اخبار خودرو جهان
خطای بزرگ دانگ فنگ در جانمایی موتور برقی

دانگ فنگ ریچ 6 برقی اسباب بازی بی کیفیت چینی

شنبه - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
dongfeng rich 6 ev پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی (1)

تقاضا برای خرید پیکاپ های برقی در دنیا و به خصوص چین در حال رشد بوده و بسیاری از خودروسازان به سرعت در حال معرفی پیکاپ های الکتریکی هستند. جدیدترین عضو این سگمنت دانگ فنگ ریچ 6 برقی بوده که یک پیکاپ عقب محرک دو کابین شاسی مستقل با موتور برقیست. پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی ظرفیت نشستن برای 5 سرنشین را دارد و یک پیکاپ برقی کاربردی و با قیمتی گران و البته جانمایی عجیب موتور برقیست!

به گزارش خودرونویس، دانگ فنگ ریچ 6 نخستین بار در سال 2020 معرفی شد. ولی تولید آن به دلیل همه گیری ویروس کرونا در آن سال محدود شده بود. جالب اینجاست که پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برای مدل 2023 با پیشرانه های متنوع تر و قیمت ارزانتری عرضه شده است.

dongfeng rich 6 ev پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی (1)

مشخصات فنی پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی

دانگ فنگ ریچ 6 برقی بر پایه همان نسخه بنزینی توسعه یافته است. پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 در مدل بنزینی دارای یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی با 158 اسب بخار قدرت بوده و در مدل توربودیزل نیز دارای پیشرانه 2.3 لیتری است. قیمت این خودرو بسته به بنزینی یا دیزلی بوده و سطح آپشن ها بین 18 هزار و 665 تا 28 هزار و 230 دلار متغیر است.

اما دانگ فنگ ریچ 6 برقی مشخصات متفاوتی دارد. این خودرو در مدل پایه دارای یک موتور برقی با توان 163 اسب بخار و گشتاور 420 نیوتن متر بوده که نیروی تولیدی آن به چرخ های عقب منتقل می شود. این مدل قادر به حرکت با نهایت سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بوده و به یک پک باتری 60 کیلووات ساعتی مجهز شده که در حالت شارژ کامل انرژی لازم برای پیمایش 350 کیلومتر مسافت تحت سیکل CLTC را در خود ذخیره می کند.

dongfeng rich 6 ev پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی (1)

نسخه قدرتمندتر دانگ فنگ ریچ 6 برقی دارای یک موتور با توان 177 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور بوده که نیروی تولیدی آن باز هم به چرخ های عقب منتقل می شود. این نسخه از یک پک باتری بزرگتر 77 کیلووات ساعتی بهره می برد که در حالت شارژ کامل توان پیمایش 450 کیلومتر مسافت را دارد. نسخه قدرتمندتر دانگ فنگ ریچ 6 برقی قادر به حرکت با نهایت سرعت 120 کیلومتر بر ساعت است.

دانگ فنگ ریچ 6 پیکاپ بزرگی بوده و دارای طول، عرض و ارتفاعی معادل 5290، 1850 و 1820 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 3150 میلی متر عنوان شده است. ابعاد حوض بار این پیکاپ نیز به ترتیب 1510، 1562 و 474 میلی متر است. حداکثر ظرفیت باربری این پیکاپ 905 کیلوگرم ذکر شده است.

dongfeng rich 6 ev پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی (1)

دانگ فنگ ریچ همزاد چینی نیسان ناوارا

دانگ فنگ ریچ مانند اسیووی لئو MX8 که توسط ایستا موتور ارس مدتی پیش در ایران رونمایی شد، محصولات شرکت ژنگ ژو نیسان (جوینت ونچر دانگ فنگ و نیسان) است. سهامدار اصلی این جوینت ونچر شرکت دانگ فنگ موتورز چین است. این جوینت ونچر محصولاتی را زیر چتر دانگ فنگ و نیسان تولید می کند. پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 بر پایه سومین نسل پیکاپ نیسان ناوارا توسعه یافته که همین پیکاپ هم توسط این جوینت ونچر به تولید رسیده است.

dongfeng rich 6 ev پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی (1)

طراحی ظاهری و کابین دانگ فنگ ریچ 6 برقی

دانگ فنگ برای اینکه تمایزی بین نسخه برقی و درونسوز پیکاپ ریچ 6 ایجاد کند، تریمی آبی رنگ در برخی از قسمت های این خودرو اجرا کرده است. داخل کابین دانگ فنگ ریچ 6 بسیار کاربری بوده، اما از جنس پلاستیک مشکی و خاکستری ارزان قیمت ساخته شده که همچنان تریم آبی رنگ اجرا شده روی داشبورد نشان دهنده الکتریکی بودن این خودروست. در مقابل راننده هم یک فرمان دایره ای شکل قرار داشته که روی آن کلیدهای کنترلی مختلفی دیده می شود.

dongfeng rich 6 ev پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی (1)

پشت فرمان هم یک نمایشگر دیجیتالی جای نشانگرهای عقربه ای را گرفته و در میان داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی ساده برای سیستم مالتی مدیا دیده می شود. با وجود اینکه دانگ فنگ ریچ در سال 2020 طراحی شده، هنوز طراحی جذابی دارد. از جمله بارزترین المان های ظاهری این خودرو می توان به روف راک، رول بار عقب، سپرهای بزرگ و آرک چرخ های حجم پردازی شده اشاره کرد. اما یک چیز بسیار عجیب و خنده دار از پشت سپر عقب مشخص است.

dongfeng rich 6 ev پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی (1)

یک موتور الکتریکی از پشت سپر عقب بیرون زده است! درست خواندید. موتور الکتریکی در ارتفاع بسیاری کمی بین چرخ های عقب نصب شده و کاملا از پشت خودرو نمایان است. حتی وایرهای ضخیمی که برای آن نصب شده مشخص بوده و چنین ترکیبی را تنها در پیکاپ های به درد نخور ارزان قیمت چینی که با سرعت کم حرکت می کردند مشاهده کرده بودیم. نه برای دانگ فنگ ریچ 6 که پیکاپی تولید انبوه با تیراژ بالاست. واقعا باور چنین افتضاحی در طراحی آن هم توسط دانگ فنگ سخت است!

dongfeng rich 6 ev پیکاپ دانگ فنگ ریچ 6 برقی (1)

تقریبا کل موتور برقی این خودرو از پشت سپر نمایان بوده و به نوعی نصب شده که تقسیم وزن این خودرو را نیز به هم زده است. این سبک نصب موتور برقی اصلا ایمن نبوده و یقینا با یکبار بیراهه نوردی نابود می شود.

در کنسول میانی در کنار دیگر کلیدهای فیزیکی، شیفتر دایره ای شکلی برای انتخاب وضعیت گیربکس نصب شده است.

دانگ فنگ ریچ 6 برقی با این افتضاحی که در طراحی و جانمایی موتور برقی دارد اصلا ارزان نیست. این پیکاپ برقی قیمتی بین 39 هزار و 47 هزار و 800 دلار داشته که به هیچ عنوان ارزش خرید ندارد. به ویژه وقتی قیمت آن را با نسخه های درونسوز همین پیکاپ مقایسه می کنیم.

 

4.3 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟