اخبار خودرو جهان
مجهز به سبک ترین پیشرانه 12 سیلندر

گوردون مورای T.50 معرفی شد

چهارشنبه - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
گوردن مورای T.50

سرانجام پس از مدت ها خبر و شایعه، ابرخودروی T.50 کمپانی Gordon Murray Automotive از راه رسید و به لطف مهندسی فوق پیشرفته این کمپانی، نتیجه کار گوردن مورای ابرخودرویی شگفت انگیز شده است.

مشخصات فنی

به گزارش خودرونویس، گوردون مورای T.50 ساختاری فوق سبک داشته و وزن کلی آن بدون سرنشین 986 کیلوگرم اعلام شده است. این ابرخودرو به یک پیشرانه 4 لیتری 12 سیلندر V شکل تنفس طبیعی تجهیز شده که قادر به تولید بیشینه قدرت 654 اسب بخار و بیشینه گشتاور 467 نیوتن متر است. اگر این اعداد و ارقام برایتان جذاب نیست، بهتر است بدانید که یک فن در قسمت عقبی این خودرو تعبیه شده که T.50 را مانند موشک به سمت جلو شلیک می کند و عملکرد و پایداری آن بهبود می بخشد.

شاسی و بدنه این خودرو از الیاف فیبر کربنی ساخته شده اند و تمام اجزای به کار رفته در بدنه T.50 نیز از سبکترین نوع ممکن انتخاب شده اند. کمپانی گوردون مورای تخمین زده که شاسی مونوکوک و پنل های بیرونی بدنه T.50 روی هم رفته وزنی کمتر از 150 کیلوگرم دارند.

نمای جلوی گوردن مورای T.50

یقینا فن 40 سانتی متری نصب شده در پروفیل عقب، یکی از جذابترین ویژگی های T.50 به حساب می آید. این فن قابلیت چرخش تا 7000 دور بر دقیقه را داشته و منبع تغذیه آن یک موتور الکتریکی 48 ولتی است. این فن با اسپویلر و دیفیوزر نصب شده در عقب عملکردی یکپارچه داشته و نیروی رو به پایین تولید شده را در حالت رانندگی معمولی 50 درصد و در مد ترمز تا 100 درصد افزایش می دهد. این فن همچنین موجب تزریق هوا به پیشرانه این ابرخودرو نیز می شود و می تواند قدرت تولیدی موتور 12 سیلندر T.50 را تا 49 اسب بخار ارتقا دهد.

فن عقب گوردن مورای T.50

نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس شش دنده دستی به چرخ ها منتقل می شود. این کمپانی در حین طراحی و توسعه این گیربکس توجه ویژه ای کرد که تا حد ممکن تعویض دنده های این گیربکس نرم و سریع باشد تا حس خوبی حین تعویض دنده به راننده انتقال دهد.

 

استایل ظاهری

در نمای جلو، نمی توان منکر شباهت گوردون مورای T.50 با مک لارن F1 افسانه ای شد که یکی دیگر از پروژه های گوردن مورای محسوب می شد. هر دو ابرخودروی مذکور از دماغه با ارتفاع کم و همچنین استایل صاف و مینیمالی بهره می برند که ورودی های هوای باریکی در گوشه های پروفیل جلوی آنها تعبیه شده است.

نمای جلوی گوردن مورای T.50

در ادامه باید بیان کرد که شیشه جلو منحنی گون، شیشه های جانبی بزرگ و پنل های ضاف در سقف باعث شده تا کابینی آیرودینامیک برای این ابرخودرو به ارمغان آید. یک اسکوپ ساده روی سقف گوردون مورای T.50 طراحی شده که هوا را مستقیما به پیشرانه 12 سیلندر این خودرو هدایت می کند.

 

همه چیز در ابعاد کوچک

لازم به ذکر است که گوردون مورای تمامی این ویژگی های مثبت و خیره کننده را در یک پکیج با ابعادی به کوچکی ابرخودروی T.50 ارائه کرده است. گوردون مورای T.50 طولی معادل 4352 میلی متر داشته که حتی از پورشه 718 کیمن 4379 میلی متری هم کوتاه تر است. جهت مقایسه بیان می کنیم که شورولت کورت C8 مدل 2020، طولی معادل 4630 میلی متر دارد.

نمای جانبی گوردن مورای T.50

پیشرانه T.50 به لطف همکاری کمپانی CosWorth با گوردون مورای توسعه یافته و قابلیت گازخوردن تا 12100 دور بر دقیقه را دارد. این پیشرانه تنها 177.8 کیلوگرم وزن داشته و گوردون مورای ادعا کرده که سبک ترین موتور 12 سیلندر نصب شده روی یک ابرخودروی خیابانی است. در حالی که این پیشرانه حجمی معادل 3994 سی سی داشته، اما کمپانی گوردون مورای ترجیح داده در بیانیه خود حجم این پیشرانه را 3.9 لیتر اعلام کند.

 

کابینی مشابه با F1

گوردون مورای کابین T.50 را نیز مشابه مک لارن F1 طراحی کرده و موقعیت قرارگیری راننده درست در وسط بوده و دو سرنشین دیگر با کمی فاصله در پشت وی قرار می گیرند. همچنین کنترلرهای اصلی به همراه شیفترهای تیتانیومی نیز در دو طرف فرمان این ابرخودرو جانمایی شده اند.

صندلی های گوردن مورای T.50

برای اینکه راننده راحتی بیشتری در پشت فرمان داشته باشد، هر مشتری در هنگام خرید به کمپانی گوردون مورای مراجعه کرده تا موقعیت قرارگیری صندلی، فرمان و پدال ها بنا به درخواست وی طراحی و جانمایی شوند.

کمپانی گوردون مورای قصد دارد که تنها 100 دستگاه از ابرخودروی T.50 را به تولید برساند و برای آن قیمتی معادل 3.08 میلیون دلار را در نظر گرفته است. تولید T.50 در ژانویه سال 2022 آغاز خواهد شد و بدین ترتیب اولین نمونه های آن هم در سال 2022 به مشتری تحویل داده خواهند شد.

 

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟