اخبار خودرو ایران
ویژگی ‌های ایمنی جدیدترین محصول فردا موتورز

فردا FMC T5 ایمنی در کلاس جهانی

چهارشنبه - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
ایمنی FMC T5 فردا موتورز

هفته گذشته FMC T5 به‌عنوان جدیدترین محصول فردا موتورز طی مراسمی با حضور خبرنگاران معرفی شد. این خودرو با طراحی ظاهری جذاب، امکانات رفاهی مناسب، توان فنی بالا، فضای داخلی جادار و مهم‌ تر از همه این ‌ها ایمنی بالا در کلاس و استانداردهای جهانی، یک رقیب جدی در بازار کراس‌اوور‌های بزرگ کشور خواهد بود. در این مقاله به ‌مرور بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات ایمنی FMC T5 خواهیم پرداخت. خصوصیاتی که توانسته FMC T5 را به یکی از خودروهای توانمند در بخش ایمنی در بازار خودرو ایران تبدیل کند.

سیستم ترمز فردا FMC T5

به گزارش خودرونویس، ترمز یکی از اصلی ‌ترین بخش ‌های ایمنی خودرو است و با پیشرفت فناوری‌ های ایمنی، نه‌ تنها از نقش و اهمیت آن کاسته نشده، بلکه در سال ‌های اخیر سیستم‌ های کمکی متعددی از سوی خودروسازان برتر جهان برای کمک به توقف خودرو در کنار ترمزها نصب می‌ شود تا به این ترتیب راننده بتواند توقفی ایمن ‌تر و مطمئن ‌تر داشته باشد. FMC T5 نیز در این زمینه به جدیدترین نسل از فناوری ‌های ایمنی در بخش ترمز مجهز است.

در کنار سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برند بوش و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) بر روی هر یک از ترمزهای دیسکی چهار چرخ، FMC T5 به سیستم کمکی ترمز اضطراری (BA) نیز مجهز است که به ایمنی توقف در زمان بروز حادثه کمک می‌کند.

ایمنی FMC T5 فردا موتورز

بر اساس ارزیابی ‌ها، شمار زیادی از رانندگان در مواقع بحرانی به ‌اندازه کافی ترمز را فشار نمی ‌دهند و در این شرایط است که BA می ‌تواند کمک بزرگی به توقف سریع ‌تر خودرو بکند. این سیستم با ارزیابی سرعت فشردن پدال ترمز، میزان فشار بر پدال ترمز و سرعت خودرو، با تشخیص موقعیت می ‌تواند میزان فشار لازم برای توقف خودرو را برآورد کند و در صورتی که راننده در شرایط اضطراری پدال را به ‌اندازه کافی فشار نداده باشد، از طریق پمپ ABS نیروی ترمز را تقویت می‌ کند تا طول مسیر توقف خودرو کوتاه‌ تر شود.

سیستم ‌های کمکی الکترونیکی فردا FMC T5

هرچند سیستم ترمز در مواقع بحرانی می ‌تواند کمک بزرگی برای ایمنی راننده و سرنشینان باشد، اما پیشگیری از بروز شرایط بحرانی با کمک سیستم ‌های کمکی یکی از برگ‌های برنده FMC T5 در بخش ایمنی است. این خودرو با مجموعه کاملی از سیستم ‌های الکترونیکی کمکی مشابه خودروهای روز بازارهای جهانی می‌ تواند پیش از بروز شرایط خطرناک وارد عمل شده و شرایط را بدون نیاز به دخالت راننده به وضعیت عادی برگرداند.

ایمنی FMC T5 فردا موتورز

یکی از اصلی ‌ترین بخش ‌های کمکی الکترونیکی در ایمنی FMC T5، مجموعه کامل سیستم پایداری شامل برنامه الکترونیک پایداری ESP، کنترل پایداری دینامیک (DSC) و کنترل پایداری خودرو (VSC) است. بدون توجه به نام این سیستم‌ ها، وظیفه مجموعه آن‌ها کنترل وضعیت خودرو است به شکلی که پیش از بروز ناپایداری و عدم تعادل در خودرو وضعیت را تشخیص داده و مانع از بروز آن شوند. این سیستم ‌ها صدها بار در ثانیه وضعیت را بررسی می ‌کنند و در صورت تشخیص تفاوت میان زاویه فرمان و جهت حرکت خودرو (که نشانه ناپایداری خودرو است) وارد مدار می ‌شوند و با کاهش توان موتور و اعمال نیروی محدود ترمز، خودرو را به مسیر درست باز می‌ گردانند.

به ‌علاوه FMC T5 به سیستم کنترل کشش (ASR) هم مجهز است که مانع از هرزگردی چرخ‌ ها در زمین ‌های لغزنده می ‌شود و به این ترتیب به ‌ویژه در حرکت در زمین‌ های خیس یا روزهای بارانی، ریسک خروج خودرو از کنترل راننده به شکل زیادی کاهش پیدا می ‌کند.

ایمنی FMC T5 فردا موتورز

برای ایمنی بیشتر در شیب‌ ها، FMC T5 به سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سیستم کنترل سرعت در سراشیبی نیز مجهز شده است. سیستم اول در زمان آغاز حرکت در مسیرهای سربالایی، مانع از حرکت رو به عقب خودرو می ‌شود و سیستم دوم می ‌تواند در سرپایینی ‌ها، با کمک ترمز و به‌ طور خودکار، سرعت خودرو را کنترل کند.

ایربگ ‌ها و کمربندهای ایمنی فردا T5

در کنار فناوری ‌های مرتبط با ایمنی فعال در FMC T5، طیف گسترده‌ ای از امکانات ایمنی غیرفعال نیز در این خودرو وجود دارد تا در صورت بروز تصادف، مانع از آسیب به سرنشینان شوند. در صورت وقوع هرگونه تصادف احتمالی، اولین بخش کمکی، کمربندهای ایمنی هستند که مانع از پرتاب شدن راننده و سرنشینان به سمت جلو خواهند شد.

FMC T5 به کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ ای با پیش کشنده و محدود کننده نیرو مجهز است تا به این ترتیب در صورت بروز تصادف، از یک ‌سو مانع از پرتاب بدن سرنشینان به سمت جلو شوند و از سوی دیگر میزان فشار به بدن را کاهش دهند. با کمک این فناوری‌ های ایمنی، در صورت تشخیص بروز تصادف، از یک ‌طرف کمربندهای ایمنی چند صدم ثانیه پیش از حرکت بدن به جلو سفت می‌شوند تا مانع از پرتاب بدن و فشار کمربند به قفسه سینه شوند و از طرف دیگر چند صدم ثانیه پس از تصادف و برطرف شدن خطر پرتاب بدن به جلو، اندکی فشار بر کمربند را کاهش می‌دهند تا از فشار اضافی بر قفسه سینه و شانه‌ها کم کنند. با کمک این دو فناوری، بدن راننده و سرنشینان بدون دریافت شدت فشار تصادف، در جای خود ثابت باقی می ‌ماند و ریسک آسیب به سر و سینه به‌شدت کم خواهد شد.

ایمنی FMC T5 فردا موتورز

در کنار کمربندهای ایمنی، FMC T5 به طیف کامل ایربگ‌ ها شامل ایربگ ‌های جلو، ایربگ‌ های جانبی (در حاشیه صندلی ‌ها و برای محافظت از بدن در تصادفات جانبی) و ایربگ ‌های پرده ‌ای سراسری (برای محافظت از سر در تصادفات جانبی) مجهز است. به این ترتیب در صورت بروز تصادف از جلو یا پهلو، سر و بالاتنه راننده و سرنشینان از برخورد با فرمان، داشبورد، درها و شیشه‌ها در امان خواهد بود و از این جهت ایمنی بالایی در زمان تصادف در T5 فراهم شده است.

طراحی ایمنِ بدنه و شاسی FMC T5

در طراحی FMC T5 غیر از توجه به زیبایی و فضاسازی بزرگ در کابین، ویژگی‌های ایمنی متعددی در شاسی لحاظ شده است که هرچند در ظاهر دیده نمی ‌شوند اما در یک تصادف احتمالی کمک بسیار بزرگی به ایمنی سرنشینان و کاهش ریسک آسیب خواهند بود. در شاسی این خودرو به میزان زیادی از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده است تا به این ترتیب بتواند در مقابل شدت تصادف مقاومت کند و مانع از تغییر شکل اتاق خودرو شود ضمن آنکه طراحی شاسی خودرو نیز به‌گونه ‌ای است که می‌تواند بخش زیادی از ضربه ناشی از تصادف را جذب کرده و در طول شاسی مستهلک کند.

یک شاسی مقاوم به ‌تنهایی نمی ‌تواند تضمین کننده ایمنی باشد چراکه در صورت مقاومت کنترل نشده شاسی، نیروی تصادف مستقیما به اتاق و سرنشینان منتقل می ‌شود و این مسئله در یک تصادف شدید می ‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل و برای جلوگیری از آسیب به سرنشینان در تصادف ‌های سنگین، در شاسی این خودرو نقاط شکستی در نظر گرفته شده است تا در صورت بالا بودن شدت تصادف، با جمع شدن این نقاط شکست، نیروی تصادف جذب شده و مانع از انتقال آن به اتاق شود تا در نهایت کابین سرنشینان بدون تغییر شکل باقی بماند.

ایمنی FMC T5 فردا موتورز

با استفاده از فولاد مقاوم، طراحی مناسب شاسی و تعبیه نقاط شکست است که FMC T5 توانسته استانداردهای روز اروپا شامل تست تصادف روبرو و جانبی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

سایر سیستم‌های ایمنی FMC T5

در کنار مجموعه امکانات و تجهیزات ایمنی فعال و غیر فعال این خودرو که در بالا اشاره شد، این خودرو به سیستم‌ های ایمنی دیگری نیز مجهز است که برخی از آن ‌ها FMC T5 را در جایگاه بالایی در این کلاس قرار می ‌دهند. به ‌عنوان نمونه FMC T5 به سیستم هشدار حرکت بین خطوط مجهز است که در صورت خروج ناخواسته خودرو بین خطوط بزرگراهی و یا در اتوبان‌ ها، به راننده اخطار می ‌دهد. علاوه بر این، FMC T5 به سیستم هشدار تصادف از جلو مجهز است که در صورت کاهش فاصله با خودروی جلویی و برای جلوگیری از تصادف به راننده هشدار می‌ دهد. به این‌ ها باید سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، هشدار ایمنی کمربندها و صندلی ‌های مجهز به سیستم ایزوفیکس برای نصب ایمن صندلی کودک را افزود.

درنهایت با شاسی مستحکم، اتاق مقاوم سرنشینان و انبوهی از سیستم‌های ایمنی و کمکی، FMC T5 توانسته استانداردهای ایمنی در کلاس جهانی را برای بازار ایران به ارمغان بیاورد و بالاتر از بسیاری از رقبای خود در این کلاس در بازار ایران قرار گیرد.

عکس ماشین FMC T5 فردا موتورز

3.2 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟