اخبار خودرو جهان
همزاد شیکتر فولکس ID.4

فورد اکسپلورر برقی روی پلتفرم فولکس واگن رونمایی شد

جمعه - ۴ فروردین ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
ford-explorer-EV فورد اکسپلورر برقی الکتریکی 2023 (1)

خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید فورد اکسپلورر برقی بوده و نکته جالب اینجاست که هیچ وجه اشتراکی با فورد اکسپلورر معمولی و همچنین نسخه پلاگین هیبریدی آن که تا به امروز به بازارهای جهانی عرضه می شده ندارد.

به گزارش خودرونویس، فورد اکسپلورر برقی صرفا ویژه عرضه به بازار اروپا و آسیا توسعه پیدا کرده و یک محصول کاملا جدید بوده و نخستین محصول فورد بوده که روی پلتفرم MEB فولکس واگن توسعه پیدا کرده است. این خودرو یک کراس اوور سایز متوسط با دو ردیف صندلی بوده و همچنین نخستین محصول تولید انبوه برقی فولرد برای بازار اروپاست. این خودرو قرار است که در کارخانه فورد در شهر Cologne آلمان تولید می شود.

فورد اکسپلورر برقی طولی معادل 4.5 متر دارد و مقداری طول کمتری نسبت به فولکس واگن ID.4 دارد. لازم به ذکر است که هر دو خودرو پلتفرم مشترکی دارند و هر دو دارای دو ردیف صندلی هستند. فورد قصد دارد قیمت پایه اکسپلورر برقی را زیر 45 هزار یورو تعیین کند و در همین سال 2023 عرضه آن به بازار اروپا آغاز می شود. بدین ترتیب این خودرو به مراتب نسبت به موستانگ مک E با قیمت پایه 63 هزار یورویی ارزانتر است.

ford-explorer-EV فورد اکسپلورر برقی الکتریکی 2023 (1)

طراحی فورد اکسپلورر برقی تلفیقی از مهندسی آلمانی و دیزاین آمریکایی

فورد اظهار کرده که اکسپلورر برقی ترکیبی از مهندسی آلمانی و دیزاین آمریکایی بوده که برای عصر خودروهای الکتریکی در اروپا توسعه پیدا کرده است. این خودرو استایل زیباتری نسبت به فولکس واگن ID.4 دارد و حالت کلی آن جعبه ای شکل تر بوده و چهره با ابهت تری دارد. در نمای جلو شاهد جلوپنجره سنتی هستیم که البته حالتی بسته دارد و از دو طرف با چراغ های اصلی احاطه شده است. در بالای آن نیز عبارت انگلیسی Explorer به چشم می خورد. همین سبک طراحی در نمای عقب هم اجرا شده و شاهد چراغ هایی با استایل عمودی و نوار نوک مدادی رنگ بین آنها هستیم که عبارت انگلیسی اکسپلورر روی آن دیده می شود.

ford-explorer-EV فورد اکسپلورر برقی الکتریکی 2023 (1)

از جمله دیگر المان های ظاهری می توان به ستون مشکی A و ستون C با دیزاینی خاص اشاره کرد که حالتی شناور به سقف بخشیده است. رینگ های قابل سفارش برای فورد اکسپلورر 19 و 20 و 21 اینچی هستند که با هدف بهبود آیرودینامیک طراحی شده اند. فورد اکسپلورر برقی در رنگ های جدیدی از جمله آبی Arctic و آبی ویبرانت، سفید یخی، خاکستری مگنتیک و مشکی Agate و قرمز Lucid قابل سفارش است.

ford-explorer-EV فورد اکسپلورر برقی الکتریکی 2023 (1)

طراحی کابین فورد اکسپلورر برقی EV

فورد اکسپلورر برقی در داخل کابین طراحی مدرنی را ارائه می دهد. از جمله بارزترین المان های درون کابین می توان به نمایشگر 15 اینجچی لمسی میان داشبورد اشاره کرد که زاویه آن تا 30 درجه امکان تنظیم دارد که در پایین تری حالت خود می تواند محفظه کنسول وسط را نیز مخفی کند.

در پشت فرمان فورد اکسپلورر برقی یک نمایشگر دیجیتالی 5 اینچی قرار دارد که اطلاعاتی از جمله حالت رانندگی، میزان شارژ باتری ها و پکیج سیستم های کمکی راننده را نمایش می دهد. ضمن اینکه در زیر نمایشگر میان داشبورد کلیدهای لمسی برای تنظیم سیستم صوتی و تنظیم سیستم های کمکی پارک تعبیه شده اند. از جمله تجهیزات استاندارد فورد اکسپلورر برقی می توان به سیستم ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، درگاه بدون سیم اپل کار پلی و اندروید اتو، صندلی های کاملا جدید در جلو با پشت سری های یکپارچه، نورپردازی داخل در 10 رنگ و … اشاره کرد.

ford-explorer-EV فورد اکسپلورر برقی الکتریکی 2023 (1)

کنسول میانی فورد اکسپلورر برقی فضایی معادل 17 لیتر دارد و در جلوی آن یک پد شارژ بدون سیم برای قرار دادن دو تلفن همراه هوشمند بزرگ نیز تعبیه شده است. جالیوانی و فضای قراردادن اشیا و وسایل در زیر کنسول وسط نیز از جمله موارد کلیشه بوده که در تمام خودروهای امروزی شاهد هستیم.

صندوق عقب فورد اکسپلورر برقی فضای باری معادل 450 لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلی های ردیف دوم این فضا تا 1400 لیتر افزایش پیدا می کند. کف صندوق امکان تنظیم ارتفاع با هدف افزایش حجم بار و همچنین دسترسی بهتر و بارگیری ساده تر را دارد.

ford-explorer-EV فورد اکسپلورر برقی الکتریکی 2023 (1)

مشخصات فنی فورد اکسپلورر الکتریکی EV

فورد هنوز تمام جزییات مربوط به پیشرانه اکسپلورر برقی را منتشر نکرده و تنها اظهار کرده که دارای دو مدل عقب محرک و تمام چرخ محرک بوده و از قابلیت شارژ سریع DC نیز پشتیبانی می کند و طی 25 دقیقه شارژ سطح انرژی باتری ها از 10 به 80 درصد می رسد. این خودرو دارای سیستم پیش تهویه دمای باتری برای بهینه شدن سرعت شارژ باتریست. پورت شارژ CCS روی گلگیر عقب نیز قابلیت اتصال به شارژرهای تایپ 2 AC و همچنین شارژرهای سریع DC را دارد.

ford-explorer-EV فورد اکسپلورر برقی الکتریکی 2023 (1)

فورد ادعا کرده که مشتریان اکسپلورر قابلیت دسترسی به بیش از 450 هزار شارژر در سراسر اروپا در سال جاری و 500 هزار ایستگاه شارژ تا پایان سال 2024 هستند. از این میان 2100 ایستگاه شارژ سریع DC هم اکنون در 450 نقطه مختلف اروپا تاسیس شده است. مسافت قابل پیمایش فورد اکسپلورر برقی در حالت شارژ کامل هنوز اعلام نشده است.

ford-explorer-EV فورد اکسپلورر برقی الکتریکی 2023 (1)

فورد اکسپلورر دارای 12 سنسور التراسونیک، پنج دوربین دید اطراف و سه رادار بوده و کاملا محیط 360 درجه پیرامون خودرو را اسکن می کند تا بهترین عملکرد برای سیستم های کمکی راننده این خودرو رقم بخورد. فورد اکسپلورر برقی نخستین خودرو فورد در اروپا بوده که دارای سیستم خودکار تعویض لاین و همچنین حرکت در مرکز دو خط است. از جمله دیگر ویژگی های سیستم کمکی راننده این خودرو می تواند به کروز کنترل تطبیقی هوشمند با قابلیت توقف و شروع حرکت، کمکی پیش از برخورد، هشدار ترافیک و برخورد از جلو با قابلیت ترمزگیری خودکار و کمکی پارک و … اشاره کرد.

این خودرو یکی از 9 خودروی تمام برقی فورد بوده که قرار است تا سال 2024 به بازار اروپا رونمایی شوند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟