اخبار خودرو جهان
صفر تا 96 زیر 2.2 ثانیه

هایپریون XP-1 رونمایی شد

جمعه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
هایپریون XP-1

با شنیدن نام هایپریون XP-1 نا خودآگاه نام سفینه های فضایی موجود در فیلم های علمی تخیلی 1950 تا 1970 میلادی در ذهن ما تداعی می شود. ولی امروزه هایپریون XP-1 نام یک ابرخودروی هیدروژنی الکتریکی است که با یک مخزن پر هیدروژن قادر به طی کردن بیشینه مسافت 1635 کیلومتر است. پس از ماه ها انتشار تیزر و خبر، سرانجام هایپریون XP-1 رونمایی شده است.

مشخصات فنی

به گزارش خودرونویس،  ژنراتور سوخت سلولی هیدروژنی هایپریون XP-1 انرژی ناشی از تجزیه هیدروژن را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. نیروی الکتریکی تولید شده از این واکنش توسط یک گیربکس سه سرعته به هر چهار چرخ این ابرخودرو منتقل می شود. هایپریون XP-1 به لطف بهره گیری از نیروی الکتریکی تولیدی، در کمتر از 2.2 ثانیه قادر است از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد. بیشینه سرعت قابل پیمایش این ابرخودروی هیدروژنی هم 356 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

هایپریون XP-1 نمایع عقب

تلاش زیاد به منظور سبک سازی

هدف اصلی مهندسان این کمپانی به هنگام طراحی این ابرخودرو، پایین نگه داشتن وزن نهایی هایپریون XP-1 بوده است. ظاهرا طراحان این ابرخودروی الکتریکی سازی شده به هدف خود رسیده اند، چراکه هایپریون XP-1 وزن خالصی معادل 1248 کیلوگرم دارد. هایپریون XP-1 دارای یک شاسی مونوکوک است که به صورت ترکیبی از فیبرکربن و تیتانیوم ساخته شده است. همچنین جهت مقاوم سازی پنل های کامپوزیتی بدنه هم از تیتانیوم استفاده شده است. هایپریون XP-1 دارای یک مخزن فیبر کربن برای ذخیره هیدروژن مورد نیاز ژنراتور سوخت سلولی خود است.

 

استایل ظاهری

هایپریون XP-1 دارای بدنه با طراحی منحنی گون بوده تا آیرودینامیک این خودرو تا حد ممکن بهتر شود. در پشت درها یک تیغه حائل نصب شده که ضمن بخشیدن استایل خیره کننده به این خودرو هیدروژنی، دو هدف مهم پشت طراحی و نصب آن بوده است. این دو تیغه نصب شده در پشت درها قطعات آیرودینامیک فعال بدنه هایپریون XP-1 هستند که پایداری این خودرو به هنگام حرکت در سرعت های بالا و در پیچ های تند را تا حد زیادی بهبود می دهد.

نمای جانبی هایپریون XP-1

ضمن اینکه این تیغه های متحرک، می توانند نقش صفحه خودرشیدی به منظور شارژ باتری و تامین انرژی الکتریکی برای هایپریون XP-1 را نیز ایفا کنند. این تیغه ها با توجه به جهت تابش نور خورشید می توانند موقعیت خود را تغییر دهند تا بیشترین میزان انرژی خورشید را جذب کرده و راندمان شارژ آنها افزایش یابد.

 

کابین

هایپریون XP-1 دارای کابینی فوق مدرن و آینده نگرانه است. متاسفانه در ویدیو منتشر شده توسط این کمپانی، تنها به صورت کاملا مختصر و کوتاه کابین این خودرو نشان داده شده است. درون کابین هایپریون XP-1 یک نمایشگر منحنی گونه 98 اینچی خمیده نصب شده که از تکنولوژی Touch-free یعنی بدون فرمانپذیری بدون نیاز به لمس صفحه بهره می برد. همچنین این تکنولوژی Touch-free برای کلیدهای کنترلی روی کنسول میانی نیز لحاظ شده است. خوشبختانه سرنشینان از درون کابین هایپریون XP-1 دید کاملی نسبت به دنیای اطراف خود دارند و این مهم به لطف کابین شیشه ای ضد آفتاب منحنی شکل فراهم شده است.

نمای جلو هایپریون XP-1

معایب خودروهای سوخت سلولی

یکی از مسایل مهمی که تا امروز مانع همه گیری و گسترش تولید خودروهای سوخت سلولی و هیدروژنی شده، کمبود زیرساخت سوختگیری و جایگاه های سوخت این قبیل خودروها در سراسر دنیاست. اما ظاهرا کمپانی هایپریون راه حلی در ذهن خود دارد؛ چراکه این شرکت در اطلاعیه خود اعلام کرده که یک برنامه ای تدارک دیده که با اجرای آن انقلابی در نحوه سوخت گیری خودروهای هیدروژنی ایجاد می شود.

ناگفته نماند که ابرخودروی هایپریون XP-1 هم با یک مخزن سوخت هیدروژن پر قادر به طی کردن بیشینه مسافت 1635 کیلومتری که مسافت به مراتب بیشتری نسبت به سایر خودروهای هیدروژنی موجود در بازار جهانی است.

هایپریون قصد دارد تولید XP-1 را در سال 2022 آغاز کرد و تنها قرار است 300 دستگاه از این خودرو تولید شود. در این لحظه هیچ مطلبی در خصوص قیمت هایپریون XP-1 اعلام نشده، ولی نباید انتظار برچسب قیمتی ارزان داشت.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟