اخبار خودرو جهان
جدی ترین رقیب برای جیپ رانگلر

نسل جدید فورد برانکو پس از 24 سال غیبت رونمایی شد

سه شنبه - ۲۴ تیر ۱۳۹۹
خواندن 12 دقیقه
فورد برانکو 2021

سرانجام بزرگترین و مهم ترین رونمایی خودرویی سال 2020 انجام شد و نسل جدید فورد برانکو 2021 از راه رسید. برانکو اولین خودرویی است که در رقابت آفرودی، جیپ رانگلر را به چالشی جدی فرا می خواند. فورد برانکو 2021 با قابلیت خیره کننده در آفرود و بیراهه نوردی و همچنین استایل شبه کلاسیک خود قطعا افراد مسن و همچنین افراد جوان را بدون اینکه نیاز به فشار چندانی به حساب بانکی آن ها باشد، به خود جذب می کند.

به گزارش خودرونویس، فورد تصمیم گرفته که نسل جدید برانکو را در دو استایل دو و چهار درب توسعه دهد. البته یک نسخه کوچک تر و ارزان تر نیز از این خودرو با نام برانکو اسپرت نیز توسط فورد معرفی شده؛ ولی در این مطلب قصد معرفی نسخه دو و چهار درب برانکو 2021 را داریم.

 

بازگشت پس از 24 سال انتظار

فورد برانکو 2021 پس از 24 سال انتظار طرفداران و علاقمندان بازگشته است. این خودرو در سال 1996 پس از یک دوره حضور 31 ساله در بازارهای جهانی، از چرخه تولید  فورد خارج شده بود. البته آخرین نمونه تولید شده از برانکو در سال 1996، یک اسیووی فول سایز غول پیکر بود، ولی این نسل جدید این خودرو به خصوص در نسخه دو درب، ویژگی های مشترکی با اولین نسخه برانکو در 1966 دارد و این ویژگی های مشترک تنها در ظاهر خلاصه نمی شود.

نسخه 1966 برانکو و فورد برانکو 2021

فورد هنگام اعلام خبر بازگشت برانکو در ماه جولای، بیان کرده بود که نسل جدید برانکو خودرویی است که ضمن به ارث بردن سرسختی محصولات خانواده F، روح موستانگ را نیز در خود دارد. فورد برانکو با دو پیشرانه مختلف، جعبه دنده دستی و اتوماتیک و همچنین آپشن ها و اکسسوری های متنوع به لطف نصب پکیجی به نام Sasquatch برای بار دیگر به میدان بازگشته است. لازم به ذکر است که پکیج ساسکواچ روی تمامی نسخه های برانکو قابل سفارش بوده و نصب آن تجهیزات آفرودی مختلفی اعم از تایرهای 35 اینچی و رینگ های 17 اینچی تا سیستم تعلیق آفرودی ارتقا یافته و قفل دیفرانسیل جلو و عقب به این خودرو اضافه می شود.

 

کابینی مجهز و مدرن

برانکو 2021 صرفا یک خودروی آفرودی بدون جذابیت نیست. درون کابین این خودرو یک نمایشگر 12 اینچی لمسی مجهز به آخرین سیستم سرگرمی فورد موسوم به Sync 4 نصب شده که دارای درگاه های بدون سیم اپل کار پلی و اندروید اتو است. همچنین تعداد زیادی برنامه نیز وجود دارد که مالکان برانکو کمک می کند در برنامه های بیراهه نوردی شرکت کنند. این نرم افزارها شامل بیش از 1000 نقشه مسیرهای بیراهه و همچنین یک سیستم ردیابی است؛ بدین ترتیب رانندگان قادرند تجربه دیگران را مشاهده و تجربه خود در بیراهه نوردی را به اشتراک بگذارند. این برنامه در واقع مشابه یک شبه اجتماعی برای آفرود عمل می کند.

کابین فورد برانکو 2021

تجهیزاتی بسیار پیشرفته برای بیراهه نوردی

در مسیرهای بیراهه نیز، سیستم کمکی راننده مختلفی راننده در در پیمایش مسیر یاری می کنند. برانکو 2021 علاوه بر داشتن قطعاتی مانند چرخ ها و تایرهای آفرودی، قفل کننده ها، گیربکس کمکی سنگین، میله جدا کننده نوسان، دارای مجموعه تجهیزات آفرودی Trail Toolbox هم است.

این پکیج شامل Trail کنترل بوده که عملکردی مشابه کروز کنترلی برای پیمودن مسیرهای آفرودی دارد. همچنین سیستم Trail One-Pedal Drive به پیمایش هرچه ساده تر مسیرهای سنگی کمک می کند. در نهایت نیز سیستم Trail Turn Assist با توزیع هوشمندانه گشتاور کمک می کند تا شعاع گردش کاهش یابد و در کنج ها و فضاهای محدود بتوان ساده تر با این خودرو دور زد. همچنین یک سیستم دوربین دید 360 درجه پیشرفته نیز برای این خودرو تعبیه شده که عملکردی مشابه چشم انسان دارد و به راننده کمک می کند در مسیرهای صعب العبور، اطراف خودرو را به خوبی مشاهده کند.

نمای جانبی فورد برانکو 2021

عدم محدودیت در شخصی سازی

زمانی که فورد برانکو 2021 در دو استایل دو و چهار درب در بهار سال 2021 راهی بازار شود، فورد بیش از 200 اکسسوری مختلف نیز برای این خودرو عرضه می کند که مشتری قادر است با پرداخت هزینه، آن ها را به صورت استاندارد روی خودرو سفارش دهد.

 

طراحی کابین

فورد در طراحی کابین برانکو 2021 مانند بسیاری از محصولات خود از یک طراحی ماژولار استفاده کرده است. در کابین این خودرو قطعات ثابتی مانند صندلی، فرمان و یک ناب چرخشی برای انتخاب مدهای رانندگی آفرود و یک نمایشگر لمسی بزرگ در میان داشبورد نصب شده است. ولی با این وجود فورد به مالکان این خودرو اجازه می دهد تا تغییراتی به سلیقه خود در کابین اعمال کنند.

یک پایه نگه دارنده درون کابین این خودرو تعبیه شده که به آن می توان وسایل مختلفی اعم از تلفن همراه، دوربین یا GPS را بدون اتصال پایه نگهدارنده چسبنده به شیشه نصب کرد. همچنین یک کابل شارژ 12 ولت نیز برای شارژ وسایل نصب شده تعبیه شده است. همچنین دستگیره های بزرگی در کنسول میانی برای راننده و سرنشین تعبیه شده که در شیب های جانبی تند می توان به آن تکیه کنند. ولی اگر از این قطعات خوشتان نمی آید، می توان قطعات دیگری را جایگزین آنها کرد. سرتاسر این خودرو شاهد نصب پیچ های نقره ای با نوشته Bronco هستیم که این موضوع نشان می دهد در این قسمت ها می توان اکسسوری های ارائه شده توسط فورد را نصب کرد.

کابین فورد برانکو 2021 دو در

فورد برای تودوزی این خودرو از پارچه ضد آب با استاندارد دریانوردی استفاده کرده و علاوه بر آن در کف خودرو دریچه های بازشونده برای تخلیه آب درنظر گرفته است. بدین ترتیب در صورت رانندگی در هوای بارانی به صورت سقف و در باز هیچ یا حتی گلی شدن کابین، هیچ نگرانی وجود ندارد و به راحتی می توان کابین برانکو را شست.

 

طراحی بیرونی

استایل کلی فورد برانکو 2021 دو و چهار درب، شبیه به نمونه عرضه شده در سال 1966 است. البته این موضوع چندان بدی نیست، چراکه امروزه اسیووی های پرفروش و توانمندی همچون جیپ رانگلر و مرسدس بنز جی کلاس نیز استایل جعبه ای شکل کلاسیک خود را حفظ کرده اند. البته فورد در برانکوی جدید تغییراتی هم در راستای مدرن سازی اعمال کرده است. مدیر طراحی برانکو در مراسم رونمایی این خودرو اعلام کرده که در برانکوی 2021 خبری از نصب قطعات تزیینی کرومی و استایل های غیرمتعارف نیست.

اما موارد مهم تری هم در خصوص طراحی این خودرو وجود دارد که مدیر طراحی فورد به آن ها اشاره نکرد؛ به عنوان مثال درهای برانکو 2021 بدون قاب هستند و زیبایی آن ها زمانی مشخص می شود که سقف خودرو برداشته شود. همچنین درهای بدون قاب باعث شده اند تا باز و بسته کردن آنها ساده تر شود. فورد در برانکوی 2021 لولاهایی مخفی برای درها نصب کرده تا طراحی کلی تمیزتر و شیک تری برای این خودرو به ارمغان آید.

نمای جلو نسخه چهار در فورد برانکو 2021

البته جزییات کاربردی دیگری نیز در خصوص طراحی برانکو 2021 وجود دارد. فورد با الهام گیری از طراحی کاپوت برانکو 1966، دو قطعه در گوشه کاپوت برانکوی جدید نصب کرده است. این دستگیره ها ضمن اینکه در بهبود دید راننده برای رد کردن فضاهای تنگ کاربرد دارد، عملکردی مشابه گیره و دستگیره برای بستن طناب و تجهیزات سقفی هم دارد. فورد مشکل آینه های جانبی این خودرو را هم حل کرده و به جای نصب آن ها روی در، آینه های جانبی را روی بدنه این خودرو نصب کرده است. بدین ترتیب با باز کردن درها هیچ لطمه ای به دید راننده وارد نمی شود.

فورد به صورت استاندارد نسخه دو درب برانکو را با سقف هارد تاپ راهی بازار می کند که دارای استایل سه تکه بوده که شامل دو تکه جلویی بازشونده و یک تکه باز شونده در عقب است. در خصوص نسخه چهار درب برانکو هم باید اظهار کرد که فورد به صورت استاندارد برای آن سقف سافت تاپ درنظر گرفته، ولی به صورت آپشنال امکان سفارش سقف هارد تاپ باز شونده چهار تکه نیز برای این خودرو وجود دارد.

نسخه چهار درب فورد برانکو 2021

مشخصات فنی

نسخه استاندارد برانکو 2021 به یک پیشرانه 2.3 لیتری چهار سیلندر اکوبوست مجهز شده که قادر به تولید بیشینه قدرت 270 اسب بخار و بیشینه گشتاور 420 نیوتن متر است. برای انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ ها یک گیربکس هفت سرعته دستی گتراگ به صورت استاندارد تعبیه شده که دارای دنده کراول است. البته به صورت آپشنال امکان سفارش یک گیربکس 10 سرعته خودکار نیز برای این پیشرانه وجود دارد.

برای افرادی که به قدرت بیشتر نیاز دارند، فورد یک پیشرانه دو توربوشارژه 2.7 لیتری شش سیلندر اکوبوست را روی برانکو نصب می کند که قادر به تولید بیشینه قدرت 310 اسب بخار و بیشینه گشتاور 542 نیوتن متر است. برای انتقال قدرت این پیشرانه تنها یک گیربکس 10 سرعته خودکار درنظر گرفته شده است.

فورد دو سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک برای برانکو توسعه داده که هر دو دارای کمکی سنگین و ضریب دنده های شگفت آوری هستند. نمونه استاندارد این سیستم چهار چرخ محرک، همان نمونه ای است که روی بیشتر خودروهای آفرودی دیده شده و دارای شیفتر الکترونیکی برای تغییر مد گیربکس بین 2H، 4H و 4L است. ضریب دنده کمک سنگین این خودرو هم 2.72:1 اعلام شده است. البته یک مد الکترومکانیکال نیز برای حالت 4H وجود دارد که ضریب این حالت را 3.06:1 می رساند که چیزی معادل کمک سنگین است.

فورد برانکو 2021 دو در

قدرت یدک کشی و ظرفیت باربری

فورد حداکثر قدرت یدک کشی نسل جدید برانکو را 1600 کیلوگرم اعلام کرده، البته در گذر زمان امکان ارتقا قدرت یدک کشی این خودرو وجود دارد. حداکثر ظرفیت باربری این خودرو هم برای نسخه دو درب 530 و برای نسخه چهار درب 620 کیلوگرم اعلام شده است. روی سقف این خودرو هم بسته به حالت باز و بسته بودن می توان جسمی با وزن 50 تا 205 کیلوگرم را قرار داد. در این لحظه حجم فضای بار این خودرو اعلام نشده است.

یکی از ویژگی های مهم خودروهای آفرودی، فاصله کف آنها از سطح زمین است. برانکو در حالت استاندارد از سطح زمین 213 میلی متر فاصله دارد، ولی در صورت تجهیز این خودرو به تایرهای 35 اینچی، فاصله کف این خودرو از سطح زمین به 300 میلیمتر افزایش پیدا می کند. مضاف بر آن زاویه حمله، فرار و زاویه شکست آن نیز بهبود چشمگیری پیدا می کند.

مشخصات فورد برانکو 2021

یکی دیگر از ویژگی های مهم یک خودروی آفرودی، قابلیت حرکت آن در آب است. برانکو 2021 قادر است تا در آب با حداکثر عمق 85 سانتی متر به راحتی حرکت کند.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟