اخبار خودرو جهان
به مناسبت 50 سالگی زیربرند M

ب ام و M4 CSL 2023 رونمایی شد

چهارشنبه - ۴ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
ب ام و M4 CSL BMW 2023

ب ام و M4 CSL سرانجام رونمایی شد. این کوپه سبک سازی شده قدرتمندتر شده جدیدترین عضو خانواده محصولات M ب ام و بوده که به مناسبت 50 سالگی زیربرند عملکردی و اسپرت ساز M رونمایی شده است.

به گزارش خودرونویس، ب ام و M4 CSL یک نسخه بسیار ویژه بوده و ب ام و قصد دارد تا تنها 1000 دستگاه از این خودرو را در سراسر دنیا عرضه کند. این کوپه عملکردی نسبت به ب ام و M4 کامپتیشن بروزرسانی های مختلفی را به خود دیده و سریع ترین خودروی سری تولیدی ب ام و بوده که تا به امروز وارد پیست پرچالش نوربرگ رینگ آلمان شده است. ب ام و M4 CSL توانسته یک دور پیست نوربرگ رینگ را طی 7 دقیقه و 20.2 ثانیه به پایان برساند.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

 ظاهر ب ام و M4 CSL 2023

تمام بروزرسانی های ظاهری که ب ام و در M4 CSL اعمال کرده با هدف ارتقا عملکرد این خودرو بوده است. در پروفیل جلو ب ام و تغییراتی را در راستای بهبود خنک سازی پیشرانه و پتانسیل این خودرو و افزایش نیروی رو به پایین در سرعت های بالا اعمال کرده است. ب ام و M4 CSL دارای چرخه خنک سازی جدیدی در دماهای پایین و بالا بوده تا این اطمینان حاصل شود که اجزای مختلف خودرو در حین رانندگی در خیابان و پیست در دمای ایده آل خود فعالیت می کنند.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

مشخصات فنی ب ام و M4 CSL 2023

ب ام و M4 CSL از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر خطی دو توربوشارژ معروف این خودروساز آلمانی بهره گرفته است. این پیشرانه در M4 CSL قادر به تولید 543 اسب بخار قدرت بوده که 40 اسب بخار نسبت به M4 کامپتیشن پکیج قدرتمندتر شده است. همچنین این موتور قادر به تولید 649 نیوتن متر گشتاور بین 2750 تا 5950 دور بر دقیقه است. ب ام و همچنین بوست توربوشارژرها را از 24.7 به 30.5 psi در M4 CSL افزایش داده است.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس هشت سرعته M استپ ترونیک با سیستم Drivelogic به چرخ های عقب منتقل می شود. با فشار دادن پدال شیفترهای فیبر کربنی پشت فرمان، گیربکس ب ام و M4 CSL روی حالت دستی قرار می گیرد و به راننده این امکان را می دهد تا دنده را در سنگین ترین حالت ممکن معکوس دهد تا شتابگیری خیره کننده ای را تجربه کند. در صورتی که گیربکس در حالت تعویض دستی قرار داشته باشد راننده را نسبت به سبک کردن دنده و شتابگیری مجبور نمی کند.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

ب ام و M4 CSL قادر است طی 3.6 ثانیه از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این خودرو طی 10.5 ثانیه به مرز 193 کیلومتر بر ساعت رسیده و بیشینه سرعت قابل پیمایش این خودرو روی 307 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. ب ام و موفق شده که 108.8 کیلوگرم از وزن M4 CSL را نسبت به نسخه استاندارد کاهش دهد و وزن خالص 1605 کیلوگرمی برای این خودرو به ارمغان آمده است. این سبک سازی به لطف حذف صندلی های عقب (20 کیلوگرم)، استفاده از مواد عایق سبک تر برای کابین(15 کیلوگرم)، استفاده از قطعات فیبرکربنی در داخل کابین وبیرون (10 کیلوگرم) و سایلنسر تیتانیوم در عقب (4 کیلوگرم) اشاره کرد.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

نصب دیسک های کربن سرامیکی M برای ب ام و M4 CSL هم نزدیک به 14 کیلوگرم دیگر از وزن این خودرو کاهش داده است. همچنین نصب کاپوت و صندوق عقب فیبر کربنی به ترتیب 1 و 6 کیلوگرم دیگر از وزن این خودرو را کاهش داده اند. ب ام و مجموعا 3 کیلوگرم دیگر از وزن این خودرو را با تغییر در جلوپنجره دوقلو، چراغ های عقب، کف پایی ها و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو کاهش داده است. استفاده از فیبر کربن برای کنسول میانی هم موجب کاهش 3 کیلوگرم دیگر از وزن این خودرو شده است. یکی از چشمگیرترین سبک سازی ها، نصب صندلی های اسپرت M بوده که موجب کاهش وزن 20 کیلوگرمی ب ام و M4 CSL شده است.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

ب ام و یک سیستم تعلیق جدید برای M4 CSL نصب کرده که ارتفاع این نسخه را 8 میلی متر نسبت به M4 کامپتیشن کاهش داده است. بسیاری از اجزای این سیستم تعلیق مانند آنتی رول بار ها، کمپرهای چرخ ها و دمپرها به صورت ویژه برای نصب روی M4 CSL طراحی شده اند.

برای متوقف کردن این کوپه قدرتمند آلمانی دیسک های ترمز 15.7 اینچی در جلو و دیسک های ترمز 15 اینچی در عقب این خودرو نصب شده اند. همچنین در چرخ های عقب و جلو به ترتیب رینگ های مشکی مات 22 و 21 اینچی نصب شده اند که به تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 مجهز هستند. قیمت ب ام و M4 CSL 2023 در مدل پایه 141 هزار دلار اعلام شده و قرار است تولید این خودرو از ماه جولای آغاز شود.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

کابین ب ام و M4 CSL 2023

داخل کابین ب ام و M4 CSL تنها دو صندلی اسپرت سبک وزن نصب شده اند. ولی اینها صندلی های معمولی ب ام و نیستند. بلکه ب ام م آنها را به صورت ویژه برای رانندگی در پیست و کاملا اسپرت از جنس فیبر کربن طراحی کرده است. این صندلی ها فاقد تکیه گاه جانبی کمر، قابلیت تنظیم و همچنین گرمکن هستند. اما اگر در این صندلی ها احساس راحتی نمی کردید، ب ام و به صورت آپشنال و بدون هزینه اضافی قابلیت تنظیم صندلی ها به صورت برقی و گرمکن را به این صندلی های اسپرت فیبر کربنی اضافه می کند.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

این صندلی های اسپرت با چرم مرینو مشکی رنگ و جیر آلکنتارا قرمز تودزوی شده و دارای بالشتک های جانبی برجسته و همچنین پشتی با زاویه ثابت هستند. اگر قصد تنظیم ارتفاه این صندلی ها را دارید باید به کمک ابزار این کار را انجام دهید و به سادگی امکان تنظیم ارتفاع صندلی های این خودرو وجود ندارد. خوشبختانه امکان عقب و جلو بردن صندلی راننده به وسیله یک اهرم به صورت دستی امکان پذیر است. حذف صندلی های عقب امکان نصب یک محفظه برای قراردادن دو کلاه ایمنی را فراهم کرده است.

ب ام و M4 CSL BMW 2023

ب ام و در سقف این خودرو نیز از فیبر کربن استفاده کرده که موجب شده وزن خالص M4 CSL باز هم مقداری کاهش یافت و مرکز ثقل این خودرو را نیز پایین تر آورده که تاثیر مستقیم روی بهبود هندلینگ می گذارد. ب ام و M4 CSL دارای اتصالات مقاوم تری در بخش پیشرانه و گیربکس بوده و یک استرس بار جدید بین دو سرکمک این خودرو نصب شده اند.

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟