اخبار خودرو جهان
رام شده

بررسی هیوندای سوناتا 2020 نسخه SEL Plus

دوشنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۹
خواندن 12 دقیقه
هیوندای سوناتا

هیوندای از سال 1989 مدل سوناتا را در ایالات‌متحده آمریکا به فروش رسانده و این خودرو تا سال 2011 چیزی جز یک خودروی معمولی و پرفروش نبود. بعد از آن روزهای خوب، هیوندای نسل ششم سوناتا را با ظاهری جذاب‌تر روانه بازار کرد. محصول جدید هیوندای درک و مفهومی جدید از اتومبیل‌های کره‌ای به وجود آورده و در ساخت آن از زبان طراحی «fluidic sculpture» هیوندای استفاده شد. گذشت زمان هیوندای را به فکر تولید نسل هفتم سوناتا انداخت و این کمپانی در سال 2015 سوناتا جدید را با طراحی کسل‌کننده و شخصیتی بی‌روح رونمایی کرد.

به گزارش خودرونویس، اکنون سوناتا با مدل 2020 احیا شده و از طراحی و شخصیت جذابی برخوردار بوده و نظر مشتریان سدان‌ها را در بازارهای جهانی جلب کرده است. این در حالی است که بسیاری از خودروسازان جهان با سدان‌ها خداحافظی کرده و به فکر توسعه، ساخت و عرضه کراس‌اوور هستند. اما هیوندای ثابت کرد که در کنار ساخت کراس‌اوورهای قابل احترامی مانند پالیسید (Palisade) و ونیو (venue)؛ هنوز به سدان‌ها توجه کرده و می‌تواند بهترین‌ها را خلق کند.

 

 

طراحی: امتیاز 9 از 10

سوناتا 2020 را باید ادامه شکوه نسل ششم این اتومبیل کره‌ای دانست. طراحی این محصول خیلی زیبا نیست؛ اما قابل توجه و تأمل است. فقط کافی است که یک هفته پشت فرمان سوناتا 2020 قرار بگیرید، تا نگاه و توجه عابران پیاده، مغازه‌ها و… به سمت شما جلب شود. در این رابطه باید توجه کنید که آخرین بار کدام وسیله نقلیه باعث شده بود که نظر مردم به سمت شما جلب شده و چگونه امکان تعامل و برقراری ارتباط با اشخاص گوناگون را داشتید؟ این موضوع ما را متقاعد کرد که سوناتا 2020 را از نظر طراحی به دقت مورد بررسی قرار دهیم و از خود بپرسیم که هیوندای واقعاً چه محصولی را عرضه کرده است. مطمئناً رنگ زرد و درخشانِ نسخه مورد بررسی ما در تعریف و تمجید عابران پیاده و… تاثیرگذار بود؛ اما سبک کلی طراحی بدنه و محیط داخلی سوناتا 2020 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نمای جلو هیوندای سوناتا

درک زیبایی سوناتا جدید با استفاده از تصاویر آن بسیار دشوار است. شما باید از نزدیک سوناتا 2020 را ببینید تا غرق در زیبایی و شکوه محصولِ متفاوت هیوندای شود. به شکل قرارگیری چراغ‌ها در اطراف کاپوت و برروی درب صندوق عقب خوب دقت کنید تا عملکرد قابل تقدیر هیوندای در نورپردازی این سدان جذاب را ببینید. در طراحی سوناتا 2020 می‌توان عمق و تجسمی منحصر به فرد از یک اتومبیل را دید و باید گفت که این محصول از نظر ظاهری یکی از جالب‌ترین طراحی‌های هیوندای در یک دهه اخیر است.

نمای عقب هیوندای سوناتا 2

کابین سوناتا 2020 فاقد جذابیت‌های نمای بیرونی آن است. اما در کل طراحی کابین سوناتا نیز چشمگیر بوده و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. فرمان شکلی یوغ مانند داشته و بخشی از اسکلت آن به شکل افقی از موقعیت ساعت 4 شروع شده و پس از عبور از کنارِ درپوش کیسه هوا به موقعیت ساعت 7 رسیده و در مجموع بسیار زیباست.

نمای عقب هیوندای سوناتا

این طراحی ظاهر خودرویی خاص مانند آئودی A8 را برای ما تداعی کرده و باید گفت الهام از ظاهر A8 برای طراحی کابین سوناتا 2020 تصمیم بسیار خوبی بوده است. سوناتا 2020 مانند همتای آلمانی خود محصولی بزرگ، تیزهوش و عاری از تزئینات بی‌مورد است. هیوندای برای راحتی سرنشینان خود، صفحه نمایشی لمسی و در حد و اندازه تبلت را در نظر گرفته، که به شکل یک شش ضلعی ساده و شیک برروی داشبورد قرار گرفته است. همچنین در طراحی دکمه‌های تعویض دنده هم به وجود یک استراحتگاه مناسب برای دست راننده توجه شده و همه چیز بسیار دقیق و حساب شده است.

فضای بار هیوندای سوناتا

تنها انتقاد وارد به هیوندای سوناتا 2020 را باید صندلی‌های عجیب آن در کلاس SEL PLus دانست. در این رابطه شما ترکیبی از مواد چرمی سیاه و جیر را میبینید که بسیار کسلکننده هستند. هیوندای برای از بین بردن حس ناخوشایند مشتریان خود نسبت به صندلی‌های زشت سوناتا از دوختی قرمز رنگ در نسخه SEL PLus سوناتا استفاده کرده است.

 

راحتی: امتیاز 5 از 10

در کابین سوناتا هوا بسیار مطبوع و دلنشین بوده و استفاده از سانروف پانوراما در نسخه SEL PLus توصیه می‌کنیم. در محیط داخلی این محصول فضای کافی وجود داشته و خیلی احساس کمبود جا نمی‌کنید. اما باید به این نکته اشاره کرد که فضای موجود در صندلی‌های عقب کمی کوچک‌تر بوده و 34.8 اینچ فضا برای پاهای سرنشینان وجود دارد. رقمِ مزبور در تویوتا کمری و مزدا 6، تقریبا چهار اینچ بیشتر بوده و در هوندا آکورد این رقم به 40.4 اینچ می‌رسد.

داشبورد هیوندای سوناتا 1

صندلی‌ها به اندازه کافی راحت هستند؛ اما باید گفت که صندلی‌های جلو کمی صاف و فاقد تکیه‌گاه است. صندلی‌های ردیف دوم خشک‌تر به نظر می‌رسند؛ ولی همان‌طور که اشاره شد، فضای بسیار اندکی برای سرنشینان این قسمت در نظر گرفته شده است. ورود و خروج به داخل سوناتا از درب‌های عقب و جلو به اندازه کافی آسان و راحت بوده و سرنشینان هنگام حرکت، یک سواری کاملاً آرام را در محیط داخلی سوناتا 2020 تجربه می‌کنند. البته سر و صدای کمی از باد، لاستیک‌ها و سیستم تعلیق را می‌توان شنید.

داشبورد هیوندای سوناتا

هنگامی که به عناصر مختلفِ به کار رفته در داخل کابین سوناتا 2020 نگاهی می‌‌اندازید؛ به دلیل استفاده از موادی بی‌کیفیت کمی نامید می‌شود. به عنوان مثال دستگیره‌های درب به راحتی اثر انگشت شما را جذب کرده و می‌تواند به کارکنان پزشکی قانونی برای اهراز هویت شما کمک کند! در واقع استفاده از پلاستیک‌های ارزان قیمت در طراحی درب‌ها، حس و حال سواری بر روی اتومبیلی متوسط را به شما می‌دهند.

 

فناوری: امتیاز 9 از 10

هیوندای از دو صفحه نمایش به عنوان صفحه اصلی مرکز اطلاعات و کیلومتر شمار در سوناتا 2020 استفاده کرده است. صفحه نمایش نخست، در ابعاد 8 یا 10.3 اینچ قابل سفارش بوده و صفحه نمایش کیلومتر شمار و اطلاعات خودرو 12.3 اینچ است. صفحات مزبور را می‌توان در نسخه SEL PLus سوناتا و با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار داشت و شاهد اتصال کیلومتر شمارِ دیجیتالی استاندارد آن با سیستم اطلاعات و سرگرمی صفحه نمایش اصلی سوناتا بوده و تضادی عجیب و غریب را ببینید!

سیسنم مالتی مدیا هیوندای سوناتا

کیلومتر شمار دیجیتالی سوناتا مانند نمونه‌های مشابه خود در سایر محصولاتِ جدید هیوندای و کیا بوده و ضمن نمایش تغییراتِ مرتبط به سیستم رانندگی و… از گرافیکی جذاب برخوردار بوده و ویژگی‌های سرگرم‌کننده زیادی دارد. گفته می‌شود که هیوندای امکان سفارشی‌سازی محدود سوناتا را فراهم کرده و شما می‌توانید کیلومتر شمار کیا اپتیما را به سوناتا 2020 بیاورد!

داشبورد هیوندای سوناتا

در بسته سفارشی هیوندای با قیمت 2750 دلار سیستم اطلاعاتی صفحه نمایش اصلی از ابعاد 10.3 اینچ برخوردار است. در این بسته می‌توان مانند کیلومتر شمار دیجیتال؛ از گرافیک، سیستم عامل و نمایشگری با کیفیت برخوردار شد. نمایشگر مزبور سریع و پاسخگو بوده و جابجایی بین منوها و… هوشمندانه صورت می‌گیرد. به طور خاص می‌توانید از مجموعۀ صداهای طبیعت دلنشین، رادیو استاندارد HD، رادیو ماهواره‌ای، اپل کارپلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) استفاده کنید.

 

عملکرد: امتیاز 4 از 10

نسخه SLE PLus سوناتا ارزان‌ترین راه برای در اختیار گرفتن پیشرانه 1.6 لیتری و چهارسیلندر توربوشارژ هیوندای است. پیشرانه مزبور 180 اسب‌بخار قدرت و 195 پوندفوت گشتاور تولید می‌کند.

پیشرانه هیوندای سوناتا

گشتاور پیشرانه سوناتا کم است؛ اما کافی به نظر می‌رسد. شخصیت کلی پیشرانه 180 اسب‌بخاری سوناتا مبتنی بر سکوت و وقار بوده و به همین خاطر کمی خسته‌کننده به نظر می‌آید. این موضوع باعث شده که صدای خروجی اگروز هم بسیار لطیف و کسل‌کننده باشد. جالب اینجاست که پیشرانه 2.5 لیتری و قدرتمندتر سوناتا که برای در اختیار داشتن آن باید مبلغ بیشتری پرداخت کرد؛ دارای 191 اسب‌بخار قدرت و 181 پوندفوت گشتاور است. بنابراین سوناتا حتی رقیبِ نسخه 2 لیتری هوندا آکورد و یا تویوتا کمری با پیشرانۀ V6 نمی‌شود. اگر قدرت برای شما مهم است؛ راهی جز خرید نسخه N-Line سوناتا با قدرت 290 اسب‌بخار ندارید.

هر پیشرانه‌ای که برای سوناتا 2020 در نظر بگیرید؛ قدرت آن با استفاده از گیربکسی 8 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. گیربکس در حین اجرای وظایف خود در قبال پیشرانه گاهی عملکردی خارج از چارچوب داشته و خیلی سر به زیر به نظر نمی‌رسد. مشکل مزبور را بیشتر می‌توان در هنگام عبور از مسیرهای سرازیری مشاهده کرد. در مجموع علمکرد گیربکس سوناتا کاملا متوسط است. بنابراین اگر از حالت دستی سوناتا برای تردد استفاده کنید؛ راحتی و آرامش بیشتری را نسبت به حالت اتوماتیک گیربکس تجربه خواهید کرد.

چراغ عقب هیوندای سوناتا

هندلینگ سوناتا هم تعریف چندانی ندارد. سیستم تعلیق باعث می‌شود که سواری کاملاً راحت و روانی را تجربه کنید؛ اما جذابیتی را حس نخواهید کرد. حرکت آرام و تمرکز برروی راحتی، بخشی از ویژگی‌های برجسته سوناتا  بوده و فرمان‌پذیری و… آن کاملا ً قابل پیش‌بینی است. فرمان عملکرد قابل قبولی دارد؛ ولی مانند فرمان مزدا 6 و هوندا آکورد بازخوردی صریح و سنگین ندارد.

 

ایمنی: امتیاز 9 از 10

سوناتا SEL PLus مجموعه‌ای از آپشن‌های ایمنی فعال را در خود جای داده است. حتی نسخه پایه سوناتا 2020 دارای سیستم کنترل کروز تطبیقی، هشدار برخورد با جلو، ترمز اضطراری خودکار، کنترل و حرکت خودکار در بین خطوط و… است. نسخه SEL PLus علاوه بر امکانات بالا دارای نمایشگر نقاط کور، ورود با تلفن همراه هوشمند به جای استفاده از کلید و بستۀ دستیار رانندگی هیوندای است.

پشت آمپر هیوندای سوناتا

علاوه بر موارد بالا، سیستم HDA هیوندای عملکرد سوناتا را در هنگام عبور از آزادراه‌ها بررسی کرده و به نگاه داشتن اتومبیل در بین خطوط، حفظ فاصله ایمن با اتومبیل روبرو و قفل کردن سرعت کمک کرده و به شکل از بروز حوادث جلوگیری می‌کند.

 

مصرف سوخت: امتیاز 6 از 10

سوناتا 1.6 لیتری توربوشارژ نه تنها از نسخه 2.4 لیتری آن ارزان‌تر است؛ بلکه مصرف سوخت کمتری هم دارد. مصرف سوخت نسخه 1.6 لیتری توربوشارژ سوناتا، 27 گالن در شهر، 36 گالن در جاده و 31 گالن به شکل ترکیبی و در صورت برخورداری از سوختی با اکتان 87 است. ضمن اینکه مصرف مدل پایۀ سوناتا 28 گالن در شهر، 38 گالن در جاده و 32 گالن به شکل ترکیبی است.

چراغ عقب هیوندای سوناتا

از نظر مصرف سوخت، هیوندای سوناتا 2020 توربوشارژ با نسخه 1.5 لیتری هوندا آکورد (31/35/29) رقابت کرده و کمی به مزدا 6 با پیشرانه 2.5 لیتری (29/35/26) نزدیک است. تویوتا کمری 4 سیلندر هم 29 گالن در شهر، 41 گالن در جاده و 34 گالن به شکل ترکیبی مصرف سوخت دارد. لازم به ذکر است که تمام اعداد مزبور در صورت استفاده از بنزینی با اکتان 87 به دست می‌آیند.

 

قیمت: امتیاز 6 از 10

قیمت سوناتا 2020 از 23600 دلار آغاز شده و برای خرید نسخه SEL PLus باید 27650 دلار (به علاوه 930 دلار هزینۀ اضافه) پرداخت کنید. ما به شدت توصیه می‌کنیم که از بسته 2750 دلاری هیوندای شامل صفحه نمایش لمسی 10.3 اینچی، 12 بلندگو، سیستم کمک راننده و سقف پانوراما استفاده کرده و قیمت سوناتا را به 31330 دلار برسانید.

لوگوی هیوندای سوناتا

اما رقبای سوناتا را  نباید فراموش کرد. فروش تویوتا کمری XLE  با قیمت 30410 دلار آغاز شده و هوندا آکورد EX-L  ارزشی معادل با 31375 دلار دارد. هیچ یک از قیمت‌های اعلامی برای اتومبیل‌های مزبور شما را از سیستم صوتی بروز، کیلومتر شمار دیجیتال، پدِشارژ بی‌سیم، سقف پانوراما و… برخوردار نخواهند کرد. البته مزدا 6 گرند تورینگ را می‌توان با قیمت 30745 دلار خریداری کرد و عملکرد و فناوری هیوندای سوناتا را در برابر سدانی ژاپنی به چالش کشید.

 

 

 

 

 

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟