. ایران خودرو در فاز اول قصد دارد این سامانه تله ماتیک خودروهای متصل را برای کراس اوور ریرا (ری را) نصب کند. اما در گام بعدی این سامانه خودرو متصل برای سدان تارا اتوماتیک V4 نیز نصب خواهد شد. ایران خودرو قصد دارد که بیش از 20 درصد محصولات خود یعنی یک پنجم تیراژ تولیدی خود را به سیستم تله ماتیک خودروهای متصل مجهز کند.

ماژول کانکتد کار یا خودروی متصل قابلیت های بسیار زیاد و کاربردی را به خودرو اضافه می کند. از جمله قابلیت های آن می توان به ارتباط خودرو با خودرو برای اخطار تصادف، هشدار نقاط کور، وای فای داخل خودرو، ارتباط با شبکه های اجتماعی، کنترل موقعیت خودرو، مانیتور سرعت، ردیابی و کنترل خودرو سرقتی، تماس اضطراری با پلیس، تماس اضطراری هنگام حادثه، شرایط بحرانی و اورژانسی و ارتباط با مرکز خدمات و تعمیرگاه اشاره کرد.

امروزه بسیاری از خودروهای مدرن دنیا به سامانه خودرو متصل (Connected cars) مجهز هستند. ایران خودرو هم برای تولید محصولاتی مطابق با خواسته و نیاز مشتریان و قابل رقابت در بازارهای صادراتی و داخل کشور قصد دارد این سیستم را در جهت افزایش سطح ایمنی محصولات خود روی تارا اتوماتیک و دیگر محصولات جدید خود نصب کند.

 

 

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟