اخبار خودرو ایران
چابک تر و مقاوم تر از نسل قبل

تست و بررسی وانت آریسان 2 با 850 کیلوگرم بار

عکاس: متین نصیری
دوشنبه - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
خواندن 6 دقیقه
تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

وانت آریسان 2 جدیدترین محصول ایران خودرو برای احیای سهم خود از بازار وانت های کار سبک بوده که نسبت به نسل قبلی تغییرات عمده ای داشته است. امروز فرصتی پیدا کردیم که به تست و بررسی وانت آریسان2 با بار بپردازیم و عملکرد این وانت جدید را در شرایط مختلف از جمله شیب با بار بررسی کنیم.

وانت آریسان2 جدیدترین محصول ایران خودرو برای احیای سهم خود از بازار وانت های کار سبک بوده که نسبت به نسل قبلی تغییرات عمده ای داشته است. امروز فرصتی پیدا کردیم که به تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار بپردازیم و عملکرد این وانت جدید را در شرایط مختلف از جمله شیب با بار بررسی کنیم.

مشخصات فنی وانت آریسان 2 ایران خودرو

به گزارش خودرونویس، وانت آریسان 2 از موتور XU7P یا همان XU7 پلاس بهره می برد که به تازگی روی برخی از محصولات ایران خودرو اعم از پژو پارس نیز نصب شده است. موتور XU7 پلاس نسخه ارتقا یافته همان موتور معروف 1.8 لیتری خانواده پژو 405 و پارس بوده که تغییرات مهمی در راستای کاهش مصرف سوخت، افزایش توان، افزایش عمر موتور، کاهش استهلاک، روغنکاری و … در آن اعمال شده است.

 

 

ویدیو تست و بررسی وانت آریسان 2

 

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

موتور XU7 پلاس وانت آریسان 2 قادر به تولید 100 تا 104 اسب بخار قدرت و حدود 155 تا 157 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس 5 سرعته دنده ای BE که کاملا متمایز از گیربکس قبلی آریسان متمایز بوده به چرخ های جلو منتقل می شود. به عبارت دیگر وانت آریسان 2 ایران خودرو دیگر عقب محرک نیست و میل گاردان و دیفرانسیل عقب از این خودرو حذف شده و اکسل جلوی آن نیز متفاوت از نسخه قبل طراحی شده است. به لطف تغییر ضرایب دنده گیربکس BE نسبت به گیربکس قبلی وانت آریسان، کیفیت رانندگی در آریسان 2 و شتابگیری اولیه و ثانویه بهتر شده و تعویض دنده ها نیز نرم تر و ساده تر است.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

نسخه قبلی وانت آریسان دارای پیشرانه 1.7 لیتری بود که در واقع همان پیشرانه ارتقا یافته پژو روآ محسوب می شد. این پیشرانه قادر به تولید 86 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور بود. بدین ترتیب آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی 18 اسب بخار قدرت و 17 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید کرده و به لطف انتقال قدرت موتور به چرخ های جلو هدر رفت انرژی به مراتب کاهش یافته است.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

یکی از انتقادهایی که به نسخه قبلی وانت آریسان وارد بود، صدای زیاد موتور در دور بالا و تعویض سخت دنده ها بود. ولی همه این موارد در آریسان 2 به لطف بهره گیری از موتور و گیربکس جدید برطرف شده است. وانت آریسان 2 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده که به مراتب آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین تری نسبت به نسخه قبلی دارد. این در حالیست که موتور جدید XU7P نسبت به موتور OHV II نسل قبلی آریسان به مراتب قدرتمندتر شده است.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

به لطف حذف میل گاردان و دیفرانسیل عقب، فضای زیادی در زیر وانت آریسان 2 خالی شده است. این تغییر باعث شده ایران خودرو بتواند جانمایی جدیدی برای کپسول گاز CNG و مخزن بنزین آریسان 2 در زیر بدنه داشته باشد. ضمن اینکه تایر زاپاس در نسخه قبلی آریسان در پشت صندلی سرنشین قرار داشت که همین موضوع سبب محدودیت فضا درون کابین این خودرو شده بود. اما ایران خودرو برای وانت آریسان 2 یک زاپاس بند در زیر خودرو تعبیه کرده و لاستیک زاپاس را نیز به زیر بدنه منتقل کرده است. این موضوع باعث شده امکان تنظیم صندلی درون کابین وجود داشته باشد و راحتی سرنشین و راننده را به مراتب بیشتر کرده است.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

همچنین انتقال مخزن سوخت CNG به زیر کابین باعث شده که هیچ فضای باری از وانت آریسان 2 اشغال نشود و ایمنی این خودرو در تصادفات هم بیشتر شده است. لازم به ذکر است که حجم مخزن سوخت CNG وانت آریسان 2 از 70 لیتر به 75 لیتر افزایش یافته است. با توجه به مصرف کمتر سوخت پیشرانه آریسان 2، حجم باک بنزین نیز از 52 لیتر به 40 لیتر کاهش یافته است.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

تغییر ساختار شاسی وانت آریسان 2 نسبت به قبل

وانت آریسان 2 دارای ساختار شاسی یکپارچه بوده و ساختار بدنه و شاسی آن نسبت به نسخه قبلی مقاوم سازی شده است. هرچند آریسان 2 هم مانند نسخه قبلی دارای حداکثر ظرفیت باربری 750 کیلوگرمی با در نظر گرفتن وزن راننده و سرنشین است، اما در صورت حمل بار فراتر از حد مجاز، تغییر شکلی در شاسی آن رخ نمی دهد.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

قطعا این سوال برای شما به وجود می آید که ایران خودرو چگونه ضعف نسل قبلی وانت آریسان را در نسخه جدید برطرف کرده؟ لازم به ذکر است که آریسان 2 هم مانند نسل قبل دارای ساختار یونی بادی یا شاسی یکپارچه است. اما اتصال شاسی جلو و عقب کاملا نسبت به نسل قبل تغییر کرده است. در واقع اورلب شاسی جلو و عقب به مراتب بیشتر از نسل قبلی بوده و محل اورلب به جای اینکه در پشت کابین باشد، تقریبا در قسمت های جلویی اتاق صورت گرفته است. ضمن اینکه پروفیل مقاوم تری برای شاسی استفاده شده که ترکیب آن با طول اورلب بیشتر شاسی های جلو و عقب موجب افزایش استحکام ساختار بدنه نسبت به نسل قبلی شده اند.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

تست و بررسی وانت آریسان 2

با روشن کردن آریسان2 دیگر صدای زیاد موتور OHV را نمی شنویم و صدایی آشنا که همان صدای موتور پژو پارس بوده به گوش می رسد. قطعا تست یک وانت و خودروی کار نباید مانند یک خودروی سواری و سدان باشد. به همین منظور در حوض بار 650 کیلوگرم بار که شامل تعدادی جدول بتنی بوده را قرار دادیم به خوبی آنها را مهار کردیم. ظرفیت باربری وانت آریسان 2 از سوی ایران خودرو 750 کیلوگرم با وزن دو سرنشین اعلام شده که 650 کیلوگرم آن به وسیله جدول های سیمانی پر شده بود. اما با قرار گرفتن دو سرنشین که روی هم رفته حدود 200 کیلوگرم وزن داشتیم، مجموع باری که وانت آریسان 2 تحمل می کرد حدود 100 کیلوگرم بیشتر از ظرفیت باربری اعلام شده بود. با این حالی هیچ اتفاقی برای شاسی این خودرو رخ نداد.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

لازم به ذکر است که وانت آریسان 2 مورد بررسی پیشتر از 10 هزار کیلومتر پیمایش داشته و صفر کیلومتر نبود. حال با حدود 850 کیلوگرم بار با آریسان 2 بدون هیچ مشکلی شروع به حرکت کردیم. قبل از ورود به شیب دنده 1 را تا دور 4 هزار پر کرده و یک دنده سبک می کنیم. خودرو بدون اینکه کم بیاورد در شیب به مسیر خود ادامه می دهد. موضوعی که در خودروهای باری مهم بوده، شروع حرکت در سربالایی با بار است. به همین جهت در بیشترین میزان شیب توقف کردیم و دوباره شروع به حرکت کردیم. در تست و بررسی وانت آریسان 2، مشخص شد که این خودرو با وجود حمل بار فراتر از ظرفیت باربری مجاز، مشکلی در شاسی آن رخ نداد و با کمترین هرزگردی خودرو شروع به حرکت کرد. البته میزان باز اضافی حدود 100 کیلوگرم بود و به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم که هیچ خودرویی را اضافه تر از آنچه در دفترچه آن ذکر شده باز بزنید.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

موضوع دیگری که در خودروهای باری مورد توجه رانندگان است، عملکرد سیستم ترمز با بار است. قطعا تمام خودروها با افزایش وزن عملکرد سیستم ترمزشان ضعیف می شود. به همین جهت نباید خودرویی مانند وانت آریسان 2 را به صورت خالی و بدون بار تست کرد. عملکرد ترمز در مسیرهای مستقیم با وجود 100 کیلوگرم بار بیشتر نسبت به ظرفیت باربری ضعفی نداشت و ترمزگیری های مطمئنی را با این خودرو تجربه کردیم. برای تست بهتر ترمز وانت آریسان 2، این خودرو را در همان شیبی بردیم که از آن بالا آمده بودیم. عملکرد سیستم ترمز هیچ ضعفی از خود نشان نداد و کاملا توان متوقف کردن وانت آریسان 2 را با بار داشت.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

به لطف تجهیز وانت آریسان2 به موتور XU7 پلاس و گیربکس 5 دنده BE، به هیچ عنوان حس خسته کننده رانندگی با آریسان قبلی را در این خودرو تجربه نکردیم و حس رانندگی با وانت آریسان 2 بیشتر به خودروهای سواری و سدان نزدیک شده بود. تعویض دنده ها به مراتب نرم تر از وانت آریسان قبلی بوده و نفوذ صدای موتور و لرزش موتور نیز به مراتب کاهش پیدا کرده بود.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

هرچند برای بیشتر افرادی که وانت آریسان2 را خریداری می کنند، تست شتاب این خودرو اهمیتی ندارد، ما شتاب صفر تا 100 وانت آریسان 2 را نیز با دستگاه درگی اندازه گیری کردیم. لازم به ذکر است که وانت آریسان2 با 850 کیلوگرم بار که شامل 650 کیلوگرم جدول بتنی و دو سرنشین بوده تست شده که موفق شد طی 22.8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد که عملکرد خوبی برای این وانت بار محسوب می شود. هندلینگ و پایداری وانت آریسان 2 در سرعت های زیر 100 کیلومتر مناسب بوده و به لطف جلومحرک بودن فرمان پذیری خوبی را در این خودرو شاهد بودیم. اما در حین حمل بار باید از چرخاندن ناگهانی فرمان برای جلوگیری از لنگر انداختن خودرو خودداری کرد.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

امکانات وانت آریسان 2

وانت آریسان 2 ایران خودرو نسبت به نسخه قبلی لوکس تر هم شده است. ایران خودرو تصمیم گرفته که به صورت استاندارد مه شکن های جلو و همچنین سنسور دنده عقب را به وانت آریسان 2 اضافه کند. علاوه بر این دو مورد وانت آریسان 2 دارای دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل (جلو دیسکی و عقب درام)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، فرمان هیدرولیک، داشبورد مشابه با پژو پارس، سیستم تهویه مطبوع و مه شکن عقب بوده که برای یک وانت کاری سبک تجهیزات بسیار مناسبی هستند.

تست و بررسی وانت آریسان 2 با بار (1)

عکس وانت آریسان2

 

 

4.3 از 11 رای

دیدگاه شما چیست؟