اخبار خودرو جهان
رقیب تازه نفس ب ام و X4 و مرسدس GLC کوپه

آئودی Q5 اسپرتبک رونمایی شد

یکشنبه - ۶ مهر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
آئودی Q5 اسپرتبگ

مشتریان امروزه گرایش شدیدی نسبت به خرید خودروهای کراس اوور و اسیووی به ویژه نمونه های کوپه استایل دارند. از این رو آئودی در راستای گسترش محصولات کراس اوور کوپه خود، Q5 اسپرت بک 2021 را معرفی کرده است. با معرفی آئودی Q5 اسپرتبک و عرضه آن در کنار محصولاتی مانند Q8، ای-ترون و Q4 مفهومی، خانواده کراس اوورهای کوپه این برند لاکچری آلمانی تکمیل شده است. لازم به ذکر است که رقبای اصلی Q5 یعنی مرسدس GLC و ب ام و X3 هر دو دارای نمونه کوپه بوده و از این پس مقداری از سهم خود از بازار را به دلیل عرضه Q5 اسپرتبک از دست می دهند.

استایل ظاهری

به گزارش خودرونویس، نسخه اسپرتبک آئودی Q5 نسبت به نمونه معمولی طراحی پیچیده تری در برخی از بخش ها از جمله سقف و شیب آن در قسمت عقب دارد. سایر قسمت های خودرو استایل و طراحی مشترکی با نسخه فیس لیفت آئودی Q5 مدل 2021 دارند که مدتی پیش آئودی از آن پرده برداشته بود. آئودی Q5 اسپرتبک همانند نسخه معمولی این خودرو دارای پروفیل جلوی به روزرسانی شده، ورودی های هوا با طراحی جدید چراغ های جلو خشن تر با دیزاین جدید هستند.

نکته بسیار جذاب در خصوص این خودرو، چراغ های OLED عقب با چهار دیزاین و گرافیک مختلف بوده که می توانند توسط مالک خودرو شخصی سازی شوند. اگر هم خودرویی از قسمت عقب به آئودی Q5 اسپرتبک نزدیک شود، تمامی چراغ ها به منظور هشدار و واکنش راننده خودروی عقبی روشن می شوند تا وی از آگاه سازند.

نمای جلو آئودی Q5 اسپرتبگ

مشخصات فنی

پیشرانه و مشخصات فنی آئودی Q5 اسپرتبک کاملا با نسخه معمولی این خودرو یکسان بوده و تنها تفاوت میان این دو نسخه این است که آئودی قصد دارد پیشرانه پلاگین هیبریدی Q5 معمولی را روی نسخه اسپرتبک نصب کند. اما نسخه پایه و S آن هیچ تفاوتی با Q5 معمولی ندارند و همچنان پیشرانه های چهار و شش سیلندر برای Q5 اسپرتبک قابل نصب هستند. نسخه پایه آئودی Q5 اسپرتبک از یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با سیستم هیبریدی ملایم بهره گرفته که قادر به تولید 261 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور است. نسخه قدرتمندتر این خودرو که تریم SQ5 اسپرتبک بوده، از یک پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر V شکل با توربوشارژ بهره می برد که قادر به تولید 350 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور است.

نمای عقب آئودی Q5 اسپرتبگ

آئودی همچنین چندین مدل سیستم تعلیق شامل نسخه استاندارد استیل و مدل های تطبیق پذیر پیشرفته برای Q5 اسپرتبک عرضه کرده است. بهترین و گران قیمت ترین تعلیق قابل نصب روی این خودرو، یک تعلیق بادی جدید بوده که به وسیله آن راننده قادر است ارتفاع خودرو را تا 6.5 سانتی متر کاهش دهد. اگر هم سطح جاده و مسیر ناهموار بود، راننده قادر است به وسیله همین سیستم تعلیق ارتفاع خودرو را تا 4.5 سانتی متر افزایش دهد.

 

کابین

آئودی Q5 اسپرتبک از کابینی به روزرسانی شده با نرم افزار MIB 3 بهره می برد. در قسمت بالایی داشبورد یک نمایشگر 10.1 اینچی نصب شده که استایل متفاوتی نسبت به نمایشگرهای نصب شده در محصولات جدید این برند مانند Q8 و Q3 دارد. علاوه بر این نمایشگر لمسی، یک نمایشگر تمام دیجیتالی موسوم به آئودی Virtual Cockpit در پشت فرمان نصب شده که چهره بسیار مدرنی را برای کابین Q5 رقم زده است. این خودرو به صورت استاندارد از درگاه بدون سیم اپل کار پلی نیز پشتیبانی می کند.

کابین آئودی Q5 اسپرتبگ

سایر جزییات رعایت شده در کابین Q5 اسپرتبک مانند تریم چوبی و نورپردازی زیبا، ظاهری بسیار لاکچری و دلنشین به این خودرو بخشیده اند. آئودی به طور دقیق بیان نکرده که در این نسخه کوپه Q5 به دلیل شیب زیاد سقف در قسمت عقب تا چه اندازه از فضای سر سرنشینان عقب کاسته شده است. اما در حین رونمایی این خودرو یکی از مهندسین آئودی اظهار کرد که در ردیف عقب سرنشین با قد 182 سانتی متر فضای بسیار زیادی خواهد داشت و در راحتی و رفاه کامل است.

صندلی عقب آئودی Q5 اسپرتبگ

سخن پایانی

آئودی قصد دارد که Q5 اسپرتبک را در اوایل سال آینده به عنوان مدل 2021 عرضه کند تا رقبای با سابقه خود مانند مرسدس GLC کوپه و ب ام و X4 را به چالش بکشد. آئودی در این لحظه جزییات مربوط به قیمت نسخه کوپه Q5 را اعلام نکرده، اما انتظار داریم این خودرو مقداری افزایش قیمت نسبت به نسخه پایه 44 هزار دلاری Q5 معمولی داشته باشد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟