جایگزین پژو 405 کدام خودرو است؟

دوشنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
سمند

پژو 405، یکی از قدیمی ترین محصولات ایران خودرو است که نزدیک به دو دهه از حضور نسخه انژکتوری آن بدون تغییر خاصی در مشخصات فنی آن می گذرد. حال ایران خودرو تصمیم گرفته این سدان خانوادگی قدیمی را از سبد محصولات خود خارج کند. طبیعی است که با خروج 405 انژکتوری از خط تولید، ایران خودرو باید به فکر معرفی محصولی به عنوان جانشین برای آن باشد؛ از این رو خودروساز وطنی سمند سال بهینه شده را به عنوان جانشین 405 درنظر گرفته است.

 

به گزارش خودرونویس، معاون تحقیقات طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو با اعلام آمادگی برای تولید انبوه سمند سال بهینه، از تولید این خودرو در دو نوع پایه و لوکس خبر داد و گفت: نوع پایه این محصول جایگزین خودروی پژو ۴۰۵ خواهد شد. کیانوش پورمجیب با اشاره به اینکه تعریف سمند سال، با هدف اصلی کاهش وابستگی ارزی و بهینه ‌سازی فرآیند تولید از سال ۹۶ آغاز شده، عنوان کرد: دامنه دگرگونی این خودرو تمامی تزیینات داخلی به جز سقف آن است.

تغییرات سمند سال و ظرفیت تولید

یعنی داشبورد، رودری، صندلی‌ها به ‌همراه یکسری تزیینات خارجی سمند سال بهینه تغییر یافته و در مدل لوکس نیز چراغ‌ها و جلو پنجره و دستگیره تغییر می‌یابد و سیستم ترمز آن نیز دیسکی به همراه رینگ آلومینیومی خواهد بود. وی از قطع وابستگی ارزی محصول سمند سال بهینه خبر داد و گفت: با داخلی‌سازی برخی قطعات این محصول توانسته‌ ایم صرفه‌ جویی مالی قابل ‌توجهی در تولید سمند سال به سبب کاهش بهای تمام شده آن کنیم. پورمجیب با اشاره به توان تولید این محصول، خاطر نشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار است روزانه ۴۵۰ دستگاه از خانواده این محصول تولید شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تاییدیه ‌های کیفی دریافت شده و آمادگی برای تولید انبوه خودروی سمند سال بهینه وجود دارد، تصریح کرد: خودروی سمند سال بهینه نسبت به سمند فعلی مزایای متعددی دارد. تزیینات این خودرو زیباتر و شکیل‌تر و ارزبری و وابستگی ارزی آن بسیار کمتر شده است. داشبورد این خودرو از مواد اولیه بازیافت پذیر تولید شده و از این نظر سمند سال را می توان خودرویی دوستدار محیط زیست دانست.

مشخصات فنی سمند سال بهینه

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با اشاره به برخی از مشخصات فنی خودروی سمند سال بهینه بیان کرد: موتور موجود در این خودرو XU7 است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس می‌کند.
وی تصریح کرد: عرضه مدل‌های دوگانه‌سوز خانواده محصول سمند سال بهینه با موتورEF7 نیز در دستور کار آینده گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد.
پژو 405 در ابتدا از یک پیشرانه 2 لیتری کاربراتوری بهره می‌برد، اما با مطرح شدن مساله مصرف سوخت و آلایندگی، در سال 1381 ایران خودرو اقدام به نصب پیشرانه 1.8 لیتری انژکتوری که بر پایه همان پیشرانه کاربراتوری توسعه یافته بود، روی 405 کرد. این پیشرانه که با کد XU7 شناخته می‌شود در طول این سال‌ها تغییر چندانی نداشته و صرفا جهت کاهش آلایندگی آن، تغییرات محدودی در سیستم خروجی دود آن اعمال شده است.
ایران خودرو چندی پیش تولید مدل جی‌ ال ‌ایکس پژو ۴۰۵ را به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای جدید سازمان ملی استاندارد، متوقف کرد. با این حال مدل اس ‌ال ‌ایکس پژو ۴۰۵ همچنان به تولید می ‌رسد. حال قرار است جای خالی مدل جی ‌ال ‌ایکس پژو ۴۰۵ به واسطه افزایش تیراژ سمند پر شود.
سمند فیس لیفت که به «سمند بهینه» معروف شده است، نمونه‌ای جدید از LX سابق است که اواخر سال 98 توسط شرکت ایران خودرو معرفی شد.
شاین ذکر است مراسم پایان تولید خودرو پژو ۴۰۵ جی ال ایکس بنزینی 22 خرداد 99 با حضور معاون مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت و قائم مقام و معاون اجرایی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شرکت ایران خودرو خراسان برگزار شد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟