اخبار خودرو ایران
ماجرای میهمانان چند روزه به کجا رسید؟

دامای ایکس5 و ایکس7 ناکام از بازار خودرو ایران

سه شنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
دامای ایکس 5

درست زمانی که مشتریان خودروهای سدان، گرایش زیادی به خرید کراس‌اوورها پیدا کرده‌اند و چینی‌ها از این فرصت استفاده کرده و محصولات خوش خط و خال خود را پی در پی راهی ایران عرضه می‌کنند. برند دامای از خودروسازان خوشنام و خوش سابقه چینی است که نمایندگی عرضه و تولید دو مدل SUV خود را در ایران به شرکت یاران خودرو اروند اعطا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس،چندی پیش، شاهد تردد دو محصول کراس‌اوور دامای X5 و X7 در خیابان‌های ایران، به منظور آزمایش فنی بودیم و این نشان از ورود قریب الوقوع این دو خودرو به ایران داشت. دامای X5، برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی شد که اولین محصول دامای محسوب می‌شود و پس از معرفی مدل X7، دامای سبد محصولات خود را گسترش داد.

نمای ظاهری دامای ایکس7

دامای هم دقیقا مشابه سایر خودروسازان چینی، در طراحی محصولاتش از برندهای مطرح دنیا تقلید کرده است. به عنوان مثال طراحی دامای X7 شباهت زیادی به کراس‌اوور فولکس‌واگن تیگوآن دارد که این شباهت در نمای عقب بیش‌تر نمایان است.

دامای X5، از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ برخوردار است که این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت 147 اسب بخار در دور 6000 و بیشینه گشتاور 195 نیوتن‌متر در دور 2000 تا 4000 است. با این مشخصات این خودرو قادر است تا به بیشینه سرعت 175 کیلومتر بر ساعت دست یابد. همچنین دامای X5 با دارابودن استاندارد آلایندگی یورو5 در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی، 7.4 لیتر بنزین مصرف میکند. هنوز مشخص نیست که این خودرو در ایران با چه تریمی عرضه شود، اما پیش‌بینی می‌شود که بازه قیمتی 100 تا 130 میلیون تومانی داشته باشد.

دامای ایکس 7

دامای X7، در حال حاضر پرچمدار این خودروساز محسوب می‌شود که با سه پیشرانه 1.5 لیتری توربو، 1.8 لیتری توربو و 2 لیتری توربو به بازار عرضه می‌شود. پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ X7 قادر به تولید بیشینه قدرت 150 اسب‌بخار و بیشینه گشتاور 210 نیوتن‌متر است. پیشرانه 1.8 لیتری توربو این خودرو قادر به تولید بیشینه قدرت 170 اسببخار و بیشینه گشتاور 245 نیوتن‌متر است و پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ که به تازگی روی این خودرو نصب شده است، قادر به تولید بیشینه قدرت 190 اسب بخار و بیشینه گشتاور 250 نیوتن‌متر است که وظیفه انتقال این قدرت به چرخ‌ها، بر عهده یک جعبه دنده شش سرعته خودکار  است. در ایران هر دو مدل 1.8 لیتری و 2 لیتری توربو این خودرو عرضه می‌شوند که مدل 2 لیتری این خودرو دارای دو مدل 5 و 7 نفره است.

یاران خودرو اروند نماینده بود یا خیر؟

درست در زمانی که این خودروها در ایران رونمایی شدند عبدالجلیل بچاری مدیرعامل شرکت یاران خودرو اروند ضمن اظهار تاسف از عملکرد گذشته برخی فعالان بازار در ایجاد حس منفی نسبت به تولیدات کشور چین گفت: کشور چین یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا و از پیشتازان تولید در بسیاری از صنایع است که بر اساس خواسته مشتری و میزان پرداخت هزینه کالای درخواستی را تولید می‌کند. اما پس از این اظهار نظر کمتر سخنی درباره این شرکت به میان آمد و در عین حال حرف و حدیث های فراوانی نیز وجود داشت.

وی در آن مقطع بیان کرد: انتخاب برند دامای و محصولات آن حاصل بیش از دو سال تحقیق و بررسی در صنعت خودروی چین و با توجه به کیفیت، آپشن ها و سیستم‌های رفاهی و ایمنی این خودرو، به نظر می رسد توانسته باشیم در حد توان شان و منزلت مشتریان ایرانی و هوطنان عزیزمان را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: شرکت یاران خودرو صرفا به دنبال عرضه خودرو در بازار ایران نیست و طبق قراردادی که با طرف چینی داریم به دنبال یک ایستگاه صادراتی برای این برند در ایران هستیم.

فرمان دامای

بچاری افزود: تولید و صادرات خودرو در ایران اقدامی تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور و آرزوی دیرینه بنده بوده که با تمهیداتی که پیش بینی شده از جمله زمینی به مساحت بیش از 70 هکتار در بندر خرمشهر با هدف تسهیل فرایند صادرات و نیز اخذ نمایندگی از این شرکت در تعدادی از کشورهای منطقه، امیدواریم به این مهم دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت یاران خودرو اروند در ادامه ضمن تاکید بر لزوم حرکت به سمت تولید و صادرات صنایع کشور گفت: احداث کارخانه حداقل 500 نفر اشتغال زایی مستقیم خواهد داشت که امیدواریم تا دوسال آینده شاهد بهره برداری از فاز اول آن باشم.

بچاری افزود در صنعت خودرو به ازای هر دستگاه تولیدی تا 10 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می شود که امیدواریم در این راستا دین خود را به صنعت و اشتغال کشور ادا کنیم.

وی ضمن تاکید بر ایجاد ایستگاه صادراتی برای این محصول در کشور ادامه داد: به نظر می رسد برای ورود به عرصه خودرو سازی باید با پیش شرط صادرات با برندهای خارجی وارد همکاری شد تا از این طریق به تکنولوژی روز و شرایط خود کفاشدن نزدیک شویم.

دامای همچنان در انتظار

در زمانی رونمایی از این دو خودرو قائم مقام مدیرعامل شرکت یاران خودرو اروند نیز با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای فروش و خدمات پس از فروش خودروهای دامای گفت: همزمان با سفارش گذاری پارت اول این خودرو، قطعات مورد نیاز هم درخواست شده و وارد کشور می شوند. تا خدمات پس از فروش این خودروها بدون وقفه و مشکل انجام شود.

جلو پنجره دامای

بهمن برقی اظهار داشت: مراحل قانون شماره گذاری این خودروها طی شده و به محض ترخیص اولین خودرو از گمرک، بزودی اولین خودرو دامای در سرزمین اصلی پلاک می شود.

وی با اشاره به برنامه شرکت جهت راه اندازی کارخانه و شبکه فروش و خدمات پس ازفروش افزود: تا آماده سازی امکانات مورد نیاز، از ظرفیت غیر فعال شرکتهای همکار استفاده می کنیم.

مشتریان شاکی دامای

با این همه دامای هیچگاه رنگ خوش بازار ایران را ندید و برندی که می توانست بخش قابل توجهی از بازار خودروهای شاسی بلند ایران را تصاحب کند، هیچگاه نتوانست در قامت یک رقیب پر طمطراق برای دیگر رقبای هموطن خود ظاهر شود. از طرفی تمام کسانی که برای پیش خرید این خودرو اقدام کرده بودند اکنون به مشتریان شاکی این شرکت بدل شده اند و پرونده آنان در محاکم قضایی در حال پیگیری است.

3 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟