اخبار خودرو ایران
جنگ برترین پیکاپ های بازار ایران

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک با بهمن G9

چهارشنبه - ۱۶ آذر ۱۴۰۱
خواندن 8 دقیقه
مقایسه پیکاپ فوتون تونلند (تانلند) اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9

پیکاپ ها عمدتا خودروهایی برای مصارف کاری و تجاری بوده و کمتر به راحتی و لوکس بودن آنها تمرکز می شود. اما با استقبال روز افزون مشتریان در بازارهای دنیا نسبت به خرید پیکاپ و وجود مشکلات اقتصادی و عدم امکان خرید چند خودرو توسط مردم برای مصارف مختلف، خودروسازان تلاش می کنند که ویژگی های خودروهای مختلف را با یکدیگر تلفیق کنند. همین موضوع سبب تولید پیکاپ های متفاوتی در سالهای اخیر نسبت به گذشته شده است. پیکاپ هایی لوکس، زیبا و راحت که نسبت به نخستین پیکاپ هایی که وارد بازار ایران شده اند کاملا متمایز هستند. به تازگی دو پیکاپ بسیار لوکس و جذاب به بازار ایران معرفی شده که نه تنها لوکسترین پیکاپ، بلکه جزو لوکسترین خودروهای موجود در بازار ایران هستند. این دو پیکاپ بهمن G9 و فوتون تانلند (تونلند) اتوماتیک G7 بوده که هر دو به تازگی رونمایی شده اند. در این مطلب قصد مقایسه پیکاپ G9 بهمن موتور و فوتون تونلند (تانلند) اتوماتیک G7 را داریم.

به گزارش خودرونویس، پیکاپ هایی که امروزه در حال عرضه به بازار هستند، به مراتب نسبت به نخستین پیکاپ هایی که وارد ایران شدند، لوکستر هستند. اما تا پیش از دو پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک و بهمن G9، تقریبا هیچ یک از این پیکاپ ها به حدی لوکس و با کیفیت نبود که بتواند مشتری های خودروهای اسیووی را نیز برای خرید وسوسه کند. اما به تازگی دو پیکاپ جدید به بازار ایران عرضه شده که به دلیل طراحی جذاب، کابین لوکس و با کیفیت تر نسبت به سایر پیکاپ ها، موتور قدرتمند و تجهیزات ایمنی و رفاهی متعدد کاملا یک خودروی چند منظوره هستند و می توان از آن به عنوان خودروی روزمره استفاده کرد. ضمن اینکه به دلیل همین ویژگی هایی که ذکر کردیم و فقدان خودروی اسیووی شاسی مستقیم و آفرودی، طرفداران خودروهای اسیووی نیز مجذوب این دو پیکاپ ایران خودرو و بهمن موتور می شوند.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

مقایسه ظاهر پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک با بهمن G9

پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک ایران خودرو دیزل در نمای بیرونی شباهت بسیار زیادی با پیکاپ های آمریکایی به خصوص فورد رنجر و شورولت کلورادو دارد. این خودرو از معدود پیکاپ های داخل بازار کشور بوده که به رینگ آلیاژی 18 اینچی مجهز شده است. داخل سپر مه شکن ها و چراغ های روشنایی در روز قرار دارند. دو چراغ کم ارتفاع و عریض نیز از دو سمت جلوپنجره شش ضلعی این خودرو را احاطه کرده اند. روی این جلوپنجره هم به جای لوگو، عبارت انگلیسی Foton در ابعادی بسیار بزرگ نصب شده که زیر آن دوربین دید جلو قرار دارد.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

در نمای عقب پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 هم دیگر خبری از نصب لوگو نیست و عبارت انگلیسی Foton روی کاور مشکی رنگی که روی درب حوض بار نصب شده به صورت برجسته دیده می شود. در زیر دستگیره عقب نیز دوربین دید عقب نصب شده و زیر آینه ها هم دوربین های دید جانبی قرار دارند که در مجموع سیستم دید 360 درجه را برای این پیکاپ به ارمغان می آورند.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

پیکاپ G9 بهمن موتور استایل ظاهری کاملا آمریکایی به نمایش می گذارد. گویی که با پیکاپ رم 1500 رو به رو هستید. چینی ها استادانه یکی از محبوبترین پیکاپ های جهانی یعنی داج رم را الگوی خود برای طراحی پیکاپ G9 قرار داده و نتیجه کار بسیار زیبا و جذاب شده است. قطعا استایل ظاهری باابهت و ابعاد بسیار بزرگ پیکاپ G9 توجه هر فردی را به خود جلب می کند. پیکاپ G9 در نمای جلو بیشتری شباهت را به پیکاپ های آمریکایی دارد که این شباهت در بخش دیزاین جلوپنجره بزرگ، سپر، قوس کاپوت و قلاب های یدک کشی قرمز رنگ موجود در سپر و دیزاین کلی چراغ هاست.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

ترکیب جلوپنجره بزرگ، چراغ هایی بزرگ و ادغام آنها با جلوپنجره، مه شکن درون سپر، کاپوت مرتفع و عضلانی و سبک طراحی سپر چهره ای خشن از پیکاپ G9 بهمن موتور را در نمای جلو به نمایش می گذارد. در نمای جانبی طراحی پیکاپ G9 مقداری ساده تر بوده، اما نمی توان از ارتفاع زیاد این پیکاپ، فاصله زیاد گلگیر از چرخ ها، رکاب بزرگ و طول زیاد و چرخ های بزرگ آن گذشت. پیکاپ G9 بهمن موتور در دو طرف سپر عقب دارای یک پله بوده که دسترسی به حوض بار را در حالتی که درب آن بسته بوده ساده تر می کند. این دقیقا همان چیزی بوده که آمریکایی ها در پیکاپ های خود رعایت می کنند و پیکاپ بهمن G9 نیز با الگوبرداری از آمریکایی ها این ویژگی را در خود جای داده است.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

کابین فوتون تونلند اتوماتیک

در خصوص استایل ظاهری نمی توان نظر قطعی در خصوص برتری دارد. چراکه این موضوع کاملا سلیقه ایست. تنها می توانیم اظهار کنیم که هر دو پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک ایران خودرو دیزل و بهمن G9 از جدیدترین زبان طراحی در پیکاپ ها بهره می برند و طراحی بی نقصی را به نمایش می گذارند.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

کابین بهمن G9

مقایسه مشخصات فنی پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک و بهمن G9

پیکاپ بهمن G9 به یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI مجهز شده که قادر به تولید 195 اسب بخار قدرت در 4000 تا 5500 دور بر دقیقه و بیشینه گشتاور 365 نیوتن متر است. نیروی تولیدی این موتور قدرتمند و پر بازده به کمک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته ساخت ZF آلمان در حالت نرمال به چرخ های عقب و در صورت نیاز در دو حالت کمک سبک و کمک سنگین به هر چهار چرخ منتقل می شود. خوشبختانه این گیربکس قابلیت تعویض دنده به صورت دستی هم داشته و می توان آن را مدرنترین و پیشرفته ترین گیربکس حال حاضر بین خودروهای چینی موجود در بازار ایران دانست.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

موتور پیکاپ G9 بهمن موتور

فوتون تانلند (تونلند) اتوماتیک G7 از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با حجم دقیق 2002 سی سی با سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره برده که قادر به تولید 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور بوده که از تمام رقبا در بازار ایران قدرتمندتر است. این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته ZF آلمان به چرخ های عقب در حالت استاندارد و سه حالت چهار چرخ سبک و چهار چرخ سنگین و Auto به چرخها منتقل می شود. بدین ترتیب می توان انتظار عملکردی خوب از این خودرو را در بیراهه نوردی و هم در سطح جاده و خیابان داشت.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

موتور پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک

هر دو پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک و بهمن G9 پیشرانه با حجم برابری دارند. اما پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک ایران خودرو دیزل 43 اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کند که این موضوع می تواند در شتابگیری های اولیه و ثانویه کمک زیادی به برتری این خودرو کند. در زمینه گشتاور بهمن G9 به میزان 5 نیوتن متر برتر بوده که آنقدری نیست که یک برتری بزرگ محسوب می شود. لازم به ذکر است که هر دو این پیکاپ ها از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF بهره می برند که آن را می توان مدرنترین گیربکس در بین نه تنها پیکاپ ها بلکه تمامی خودروهای چینی حاضر در بازار ایران دانست. مزیت پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک نسبت به بهمن G9 دارابودن پدال شیفترهای پشت فرمان است که امکان رانندگی هیجانی تر را با این خودرو محقق می کند. این دو پیکاپ اولین پیکاپ های موجود در بازار ایران هستند که شیفتر دنده مکانیکی ندارند و هر دو دارای شیفتر الکترونیکی در کنسول میانی هستند.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

مقایسه امکانات پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک با بهمن G9

فوتون تونلند اتوماتیک دارای امکانات ایمنی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دوربین دید 360 درجه، اتوهلد، ترمز پارک برقی، ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت ترمزگیری اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل خودرو در سرازیری، کنترل کشش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، کنترل لغزش، سیستم پایش فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی و … است.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

فوتون تانلند اتوماتیک در زمینه امکانات رفاهی هم چیزی از یک اسیووی لوکس کم ندارد و دارای نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی در میان داشبورد، نمایشگر دیجیتالی کامپیوتر سفری در پشت فرمان، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در شش جهت، گرمکن صندلی های جلو، آینه های تاشو برقی گرمکن دار، رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی، تایرهای آفرودی AT، سنسور نور، سنسور باران، مد رانندگی اکو و اسپرت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان، چراغ روشنایی در روز، قفل دیفرانسیل عقب، رولبار عقب، چراغ های LED نئون تایپ عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان و … است.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

در آنسو پیکاپ G9 بهمن موتور دارای امکانات ایمنی مانند چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز دیسکی عقب و جلو، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل لغزش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کمکی حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، ترمز پارک برقی، هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، دوربین ثبت وقایع جلو، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید 360 درجه و … است.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

پیکاپ G9 بهمن موتور در زمینه امکانات رفاهی هم کاملا دست پر بوده و دارای نمایشگر 12 اینچی پشت فرمان، نمایشگر 10.1 اینچی میان داشبورد، صندلی برقی راننده در 6 جهت با تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین برقی در 4 جهت، آینه های برقی تاشو برقی گرمکن دار، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، پد شارژ بدون سیم تلفن همراه، شیشه های دودی، روشنایی کمکی هنگام چرخش فرمان و کلیدهای کنترلی روی فرمان است.

مقایسه پیکاپ فوتون تونلند تانلند اتوماتیک G7 با بهمن موتور G9 (1)

در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی هر دو پیکاپ G9 بهمن موتور و فوتون تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل جزو لوکسترین ها در بازار ایران بوده و هر دو در یک سطح هستند. البته هر یک برتری هایی هم نسبت به دیگری دارد. به عنوان مثال پیکاپ G9 بهمن موتور دارای پد شارژ بدون سیم، نورپردازی داخل کابین، دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان عقب و دوربین ثبت وقایع بوده که فوتون تانلند اتوماتیک فاقد آنهاست.

از طرف دیگر فوتون تانلند اتوماتیک ایران خودرو دیزل دارای دو کیسه ایمنی هوای بیشتر نسبت به بهمن G9 و پدال شیفتر در پشت فرمان است. به طور کلی هر دو خودرو جزو لیدرهای سگمنت پیکاپ های بازار ایران محسوب می شوند که رقبای سرسختی برای یکدیگر محسوب می شوند و مشتریان خاص و وفاداری خواهند داشت.

 

 

4.4 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟