اخبار خودرو ایران
بررسی جزئیات جدیدترین پیکاپ بازار

پیکاپ L7 پلاس شرکت دیار خودرو چه مشخصاتی دارد؟

شنبه - ۱ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو کیتون Plus (1)

کلاس پیکاپ بدون شک در زمره جدیدترین موج های خودرویی بازار ایران قرار دارد که مملو از گزینه هایی با ابعاد تقریبا یکسان، پیشرانه ها نسبتا هم سطح اما در چهره های مختلف شده است. اما وقتی مشخصات فنی، امکانات و قیمت آن ها را در مقایسه کنید متوجه می شوید که عمده پیکاپ های بازار در رده قیمتی پریمیوم و بعضا متوسط قرار دارد. اما دیارخودرو قرار است با پیکاپ جدید L7 پلاس به یکی از نقاط خالی این بازار قدم بگذارد. پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو در واقع یک پیکاپ با قیمت اقتصادی اما مشخصات فنی رقابتی و تجهیزات ایمنی و رفاهی کاملتر نسبت به رقبای هم قیمت است.

به گزارش خودرونویس، پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو محصولی از برند کیتون Keyton چین است که بر پایه شاکله موفقی در این کلاس شکل گرفته و ضمن بهره گیری از چهره ای مشابه پیکاپ های آمریکایی، فضای قابل توجه بار را در کنار کابینی 4 نفره به همراه پیشرانه ای مطمئن، به روز و با قدرت مناسب و سیستم دو دیفرانسیل ارائه می کند.

 

ظاهر پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو

طراحی ظاهری L7 پلاس دیار خودرو با جلوپنجره بزرگ و طراحی چراغ های آن از رقبا متمایز است. این خودرو در نمای ظاهری به چراغ های روشنایی در روز مجهز شده و روی آینه ها نیز چراغ های راهنما تعبیه شده اند. بسیاری از مشتریان پیکاپ ها که چندان با باربری سر و کار ندارند از یک خودرو عضلانی با رگه های آمریکایی بیشتر استقبال می کنند و درب موتور این پیکاپ با چنین هویتی، تکمیل کننده تمایز دماغه این خودرو با رقباست. نمای جانبی و عقب این پیکاپ نیز مانند دیگر پیکاپ ها تقریبا جلوه ای مشابه را ارائه می کند و فضای بار برای جلوگیری از هر گونه ضربه، با متریال خاص پوشیده شده تا از ضربه و ایجاد خط و خش روی آن جلوگیری به عمل آید.

پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو کیتون Plus (1)

ابعاد پیکاپ دیار خودرو L7پلاس

پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو ابتدا با گیربکس دنده ای وارد بازار می شود. اگر وانت های شهری را در نظر نگیریم، بازار پیکاپ های این کلاس عملا از مرز قیمتی یک میلیارد تومان آغاز می شود و ارزان ترین پیکاپ صفر کیلومتر کنونی، از نظر ابعاد ظاهری 5.3 متر طول دارد و فضای بار آن 1.4×1.6 متر است. بررسی ابعاد L7 نشان دهنده آن است که این پیکاپ از عمده رقبای مجهز به گیربکس دستی خودرو طول بیشتری دارد و ابعاد فضای بار آن در بین دو گزینه نخست بازار قرار می گیرد. با این حساب، با ورود پیکاپ L7 پلاس شما با یک گزینه دست و پا بسته از نظر ابعاد روبرو نخواهید بود و در کنار دماغه و طراحی هجومی و تنومند آن، ابعاد بزرگی را مشاهده خواهید کرد.

پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو کیتون Plus (1)

مشخصات فنی پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو

تا پیش از سال 97 که پیکاپ های محدودی به بازار ایران عرضه می شدند و از قضا، دو نسخه وینگل3 و 5 آن توسط دیارخودرو تولید و وارد بازار می شد، همه آن ها به پیشرانه سری 4G69 میتسوبیشی مجهز بودند. اما از سال 2017، میتسوبیشی سری 4K22 را توسعه داده که یکی از نسخه های تنفس طبیعی آن با نام 4K22D4m  با حجم 2.4 لیتر و به صورت تنفس طبیعی در دل پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو قرار گرفته است. این سری پیشرانه جدید از سرسیلندر بهبود یافته جدید در کنار تکنولوژی زمان بندی هوشمند سوپاپ میتسوبیشی یا MIVEC بهره می برد. حدکثر توان L7 پلاس با این پیشرانه به 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 230 نیوتن متر روی دور موتور 4000 می رسد که از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به هر دو محور منتقل می شود.

پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو کیتون Plus (1)

عملکرد پیکاپ کیتون L7 پلاس دیار خودرو

پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو با این مشخصات فنی و احتساب وزن خالص 1865 کیلوگرمی، به ازای هر کیلوگرم، 0.08 اسب بخار قدرت در اختیار دارد. این در حالی است که ارزان ترین پیکاپ بازار از پیشرانه سری 4G69  با حداکثر توان 124 اسب بار استفاده می کند و به ازای هر کیلوگرم از وزن خالصش، 0.07 اسب بخار قدرت در اختیار دارد. حتی در گزینه های توربو موجود در بازار نیز وزن خالص به حدود 2 تن می رسد و توان 170 اسب بخاری یکی از این پیکاپ ها نسبت مشابهی از وزن و قدرت با L7 پلاس را به نمایش می گذارد. لذا از نظر عملکردی، L7 پلاس روی کاغذ تفاوت زیادی با پیکاپ های کمتر از 200 اسب بخاری بازار ندارد و می توان پاسخگوی نیاز وزن ناخالص 3.1 تُنی خود باشد. پیکاپ L7 Plus دیار خودرو همانند عمده رقبای خود در بازار از چرخ هایی با ابعاد 265/65R17 بهره می برد و زاپاس آن نیز از نوع رینگ استیل فول سایز است.

پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو کیتون Plus (1)

داخل کابین و امکانات پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو

داخل کابین پیکاپ L7 پلاس یک نمایشگر 8 اینچی در میان کنسول قرار گرفته که دارای درگاه بلوتوث و امکان برقراری تماس بوده و از طریق کلید هایی روی فرمان قابل کنترل است. همچنین نمایشگری در پشت فرمان قرار دارد که اطلاعات مختلفی از جمله میزان فشار باد تایرها یا TPMS را به راننده نمایش می دهد. در پشت اهرم تعویض دنده برخی کلید های کنترلی قرار دارد و دو جالیوانی نیز بین دو صندلی جلو با قابلیت تنظیم دستی قرار گرفته است. همچنین روکش صندلی ها در L7 پلاس از نوع پارچه ای است. سیستم تهویه مطبوع با کنترلگرهای دیجیتال، سنسور عقب، فرمان هیدرولیک و دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو از دیگر امکانات پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو به شمار می آید.

پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو کیتون Plus (1)

جایگاه پیکاپ L7 پلاس در بازار

همانطور که در بررسی کلی این پیکاپ مشخص شد، L7 پلاس از نظر فنی در جایگاهی بالاتر از گزینه کف قیمتی بازار پیکاپ ها قرار می گیرد و عملکرد فنی مشابهی مانند رقبای زیر 200 اسب بخاری با توجه به وزن خالص ارائه می کند. همچنین امکانات این خودرو از اقتصادی ترین پیکاپ بازار بالاتر است. اما برخی آپشن های رفاهی را در مقایسه با گزینه های با قیمتی بیش از یک میلیارد کمتر دارد. در مجموع این پیکاپ از نظر ظاهری و مشخصات فنی در سطح رقابتی قرار می گیرد اما از نظر امکانات رفاهی پایینتر از پیکاپ های پریمیوم بازار ایران قرار دارد. با این حساب به نظر می رسد که L7 پلاس دیار خودرو در جایگاهی بدون رقیب در بازار قرار بگیرد و احتمالا با قیمتی رقابتی، به جای صعود به رده های بالای قیمتی، به گزینه ای مناسب برای انتخاب شرکت ها و سازمان ها بدل شود و مشتریانی که توان خرید پیکاپ های بعضا با قیمت بیش از 1.5 میلیارد تومان ندارند را به سمت خود جذب کند. شرکت دیار خودرو در حالی پیکاپ L7 پلاس را آماده تولید و عرضه بازار از طریق شرکت زیرمجموعه ایساتیس موتور کرده که سابقه عرضه 3 پیکاپ Deer، وینگل3 و وینگل5 را دارد و این مساله بخصوص در بخش خدمات پس از فروش، دیار خودرو را نسبت به دیگر گزینه ها در بازار با تجربه تر جلوه می دهد.

 

عرضه نسخه اتوماتیک پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو در آینده

دیار خودرو در آینده قصد دارد نسخه اتوماتیک پیکاپ L7 پلاس را با مجموعه کاملتری از امکانات به بازار معرفی خواهد کند که در جایگاه رقابتی متفاوتی از بازار قرار خواهد گرفت. نسخه اتوماتیک پیکاپ L7 پلاس براساس شنیده ها قرار است به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز شود و از آپشن های اضافه ای نظیر دوربین 360 درجه، کنترل سرعت در سراشیبی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرم کن صندلی های جلو و تنظیمات برقی صندلی راننده به همراه سنسور باران بهره خواهد برد.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟