اخبار خودرو ایران
آیین آغاز تولید انبوه با حضور مدیرعامل ایران خودرو و هایما

هایما 7X وارد خط تولید ایران خودرو شد

عکاس: متین نصیری
دوشنبه - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
خواندن 7 دقیقه
معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

هایما 7X جدیدترین محصول ایران خودرو بوده تولید انبوه آن در سایت ایران خودرو خراسان از امروز آغاز شد. به همین منظور طی مراسمی نمادین تعدادی هایما 7X در ایران خودرو برای اصحاب رسانه به نمایش گذاشته شد. ضمن اینکه مدیرعامل جدید ایران خودرو علیمردان عظیمی و مدیرعامل هایما آقای لو نیز در این مراسم حضور داشتند در خصوص گسترش همکاری میان این دو خودروساز توافق های مهمی صورت گرفت.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو مهمترین شریک تجاری شرکت خودروسازی هایما بوده و نزدیک به یک دهه از فعالیت این دو شرکت می گذرد. هایما هم خودروسازی بوده که در سال 1988 در استان هاینان چین تاسیس شده و نزدیک به 15 سال با مزدا همکاری داشته است. نام این برند نیز تلفیقی از استان هاینان و مزدا است.

 

 

ویدیو معرفی هایما 7X ایران خودرو

 

 

مدیرعامل هایما در آیین آغاز تولید انبوه هایما 7X در ایران خودرو اظهار کرد که هایما شرکت ایران خودرو را شریک بلندمدت خود می داند و برنامه های مهمی برای توسعه همکاری در آینده دارد. وی در ادامه اظهار کرد که ایران مهمترین بازار راهبردی هایما در راستای بین المللی شدن بوده و طی این 10 سال ایران خودرو بهترین شریک هایما بوده است. آقای لو در ادامه بیان کرد که با توجه به برنامه جامع همکاری 25 ساله ایران و چین و سفر رییس جمهور به چین، آینده روشن تری پیش رو همکاری ایران خودرو و هایما وجود دارد.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

وی اظهار کرد که هایما 7X حاصل یک پروژه تحقیق و توسعه چهار ساله بوده و نخستین تلاش موفق هایما برای تولید خودرویی هوشمند و خانوادگیست. وی در آخر اظهار کرد که هایما در مسیر جهانی شدن گام بر می دارد و در این راستا ایران خودرو شریکی مهم و استراتژیک برای هایما قلمداد می شود. وی اشاره کرد که رویکرد جدید هایما، تلاش برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی بوده و در این زمینه به تازگی نسخه برقی هایما 7X را هم در چین رونمایی کرده است. وی در پایان از کارکنان ایران خودرو خراسان و تیم گروه صنعتی ایران خودرو برای تحقق تولید انبوه هایما 7X در ایران برای پیشبرد این پروژه مشترک قدردانی کرد.

تولید معرفی هایما 7X ایران خودرو (2)

 

هایما 7X هنر دست طراحان پینین فارینا

وانگ تای مدیر ارشد هایما در خصوص طراحی هایما 7X اظهار کرد که این خودرو هنر دست طراحان موسسه ایتالیایی پینین فارینا بوده و در طراحی آن از قایق های لوکس و همچنین دریا الهام گرفته شده است. نزدیک به 54 درصد بدنه هایما 7X از جنس فولاد مقاوم و 34 درصد آن از فولاد فوق مقاوم ساخته شده که حالتی قفس مانند را ایجاد کرده و مقاومت بدنه را در مقابل ضربات و تصادف افزایش داده است. همین ساختار محکم باعث شده تا هایما 7X قادر به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف چین CNCAP باشد.

تولید معرفی هایما 7X ایران خودرو (1)

وی در ادامه بیان کرد که هایما 7X دارای شش کیسه ایمنی هوا بوده و ایربگ های پرده ای آن به صورت سرتاسری طراحی شده اند و از تمام سرنشینان در سه ردیف صندلی محافظت می کنند.

علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که حضور مدیرعامل هایما در مراسم آغاز تولید انبوه خودرو 7X مقدمه ای برای اقدامات گسترده تر و همکاری بیشتر میان ایران خودرو و این شرکت است. وی در ادامه از اقدامات صورت گرفته در گذشته قدردانی کرد و اظهار داشت که ایران خودرو تمام تلاش خود را برای افزایش تیراژ تولید هایما و همچنین عرضه محصولات دیگری از این برند خواهد کرد.

تولید معرفی هایما 7X ایران خودرو (2)

عظیمی اظهار کرد که توسعه محصول مشترک از جمله اهداف ایران خودرو و هایما برای آینده بوده و هدف ایران خودرو صرفا تولید هایما به صورت CKD نیست. بلکه باید عمق ساخت داخل را افزایش داد و انتقال تکنولوژی نیز صورت بگیرد. وی در ادامه بیان کرد که توافقات اولیه با هایما در خصوص تبدیل ایران به هاب منطقه ای این شرکت صورت گرفته و بدین ترتیب اگر هایما قصد صادرات به کشورهای خاورمیانه را داشته باشد، از کانال ایران انجام خواهد شد.

 

طراحی ظاهری هایما 7X

هایما 7X توسط موسسه پینین فارینا طراحی شده و طراحی آسیایی و بسیار جذابی را به نمایش می گذارد. در بخش جلو، چراغ ها به زیبایی با جلوپنجره این خودرو ترکیب شده اند و در داخل سپر نیز چراغ هایی LED تعبیه شده اند. چراغ ها گرافیک زیبایی دارند و جلوپنجره نیز دارای المان های کرومی عمودی بومرنگ شکل است. لوگوی هایما نیز در ابعادی بزرگ داخل جلوپنجره نصب شده است.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

زمانی که به نمای جانبی هایما 7X می رسید، متوجه تفاوت آن با مینی ون ها می شوید. چراکه طول کاپوت مقداری نسبت به مینی ون ها بیشتر بوده و همین موضوع سبب شده هایما 7X بیشتر به کراس اوورها شباهت داشته باشد. در نمای جانبی طول زیاد کابین کاملا خودنمایی می کند و نصب رینگ های خاکستری رنگ 19 اینچی با تایرهایی با عرض 225 میلی متر به زیبایی این خودرو افزوده اند.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

هایما 7X در نمای عقب هم طراحی زیبایی به نمای می گذارد. لبه چراغ ها در گلگیر عقب دارای حالت تیز و بومرنگ شکلی هستند و گرافیک چراغ ها نیز نئون تایپ بوده که زیبایی این خودرو را بیشتر کرده است. هایما تریمی دو رنگ در طراحی بدنه این خودرو استفاده کرده و برخی قسمت ها به رنگ بدنه و برخی قسمت ها به رنگ مشکی طراحی شده اند.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

کابین هایما 7X

هایما 7X ضمن ظاهر جذاب، کابین بسیار لوکسی دارد. زمانی که وارد هایما 7X می شوید، پیشرفت متوجه پیشرفت این خودروساز چینی طی کمتر از یک دهه می شوید. کیفیت ساخت کابین به مراتب نسبت به محصولات پیشین هایما بالاتر است. رویه داشبورد از جنس پلاستیک نرم بوده که حالتی شبه چرم دارد. در قسمت میان داشبورد تریم پلاستیکی طرحداری استفاده شده و در ادامه شاهد پوشش چرم شکلاتی رنگ برای داشبورد هستیم. همین تریم دقیقا در بخش رودری ها نیز استفاده شده است.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

صندلی های هایما 7X دارای تودوزی چرمی قهوه ای رنگ بوده و در بخش نشیمن و پشتی سورخدار هستند. هایما 7X دارای سه ردیف صندلی بوده و صندلی های ردیف دوم آن به صورت مجزا هم طراحی شده اند تا از بین آنها بتوان به سادگی به ردیف عقب دسترسی داشت. هایما 7X دارای گواهینامه تهویه هوای تازه برای سرنشینان موسوم به CN95 بوده که به لطف دریچه های متعددی که برای سیستم تهویه در سرتاسر کابین تعبیه شده، گردش هوا به مراتب بهبود یافته است.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

روی داشبورد هایما 7X دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی یکی در پشت فرمان و دیگری در میان داشبورد نصب شده است. شیفتر دنده هایما 7X هم از نوع الکترونیکی بوده که هیچ اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد. در اطراف شیفتر دنده هم کلیدهای مربوط به قفل کودک، هشدار خروج از خط، اتوپارک، سنسورهای پارک، ترمز پارک برقی، اتوهلد و … قرار گرفته اند. یک سانروف پانورامیک بزرگ هم برای این خودرو تعبیه شده که جذابیت فضای داخلی هایما 7X را بیشتر کرده است.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

یک دوربین در سقف هایما 7X قرار دارد که راننده به وسیله آن می تواند افرادی که در ردیف های عقب نشستنه اند را کنترل کند. این ویژگی به کنترل کودک در حین سفر کمک می کند و راننده و سرنشین جلو را از وضعیت کودکان خود در ردیف های عقب مطلع می سازد. تصویر این دوربین در نمایشگر میان داشبورد به راننده نشان داده می شود.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

دوربین سقفی هایما 7X

همچنین ردیف های دوم و سوم هایما 7X دارای سنسور التراسونیک در چراغ های سقفی هستند که در صورتی که خودرو قفل شود و حرکتی در خودرو تشخیص داده شود، با آلارم به مالک خودرو هشدار داده می شود. این سیستم در صورتی که فرزند یا حیوان خانگی شما در خودرو جا مانده باشد، به شما یادآوری می کند.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

مشخصات هایما 7X ایران خودرو

هایما 7X مشخصات فنی بسیار قابل توجهی دارد. این خودرو دارای موتور یکسانی با هایما 8S بوده که نتیجه آن یک خودروی MPV یا شاسی بلند لوکس و بسیار قدرتمند شده است. هایما 7X دارای یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI بوده که قادر به تولید 192 تا 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور پر بازده توسط یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته با قابلیت تعویض دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این پیشرانه کاملا جوابگوی وزن 1670 کیلوگرمی هایما 7X بوده و عملکرد بسیار خوبی را برای این خودرو خانوادگی لوکس حتی در حالت فول سرنشین رقم می زند.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

موتور هایما 7X جزو 10 موتور برتر حال حاضر چین دسته بندی شده و با وجود حجم کم، از نظر توان و گشتاور مشابه با موتورهای 3 لیتری شش سیلندر قدیمیست.

هایما 7X در میان رقبا بزرگترین ابعاد را از نظر طولی و فاصله بین دو محور دارد. همین موضوع کابین بسیار جاداری را برای این خودرو رقم زده است. هایما 7X دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4815، 1874 و 1720 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2860 میلی متر اعلام شده است. هایما 7X روی پلتفرم جدید هایما که برای خودروهای کراس اوور توسعه یافته، طراحی شده است و سیستم تعلیق آن در جلو و عقب کاملا مستقل بوده که این موضوع سبب نرمی سواری و بهبود هندلینگ این خودرو شده است.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

چراغ سقفی و سنسور الترا سونیک

امکانات ایمنی و رفاهی هایما 7X

هایما 7X لوکسترین محصول این برند و همچنین لوکسترین محصول سواری ایران خودرو تا امروز محسوب می شود. این خودرو در زمینه تجهیزات ایمنی دارای شش کیسه ایمنی هوا، دوربین دید 360 درجه، اتوهلد، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، هشدار خروج از خط، کمکی تثبیت خطوط حرکت، سیستم ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش، کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ترمز کمکی، کمکی حرکت در سرازیری، سیستم ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده و موتور سوار و خودرو، رادار نقطه کور، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار خروج امن سرنشینان(DOW)، سوییچ هوشمند، پایش فشار باد تایرها، اتو پارک بدون دخالت دست و پا، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب و کروز کنترل تطبیقی است.

معرفی تولید انبوه هایما 7X ایران خودرو haima 7x (11)

هایما 7X در زمینه تجهیزات رفاهی هم دست پر بوده و دارای یک نمایشگر مالتی مدیا 12.3 اینچی در میان داشبورد با رهیاب و درگاه usb و بلوتوث، نمایشگر 12.3 اینچی در پشت فرمان، امکان نمایش اطلاعات تلفن همراه، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت، صندلی برقی سرنشین جلو قابل تنظیم در 4 جهت، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، گرمکن صندلی های جلو، فرمانپذیری صوتی، سانروف پانورامیک برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندوق عقب برقی با سنسور کلید و سنسور پا و … است.

4.2 از 6 رای

دیدگاه شما چیست؟