اخبار خودرو ایران
نبرد تازه واردهای چینی در خاک ایران

مقایسه هایما 8S با تیگو 7 پرو

سه شنبه - ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 7 دقیقه
مقایسه هایما 8S با تیگو 7 پرو

تمایل مشتریان برای خرید خودروهای شاسی بلند، خودروسازان را مجبور به عرضه محصولاتی مطابق با سلیقه مشتریان برای سهم خواهی هرچه بیشتر از این سگمنت رقابتی کرده است. ایران خودرو برای سهم خواهی از بازار کراس اوورهای لوکس و رقابت با کراس اوورهای وارداتی به تازگی خودرو هایما 8S را به سبد محصولات خود اضافه کرده که یکی از لوکس ترین و سریع ترین شاسی بلندهای چینی موجود در بازار ایران است. البته در این سگمنت در بازار ایران رقبای زیادی پیش روی هایما 8S قرار دارند. یکی از این خودرو فونیکس تیگو 7 پرو بوده که در این مطلب به مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو پرداخته ایم.

به گزارش خودرونویس، محصولات هایما در ایران طرفداران زیادی داشته و تا به امروز ایران خودرو با عرضه دو محصول هایما S5 و S7 توانسته سهم قابل توجهی از بازار کراس اوورهای کامپکت و سایز متوسط بازار را به خود اختصاص دهد. اما هدف ایران خودرو از عرضه هایما 8S مقداری متفاوت بوده و ایران خودرو با عرضه هایما 8S رسما به باشگاه شاسی بلندهای لوکس ورود کرده و از این سگمنت سهم خواهی می کند. یکی از رقبای پیش رو هایما 8S، کراس اوور فونیکس تیگو 7 پرو بوده که توسط مدیران خودرو به بازار عرضه شده و نسخه بروزرسانی شده همان تیگو 7 است.

 

مقایسه ظاهر هایما 8S با تیگو 7 پرو

هایما 8S از نظر ظاهری هیچ شباهتی نسبت به دو خودرو هایما S5 و S7 حاضر در بازار ایران ندارد و تنها وجه اشتراک لوگو میان این خودروهاست. هایما هم مانند عمده خودروسازان جدید تصمیم به استفاده از چراغ های LED روشنایی در روز در بالاترین قسمت پروفیل جلو گرفته و چراغ های اصلی را مقداری پایین تر و به درون سپر منتقل کرده است. سبک طراحی باریک و خطی چراغ های اصلی و خطوط تیز و زاویه دار کاپوت و تلفیق آنها با جلوپنجره استایلی زیبا و خشن به هایما 8S (8 اس) بخشیده و می توان به جرات گفت که چند پله ای نسبت به محصولات کنونی هایما در ایران خودرو مدرن تر است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو

هایما 8S در نمای عقب برای هر یک از چراغ ها دارای سه المان روشنایی با گرافیک L برعکس بوده که این چراغ ها توسط یک نوار LED که سرتاسر عرض درب صندوق را احاطه کرده به یکدیگر متصل شده اند. چراغ های مه شکن نیز به صورت عمودی در گوشه پایین پروفیل عقب و بالای سپر طراحی شده اند. در قسمت پایینی سپر هم دو خروجی اگزوز ذوزنقه شکل واقعی قرار گرفته اند. باید اظهار کنیم که هایما به طور کامل زبان طراحی خود را در کراس اوور 8S تغییر داده و سعی کرده مشابه ترند روز این خودرو را طراحی کند که موفق بوده و نتیجه کار زیبا از آب در آمده است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو

استایل ظاهری تیگو 7 پرو کاملا نسبت به تیگو 7 فعلی تغییر کرده و از جدیدترین زبان طراحی مدیران خودرو بهره می برد. در پروفیل جلو شباهت طراحی با تیگو 8 پرو مقداری وجود دارد که این شباهت به فرم جلوپنجره، فرم چراغ ها و طراحی سپر مربوط شده؛ ولی در عین حال تفاوت هایی مثل نحوه برخورد چراغ ها به جلوپنجره و طراحی مه شکن های سپر باعث تمایز تیگو 7 پرو از برادر بزرگتر خود شده است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو

در نمای جانبی هم همه چیز نسبت به نسل قبل به جز طول کلی خودرو تغییر کرده است. خوشبختانه شاهد یک زبان طراحی واحد و هماهنگ و زیبا بین محصولات مدیران خودرو هستیم؛ به عبارت دیگر هر خودرو با وجود دارابودن طراحی شاخص و متمایز، شباهت هایی هم با سایر مدل ها دارد. به عنوان خط شخصیت تیگو 7 پرو که از چراغ های عقب آغاز شدن و درب عقب محو می شود یا خطی که از چراغ جلو آغاز شده و قسمت انتهایی خودرو ادامه یافته بسیار شبیه به تیگو 8 پرو که نشان دهنده سبک طراحی واحد بین محصولات جدید این شرکت است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو

در نمای عقب شباهت تیگو 7 پرو با برادر بزرگتر آن کمتر است. زمانی که چراغ ها روشن باشند، نمی توان منکر شباهت این خودرو با رنو کولئوس در نمای عقب شد. ولی در سایر حالات شباهت چندان زیادی وجود ندارد. چراغ های عقب تا اواسط درب فضای بار تیگو 7 پرو امتداد یافته اند و در ادامه به وسیله یک قسمت شیشه ای رنگ به یکدیگر متصل شده اند که لوگو جدید این محصول نیز درست در میان این نوار شیشه ای نصب می شود. در قسمت پایین سپر عقب نیز دو خروجی اگزوز طراحی شده که در برخورد اول تصور می کنید که واقعی هستند، اما با کمی دقت متوجه طراحی خروجی اگزوز در پشت سپر می شوید و این دو خروجی زیبا صرفا جنبه تزیینی دارند.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو

کابین تیگو 7 پرو

در خصوص طراحی هر دو خودرو هایما 8S و تیگو 7 پرو زیبا به نظر می رسند. اما هایما 8S در نمای جلو طراحی بروزرتری نسبت به تیگو 7 پرو دارد که این مدرنتر بودن به دلیل استفاده از سبک چراغ های دوتاییست که در این خودرو اجرا شده و امروزه به یک ترند در طراحی خودرو تبدیل شده است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو

کابین هایما 8S

مقایسه مشخصات فنی هایما 8S و تیگو 7 پرو

هایما 8S با یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم GDI به بازار ایران عرضه می شود. موتور هایما 8 اس قادر به تولید 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور بوده و این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته مانند بیشتر کراس اوورهای چینی به چرخ های جلو منتقل می شود. به گفته هایما و ایران خودرو، کراس اوور هایما 8S می تواند طی 8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. هایما 8S با این موتور 1.6 لیتری TGDI خود یکی از قدرتمندترین کراس اوورهای چینی بازار ایران محسوب می شود.

هایما 8S دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4565، 1850 و 1682 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2700 میلی متر است. بدین ترتیب از نظر ابعاد در رده کراس اوورهای سایز متوسط شهری قرار می گیرد. هایما 8S  وزنی معادل 1560 کیلوگرم داشته که به نظر می رسد پیشرانه 192 اسب بخاری این خودرو بتواند عملکرد خوبی را به نسبت سایر کراس اوورهای چینی در بازار ایران برای این خودرو رقم بزند. طبق ادعای سازنده، هایما 8S قادر است طی 8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت هایما 8S در شهر/اتوبان/ترکیبی به ترتیب 6.3/9.8/7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو

تیگو 7 پرو همچنان از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر مانند مدل پیشین بهره گرفته؛ ولی خوشبختانه توان خروجی آن از 147 به 155 اسب بخار و بیشینه گشتاور تولیدی آن نیز از 210 به 230 نیوتن متر ارتقا یافته است. همچنین به جای استفاده از گیربکس اتوماتیک دو کلاچه خشک، یک گیربکس اتوماتیک CVT  9 سرعته برای این خودرو نصب شده است.

هرچند تیگو 7 پرو خود با شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعتی در حدود 10 ثانیه، عملکرد رضایتبخش و قابل قبولی از خود ارائه می دهد، اما هایما 8S با توجه به 37 اسب بخار قدرت بیشتر موتور و همچنین 63 نیوتن متر گشتاور بیشتر حدود 2 ثانیه سریع تر از رقیب خود از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و از این منظر سریع ترین کراس اوور چینی بازار ایران محسوب می شود.

 

مقایسه امکانات هایما 8S و تیگو 7 پرو

هایما 8S دارای امکانات رفاهی و ایمنی مانند سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، دوربین دید 360، سانروف پانورامیک، شش کیسه ایمنی هوا، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله با دریچه برای سرنشین عقب، درب برقی صندوق عقب، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کمکی پایین آمدن از سرازیری، رادار نقطه کور، ترمز کمکی فعال، ترمز پارک برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و رهیاب، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، آینه های برقی تاشونده گرمکن دار، نمایشگر لمسی 10 اینچی سیستم مالتی مدیا، دوربین ثبت وقایع، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، هشدار خروج از خط، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک هوشمند، هشدار برخورد از جلو، تثبیت خطوط حرکت، کمکی تعویض خطوط و … است.

در طرف مقابل تیگو 7 پرو هم دارای شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کنترل خودرو در سرازیری، اتوهلد، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی های برقی راننده و سرنشین جلو و تنظیم گودی کمر صندلی راننده، سانروف برقی پانورامیک، چراغ های روشنایی در روز، سنسور نور، سنسور باران، نمایشگر مالتی مدیا 10.25 اینچی، درب الکترونیکی فضای بار، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، پایش فشار باد تایرها، شارژر بدون سیم تلفن همراه، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل و دوربین دید 360 است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با تیگو 7 پرو مدیران خودرو

هایما 8S به لطف دارا بودن کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، سیستم ترمز اضطراری هوشمند و هشدار برخورد از جلو، تثبیت خطوط حرکت و کمکی تعویض خطوط پکیج سیستم کمکی راننده ADAS را دارابوده که تیگو 7 پرو فاقد آن است.

امروزه استقبال مشتریان از خودروهای شاسی بلند به حدی زیاد بوده که هرچه خودروسازان تولید کنند تقریبا مورد استقبال مشتریان قرار می گیرد. تیگو 7 پرو به تازگی به بازار عرضه شده و با قیمتی نزدیک به 1.3 میلیارد تومان فروش به نسبت خوبی را در مدت کم تجربه کرده است. اما به نظر می رسد که ایران خودرو قیمت پایینتری را برای هایما 8S در نظر گرفته و پیش بینی می شود که این کراس اوور لوکس چینی با قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان به بازار عرضه شود. در این صورت پیش بینی می کنیم که هایما 8S بتواند سهم قابل توجهی از بازار را به دلیل قیمت رقابتی، تجهیزات ایمنی و رفاهی کامل، کابین لوکس و طراحی زیبا به خود اختصاص دهد و یک زنگ خطر جدی برای رقبا محسوب می شود.

 

4.6 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟