اخبار خودرو ایران
تولید انبوه نخستین خودروی برقی کشور

آریزو 5 الکتریکی مدیران خودرو در راه است

دوشنبه - ۲ اسفند ۱۴۰۰
خواندن 2 دقیقه
آریزو 5 برقی الکتریکی مدیران خودرو

شرکت مدیران خودرو به عنوان بزرگترین سازنده خودرو در بخش خصوصی در نظر دارد تا به زودی خودروی آریزو 5 الکتریکی خود را رونمایی کند . بر طبق گفته مسئولان این شرکت هم اکنون خط تولید این محصول را افتتاح کرده و اولین سری محصولات آریزو 5 برقی تولیدی از خط خارج شده و مورد تست قرار گرفته و به زودی تعداد بیشتری خودروی آریزو5 برقی از این خط خارج خواهد شد .

به گزارش خودرونویس، تولید خودروهای برقی (الکتریکی) در کشور این روزها مورد توجه قرار گرفته و برخی از تولید کنندگان بزرگ خودروی کشور برنامه تولید اینگونه از خودروها را در سر دارند. به نظر می رسد شرکت مدیران خودرو در این امر پیش قدم بوده و با ارائه مدل الکتریکی سدان محبوب آریزو 5 اولین خط تولید انبوه خودروهای برقی را راه اندازی و بهره برداری کند.

مدیران خودرو در پی مذاکره و ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید گسترده خودروهای الکتریکی از جمله آریزو 5 برقی در ایران است. شایان ذکر است که شرکت خودروسازی چری به عنوان شریک تجاری مدیران خودرو به لحاظ تکنولوژی و توانمندی تولید خودروهای برقی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و در سال 2021 در بازار پر رقابت چین که تمام تولید کنندگان چینی و خارجی سرمایه گذاری عظیمی بر روی خودروهای برقی انجام داده اند توانست در جایگاه چهارم پر فروش ترین برند تولید کننده خودروهای الکتریکی (برقی) قرار بگیرد.

مشخصات احتمالی آریز 5 برقی مدیران خودرو

آریزو 5 برقی روی پلتفرم نسخه های درونسوز توسعه یافته و پلتفرم آن ویژه خودروهای الکتریکی طراحی نشده است. ولی این پلتفرم امکان نصب پیشرانه الکتریکی روی آریزو 5 را داشته و در زیر کاپوت دیگر خبری از پیشرانه 1.5 لیتری نیست. به جای آن ادوات مربوط به پیشرانه الکتریکی برای این خودرو نصب شده اند. چری آریزو 5e از یک موتور الکتریکی با 120 اسب بخار قدرت و گشتاور آنی 250 نیوتن متری بهره می برد. نیروی تولیدی این پیشرانه الکتریکی توسط یک گیربکس دایرکت درایو به چرخ های جلو منتقل می شود.

وظیفه تامین انرژی موتور الکتریکی آریزو 5 الکتریکی بر عهده یک پک باتری 53.6 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی قرار دارد. این باتری در حالت شارژ کامل انرژی لازم برای پیمایش 400 کیلومتر مسافت را در خود ذخیره می کند که البته این میزان مسافت تحت سیکل تست چین بوده و ممکن است مسافت قابل پیمایش در عمل در حالت شارژ کامل و در شرایط مختلف مقداری با این عدد اعلام شده تفاوت داشته باشد.

آریزو 5 الکتریکی قادر است با این مشخصات به بیشینه سرعت 152 کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای یک خودروی الکتریکی شهری عملکرد قابل قبولیست. عموما خودروهای الکتریکی نهایت سرعت قابل پیمایش کمتری در مقایسه با خودروهای بنزینی دارند و بیشتر روی فاکتور بهینه بودن آنها تمرکز شده است. زمانی که شارژ باتری آریزو 5e تمام شود، در صورت اتصال به یک شارژر معمولی حدود 7 تا 9 ساعت زمان نیاز است تا باتری به صورت کامل شارژ شود. خوشبختانه چری آریزو 5 الکتریکی دارای قابلیت شارژ سریع هم بوده و طی 30 دقیقه شارژ باتری های آن از 30 به 80 درصد می رسد.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟