اخبار خودرو ایران
دارای جادارترین کابین و ماندگارترین طراحی میان رقبا

اف ام سی SX5 (FMC SX5) کراس اوور کم استهلاک و خانوادگی فردا موتورز

چهارشنبه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
اف ام سی SX5 فردا موتورز FMC (1)

اف ام سی SX5 یکی از محصولات فردا موتورز بوده که در دسته کراس اوورهای اقتصادی شهری قرار می گیرد. جالب است بدانید که FMC SX5 اکنون پرفروشترین محصول فردا موتورز بوده و توانسته جایگاه مناسبی در بازار ایران به عنوان یک کراس اوور خانوادگی و کم استهلاک کسب کند.

به گزارش خودرونویس، شاید اف ام سی SX5 کراس اوورهای لوکستر و گران قیمت تر کابین پرآپشن و لوکسی نداشته باشد، اما استهلاک پایین و کابین جادار در کنار طراحی متناسب آن سبب شده که مشتریان خود را در بازار پیدا کند.

 

طراحی ظاهری اف ام سی SX5

برخلاف بسیاری از کراس اوورها که سعی کرده اند با طراحی ظاهری خاص و نامتعارف خود مشتریان را به سمت خود جذب کنند، اف ام سی SX5 با طراحی سنتی و کاربردی خود سعی کرده راحتی بیشتری را به مشتریان هدیه دهد. به عبارت دیگر استایل سنتی این خودرو و سقف تقریبا بدون شیب آن سبب شده که بیشترین میزان فضای بار و همچنین فضای سر و پا در ردیف عقب برای سرنشینان به ارمغان بیاید. بدین ترتیب شاید این خودرو از نظر طراحی برترین در این سگمنت نباشد، اما هدف طراح به ارمغان آوردن راحتی برای سرنشینان بوده و رفاه سرنشینان را به زیبایی ترجیح داده است.

اف ام سی SX5 فردا موتورز FMC (1)

در بخش جلو شاهد هماهنگی بسیار خوبی بین طراحی چراغ ها با جلوپنجره و سپر هستیم. خطوط کاپوت و طراحی کم عمقی دارند و طراح سعی کرده از اغراق و شلوغکاری در دیزاین این خودرو پرهیز کند. به همین جهت ماندگاری طراحی ظاهری به مراتب بیشتر می شود.

اف ام سی SX5 فردا موتورز FMC (1)

همین محافظه کاری در طراحی اف ام سی SX5 در نمای جانبی نیز دیده می شود. طراحی ساده ای را در بخش کناری FMC SX5 شاهد هستیم که باعث ماندگاری بیشتر طراحی این خودرو شده و آن را از کراس اوورهای آسیایی دور کرده است. رویکرد طراح در پروفیل عقب هم مشابه سایر قسمت ها بوده و در این بخش چراغ ها به صورت جدا از هم طراحی شده اند که توسط یک نوار کرومی به یکدیگر متصل هستند. درون سپر هم دو خروجی اگزوز مصنوعی داخل یک دیفیوزر قرار گرفته اند.

اف ام سی SX5 فردا موتورز FMC (1)

طراحی کابین اف ام سی SX5

لازم به ذکر است که فردا موتورز اف ام سی SX5 را در دو نسخه معمولی و پلاس به بازار عرضه می کند که نسخه پلاس دارای موتور قدرتمندتر و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر است. البته طراحی کابین در هر دو تقریبا یکسان است. با توجه به رقبای FMC SX5 در بازار، این خودرو راحت ترین و جادارترین کابین را به شما ارائه می دهد که همین موضوع سبب شده راحتی بیشتری را در سفرهای شهری و حتی برون شهری با آن تجربه کنید. تریم قرمز رنگ روی داشبورد و صندلی ها جذابیت کابین این خودرو را بیشتر کرده و مقداری چاشنی اسپرت به کابین ساده آن تزریق کرده است. در قسمت بالایی داشبورد یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم مالتی مدیا لحاظ شده و در میان داشبورد نیز کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم تهویه و سیستم صوتی قرار گرفته اند.

اف ام سی SX5 فردا موتورز FMC (1)

در پشت فرمان اف ام سی SX5 خبری از نمایشگر دیجیتالی نیست و دو نمایشگر آنالوگ صفحه نمایش دیجیتالی TFT کامپیوتر سفری این خودرو را احاطه کرده اند. طراحی کابین و متریال استفاده شده در آن به نسبت به کراس اوور اقتصادی مناسب است، اما ای کاش از نمایشگر مالتی مدیا بزرگتری در کابین استفاده می شود و برخی از قسمت ها به جای استفاده از پلاستیک خشک، از فوم نرم ساخته می شد. اما به هر حال در این سگمنت حال و روز تمام رقبا نیز چنین است.

اف ام سی SX5 فردا موتورز FMC (1)

مشخصات FMC SX5 فردا موتورز

اف ام سی SX5 در نسخه معمولی از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی Mivec میتسوبیشی بهره می برد. این پیشرانه قادر به تولید 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی آن تسوط گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. قطعا این میزان قدرت تولیدی برای کراس اووری با ابعاد FMC SX5 کم به نظر می رسد. اما در نظر داشته باشید که این خودرو برای عملکرد اسپرت و شتابگیری بالا طراحی نشده و هدف استفاده خانوادگی، استهلاک پایین و راحتی در سواری شهری و جاده ای بوده است. شاید قدرت تولیدی موتور این خودرو نسبت به برخی از رقبا کمتر باشد، اما باید این نکته را هم لحاظ کنید که به دلیل تنفس طبیعی بودن موتور، نگرانی بابت خرابی توربوشارژ و استهلاک بالای موتور به دلیل استفاده از بنزین بی کیفیت ندارید و یقینا هزینه های نگهداری آن نسبت به رقبا پایینتر است.

اف ام سی SX5 فردا موتورز FMC (1)

با این حال اگر به هر ترتیب نسبت به خرید اف ام سی SX5 علاقه دارید و قدرت موتور برای شما مساله شده، می توانید FMC SX5 پلاس (اف ام سی SX5 پلاس) را خریداری کنید. این نسخه دارای موتور 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر میتسوبیشی بوده که قادر به تولید 147 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور است. نیروی این موتور توسط گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. بدین ترتیب با این خودرو ضمن دارابودن تمام ویژگی های نسخه معمولی، شتابگیری و عملکرد بهتری را هم تجربه خواهید کرد.

اف ام سی SX5 فردا موتورز FMC (1)

امکانات ایمنی و رفاهی اف ام سی SX5 (FMC SX5)

اف ام سی SX5 در نسخه معمولی دارای امکاناتی همچون دو کیسه ایمنی هوا، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کمکی شروه حرکت در سربالایی، نمایشگر 8 اینچی لمسی، پایش فشار باد تایرها، سنور نور، دوربین دنده عقب، آینه های برقی کناری و … است.

در نسخه FMC SX5 پلاس امکانات ایمنی و رفاهی به مراتب بیشتر بوده و این مدل دارای شش کیسه ایمنی هوا، صندلی برقی راننده در 6 جهت و سرنشین در 4 جهت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، پاور ویندوز، آینه های تاشو برقی، سیستم صوتی قدرتمندتر با 6 بلندگو، نمایشگر مالتی مدیا پیشرفته تر و … است.

 

کلام آخر

اف ام سی SX5 در رده کراس اوورهای اقتصادی جمع و جور شهری قرار می گیرد و در بین رقبا شاید سریعترین نباشد، اما قطعا یکی از کم استهلاک ترین ها بوده و کابین جادارتری را نسبت به رقبا ارائه می دهد. همین ویژگی سبب شده که بتوان این خودرو را مناسبترین گزینه برای استفاده خانواده ها در بین رقبا لحاظ کرد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟