اخبار خودرو ایران
رقابت دو همزاد در ایران

مقایسه ماشین تانا ایران خودرو با ام وی ام ایکس 55 پرو

یکشنبه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
خواندن 7 دقیقه
مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام

تانا نام کراس اوور جدید ایران خودرو بوده که در واقع همزاد ام وی ام ایکس 55 پرو محسوب می شود. لازم به ذکر است که تانا ایران خودرو در واقع همان کایی X3 پرو بوده که خود کایی یکی از زیربرندهای چری محسوب می شود. ایکس 55 پرو نیز که همان چری تیگو 4 یا تیگو 5 ایکس بوده و محصولی از برند چری بوده که در ایران ریبج شده است. در این مطلب قصد مقایسه ماشین تانا ایران خودرو ایکس 55 پرو را داریم.

به گزارش خودرونویس، خودرو تانا ایران خودرو در واقع نسخه ریبج شده کایی ایکس3 پرو بوده و در ایران با برند بومی این شرکت یعنی ایکو عرضه می شود. ایران خودرو قصد دارد که در شش ماه نخست سال 1402 خودرو تانا را به بازار عرضه کند. در ادامه به بررسی تفاوت های تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو می پردازیم.

 

ویدیو مقایسه تانا ایران خودرو با ام وی ام X55 پرو

 

تفاوت ظاهری تانا ایران خودرو با X55 پرو

تانا ایران خودرو با X55 پرو عملا یکسان بوده و از نظر پلتفرم و مشخصاتی تفاوتی ندارد. هرچند کلیت طراحی ایکو تانا با ایکس 55 پرو یکسان بوده و قالب کلی بدنه مشابه است، اما تفاوت هایی در طراحی به ویژه در نمای جلو و عقب این دو خودرو دیده می شود که به سادگی می توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد.

تانا ایران خودرو در بخش طراحی ظاهری کاملا مشابه با ایکس 55 پرو طراحی شده و هر دو خودرو پلتفرم و ابعاد یکسانی دارند. البته ماشین تانا در بخش طراحی ظاهری امضای خود را در پروفیل جلو و عقب و نمای جانبی اجرا کرده تا از همزاد چینی خود متمایز باشد.

مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام (1)

تانا ایران خودرو دارای چراغ هایی LED در نمای جلو بوده و یک جلوپنجره بزرگ با المان های کرومی که توسط سپر به دو بخش مجزا تقسیم شده عمده نمای جلو این خودرو را احاطه کرده است. خطوط بدنه، برجستگی های کاپوت وسپر چهره خشن و جذابی را به ایکو تانا در نمای جلو بخشیده است.

اگر این سبک طراحی برایتان آشناست بی دلیل نیست. چراکه خودرو تانا ایران خودرو برادر کراس اوور خودرو سدان ریسپکت بهمن موتور بوده و تعجبی ندارد که زبان طراحی مشترکی را در این دو خودرو مشاهده کنیم.

ماشین تانا ایران خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4400، 1831 و 1653 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2632 میلی متر است. این تقریبا همان ابعادی بوده در ام وی ام ایکس 55 پرو نیز شاهد بوده ایم. فاصله کف ایکو تانا از سطح زمین نیز 158 میلی متر بوده که برای یک کراس اوور شهری و جمع و جور کاملا مناسب است. نمای جانبی ایکو تانا ساده تر از نمای جلو و عقب آن طراحی شده و در این قسمت ستون مشکی رنگ C و B از نکات جذاب آن بوده که حالتی شناور به سقف بخشیده اند. البته از رینگ های آلیاژی 17 اینچ جذاب این خودرو هم نباید غافل شد که طراحی قسمت کناری خودرو را زیباتر کرده است.

مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام (1)

ایکو تانا در نمای عقب دارای چراغ هایی LED با نوار به هم پیوسته بوده که سبک روز طراحی خودرو در دنیا محسوب می شود. یک اسپویلر هم در راستای سقف ایکو تانا نصب شده که در بالای آن آنتن کوسه ای نیز قرار گرفته است. هرچند قالب طراحی عقب ایکو تانا مشابه با ایکس55 پرو بوده، اما کایی هوشمندانه طراحی آن را اصلاح کرده که نتیجه آن خودرویی با استایل ظاهری جذاب و زیبا شده است. در دو طرف سپر عقب دو خروجی اگزوز به ظاهر فیک طراحی شده و به نظر می رسد که خروجی اگزوز اصلی در پشت سپر مخفی شده باشد.

ام وی ام ایکس 55 پرو (MVM X55 Pro) در واقع نسخه فیس لیفت همان ایکس 55 پیشین بوده که تغییرات ظاهری جزیی در آن اعمال شده است. در نمای جلو شاهد تغییر جلو پنجره هستیم. جلوپنجره نصب شده در ام وی ام ایکس 55 پرو طرحی موسوم به کهکشانی مانند دارد که چنین طرحی را پیشتر در محصولات دیگری از مدیران خودرو اعم از ایکس 22 پرو، آریزو 5 فیس لیفت، تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو هم مشاهده کرده بود. از دیگر تغییرات صورت گرفته در نمای جلو می توان به تغییر دیزاین قسمت پایینی سپر و اضافه شدن یک تریم قرمز رنگ به لبه زیرین آن و همچنین تغییر چراغ های LED تعبیه شده در سپر اشاره کرد.

مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام (1)

یکی دیگر از تغییرات ظاهری ام وی ام ایکس 55 پرو نسبت به نسخه قبل، استفاده از چراغ های LED به جای هالوژن در این خودروست که البته با چشم قابل تشخیص نیست. ولی در لبه چراغ ها عبارت LED Tec نشان دهنده این تغییر بوده که موجب می شود نور چراغ ها و عمر آنها نسبت به نسخه قبلی بیشتر شود.

ایکس 55 پرو دارای رینگ های 17 اینچی آلیاژی جدید با تریم قرمز رنگ و دیزاین متفاوت و همچنین کالیپرهای ترمزی قرمز رنگ است. همچنین یک تریم قرمز رنگ مشابه آنچه در سپر جلو در ضربه گیر زیر درب ها دیده می شود. در نمای عقب ایکس 55 پرو هم تغییراتی زیرپوستی صورت گرفته است. در این نسخه نوار کرومی تنها دو چراغ عقب را به یکدیگر متصل کرده و به داخل دو چراغ وارد نشده. به همین دلیل گرافیک چراغ های عقب تا حد کمی در ایکس 55 پرو نسبت به نسخه قبلی تغییر کرده اند.

مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام (1)

تفاوت کابین ماشین تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو

داخل کابین ام وی ام ایکس 55 پرو دقیقا مشابه فونیکس تیگو 7 پرو یا همان چری تیگو 7 پرو مدیران خودرو طراحی شده است. حتی تریم مشکی و قرمزی که روی داشبورد و تودوزی صندلی های این خودرو اعمال شده نیز مشابه با تیگو 7 پرو است. در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتالی 7 اینچی قرار دارد که اطلاعات خودرو را به راننده نشان می دهد. در میان داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی 10.25 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی قرار دارد که این دو نیز مشابه با فونیکس تیگو 7 پرو مدیران خودرو هستند.

مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام (7)

در کنسول وسط ام وی ام ایکس 55 پرو یک شیفتر دنده الکترونیکی یا به اصطلاح شیفت بای وایر نصب شده که دقیقا مشابه آن را در تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو نیز دیده بودیم. مزیت این شیفترهای الکترونیکی این بوده که دیگر اتصال مکانیکی بین شیفتر و گیربکس وجود ندارد و فضای بیشتر در کنسول برای قراردادن اشیا و لوازم مختلف در دسترس است. پنل دیجیتالی سیستم تهویه ایکس 55 پرو مشابه با تیگو 7 پرو بوده، ولی این خودرو فاقد سیستم تهویه دوکاناله است. بلکه تهویه X55 پرو از نوع تک کاناله بوده و امکان تنظیم دمای مجزا برای سرنشینان جلو وجود ندارد. ضمن اینکه یک دریچه برای سرنشینان عقب نیز تعبیه شده است.

مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام (1)

ماشین تانا ایران خودرو در داخل کابین کاملا متمایز از برادر خود یعنی ام وی ام ایکس 55 پرو طراحی شده است. هرچند که شباهت هایی در این قسمت هم دیده می شود. در میان داشبورد یک نمایشگر لمسی 10.25 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی نصب شده و در پشت فرمان نسبتا D شکل این خودرو نیز یک نمایشگر دیجیتالی 7 اینچی به جای نشانگرهای عقربه ای تعبیه شده است. روی فرمان نیز کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم صوتی قرار دارند. در قسمت میانی داشبورد کلیدهای میانبر سیستم مالتی مدیا و همچنین تنظیم سیستم تهویه قرار دارند. همچنین در کنسول میانی نیز دو پورت USB، خروجی برق فندکی، پد شارژ بدون سیم تلفن همراه، کلید استارت/ استاپ پیشرانه، کلید انتخاب مد رانندگی، ترمز پارک برقی، اتوهلد و شیفتر دنده الکترونیکی شیفت بای وایر ایکو تانا دیده می شود.

 

تفاوت مشخصات فنی تانا ایران خودرو و ام وی ام ایکس 55 پرو

ماشین تانا ایران خودرو و ایکس 55 پرو در بخش مشخصات فنی هیچ تفاوتی را با یکدیگر ندارند. هر دو خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر طراحی شده توسط شرکت AVL اتریش بهره گرفته اند که قادر به تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی در هر دو خودرو نیز توسط گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض 9 دنده شبیه سازی شده به چرخ های جلو منتقل می شود.

 

مقایسه امکانات تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو

از جمله امکانات ایمنی تانا ایران خودرو می توان به چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، دوربین دید 360 درجه، اتوهلد، کنترل لغزش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب، سنسور نور، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و … اشاره کرد. البته این امکان وجود دارد که هر یک از این امکانات در کراس اوور تانا ایران خودرو تغییر کند.

مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام (1)

ایکس 55 پرو در زمینه تجهیزات ایمنی دارای شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل کشش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، دوربین دید 360 درجه، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، پایش فشار باد تایرها و کروز کنترل است.

کراس اوور تانا ایران خودرو در بخش امکانات رفاهی هم شامل نمایشگر لمسی 10.25 اینچی میان داشبورد، سانروف برقی، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شارژر بدون سیم تلفن همراه، مدهای رانندگی مختلف، شیفتر دنده الکترونیکی، نمایشگر 7 اینچی دیجیتالی پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی و … است.

مقایسه تفاوت ماشین ایکو تانا ایران خودرو با ایکس 55 پرو X55 ام وی ام (1)

ام وی ام X55 پرو در زمینه امکانات رفاهی دارای سانروف برقی دو حالته، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، نمایشر 10.25 اینچی لمسی میان داشبورد با پورت USB و بلوتوث و قابلیت اتصال تلفن همراه، آینه های تاشو برقی، صندلی برقی راننده در 6 جهت با قابلیت تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی های جلو، سیستم صوتی با شش بلندگو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک تک کاناله، سنسور نور با چراغ های LED، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، نورپردازی داخل کابین در 7 رنگ و سه مد رانندگی اکو، نرمال و اسپرت است.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟