اخبار خودرو جهان
دردسر جدید برای تسلا در چین!

اعتراض و حمله مشتریان به نمایندگی های تسلا در چین در پی کاهش قیمت

دوشنبه - ۱۹ دی ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
اعتراض مشتریان تسلا در چین نسبت به کاهش قیمت محصولات تسلا (1)

ششم ژانویه سال 2023 بود که تسلا چین قیمت محصولات جدید خود را کاهش چشمگیری دارد. قیمت جدید تسلا مدل 3 حدود 3000 تا 5300 دلار کاهش داشت و چیزی بین 33 هزار و 600 تا 48 هزار دلار اعلام شده است. قیمت تسلا مدل Y نیز در چین با کاهش 4200 تا 7000 دلاری همراه بود و بین 38 تا 52 هزار و 600 دلار قیمت خورده است. اما نکته عجیب اینجاست که مشتریان چینی به جای خوشحالی از جهت کاهش قیمت، عصبانی هم شده اند. این عصبانیت برای افرادی بوده که به تازگی تسلا تحویل گرفته اند. چراکه قیمت بالاتری را برای خرید تسلا مدل 3 و مدل Y پرداخت کرده اند.

به گزارش خودرونویس، جهت مقایسه بیان می کنیم که تسلا مدل 3 قبلا قیمتی حدود 20 درصد بیشتر از بی وای دی Seat یا همان آتو 4 داشت. اما حال تسلا مدل 3 قیمتی برابر با بی وای دی سیل Seal در چین دارد. درحالیکه چندین اعتراض پس از اینکه تسلا قیمت محصولات خود را در چین کاهش داده در مقابل نمایندگی ها و فروشگاه های این برند در چین صورت گرفته، در تایلکو لی که یک نمایندگی فروش محصولات تسلا در چنگدو بوده اعتراض ها به مراتب شدیدتر بوده است. به گفته رسانه های چینی، مشتریان عصبانی به داخل فروشگاه رفته و آن را تخریب کردند و سایبرکواد ATV تسلا را تخریب کردند و هدایای مختلفی که تسلا به مشتریان خود می داد را به همراه مقدار زیادی خوراکی و آذوقه سرقت کردند!

اعتراض مشتریان تسلا در چین نسبت به کاهش قیمت محصولات تسلا (1)

طبق گزارش های شنیده شده، این جمعیت خشمگین مشتریان تسلا خواسته های خود را تنظیم کرده و آن را امضا و اثر انگشت زدند و به کارکنان نمایندگی تسلا دادند. این خواسته ها شامل 100 هزار کیلومتر شارژ رایگان سوپرشارژینگ، 10 میلیون امتیاز تسلا و 2 تا 4 سال گارانتی طولانی تر هستند.

اعتراض مشتریان تسلا در چین نسبت به کاهش قیمت محصولات تسلا (1)

کارکنان نمایندگی تایلکو لی تسلا به مشتریانی که قبلا خودروی تسلا خود را با قیمتی بالاتر خریداری کرده بودند پاسخ دادند که هیچ اقدام جبرانی برای مشتریان وجود ندارد. تسلا در چین هم مانند سایر کشورها از روش فروش مستقیم استفاده می کند. بنابراین همه تغییرات قیمت ها برای مشتریان شفاف و قابل مشاهده است. اما خودروسازانی که فروش واسطه ای در نمایندگی ها دارند، وضعیت قابل کنترل تری دارند. زیرا تاکتیک های مشکوک زیادی را نمایندگی ها برای گرانتر فروختن خودرو و جلوگیری از تغییر قیمت در راستای ارزان شدن به کار می برند.

اعتراض مشتریان تسلا در چین نسبت به کاهش قیمت محصولات تسلا (1)

اعتراضات دیگری در سراسر چین رخ داد که یکی از آنها در فروشگاه تسلا در شیائوشان و هانگژو در جنوب غرب شانگهای بوده است. مردم در بیرون نمایندگی تسلا جمع شدند و فریاد بازپرداخت بازپرداخت سر دادند. یکی از مشتریان هم تابلویی با مضمون حفاظت از حقوق مشتریان را در مقابل نمایندگی تسلا قرار داد.

معاون مدیرعامل تسلا بیانیه ای در خصوص اعتراض های صورت گرفته صادر کرد و گفت که این کاهش قیمت ها در چین به دلیل نوآوری های مهندسی صورت گرفته بود و به درخواست پکن برای تشویق توسعه اقتصادی و رضایت مصرف کنندگان بوده است.

اعتراض مشتریان تسلا در چین نسبت به کاهش قیمت محصولات تسلا (1)

اعتراضات مشتریان به کاهش قیمت محصولات تسلا در چین دیر یا زود خاتمه می یابد. اما نکته ای که در خصوص این اعتراضات وجود دارد، پوشش رسانه های چینی از این اتفاق است. عمده رسانه های چینی اقدام مشتریان در نمایندگی چنگدو را نه تنها یک اقدام خرابکارانه یاد نکرده اند، بلکه آن را اقدامی برای حمایت از مشتری می دانند.

تقریبا دو سال از زمانی که تسلا با فشار شدید رسانه های چینی در خصوص خرابی سیستم ترمز مواجه شده بود می گذرد. علی رغم اینکه هیچ مدرکی در این خصوص وجود نداشت، بسیاری از رسانه های چینی تسلا را متهم به خرابی ترمز محصولات فروخته شده در چین کردند و پوشش خبری گسترده ای در این خصوص داشتند. بعدا هم مشخص شد که این تصادفات به صورت ساختگی توسط رانندگان اتفاق افتاده و بسیاری از این تصادفات نیز ساختگی بوده و صرفا در راستای بدنام کردن تسلا بوده است.

اعتراض مشتریان تسلا در چین نسبت به کاهش قیمت محصولات تسلا (1)

مدیران تسلا در چین تلاش زیادی کردند تا این دید منفی رسانه های عمومی را نسبت به تسلا در چین کاهش دهند و تا حد زیادی هم موفق بودند. علی رغم تصادفاتی که برای محصولات تسلا مانند هر خودروساز دیگری در چین اتفاق می افتاد، رسانه های چینی در سال 2022 برخلاف سال 2021 توجه زیادی به آن نکردند. اگر هم توجه کردند قضاوتی بی طرفانه داشتند و اظهار کردند که منتظر اظهار نظرهای کارشناسانه و نتایج تحقیقات هستند.

بنابراین در انتها این حادثه نیست که اهمیت دارد، بلکه نحوه پوشش اخبار توسط رسانه هاست که مهم بوده و به ما نشان می دهد که موقعیت فعلی تسلا در چین چقدر قوی است. با توجه به این اعتراضات صورت گرفته در چین در خصوص کاهش قیمت محصولات تسلا، به نظر می رسد که مدیران تسلا در چین ماه شلوغی را خواهند داشت.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟