اخبار خودرو جهان
نسخه برقی کراس اوور X3

ب ام و iX3 تمام الکتریکی معرفی شد

سه شنبه - ۲۴ تیر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
نمای جلوی ب ام و ix3

حدود یک دهه است که ب ام و قصد عرضه خودرویی تمام الکتریکی را دارد و حال سرانجام اسیووی الکتریکی iX3 در قالب نسخه تولیدی رونمایی شده است. لازم به ذکر است که ب ام و نسخه مفهومی این کراس اوور الکتریکی را در آپریل 2018 رونمایی کرده بود. نسخه تولیدی این خودرو تا حد زیادی مشابه نمونه مفهومی رونمایی شده در نمایشگاه پکن است و درست مانند آن، به رینگ هایی آیرودینامیک محور مجهز شده که پنج درصدی در بهبود مقاومت این خودرو در مقابل هوا تاثیر دارد.

به گزارش خودرونویس، به لطف نصب این رینگ های آیرودینامیک محور، ضریب مقاومت iX3 در مقابل هوا به عدد خیره کننده 0.29 رسیده است. البته برای دست یابی به این آیرودینامیک خود، بسته بودن جلوپنجره و همچنین نصب صفحه در زیر بدنه به منظور کاهش تماس بدنه با هوا و باد بی تاثیر نبوده است. با وجود اینکه iX3 همان نسخه تمام الکتریکی ب ام و X3 محسوب می شود و اشتراکات زیادی در طراحی آن ها وجود دارد، ولی این کراس اوور کامپکت الکتریکی حدود 7.5 سانتی متر ارتفاع کمتری نسبت به نسخه مجهز به پیشرانه درونسوز دارد.

ب ام و ix3

مشخصات فنی

همانطور که ب ام و پیشتر اظهار کرده بود، قلب تپنده کراس اوور الکتریکی iX3 متشکل از یک موتور الکتریکی است که نیروی تولیدی آن تنها به محور عقب این خودرو منتقل می شود. در این لحظه ب ام و هیچ صحبتی از احتمال عرضه نسخه دو موتوره و مجهز به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک  xDrive نکرده است.

این موتور الکتریکی به تنهایی قادر به تولید بیشینه قدرت 282 اسب بخار و بیشینه گشتاور 400 نیوتن متر است و به موجب آن iX3 تمام الکتریکی طی 6.8 ثانیه قادر است تا از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

کنسول میانی ب ام و ix3

این برند پریمیوم آلمانی اظهار کرده که این نسخه تازه معرفی شده iX3 الکتریکی، شتابی برابر با نسخه 30i ب ام و X3 بنزینی دارد. البته این موضوع را مدنظر داشته باشید که بیشینه سرعت قابل پیمایش iX3 الکتریکی روی 180 کیلومتر بر ساعت محدود شده تا این خودروی الکتریکی با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری ها مسافت بیشتری را قادر به پیمودن باشد.

وظیفه تامین انرژی این موتور الکتریکی، بر عهده یک پک باتری 80 کیلووات ساعتی است که 74 کیلووات ساعت آن قابل استفاده است. به لطف این پک باتری، ب ام و iX3 قادر است در حالت شارژ کامل بیشینه مسافت 460 کیلومتر را با در نظر گرفتن سیکل WLTP اروپا طی کند. این میزان مسافت قابل پیمایش نه تنها از میزان اعلامی در نسخه مفهومی بیشتر است، بلکه از تخمین ب ام و برای نسخه تولیدی این خودرو نیز بیشتر شده است.

 

بهره بردن از قابلیت شارژ سریع

یکی از مهم ترین ویژگی های یک خودروی الکتریکی، بهره بردن از امکانات شارژ سریع است. از آنجایی که iX3 از امکان شارژ 150 کیلوواتی برای پک باتری این خودرو پشتیبانی می کند، تنها 34 دقیقه زمان نیاز است تا سطح انرژی ذخیره شده در باتری این خودرو از صفر به 80 درصد برسد. کمپانی ب ام و با انجام محسباتی ساده اظهار کرده که تنها با 10 دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمودن مسافتی معادل 100 کیلومتر در پک باتری iX3 تحت سیکل WLTP ذخیره می شود.

پیش بینی می شود که ب ام و iX3 الکتریکی در سال جاری میلادی راهی بازارهای جهانی شود. قرار است که این کراس اوور الکتریکی در شهر شنیانگ چین در کارخانه ای که با سرمایه گذاری مشترک ب ام و و برلیانس تاسیس شده، تولید شود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟