اخبار خودرو جهان
رقیبی بسیار قدرتمند برای مرسدس A کلاس و ب ‌ام‌ و سری 2

نسل جدید آئودی A3 سدان رونمایی شد

یکشنبه - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
آئودی A3

پس از رونمایی نسل جدید A3 هاچ‌بک در ماه مارس، حال این برند پریمیوم آلمانی نسل جدید A3 سدان را با طراحی دقیق‌تر، کابینی دگرگون شده و مجهز به آخرین مدل سیستم سرگرمی خود رونمایی کرده است.

به گزارش خودرونویس، آئودی در طراحی A3 جدید تمرکز بیشتری روی دیزاین نسخه سدان کرده و این بدان معناست که نسخه هاچ‌بک پیشتر معرفی شده این خودرو که ساختاری مشترک با فولکس واگن گلف دارد، دیگر در کانون توجه این نسل قرار نداشته و نسخه سدان رفته رفته جای آن را می‌گیرد.

با توجه به اشتراک ساختاری نسخه سدان و هاچ‌بک آئودی A3 ، طبیعی است که بسیاری از جزییات طراحی نسل جدید این دو مدل با یکدیگر مشترک باشند؛ اما همانطور که انتظار می‌رفت تفاوت‌های زیادی بعد از قسمت ستون C میان طراحی A3 سدان و نسخه هاچ بک آن دیده می‌شود.

نمای عقب آئودی A3 سدان

طراحی ظاهری

نسل جدید A3 سدان دارای طراحی زاویه‌دارتری به نسبت گذشته، جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر، چراغ‌های مدرن و زیباتر و همچنین دو ورودی هوای مثلثی شکل مصنوعی در پروفیل جلو است. طراحی عقب نسل جدید A3 سدان چندان نسبت به نسل گذشته متفاوت نیست، چراکه دیزاین کلی چراغ‌ها تقریبا مشابه بوده و مقداری به کراس‌اوور Q3 هم شبیه شده است.

نمای جانبی آئودی A3

کابینی کاملا متفاوت نسبت به گذشته

تغییر اصلی در طراحی نسل جدید A3 در کابین آن اعمال شده؛ چراکه شاهد دیزاینی تمام جدید و مدرن نسبت به مدل پیشین هستیم. همانند تمامی مدل‌های جدید آئودی، نمایشگر پاپ-آپ سیستم سرگرمی از میان داشبورد حذف شده و به جای آن یک نمایشگر 10.1 اینچی ثابت در بالای داشبورد جانمایی و نصب شده است.

کابین آئودی A3 سدان

این سیستم سرگرمی موسوم به MMI به صورت استاندارد از اپل کار پلی، اندروید اتو و رهیاب پشتیبانی می‌کند. پشت فرمان این سدان لوکس آلمانی به صورت استاندارد یک نمایشگر دیجیتالی 10.3 اینچی نصب شده، اما به صورت آپشنال امکان نصب یک نمایشگر 12.3 اینچی در پشت فرمان به همراه هد آپ دیسپلی رنگی وجود دارد.

جدا از ارتقا سطح تکنولوژی به کار رفته در نسل جدید A3 سدان، دیزاین آن به دلیل شباهت جزیی با کابین لامبورگینی هوراکان به خصوص در قسمت دریچه‌های سیستم تهویه و رودری‌ها، تا حد زیادی توجه بیینده را به خود جلب می‌کند. همچنین شباهت‌هایی در طراحی کنسول میانی A3 به خصوص در قسمت شیفتر الکترونیکی جعبه دنده و کلید استارت/استاپ پیشرانه با نسل جدید گلف و نسخه GTI آن دیده می‌شود.

نمای جلوی آئودی A3

مشخصات فنی

آئودی برای نسخه قابل عرضه در بازار اروپا A3 پیشرانه‌های مختلفی را توسعه داده است. یک نمونه آن، پیشرانه‌ای 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بوده که هم به صورت عادی و هم به صورت هیبریدی ملایم قابل سفارش بوده که در هر دو حالت بیشینه قدرت 150 اسب‌بخار را تولید می‌کند.

همچنین یک پیشرانه سه سیلندر 1 لیتری توربوشارژ با بیشینه قدرت تولیدی 110 اسب بخار نیز برای A3 جدید در دسترس است. برای طرفداران پیشرانه‌های دیزلی، آئودی یک پیشرانه دو لیتری را با قدرت 116 و 150 اسب‌بخار توسعه داده است. جدا از نوع پیشرانه، مشتریان می‌توانند A3 جدید را با یک گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دو کلاچه خودکار سفارش دهند، البته نسخه هیبریدی ملایم تنها با یک گیربکس خودکار قابل سفارش است.

 

مشخصات فنی و رنج پیشرانه‌های قابل نصب روی A3 سدان با نمونه هاچ‌بک آن مشترک است، اما در خصوص مشخصات فنی نمونه قابل عرضه در بازار آمریکا هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما یقین داریم که نسخه ارتقا یافته از پیشرانه دو لیتری توربوشارژ چهار سیلندر نسل پیشین با یک جعبه دنده هفت سرعته خودکار دو کلاچه به صورت استاندارد روی این خودرو نیز نصب خواهد شد.

 

نسخه های قدرتمندتری از A3 در راه است

در هفته‌های پیش چندین بار نسخه‌های پروتوتایپ آئودی S3 و RS3 نیز در حال تست و پرسه در پیست شکار دوربین عکاسان شده‌اند؛ مضاف بر آن آئودی اظهار کرده قصد عرضه نسخه پلاگ این ای-ترون A3 را هم دارد.

 

رای نهایی

با توجه به طراحی بسیار زیبا، کابین لوکس و رنج پیشرانه‌های متنوعی که آئودی برای A3 جدید تدارک دیده، باید اظهار کنیم که این خودرو آینده روشنی در پیش دارد و قطعا به چالشی جدی برای دو رقیب هم وطن خود یعنی مرسدس A کلاس و ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه تبدیل می‌شود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟