اخبار خودرو ایران
اگر شما هم طرفدار سدانها هستید بخوانید

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند

پنجشنبه - ۴ فروردین ۱۴۰۱
خواندن 7 دقیقه
7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

قبل از بررسی دلایل می¬توان گفت یک سدان مدرن، لایق عشق بیشتری نسبت به چیزی هست که دارد. بر اساس گزارش اخیر JD Power، شاسی بلندها و پیکاپ ها تقریبا 80 درصد از خرده‌فروشی‌های خودروهای جدید در آمریکا را در ماه اول سال به خود اختصاص دادند. هیچ راه حلی وجود ندارد و چشم انداز سدان مرسوم، بر اساس روند خرید فعلی تیره و تار است. اما در مورد 20 درصد دیگر خریداران خودرو چطور؟ آیا آن¬ها چیزی را می بینند که اکثریت نمی ¬بینند؟ خب بله. شفافیتی که می ‌توان از یک صندلی پایین ‌تر که در آن اکسیژن بهتر‌ و راحت¬تر در دسترس است، جالب توجه است. خیلی ساده، دلایل متعددی برای خرید یک سدان به جای یک شاسی بلند در سال 2022 وجود دارد.

به گزارش خودرونویس، برای رسیدن به اهداف این مقایسه، ب ‌ام ‌و سری 3 را با ب ام و X3 و تویوتا کرولا سدان را با کرولا کراس مقایسه می‌کنیم. هر دو سدان و شاسی بلند ب ‌ام‌ و و تویوتا از پلتفرم یکسانی بهره می ‌برند و تا حد امکان از نظر پیشرانه مطابقت خواهند داشت. اگر از علاقمندان جدی به آفرود نیستید، یا اگر چیزی بیشتر از یک دوچرخه یا سه ­چرخه و یا واگن سبک گاه­ به­ گاه یدک نمی کشید، در ادامه بخوانید و ببینید چرا یک سدان خرید هوشمندانه­ تری است.

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

مصرف سوخت کمتر سدان نسبت به شاسی بلند

به طور متوسط، یک سدان، سبک­تر و آیرودینامیک­تر از یک شاسی بلند با قیمت مشابه است. بدون هیچ تمایلی به بالا رفتن از کوه­ها یا پیاده­روها، می­توان این سدان را طوری طراحی کرد که تا حد ممکن در آسفالتی که اکثر ما وقت خود بیشتر در آن می­گذرانیم، کارآمد باشد. هر دو ب ام و 330i و X3 sDrive30i از یک موتور 0/2 لیتری تویین­ توربو شارژ چهار سیلندر خطی استفاده می کنند، اما در حالی که اولی مصرف سوخت 36/26/30 مایل بر گالن شهر/بزرگراه/ترکیبی را دارد اما X3 معادل تنها 29/23/25 مایل بر گالن را مدیریت می کند که بر اساس گزارش EPA، هزینه سوخت سالانه 330i از 400 دلار کمتر می شود. کرولای سدان و کرولا کراس همین الگو را نشان می دهند. هر کدام یک موتور 0/2 لیتری دارند، اما اولی مصرف سوخت 40/31/34 مایل بر گالن و دومی 33/31/32 مایل بر گالن نشان می­دهد و در رانندگی در بزرگراه، کرولای سدان بسیار کارآمدتر است.

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

دینامیک رانندگی بهتر سدان نسبت به شاسی بلند

شاسی بلندها و کراس اوورها نسبت به همتایان سدان خود بسیار بلندتر هستند. بله، این امر باعث می ­شود فضای داخلی کابین بهتر باشد، اما به طرز عجیبی شما احساس می­کنید به جای نشستن روی صندلی خودرو روی سقف آن نشسته­اید. موقعیت رانندگی پایین‌تر سدان، همراه با این واقعیت که ماژور­های اصلی داخل کابین معمولا صمیمی‌تر و در دسترس­تر هستند و آن را به انتخاب بهتری برای علاقه‌مندان تبدیل می‌کند. در طول سال‌ها، کراس اوورها فاصله­ای را میان رانندگی بهتر و راحت­تر کاهش داده‌اند، اما به ندرت پشت فرمان یک خودرو بیشتر از سدان‌های مشابه، لذت خواهید برد. پایین­تر بودن سدان معمولاً چرخش بدنه کمتری را در گوشه‌های تیز نشان می‌دهد و وزن کمتر آن به چابکی بیشتر هندلینگ کمک می‌کند. سیستم RWD 330i بیش از 500 پوند سبک تر از RWD X3 sDrive30i است. هر دو خودرو برای رانندگی عالی هستند، اما تعداد کمی X3 را به جای سری 3 در جاده­های پرپیچ و خم مورد علاقه خود، انتخاب می کنند.

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

سریع تر بودن سدان از یک شاسی بلند هم قدرت

این یکی کاملا واضح است، زیرا وزن سبک تر یک سدان آن را سریع­تر از یک شاسی بلند با قدرت مشابه می کند. آیرودینامیک برتر نیز در اینجا نقش خودش را نشان می­دهد. در حالی که هر دو 330i و X3 sDrive30i دارای موتور یکسانی هستند، 330i در واقع قدرتمندتر است، در حالیکه که حتی ارزان تر است. این موتور قدرتی معادل 255 اسب بخار و گشتاور 294 پوند فوت تولید می کند، در حالی که X3 sDrive30i قدرت 248 اسب بخار و 258 پوند بر فوت تولید می کند. 330i تقریبا نیم ثانیه سریعتر به سرعت 60 مایل در ساعت می رسد. واقعاً، چه کسی ماشینی سریع­تر، کم مصرف­تر و ارزان­تر را نمی خواهد؟

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

کرولا سدان با همان موتور 0/2 لیتری 169 اسب بخاری و گیرباکس CVT بیش از یک ثانیه زودتر به سرعت 60 مایل در ساعت نسبت به کرولا کراس می رسد. حتی بهتر از آن این است که کرولا سدان را می توان با گیربکس دستی داشت که بار دیگر بر جذابیت یک سدان متمرکز بر رانندگی تاکید می کند. نمونه های زیاد دیگری نیز وجود دارد. به طور مثال، با قیمتی در حدود 35 هزار دلار، می توانید یک کمری V6 یا یک RAV4 با یک موتور چهار سیلندر خسته­کننده نسبت به نسخه شش سیلندر تهیه کنید. اما واضح است که کمری بسیار قوی­تر است.

 

جذابیت ظاهری بیشتر سدان نسبت به اسیووی

اعتراف می کنیم، این یکی تا حدودی به صورت کامل دور از ذهن نیست. اما در بیشتر موارد، این سدان است که شیک‌تر و نسبت به شاسی بلند ارتفاع کمتری نسبت به زمین دارد که باعث می­شود فضای خالی کمتری در قوس‌های چرخ‌ها وجود داشته باشد، روکش‌های پلاستیکی سیاه و سفید کمتری که به‌طور بی‌رحمانه تحت عنوان «ناهموار» به بازار عرضه شوند، و هیچ نمای جلویی آجر مانندی مقابل دید شما وجود ندارد. وقتی حتی لازم نیست نگران حداکثر ظرفیت بار در خارج جاده باشید، می­توانید زمان بیشتری را صرف یک طراحی جذاب کنید.

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

حتی به کرولا سدان در کنار کرولا کراس آن نگاهی بیندازید، رقابتی وجود ندارد. این سدان وسیله نقلیه ­ای به مراتب زیباتر است. و در حالی که مرسدس بنز کلاس GLS دارای سبقت بی‌نظیری است که بسیاری از خریداران آرزوی آن را دارند، اما به زیبایی یک کلاس S کلاس نیست. نمونه دیگری از یک سدان که برنده این رقابت می­ شود، فولکس واگن آرتئون زیبا و بی­نظیر است – هیچ شاسی بلند فولکس دیگری تقریبا به خوبی این خودرو به نظر نمی رسد. و هم چنین، راستش را بخواهید، آیا ترجیح می دهید به جای کیا استینگر اسپرت، هر روز یک کیا تلوراید را به محل کار برانید؟

 

ایمنی بیشتر سدان ها نسبت به شاسی بلندها

یک تصور غلط و رایج وجود دارد که فقط به دلیل اینکه یک شاسی بلند بزرگتر و بلندتر است، به طور خودکار از یک سدان ایمن­تر است. این لزوماً صدق نمی کند، به خصوص زمانی که شما عمیق­تر به تمام جنبه­های ایمنی خودرو می­پردازید. علاوه بر شاسی‌بلندهای مدرن، اکثریت قریب به اتفاق سدان‌های جدید از آزمایش‌های سخت‌گیرانه و قابلیت تصادف در تست­­ها با پنج ستاره ایمنی از تصادف بیرون می‌آیند. با این حال، سدان ها تقریبا همیشه در بحث ایمنی و واژگونی جلوتر هستند. باز هم، ارتفاع یک شاسی بلند آن را سنگین تر می کند و مرکز ثقل را افزایش می دهد. بنابراین، آن­ها بیشتر مستعد ناپایدار شدن در شرایط اضطراری هستند که شامل تغییر جهت ناگهانی است.

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

در مورد ب ام و سری 3، دارای رتبه پنج ستاره واژگونی از NHTSA و خطر واژگونی 2/9 درصد است، در حالی که X3 دارای رتبه چهار ستاره با خطر واژگونی 172/17 درصد است. شاسی­بلند­های بزرگتر اغلب حتی بدتر هستند. کادیلاک اسکالید 2022 دارای رتبه سه ستاره واژگونی با ریسک واژگونی 2/21 درصد است. حتی یک سدان بسیار قدیمی‌ تر مانند کرایسلر 300 تنها 3/11 درصد خطر واژگونی دارد.

خودروهای شاسی بلند و پیکاپ های بزرگ نیز خطرات بیشتری را برای عابران پیاده به همراه دارند. طبق گزارش Consumer Reports، از 931 مورد مرگ و میر “در جلو” که بین سال‌های 1990 تا 2019 ثبت شده است، 80 درصد هشدار دهنده مربوط به خودروهای شاسی بلند، پیکاپ یا ون بوده است. ترکیبی از کاپوت های بزرگ و بلند این وسایل نقلیه و نقطه کور جلو از عوامل موثر بودند.

یکی دیگر از جنبه های ایمنی خودرو مربوط به دید راننده است. طبق گزارش Consumer Reports، سدان ها عموماً دید بهتری نسبت به SUV ها دارند. شاید بتوان فکر کرد که یک SUV بلندتر در این قسمت مسلط خواهد بود، اما بدنه های بزرگتر و ستون­های برجسته تر در عقب باعث می شود کنترل خودرو از روی صندلی راننده چالش برانگیزتر شود. البته، استثنائاتی وجود دارد – به عنوان مثال، میزان دید سوبارو فارستر بسیار بالاست. اما به طور کلی دلیل نمی­شود که نگوییم سدان ها برتری دارند.

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

امنیت بالاتر وسایل در صندوق عقب سدان ها

اگر به طور خاص در مورد بار بخواهیم بگوییم، خودروهای سدان نسبت به خودروهای شاسی بلند ایمن‌ تر و امن ­تر هستند، زیرا دسترسی به صندوق عقب آنها به اندازه یک شاسی بلند آسان نیست، جایی که قسمت چمدان راحت‌ تر در پشت ردیف صندلی‌ های عقب قابل دسترسی است. بدون پوشش محموله، یا با روکش باری که ممکن است فراموش کنید آن را ببندید، وسایل شخصی شما کاملاً در معرض دید هر شخصی که اطراف وسیله نقلیه شما پرسه می زنند است. واقعیت این است که اینجا اتریش یا ایسلند نیست. در بسیاری از شهرهای آمریکای شمالی، جرم و جنایت یک مشکل جدی است و وسیله نقلیه­ ای که کمتر احتمال دارد سارقان را وسوسه کند تا وارد شوند، انتخاب هوشمندانه­ ای است و گاها وجود ندارد.

7 دلیل برای خرید سدان به جای شاسی بلند (1)

هزینه نگهداری و تعمیر کمتر سدان نسبت به شاسی بلند

تفاوت وزن بیش از 500 پوندی ب ام و  330i و X3 Drive30i را به خاطر دارید؟ این 500 پوند فلز، آلومینیوم و … لوازم اضافی­ای است که توسط ب ام و مورد نیاز است تا به شاسی بلند شما قابلیت آفرودی ملایمی بدهد که احتمالاً هرگز از آن استفاده نخواهید کرد. طبیعتاً به مبلع هزینه بالاتر تبدیل می شود. در حالی که قیمت پایه سری 3، 41 هزار دلار است، X3 سطح پایه 44 هزار دلار است. و مطمئن باشید، هزینه بیشتری در قبال پرداخت سوخت خواهد داشت. تحقیقات نشان می دهد که هزینه کل نگهداری یک شاسی بلند یا کراس اوور 10 تا 12 درصد بیشتر از یک سدان معادل است، همچنین با در نظر گرفتن هزینه های تعمیر و …. . با نگاهی به مقایسه تویوتا، کرولا سدان از 20 هزار دلار و کرولا کراس از 22 هزار دلار شروع می شود.

خلاصه، اعداد دروغ نمی گویند. اعداد و ارقام نشان می‌دهند که هنوز دلایل زیادی برای خرید یک سدان به جای شاسی بلند در سال 2022 وجود دارد. به احتمال زیاد، شما با خودرویی رانندگی خواهید کرد که از چندین جنبه سریع‌ تر، لذت‌ بخش‌ تر، کارآمدتر، ایمن‌ تر  و ارزان تر است. البته استثناهایی وجود دارد و این مورد به عنوان حذف هر شاسی بلند به عنوان یک خرید بدون منطق نیست. اگر به فضای بار بیشتر، قابلیت یدک کشی بیشتر و توانایی رفتن به خارج از جاده نیاز دارید، یک شاسی بلند انتخاب بهتری است. اما همه از وسایل نقلیه خود برای این اهداف استفاده نمی کنند، و ما شرط می بندیم که بخش بزرگی از 80 درصد خریدارانی که یک شاسی بلند خریداری می کنند، در نهایت با یک سدان خدمات بهتری دریافت می کنند.

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟