به گزارش خودرونویس، در دنیای امروز، طراحی خودرو دیگر به ابعاد فیزیکی و مهندسی، محدود نیست و در برندهای پیشرو، به آمیزه‌ای با هنر تبدیل شده است. زبان طراحی محصولات برند لوکس فونیکس هم از این قاعده مستثنی نیست و در محصول آتی به سوی زبان طراحی «هنر در حرکت» پیش می‌رود.

طراحی ظاهری فونیکس اف ایکس (FX)

زبان طراحی فونیکس FX اف ایکس قصد دارد مد روز آینده نگرانه را در طراحی هر یک از اجزای خودرو منعکس سازد. اف ایکس از لحاظ ابعاد و فرم بدنه در سگمنت کراس اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد و شیوه طراحی آن به‌گونه‌ای است که می‌شود آن را چیزی بین کراس‌اوورهای خانوادگی و کوپه دسته‌بندی کرد. ابعاد اف ایکس در طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری به ترتیب   4400، 1830، 1585 و 2630 میلی‌متر اعلام شده است.

فونیکس FX اف ایکس مدیران خودرو

در سراسر نقاط بدنه فونیکس FX اف ایکس می‌توان المان‌های مدرن، خطوط سیال و در عین حال تهاجمی را مشاهده کرد و طیف وسیعی از مشتریان در مواجهه با ظاهر مهیج و مجلل این کراس اوور، شگفت‌زده خواهند شد. در نگاه به این خودرو، ترکیبی از زبان طراحی خودروهای مختلف را می‌بینیم. به طور مثال فرم کلی بدنه به کراس‌اوورهای اسپرت کره‌ای و ژاپنی شباهت دارد. تریم دو رنگ آن بیننده را به یاد کراس‌اوورهای اروپایی می‌اندازد. فرم طراحی قسمت عقب، بی شباهت به کراس‌اوورهای اسپرت آلمانی نیست. جلوپنجره خودرو همانند اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی با فرم عریض طراحی شده است. بنابراین می‌توان گفت که طراحی خارجی این خودرو، یک طراحی بین المللی است.

اما شاید بارزترین مشخصه این سبک طراحی، فرم «بدون مرز» جلوپنجره باشد. جایی که فرم مسحورکننده چراغ‌ها در بالا، به دیلایت‌‌‌ های LED باریک ختم می‌ شود. در طرفین آن و در سطحی پایین‌تر، چراغ‌‌‌های اصلی محصول که از فناوری ماتریس LED برخوردارند، جانمایی شده‌اند و این یعنی ترکیبی که یادآور صحنه‌های علمی-تخیلی است. این سبک طراحی با جلوپنجره کهکشانی به صورت یکپارچه با سپر و بدون قاب آن، روح جوانی و تازگی را در کالبد خودرو می‌دمد. در نمای مقابل این خودرو، همه چیز مدرن و اسپرت به نظر می‌رسد. فونیکس FX اف ایکس، نور و سایه را به نحوی در خود جای داده که به طور هماهنگ چشمک می‌زنند و رویاها به کمک هارمونی بی‌بدیل نور و سایه، با واقعیت در ارتباط هستند.‌

در نمای عقب فونیکس FX اف ایکس، از اسپویلر دو لایه استفاده شده که ترکیب آن با چراغ‌های به‌هم‌پیوسته، جلوه جذاب و مهیجی به خودرو بخشیده است. پرتو نور با تابش به اسپویلر در ترکیب بی‌نقصی از نور و سایه می‌درخشد و وجود این باله در ثبات خودرو در موقع حرکت نیز موثر است.

در نمای کناری فونیکس FX یک نوار رنگی دیده می‌شود که به شکل ملموس در گرافیک داخلی رینگ‌ها و آینه‌های جانبی به چشم می‌آید و در القای حس اسپرت بودن به این خودرو موثر است. در مجموع می‌توان گفت که هماهنگی خاصی در نمای جلو، کنار و عقب خودرو دیده می‌شود.

جلوپنجره بدون حاشیه، وجود آینه‌های پایه‌دار به سبک خودروهای اسپرت، فرم طراحی چراغ‌ها، وجود رینگ های پهن 18 اینچی، گلگیرهای برجسته، قوس کمانی سقف، در کنار جلوه شناور ستون‌های A , B و C، استفاده از 2 رنگ متفاوت با رنگ اصلی بدنه در برخی قسمت‌ها مثل سقف، ستون، دیفیوزر و سراگزوزهای جذاب در نمای پشت خودرو، مجموعا باعث شده تا فونیکس FX در سگمنت اسپرت قرار بگیرد.

فونیکس FX اف ایکس مدیران خودرو

طراحی داخلی فونیکس اف ایکس (FX)

کابین فونیکس FX اف ایکس در عین مجلل بودن، به صورت مینیمالیستی طراحی شده و با تغییراتی نسبت به زبان طراحی پیشین، جلوه مدرن‌تری به خود گرفته است. کابین به نمایشگر دوگانه (Dual) با ابعاد ۱۰.۲۵ اینچی و کلاستر تمام دیجیتال با جزئیات کرومی مجهز است که به صورت سرتاسری بخش اعظم داشبورد را در بر می‌گیرد و هم اطلاعات مورد نیاز راننده و هم مباحث مربوط به سرگرمی و مالتی مدیا را پوشش می‌دهد. از مهم‌ترین قابلیت‌های کابین فونیکس اف ایکس، سیستم صوتی برند خوشنام سونی است.

در طراحی پنل مرکزی کابین می‌توان گفت که هیچ دکمه فیزیکی وجود ندارد و تمامی تنظیمات از طریق صفحه نمایش لمسی یا دکمه‌های لمسی صورت می‌گیرد. طراحی اهرم دنده و سایر کنترلرها نیز در ظریف‌ترین حالت ممکن انجام شده است و برخلاف ظاهر خارجی اسپرت، با ظاهر داخلی مجلل روبرو هستیم. فرمان اف ایکس دی کات است و قابلیت تنظیم در 4 جهت را داراست و هر دو سمت فرمان با انواع دکمه‌ های کنترلی مجهز شده است.

صندلی‌ های فونیکس FX، اسپرت و یکپارچه هستند و با چرم مشکی پوشانده شده اند. علاوه بر این نوار‌ها و قطعات تزئینی کرومی در داخل کابین  استفاده شده که به اسپرت شدن آن کمک کرده است.

برند لوکس فونیکس در انتخاب محصولات آتی خود، فاکتورهای تجربه مشتری، فناوری نوآورانه و مد آینده نگرانه را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده است. این برند قصد دارد با ارائه محصولاتی نظیر فونیکس FX اف ایکس که طراحی مدرن، پویا و یکپارچگی درون به بیرون آن پیش از هر چیزی به چشم می‌آید، تحول بزرگی در بازار خودرو ایران رقم بزند.

 

 

4.3 از 3 رای