اخبار خودرو ایران
آئودی A8 چینی!

چری آریزو 8 پرچمدار جدید سدان های موفق ترین خودروساز چین

دوشنبه - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
چری آریزو 8 Chery arrizo 8

هرچند تب شاسی بلند سواری همه دنیا را فراگرفته، اما هنوز افرادی هستند که لذت سواری یک خودروی سدان را به کراس اوور سواری نمی فروشند. به همین جهت خودروسازان مختلف لا به لای معرفی شاسی بلندهای پر زرق و برق، خودروهای سدان جذابی را هم معرفی می کنند. چری به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان چینی که سدان های آریزو 5 و آریزو 6 را در سبد محصولات خود داشته، حال به سراغ سدان بزرگتر و پرچمدار جدیدی از این سگمنت به نام آریزو 8 رفته است. چری آریزو 8 سدان (Chery Arrizo 8) را باید یکی از زیباترین سدان های مدرن چینی دانست که تا به امروز تولید شده است.

به گزارش خودرونویس، همانطور که از نام چری آریزو 8 پیداست، این خودرو پرچمدار جدید سدان های چری بوده که جایگاه بالاتری نسبت به چری آریزو 6 معمولی و پرو و همچنین چری آریزو 5 دارد. ضمن اینکه چری آریزو 8 به مراتب بزرگتر و لوکس تر از چری آریزو 5 و آریزو 6 طراحی شده است.

طراحی چری آریزو 8 (Chery Arrizo 8)

چری آریزو 8 واقعا طراحی زیبایی دارد. از جلو تا قسمت عقبی این خودرو تقریبا بی نقص طراحی شده و شاهد زبان طراحی پخته در این سدان لوکس چینی هستیم. در پروفیل جلو، یک جلوپنجره بزرگ با سبک طراحی جدید، چراغ های LED با گرافیک جذاب و تا حدودی مشابه آئودی و یک نوار کرومی سرتاسری نصب شده که در هماهنگی کامل با خطوط برجسته و کم عمق کاپوت طراحی شده اند.

چری آریزو 8 Chery arrizo 8

چری قصد دارد که در سه ماه سوم سال 2022 آریزو 8 سدان را به بازار چین و سپس به بازارهای صادراتی خود عرضه کند. سبد محصولات چری امروزه به دو دسته تیگو که برای کراس اوورها و شاسی بلندها بوده و آریزو که برای خودروهای سدان بوده تقسیم شده است. مدت ها بود که چری سبد محصولات آریزو خود را بروزرسانی نکرده بود و عملا تنوع سدان های چری در مقایسه با کراس اوورهای این شرکت بسیار کم شده بود. سبد محصولات سدان چری تا پیش از این شامل چری آریزو 5 پلاس، چری آریزو 5 و چری آریزو 6 یا همان آریزو GX بود. همه این سه خودرو دارای یک فاصله محور یکسان و سبک طراحی مشابه هم بودند تا اینکه چری آریزو 8 وارد میدان شد!

چری آریزو 8 Chery arrizo 8

در نمای عقب شاهد طراحی چهار خروجی اگزوز دایره ای شکل در دو طرف سپر و درون یک دیفیوزر جذاب هستیم که ظاهر این سدان چینی را اسپرت تر و زیباتر کرده اند. شیهش با شیبی ملایم به لبه صندوق عقب ختم شده که باعث شده استایل چری آریزو 8 از خودروهای سدان سنتی کمی فاصله بگیرد و مشابه با خودروهای کوپه شود. در لبه صندوق عقب چری آریزو 8 نیز یک اسپویلر کوچک نصب شده است. چراغ های عقب چری آریزو 8 گرافیکی زیبا و متفاوت از سایر محصولات این کمپانی دارند که توسط یک نوار LED سرتاسری باریک به یکدیگر متصل شده اند.

چری آریزو 8 Chery arrizo 8

چری آریزو 8 دارای نمای جانبی شکیل و به نسبت ساده است. رینگ های آلیاژی طراحی زیبا و متمایزی نسبت به محصولات فعلی این خودروساز چینی دارند و مشخص بوده که فاصله بین دو محور چری آریزو 8 نسبت به سدان های فعلی خانواده آریزو چری افزایش یافته که موجب افزایش فضای کابین و راحتی بیشتر سرنشینان در هر دو ردیف جلو و عقب می شود.

چری آریزو 8 Chery arrizo 8

تصاویر جاسوسی در حال تست چری آریزو 8 در کارخانه چری در چین منتشر شده که در این تصاویر دیزاین جلوپنجره چری آریزو 8 به زیبایی این تصاویر نیست. به عقیده ما جلوپنجره موسوم به کهکشانی چری که در تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو و همچنین آریزو 6 پرو نصب شده بود مقداری نسبت به این جلوپنجره جدید زیباتر بود.

چری آریزو 8 Chery arrizo 8

کابین چری آریزو 8

نکته حیرت آور در خصوص چری آریزو 8 مربوط به دیزاین کابین است. کابین چری آریزو 8 به معنای واقعی کلمه یک سر و گردن نسبت به آریزو 6 پرو و چری آریزو 5 بالاتر است. این برتری تنها در زمینه طراحی نبوده و در همین تصاویر هم کیفیت مواد اولیه به کار رفته در طراحی کاملا مشخص است. روی داشبورد دو نمایشگر دیجیتالی یکی برای نشانگرهای پشت فرمان و یکی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی درون یک قاب قرار گرفته اند که هر یک قطری معادل 12.3 اینچ دارند. در ستون جلویی سمت راننده نیز یک دوربین برای کنترل راننده نصب شده است.

ترند امروزی طراحی کابین، خودداری از طراحی کلیدهای فیزیکی بوده که عملکرد این کلیدهای فیزیکی در نمایشگرهای لمسی درون کابین خلاصه شده اند. در کنسول میانی یک پد شارژ تلفن همراه، شیفتر الکترونیکی گیربکس، کلید اتوهلد و ترمز پارک برقی و یک کلید چرخشی برای کنترل سیستم صوتی و مالتی مدیا قرار دارد.

چری آریزو 8 Chery arrizo 8

تریم تزیینی اجرا شده روی داشبورد، رنگ بندی داشبورد و تودوزی صندلی ها و همچنین گرافیک دوخت رودری ها از جمله ویژگی هایی هستند که کابین چری آریزو 8 را به مراتب جذاب تر از محصولات پیشین چری کرده اند. استفاده از فطعات فلزی، تودوزی چرمی و تریم چوبی در قسمت های مختلف کابین باعث شده چری آریزو 8 در زمینه طراحی کابین حرف های زیادی در مقابل رقبای مطرح نیز برای گفتن داشته باشد.

دستگیره های فلزی درب ها به زیبایی هرچه تمام طراحی شده اند و تا به امروز چنین دستگیره زیبایی برای یک خودروی چینی مشاهده نکرده بودیم. در تریم چوبی رودری ها، یک بلندگو و همچنین کلیدهای تنظیم صندلی های جلو مشابه محصولات مرسدس بنز نصب شده اند. چری هنوز قسمت آریزو 8 را اعلام نکرده، ولی برای این سدان لوکس چینی حداقل قیمت 22 هزار دلاری را در بازارهای جهانی متصور هستیم.

چری آریزو 8 Chery arrizo 8

مشخصات فنی چری آریزو 8

سدان های چری تا امروز از پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی، 1.5 لیتری توربوشارژ و 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI بهره برده اند. جالب اینجاست که چری یک پیشرانه CNG نیز برای چری آریزو 5 در چین و برخی از بازارهای جهانی عرضه کرده است.

چری آریزو 8 قرار است با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر TGDI به بازار عرضه شود. این پیشرانه قادر به تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی تولیدی آن به وسیله یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر Wet به چرخ های جلو منتقل می شود. این همان موتور و گیربکسی بوده که روی چری تیگو 8 پرو که در ایران با برند فونیکس مدیران خودرو عرضه می شود هم نصب شده که عملکرد بسیار خوبی را برای این شاسی بلند لوکس چینی رقم زده بود.

این مشخصات اعلام شده برای نسخه پایه چری آریزو 8 بود. چراکه ظاهرا یک نسخه قدرتمندتر و لوکس تر از این سدان چینی نیز در دست توسعه بوده که با یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو GDI به بازار عرضه می شود. این پیشرانه قادر به تولید 250 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه نیز توسط همان گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT به چرخ های جلو منتقل می شود که یقینا عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت. چری آریزو 8 که در این تصاویر مشاهده می کنید، نسخه پایه مجهز به موتور 1.6 لیتری بوده که این موضوع از نشان 290Y نصب شده در قسمت انتهایی خودرو که به گشتاور این سدان لوکس اشاره دارد قابل استنباط است.

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟