اخبار خودرو ایران
رقیب تازه نفس برای کراس اوورهای به نسبت لوکس چینی در ایران

هایما 8S 8 اس یکی از محصولات جدید ایران خودرو در 1401

دوشنبه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
هایما 8S 8 اس haima

ایران خودرو هم اکنون با عرضه دو کراس اوور هایما S5 و S7 سهم قابل قبولی از شاسی بلندهای صفر کیلومتر را در ایران به خود اختصاص داده. اما این برای بزرگترین خودروساز خاورمیانه کافی نبوده و گزارش ها از این قرار است که ایران خودرو در حال تست و آزمایش جاده ای هایما 8S ( 8 اس) بوده تا این خودرو را در سال جاری به عنوان پرچمدار محصولات خود و با هدف رقابت با کراس اوورهای چینی تازه وارد و لوکس تر به بازار عرضه کند.

به گزارش خودرونویس، هایما 8S (8 اس) پرچمدار محصولات این خودروساز چینی بوده که در سال 2018 برای رقابت با کراس اوورهای سایز متوسط تازه معرفی شده در چین رونمایی و یکسال بعد به بازار محلی چین عرضه شد. لازم به ذکر است که برخلاف محصولات پیشین مانند هایما S7 که در ابتدای نام حرف S (اس) قرار داشت، در هایما 8S شاهد سیاست جدید این شرکت در انتخاب اسم هستیم که در ابتدا عدد و سپس حرف S قرار گرفته است.

هایما 8S 8 اس haima

طراحی هایما 8S (8 اس)

هایما 8S (8 اس) از نظر ظاهری هیچ شباهتی نسبت به دو خودرو هایما S5 و S7 حاضر در بازار ایران ندارد و تنها وجه اشتراک لوگو میان این خودروهاست. هایما هم مانند عمده خودروسازان جدید تصمیم به استفاده از چراغ های LED روشنایی در روز در بالاترین قسمت پروفیل جلو گرفته و چراغ های اصلی را مقداری پایین تر و به درون سپر منتقل کرده است. سبک طراحی باریک و خطی چراغ های اصلی و خطوط تیز و زاویه دار کاپوت و تلفیق آنها با جلوپنجره استایلی زیبا و خشن به هایما 8S (8 اس) بخشیده و می توان به جرات گفت که چند پله ای نسبت به محصولات کنونی هایما در ایران خودرو مدرن تر است.

هایما 8S 8 اس haima

در نمای عقب هایما برای هر یک از چراغ ها از سه المان روشنایی با گرافیک L برعکس استفاده کرده که این چراغ ها توسط یک نوار LED که سرتاسر عرض درب صندوق را احاطه کرده به یکدیگر متصل شده اند. چراغ های مه شکن نیز به صورت عمودی در گوشه پایین پروفیل عقب و بالای سپر طراحی شده اند. در قسمت پایینی سپر هم دو خروجی اگزوز ذوزنقه شکل که به نظر واقعی می رسند قرار گرفته اند. باید اظهار کنیم که هایما به طور کامل زبان طراحی خود را در کراس اوور 8S (8 اس) تغییر داده و سعی کرده مشابه ترند روز این خودرو را طراحی کند.

هایما 8S 8 اس haima

مشخصات فنی هایما 8S (8 اس)

محصولات هایما در ایران یعنی دو ماشین هایما اس 5 و هایما اس 7 (S5 و S7) در حال حاضر به ترتیب با پیشرانه های چهار سیلندر 1.5 و 1.8 لیتری توربوشارژ به بازار عرضه می شوند. البته در ابتدا یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی ضعیف تر روی هایما S7 نصب بود که جای خود را به پیشرانه 1.8 لیتری توربو داد. اما هایما 8S (8 اس) با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت به بازار چین عرضه شده که این تنها پیشرانه قابل سفارش برای این خودروست و ایران خودرو هم قصد دارد هایما 8S (8 اس) را با همین پیشرانه به بازار عرضه کند.

هایما 8S 8 اس haima

هایما 8S با این موتور 1.6 لیتری TGDI خود یکی از قدرتمندترین کراس اوورهای چینی بازار ایران محسوب می شود. چراکه این پیشرانه 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو هایما 8S منتقل می شود.

هایما 8S 8 اس haima

هایما 8S (8 اس) دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4565، 1850 و 1682 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2700 میلی متر است. بدین ترتیب از نظر ابعاد در رده کراس اوورهای سایز متوسط شهری قرار می گیرد. هایما 8S وزنی معادل 1560 کیلوگرم داشته که به نظر می رسد پیشرانه 195 اسب بخاری این خودرو بتواند عملکرد خوبی را به نسبت سایر کراس اوورهای چینی در بازار ایران برای این خودرو رقم بزند. طبق ادعای سازنده، هایما 8S قادر است طی 7.8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت هایما 8S در شهر/اتوبان/ترکیبی به ترتیب 9.8/6.3 /7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

هایما 8S 8 اس haima

امکانات هایما 8S (8 اس)

ایران خودرو قصد دارد با هایما 8S (8 اس) از بازار کراس اوورهای چینی به نسبت لوکس وارد شده در بازار ایران سهم خواهی کند. بدین ترتیب هایما 8S را در یکی از لوکس ترین نسخه های خود به بازار ایران وارد می کند تا در مقابل رقبا حرف هایی برای گفتن داشته باشد. هنوز مشخص نیست که ایران خودرو چه تریمی از هایما 8S (8 اس) از نظر سطح آپشن و تجهیزات را برای عرضه انتخاب کرده، ولی لوکس ترین نسخه هایما 8S (8 اس) دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، دوربین دید 360، سانروف پانورامیک، شش کیسه ایمنی هوا، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع با دریچه برای سرنشین عقب، درب برقی صندوق عقب، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کمکی پایین آمدن از سرازیری، رادار نقطه کور، ترمز کمکی فعال، ترمز پارک برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و رهیاب و … است.

هایما 8S 8 اس haima

با توجه به این تجهیزات می توان گفت که هایما 8S یکی از کامل ترین کراس اوورهای چینی صفر کیلومتر ایران محسوب می شود.

هایما 8S 8 اس haima

قیمت ماشین هایما 8S (8 اس)

هایما 8S (8 اس) در چین قیمتی بین 80 تا 126 هزار یوآن دارد که به دلار چیزی معادل 12 هزار و 600 تا 20 هزار دلار می شود. لازم به ذکر است که نسخه 12 هزار دلاری مدل لو آپشن و نسخه مجهز به گیربکس دنده ایست. تصور می کنیم که ایران خودرو برای رقابت با خودروهای چینی لوکس و جدید حاضر در بازار ایران، مدل پرچمدار 20 هزار دلاری هایما 8S را به بازار ایران عرضه کند که در این صورت برچسب قیمت هایما 8S در ایران چیزی در حدود 850 میلیون تا 1 میلیارد تومان برآورد می شود.

هایما 8S 8 اس haima

رقبای هایما 8S (8 اس) در ایران

هایما 8S جزو قدرتمندترین کراس اوورهای چینی سایز متوسط در بازار ایران محسوب شده و از جمله رقبای این خودرو می توان به فونیکس تیگو 7 پرو مدیران خودرو، کی ام سی کا 7 KMC K7 کرمان موتور، اف ام سی T5 فردا موتورز، لاماری ایما آرین پارس موتور، فیدلیتی و دیگنیتی پرایم بهمن موتور اشاره کرد.

عکس ماشین هایما 8S

4.3 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟