اخبار خودرو ایران
بررسی مشخصات فنی، طراحی و امکانات رفاهی و ایمنی

مقایسه هایما 8S و دیگنیتی پرایم

شنبه - ۱۶ مهر ۱۴۰۱
خواندن 8 دقیقه
مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

بازا خودرو ایران به پیروی از بازار جهانی آغوش خود را به روی انواع خودروهای کراس اوور و شاسی بلند باز کرده است. به همین جهت طی این چند سال گذشته شاهد ورود انواع خودروهای کراس اوور و شاسی بلند از برندهای مختلف به بازار ایران بوده ایم و مشتریان هم برای خرید چنین خودروهایی سر و دست می شکنند. هایما 8S ایران خودرو و دیگنیتی پرایم بهمن موتور دو تا از جدیدترین کراس اوورهای موجود در بازار ایران هستند. البته دیگنیتی پرایم سابقه حضور بیش از یکسال را در بازار ایران دارد، ولی هایما 8S قرار است که به زودی به بازار عرضه شود. در این مطلب قصد مقایسه هایما 8S با دیگنیتی پرایم را داریم. به عقیده شما کدام یک گزینه بهتری برای خرید است؟

به گزارش خودرونویس، هایما یکی از قدیمی ترین برندهای چینی بوده که سالهاست محصولات مختلفی از آن مانند دو کراس اوور هایما S7 و S7 پلاس و کراس اوور کوچکتر S5 به بازار ایران عرضه شده اند و ایران خودرو توانسته با این دو محصول از برند هایما سهم بسیار خوبی از بازار کراس اوورها را تصاحب کند. ایران خودرو که تجربه موفقی در عرضه دو کراس اوور هایما S7 و S5 داشت، این بار به سراغ عرضه پرچمدار کراس اوورهای هایما و جدیدترین محصول این شرکت یعنی هایما 8S رفت تا با این خودرو رسما به دنیای کراس اوورهای لوکس ورود کرده باشد. هایما 8S در نمایشگاه خودرو تهران 1401 رونمایی شد و قرار است که به زودی به بازار ایران عرضه شود.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

دیگنیتی پرایم بهمن موتور هم اولین محصول پسا تحریمی این شرکت باید لحاظ کرد که توانست جانی دوباره به این خودروساز بخش خصوصی ببخشد و به لطف استایل کوپه مانند خود توانست فروش خوبی را تجربه کند. اما حال رقیبی قدرتمند به نام هایما 8S مقابل دیگنیتی پرایم قرار دارد که در ادامه به مقایسه هایما 8S و دیگنیتی پرایم می پردازیم.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

مقایسه ظاهر هایما 8S با دیگنیتی پرایم

هایما 8S کاملا متفاوت از دو محصول قبلی یعنی هایما S7 و S5 طراحی شده و تنها وجه مشترک در طراحی این خودرو با دو محصول قبلی هایما در ایران به لوگوی این برند چینی مربوط می شود. هایما 8S از جدیدترین ترند روز طراحی خودرو یعنی چراغ های دوتایی بهره برده که در بالاترین قسمت جلو چراغ های روشنایی در روز و مقداری پایین تر چراغ های اصلی قرار گرفته اند. هایما 8S به لطف بهره بردن از جدیدترین سبک طراحی خودرو در نمای جلو استایلی خشن و اسپرت را به نمایش گذاشته و وجود المان های کرومی داخل جلوپنجره چهره این خودرو را لوکس تر از مدل های قبلی نمایش می دهد.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

یکی دیگر از ترندهای روز طراحی خودرو استفاده از LEDهای سرتاسری در چراغ های عقب بوده که هایما 8S  در این قسمت نیز از این سبک طراحی پیروی کرده است. همچنین داخل سپر دو خروجی اگزوز واقعی تعبیه شده که چهره هایما 8S  را اسپرت تر جلوه می دهند. به طور کلی زبان طراحی جدید هایما که در کراس اوور 8S  استفاده شده کاملا مدرن تر از زبان طراحی قبلی بوده و چهره جذابی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

دیگنیتی پرایم بهمن موتور یک کراس اوور کوپه استایل بوده که طراحی اسپرت و جوانپسندی دارد. هرچند در نمای جلو این خودرو سبک طراحی روز دنیا یعنی چراغ های جلویی دوتایی اجرا نشده، اما طراحی آن زیبا و جذاب به نظر می رسد. هرچند دیگنیتی پرایم در قسمت جلویی از سبک طراحی روز پیروی نکرده، اما در نمای عقب دارای چراغ های LED سرتاسری بوده که این جدیدترین سبک طراحی روز خودرو در دنیاست که البته هایما 8S هم از این سبک طراحی بهره می برد. شیب سقف در قسمت عقب دیگنیتی پرایم هرچند چهره این خودرو را اسپرت تر جلوه می دهد، اما تا حد زیادی روی فضای بار و فضای سر در ردیف دوم تاثیر منفی گذاشته است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

طراحی خودرو کاملا یک موضوع سلیقه ایست که نمی توان حکم برتری را برای هیچ یک از این دو خودرو در زمینه طراحی صادر کرد. هر دو خودروی هایما 8S و دیگنیتی پرایم طراحی زیبا و جذابی را از خود به نمایش می گذارند. شاید تنها بتوان اظهار کرد که هایما 8S در نمای جلویی طراحی مدرنتری به واسطه بهره گیری از سبک چراغ های دوتایی نسبت به دیگنیتی پرایم دارد.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

مقایسه مشخصات فنی هایما 8S با دیگنیتی پرایم

هایما 8S با یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم GDI به بازار ایران عرضه می شود. موتور هایما 8 اس قادر به تولید 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور بوده و این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته مانند بیشتر کراس اوورهای چینی به چرخ های جلو منتقل می شود. به گفته هایما و ایران خودرو، کراس اوور هایما 8S می تواند طی 8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. هایما 8S با این موتور 1.6 لیتری TGDI خود یکی از قدرتمندترین کراس اوورهای چینی بازار ایران محسوب می شود.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

هایما 8S دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4565، 1850 و 1682 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2700 میلی متر است. بدین ترتیب از نظر ابعاد در رده کراس اوورهای سایز متوسط شهری قرار می گیرد. هایما 8S  وزنی معادل 1560 کیلوگرم داشته که به نظر می رسد پیشرانه 192 اسب بخاری این خودرو بتواند عملکرد خوبی را به نسبت سایر کراس اوورهای چینی در بازار ایران برای این خودرو رقم بزند. طبق ادعای سازنده، هایما 8S قادر است طی 8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت هایما 8S در شهر/اتوبان/ترکیبی به ترتیب 6.3/9.8/7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

دیگنیتی پرایم از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر بهره گرفته که قادر به تولید 148 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو به کمک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلوی این خودرو منتقل شده و شتاب صفر تا 100 کیلومتری در حدود 13 ثانیه را برای این خودرو رقم زده است. دیگنیتی پرایم قادر به حرکت با نهایت سرعت 160 کیلومتر بر ساعت بوده و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

دیگنیتی پرایم دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4685، 1865 و 1645 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2790 میلی متر اعلام شده است. به نظر می رسد که ترکیب این موتور 1.5 لیتری با گیربکس CVT برای وزن 1570 کیلوگرمی دیگنیتی پرایم مقداری ضعیف باشد.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

در زمینه مشخصات فنی هایما 8S کاملا نسبت به دیگنیتی پرایم برتر است. پیشرانه این خودرو 44 اسب بخار قدرت بیشتر و 73 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به دیگنیتی تولید می کند و به لطف بهره بردن از گیربکس اتوماتیک شش سرعته، 5 ثانیه در شتابگیری اولیه عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. بدین ترتیب اگر داینامیک رانندگی و شتابگیری اولیه و ثانیه برایتان در خرید خودرو اولویت است، بهتر است که هایما 8S را انتخاب کنید.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

کابین هایما 8S

مقایسه امکانات هایما 8S با دیگنیتی پرایم

امکانات هایما 8S شامل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، دوربین دید 360، سانروف پانورامیک، شش کیسه ایمنی هوا، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله با دریچه برای سرنشین عقب، درب برقی صندوق عقب، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کمکی پایین آمدن از سرازیری، رادار نقطه کور، ترمز کمکی فعال، ترمز پارک برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و رهیاب، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، آینه های برقی تاشونده گرمکن دار، نمایشگر لمسی 10 اینچی سیستم مالتی مدیا، دوربین ثبت وقایع، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، هشدار خروج از خط، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک هوشمند، هشدار برخورد از جلو، تثبیت خطوط حرکت، کمکی تعویض خطوط و … بوده که یکی از کاملترین کراس اوورهای بازار ایران در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی محسوب می شود.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

کابین دیگنیتی

دیگنیتی بهمن موتور هم دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی شامل ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیتسم کنترل الکترونیکی پایداری، اتو هلد، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین و جانبی، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، چراغ خوشامدگویی و بدرقه، ترمز پارک برقی، دوربین دید عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، آینه های برقی تاشونده، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، کلید های کنترلی روی فرمان، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی سیستم مالتی مدیا با پورت USB و بلوتوث، امکان تنظیم صندلی های عقب در چهار جهت، شارژر 12 ولت جلو و عقب است.

مقایسه هایما 8S ایران خودرو با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

کابین هایما 8S

در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی هم هایما 8S برتر از دیگنیتی پرایم ظاهر شده است. چراکه هایما 8S دارای دو ایربگ بیشتر، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، دوربین ثبت وقایع، سیستم ترمز اضطراری، تثبیت حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو و نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان و مواردی دیگر بوده که دیگنیتی پرایم فاقد آنهاست.

 

دیگنیتی بخریم یا هایما 8S؟

انتخاب بین دیگنیتی پرایم و هایما 8S به نیاز شما از خودرو بستگی دارد. اگر به دنبال خرید خودرویی با موتور قدرتمندتر، شتاب به مراتب بهتر، کابین لوکستر و طراحی مدرنتر هستید، پیشنهاد ما به شما هایما 8S ایران خودروست. ولی اگر صرفا دنبال یک طراحی اسپرت و خاص و کابینی جادار هستید و سطح آپشن ها و شتابگیری خودرو برایتان اهمیت چندانی ندارد، دیگنیتی پرایم می تواند گزینه مناسبی باشد.

ضمن اینکه هایما 8S با برچسب قیمت یک میلیارد و 50 میلیون تومانی می تواند گزینه به مراتب مناسب تری نسبت به دیگنیتی پرایم با قیمت کارخانه 935 میلیون تومانی و قیمت بازار یک میلیارد و 350 میلیون تومانی باشد.

مقایسه هایما 8s با دیگنیتی پرایم و لاماری ایما و تیگو 7 پرو

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟