اخبار خودرو ایران
مقایسه اسیووی های آفرودی جدید بازار ایران

دایون Y5 ایلیا موتور یا یوآز پاتریوت سروش دیزل؟

عکاس: عمید ناصر
دوشنبه - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 8 دقیقه
مقایسه دایون y5 با یوآز پاتریوت

مدتی بود که به دلیل تحریم ها عملا شاسی بلند آفرودی صفر کیلومتری به بازار ایران عرضه نشده بود. ولی امسال دو اسیووی بادی آن فریم جدید یکی از چین و دیگری از روسیه به بازار ایران عرضه شده است. یکی از این خودروها دایون Y5 بوده که توسط شرکت صنایع خودروسازی ایلیا (ایلیا موتور) تولید می شود و مدتی پیش رونمایی شد. دیگری یواز (یوآز) پاتریت اتوماتیک بوده که ابتدا نسخه دستی آن و حال مدل اتوماتیک آن به بازار ایران عرضه می شود. به نظر شما کدام خودرو برای استفاده روزمره و همچنین آفرود و بیراهه نوردی مناسب تر است؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

مقایسه طراحی دایون Y5 با یوآز پاتریوت

به گزارش خودرونویس، دایون یک خودروساز معتبر و موفق چینی در زمینه تولید انواع خودروهای تجاری، پیکاپ و اسیوویست. ایلیا موتور که زیر مجموعه کیان موتور وارنا بوده اولین محصول خود را دایون Y5 انتخاب کرده که یک اسیووی شاسی مستقل آفرودی با تجهیزات رفاهی مناسب است.

دایون y5

در قسمت جلو دایون Y5 جلوپنجره کرومی با خطوط افقی قرار دارد که از دو طرف با چراغ ها احاطه شده است. درون سپر هم دو مه شکن بزرگ طراحی شده اند که نور خوبی دارند. دایون Y5 ابعادی نزدیک به تویوتا فورچونر دارد و نسخه استاندارد این خودرو هم فاصله زیادی از سطح زمین داشته و زاویه حمله و فرار خوبی برای ورود به شیب دارد. دایون Y5 سبک طراحی کاملا آسیایی داشته و طراحان این خودرو نیم نگاهی به تویوتا فورچونر در طراحی داشته اند. دایون Y5 با وجود طراحی آسیایی، ولی استایلی کاملا محافظه کارانه در نمای جلو و جانبی داشته و طراحان از خطوط نرم و منحنی شکل در طراحی قسمت های مختلف استفاده کرده اند.

دایون y5

با نگاه به قسمت کناری فاصله 217 میلی متری کف دایون Y5 از سطح زمین و همچنین تایرهای آفرودی استاندارد و سیستم تعلیق فنر لول هر چهار چرخ کاملا خودنمایی می کند. دایون Y5 علاوه بر ارتفاع زیاد، کابینی کشیده دارد که فضای کافی برای هفت سرنشین را ارائه می دهد. در نمای عقب شاهد طراحی زیباتری در دایون Y5 هستیم و چراغ های عقب به صورت افقی و کاملا هماهنگ با خط عرضی درب فضای بار طراحی و جانمایی شده اند. شیب شیشه عقب حالتی نیمه کوپه شکل به دایون Y5 بخشیده و استایل ظاهری این خودرو را از حالت جعبه ای شکل و ساده خارج کرده است.

یواز پاتریوت

یواز پاتریوت را باید تنها خودروی روسیه ای حال حاضر بازار ایران دانست. کلا روس ها رابطه خوبی با عنصر زیبایی ندارند و اصلا نمی توان یوآز پاتریوت را خودرویی زیبا و مدرن دانست و بیشتر به یک آجر متحرک شبیه است. طراحی خودرو کاملا با خودروهای دو دهه پیش مطابقت دارد و نسبت به رقیب خود یعنی دایون Y5 کاملا سالخورده و قدیمی به نظر می رسد. طراحی یوآز پاتریوت کاملا ساده بوده و هیچ حجم پردازی و اغراقی در آن دیده نمی شود. ارتفاع زیاد و همچنین استایلی مکعبی شکل کابین در برخورد اول جلب توجه می کند. یکی از نقاط ضعف ظاهری این خودرو لاستیک ها بوده که نسبت به ابعاد خودرو کوچک به نظر می رسند.

یواز پاتریوت

نمای عقب پاتریوت از نمای جلو هم ساده تر بوده و یک زاپاس بند روی درب فضای بار نصب شده و چراغ های عمودی و کوچکی نیز در دو طرف درب فضای بار طراحی شده اند.

بدین ترتیب در زمینه طراحی و زیبای برتری کاملا با دایون Y5 بوده که کمی هم به تویوتا فورچونر شباهت دارد.

 

مقایسه کابین دایون Y5 با یوآز پاتریوت

دایون Y5 صنایع خودروسازی ایلیا دارای یک نمایشگر لمسی برای سیستم مالتی مدیا در بالاترین قسمت داشبورد بوده و برای تزیین داشبورد، کنسول میانی و رودری های آن تریم مشکی پیانویی براقی اعمال شده است. البته در رودری ها تریم قهوه ای نسکافه ای رنگی هم اجرا شده که کلیت کابین را از تم مشکی ساده یک دست خارج کرده است. با توجه به آفرودی بودن و رده قیمتی دایون Y5، کمتر شاهد استفاده از سطوح نرم در کابین هستیم و عمده قسمت های داشبورد و رودری ها از جنس پلاستیک خشک و با کیفیت هستند.

دایون y5

روی غربیلک فرمان دایون Y5 کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل تعبیه شده است. در کنسول میانی هم توسط یک کلید چرخشی می توان وضعیت انتقال قدرت این خودرو را از تک دیفرانسیل به دو دیفرانسیل سبک و سنگین تغییر داد که این تنها در حالتی امکان پذیر بوده که شیفتر گیربکس اتوماتیک این خودرو روی حالت N قرار داشته باشد.

دایون y5

در ردیف دوم فضای کافی برای سرنشینان بزرگسال در دسترس بوده و در ردیف سوم نیز برخلاف عمده خودروهای هفت نفره فضای خوبی برای دو نفر تعبیه شده است. سیستم تهویه تک کاناله این خودرو دارای سه خروجی بوده که یکی در ردیف جلو و دو تای دیگر در ردیف های عقب هستند.

دایون y5

به طور کلی دایون Y5 به نسبت قیمت و رقبا در بازار ایران کابین مدرن و با کیفیتی دارد که فضای داخل آن برای هفت سرنشین کاملا مناسب است. البته در تمام خودروهای هفت نفره فضای سرنشین در ردیف سوم مقداری کمتر بوده که این موضوع در دایون Y5 نیز صدق می کند.

کابین یوآز پاتریوت مانند استایل ظاهری آن هیچ بویی از مدرنیته نبرده و همه چیز رنگ بودی سالخورده بودن می دهد. داشبورد از جنس پلاستیک بسیار خشک طراحی شده و برای خودرویی که قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان دارد ضعف بزرگی محسوب می شود. در بالاترین قسمت داشبورد یک نمایشگر دیجیتالی برای سیستم مالتی مدیا نصب شده که نسبت به دایون Y5 گرافیک ضعیف تر و ابعاد کوچکتری دارد. در قسمت پایینی آن کلیدهای مربوط به فلاشر، سیستم کنترل پایداری، کنترل خودرو در سرازیری، گرمکن شیشه و … به شکل کاملا ابتدایی و پیش پا افتاده طراحی شده اند.

یواز پاتریوت

در کنسول میانی هم شیفتر گیربکس اتوماتیک، کلیدهای گرمکن صندلی های جلو، سنسور پارک و گرمکن فرمان به همراه کلید انتخاب حالت انتقال قدرت جانمایی شده اند. جنس پلاستیک خشک داشبورد در این قسمت و حتی روردری ها نیز دیده می شود و هیچ خبری از سطوح نرم و با کیفیت و زیبا در یوآز پاتریوت نیست.

در ردیف دوم یواز پاتریوت دریچه سیستم تهویه به همراه گرمکن برای صندلی ها تعبیه شده که این یک نکته مثبت تلقی می شود، اما بیشتر در روسیه به گرمکن صندلی نیاز پیدا می کنید و در ایران چندان این آپشن مورد نیاز نخواهد بود!

مقایسه مشخصات دایون Y5 با یواز پاتریوت اتوماتیک

اسیووی دایون Y5 با پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت میتسوبیشی با کد 4K21D4W راهی بازار ایران می شود. این پیشرانه قادر به تولید 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور است. بدین ترتیب دایون Y5 هم از نظر قدرت و هم از نظر گشتاور نسبت به پاتریوت برتری دارد و به لطف بهره بردن از سیستم توربوشارژ قدرت و گشتاور را در دور پایینتری در اختیار راننده قرار می دهد که همین موضوع سبب عملکرد خوب این خودرو در بیراهه نوردی و هم در جاده شده است.. مضاف بر تمام این موارد دایون Y5 از نظر مصرف سوخت نیز بهینه تر از یوآز پاتریوت است. نیرو تولید پیشرانه دایون Y5 توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت آیزین و ترنفسر کیس بورگ وارنر در حالت نرمال به چرخ های عقب و در شرایط مورد نیاز به هر چهار چرخ در دو حالت کمک سبک و سنگین به همراه قفل دیفرانسیل عقب منتقل می شود. دایون Y5 با وجود ابعاد بزرگ در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 9.3 لیتر بنزین مصرف می کند که کاملا معقول است. از نکات مثبت دایون Y5 می توان به سیستم شتاب 11.5 تا 12 ثانیه صفر تا 100 آن اشاره کرد که برای خودرویی با این ابعاد و وزن بسیار مناسب است.

دایون y5

نکته مثبت دیگر در دایون Y5 به سیستم تعلیق و زیربندی این خودرو مربوط می شود که تقریبا با تویوتا فورچونر یکسان بوده و سواری بسیار نرم و راحتی در مسیرهای بیراهه و ناهمواری ها دارد. همچنین پایداری و مانورپذیری این خودرو در سرعت های بالا نیز کاملا رضایتبخش است.

یوآز پاتریوت از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد. این پیشرانه قادر به تولید 150 اسب بخار و 235 نیوتن متر گشتاور است. بدین ترتیب این خودرو بیش از 50 اسب بخار در زمینه قدرت و 45 نیوتن متر در زمینه گشتاور نسبت به دایون Y5 ضعیف تر است. نیروی تولیدی پیشرانه توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک در حالت استاندارد به چرخ های عقب و در صورت نیاز به هر چهار چرخ با کمک سنگین و سبک با قفل دیفرانسیل عقب منتقل می شود. این خودرو با وجود پیشرانه ضعیف تر نسبت به دایون Y5، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی حدود 13 لیتر بنزین مصرف می کند که به مراتب نسبت به رقیبش بیشتر است.

یواز پاتریوت

یکی از نکات منفی یواز پاتریوت شتاب بسیار ناامید کننده آن چه در مدل دستی و چه در مدل اتوماتیک است. در تست های انجام شده این خودرو در مسافت های بسیار طولانی موفق به رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت آن هم به زحمت می شد که زمان آن چیزی در حدود 24 ثانیه است! یعنی پاتریوت از نظر عملکرد با تراکتور می تواند رقابت کند! نهایت سرعت این خودرو هم چیزی در حدود 140 کیلومتر بر ساعت بوده که واقعا ناامید کننده است. اگر روزی پاتریوت خریدید بهتر است همیشه وقت شناس باشید و هیچ گاه عجله نکنید. چون هرچقدر پدال گاز را فشار دهید هیچ تاثیری در زودتر رسیدن شما نخواهد داشت!

سواری پاتریوت در شهر نرم بوده ولی به نرمی دایون Y5 نیست. ضمنا اگر خوش شانس باشید که با این خودرو به سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت دست یابید، حس ناپایداری و حرکت اتوبوسی آزاردهنده اتاق را در این خودرو حس خواهید کرد.

 

مقایسه تجهیزات ایمنی دایون Y5 با یواز پاتریوت

دایون Y5 دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، قفل دیفرانسیل عقب، کروز کنترل، سانروف برقی دو حالته، دوربین دید عقب، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در شش جهت، آینه های برقی گرمکن دار، نمایشگر لمسی هشت اینچی سیستم مالتی مدیا با رهیاب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال با قابلیت کنترل مجزا برای ردیف های عقب و کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان است.

دایون y5

در طرف مقابل یواز پاتریوت هم دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، ترمز کاسه ای عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، نمایشگر هفت اینچی سیستم مالتی مدیا، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی با دریچه برای ردیف دوم، دوربین دید عقب، کروز کنترل گرمکن صندلی های جلو و عقب، گرمکن فرمان، قفل دیفرانسیل عقب و کلیدهای کنترلی روی فرمان است.

یواز پاتریوت

اگر گرمکن صندلی و فرمان را فاکتور بگیریم، برتری در زمینه تجهیزات رفاهی کاملا با دایون Y5 است.

 

دایون Y5 بخریم یا یوآز پاتریوت اتوماتیک؟

همواره اظهار کرده ایم که انتخاب خودرو موضوعی سلیقه ایست. ولی دایون Y5 به لطف طراحی بروزتر، کیفیت ساخت بالاتر، پیشرانه قدرتمند میتسوبیشی با اختلاف زیاد نسبت به یواز، کابین زیباتر، هفت نفره بودن، تجهیزات رفاهی بیشتر و قیمت ارزان تر گزینه ای مناسب تر برای خرید است. تجربه نشان داده که خودروهای روسیه ای در ایران عمر پایین تری در زمینه پیشرانه دارند. یوآز پاتریوت هم خودرویی بوده که مناسب با آب و هوای سرد روسیه طراحی شده و پیشرانه با آب و هوای گرم ایران سازگاری نخواهد داشت. به خصوص که اگر با این خودرو آفرود بروید و فشار مضاعف به آن وارد کنید، دمای آب آن بالاتر می رود و اگر این فشار ادامه یابد، امکان جوش آوردن پاتریوت هم وجود دارد.

عکس ماشین دایون Y5

برای بازکردن گالری، روی تصاویر کلیک کنید.
4.6 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟