اخبار خودرو ایران
کپی برداری دیگر از صنعت خودروسازی چین

اورا Ora Cat هاچبک الکتریکی چینی با طعم فولکس واگن بیتل

دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
گریت وال اورا Ora Cat

بخشی از بدنامی خودروسازان چینی به دلیل کپی برداری مستقیم آنها از محصولات مطرح خودروسازان بزرگ جهانیست و این موضوع با وجود پیشرفت صنعت خودروسازی چین هنوز هم مشاهده می شود. به عنوان مثال Niutron اسیووی NV را مدتی پیش معرفی کرد که کپی فورد برانکو اسپرت است. پس از آن گریت وال خودروی تانک 500 را معرفی کرد که کپی تویوتا لندکروزر بود. ولی Ora زیربرند الکتریکی ساز گریت وال رسما دست به کپی برداری از فولکس واگن بیتل افسانه ای زده و دو خودروی الکتریکی به نام اورا پانک Cat و اورا Ballet Cat را معرفی کرده است.

مشخصات گریت وال Ora (اورا) پانک Cat و Ballet Cat

به گزارش خودرونویس، گریت وال Ora (اورا) پانک Cat و Ballet Cat هر دو خودروهایی الکتریکی هاچبک با طراحی رترو استایل هستند که الگوبرداری مستقیم از طراحی فولکس واگن بیتل افسانه ای در آنها دیده می شود. به تازگی مشخصات فنی کامل این دو خودروی الکتریکی اورا Cat منتشر شده و قرار است از 30 مارس سال جاری به بازار چین عرضه شوند. هنوز مشخص نیست که آیا فولکس واگن اقدام به شکایت از گریت وال می کند یا این شرکت را به حال خود رها می کند.

گریت وال اورا Ora Cat

هر دو خودرو اورا Ballet و پانک Cat هاچبک های الکتریکی پنج درب هستند که دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4401، 1880 و 1633 میلی متر هستند و فاصله بین دو محور آنها نیز 2750 میلی متر اعلام شده که برای خودرویی با این ابعاد بسیار زیاد بوده و فضای جاداری را برای کابین به ارمغان آورده است. هر دو خودرو دارای یک موتور الکتریکی روی اکسل جلو هستند که قدرتی معادل 170 اسب بخار و گشتاوری معادل 250 نیوتن متر را تولید می کنند که برای خودرویی الکتریکی شهری با 1780 کیلوگرم وزن تقریبا مناسب است. برای گریت وال Ora اورا Cat دو پک باتری 47.8 و 59.1 کیلووات ساعتی قابل سفارش بوده که به موجب آنها بیشینه مسافت قابل پیمایشی فراتر از 500 کیلومتر در حالت شارژ کامل به ارمغان آمده است. این هاچبک الکتریکی قادر به حرکت با بیشینه سرعت 155 کیلومتر بر ساعت است.

گریت وال اورا Ora Cat

ظاهر گریت وال Ora اورا Cat

گریت وال اورا Cat حدود دو برابر فولکس واگن بیتل اصلی وزن دارد و البته ابعاد آن نیز به مراتب بزرگتر است. ولی به هر در طراحی پروفیل آن به صورت مستقیم از بیتل کلاسیک الگوبرداری شده است. ابعاد این خودرو و همچنین سبک طراحی آن موجب شده که برای عرضه در کشورهای اروپایی مناسب باشد. ولی باید دید که آیا فولکس واگن اجازه چنین کاری را می دهد یا جلوی عرضه آن را می گیرد. فولکس واگن نسبت به عرضه گریت وال Ora اورا Cat کاملا آگاه بوده و پیشتر اظهار کرده که باید از نزدیک این خودرو را بررسی کند و سپس در خصوص واکنش خود تصمیم بگیرد.

گریت وال اورا Ora Cat

با وجود استایل ظاهری کپی برداری شده از فولکس واگن بیتل، ولی کابین گریت وال اورا Ora Cat هیچ ربطی به بیتل ندارد. روی داشبورد این خودرو دو نمایشگر دیجیتالی یکی برای نشانگرهای پشت فرمان و دیگری برای سیستم مالتی مدیا طراحی شده اند. روی غربیلک فرمان هم کلیدهایی با عملکرد لمسی جانمایی شده اند.

فولکس واگن بیتل

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟