اخبار خودرو جهان
پیش به سوی بزرگ‌ترین اتفاقات در صنعت خودرو

2021 نقطه عطف انقلاب خودروهای الکتریکی

یکشنبه - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
جی ام سی هامر الکتریکی

در نیمه نخست سال 2020، صنعت خودرو به واسطه ضربه‌ای که از شیوع کووید 19 خورد، با مشکلات و بحران‌های زیاد مواجه شد که البته در سه ماهه سوم سال این مشکلات تا حدی برطرف شدند. تعطیلی جهانی، تولید خودرو را متوقف کرد و به دنبال آن زنجیره تامین با اختلالات جدی روبرو شد. متاسفانه 2020 سال دشواری بود که ویروس کرونا با ایجاد مشکلات آن را به چالش کشید، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان سال 2021، سال فرصت‌هاست.

به گزارش خودرونویس، کشورهایی مثل چین که خیلی سریع‌تر از همسایگان غربی خود از تاثیرات مخرب ویروس کرونا رهایی پیدا کردند و توانستند صنعت خودرو را با بازگشایی کارخانه‌های خودروسازی شکوفا کنند، قطعا به دلیل بازگشت آونگ عرضه به تقاضا شاهد رونق فروش خودرو در کشور شدند، از این رو، خودروسازانی که سهم بیشتری در بازار چین داشتند، خیلی سریع‌تر از رقبای خود توانستند در مسیر پیشرفت و شکوفایی دوباره بازگردند.

هرچند سایه شوم کرونا روی صنعت خودرو همچنان وجود دارد و کاملا از بین نرفته، اما هرگز نمی‌توان آینده تاریکی را برای این صنعت متصور شد. دهه آینده، شاهد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات در صنعت خودرو خواهیم بود. در واقع، سال 2020، این فرصت را برای خودروسازان فراهم آورد که چگونگی رفتار مناسب با بحران را یاد بگیرند و از تهدیدها فرصت بسازند؛ تعطیلی گسترده‌ای که در 2020 اتفاق افتاد، خودروسازان را در مسیری قرار داد که بیشتر به سمت الکتریکی‌شدن و خودروهای متصل گام بردارند.

موضوع دیگری که در این بین بسیار اهمیت پیدا کرده، کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن بوده که یک هدف جهانی است و اقدامات پیشگیرانه و جدی نیز در این مسیر در حال انجام است، از این رو خودروسازان برای اینکه بتوانند در بازار حضور خود را حفظ کنند باید دستیابی به تحقق این هدف را نیز در برنامه‌های خود دیده باشند. با این رویکرد، سال 2021 را می‌توان سال تاخت و تاز خودروهای الکتریکی عنوان کرد. این خودروها سال 2021 بسیار پرقدرت‌تر وارد بازار خواهند شد، حتی برای اینکه بتوانند سهم خود را از بازار داشته باشند و بازار را تسخیر حضور خود کنند، ممکن است با تخفیف قابل توجهی عرضه شوند.

فورد موستانگ مک e

انقلاب الکتریکی‌ها

با توجه به اهمیت تولید خودرو با میزان آلایندگی صفر در قالب یک چشم‌انداز جهانی، دهه پیش‌رو، دهه خودروهای الکتریکی است و سال 2021 را می‌توان آغازگر این تغییر مثبت عنوان کرد. اگر نگاهی به رفتار بازار خودرو داشته باشید متوجه خواهید شد که شرکت‌های خودروسازی اصلی، تبلیغات در فروش خودروی الکتریکی و معرفی خط تولید خود را بسیار پرقدرت آغاز کرده‌اند تا در دهه‌ای که حضور خودروی الکتریکی در بازار حرف اول را می‌زند، از قافله عقب نمانند. از این رو، هم خودروسازهای قدیمی و هم خودروسازهای جدید قطعا در سال 2021 خودروهایی را در بازار عرضه خواهند کرد که انتظار آن وجود دارد؛ از خودروهای الکتریکی اسپرت گرفته تا شاسی‌بلندهای هیبریدی و تمام الکتریکی. آئودی ای‌ترون جی‌ تی، ب‌ ام‌ و ix3، موستانگ Mach-E، جی ‌ام‌ سی هامر الکتریکی، لوسید ایر، پل استار 2، مرسدس بنز EQC و غیره نمونه‌هایی از الکتریکی‌ هایی هستند که بر طبق خواسته بازار عرضه می ‌شوند. با این وجود، نمی ‌توان این انتظار را داشت که تسلا همچنان در نقش غول خودروهای الکتریکی ظاهر شود، چرا که حرکت به سمت الکتریکی شدن برای تمام خودروسازها به یک الزام درآمده و رقابت در این حوزه اولویت اول خودروسازان است.

 

تجربه دیجیتالی

از آنجایی که رفتار خرید مشتری دائما در حال تغییر است و محدودیت‌های کووید 19 دست‌کم تا نیمه نخست سال 2021 باقی خواهندماند، بهبود تجربه مشتری قطعا در سال 2021 حیاتی و مهم خواهد بود. یکی از تغییر رفتارهایی که در سال 2021 شاهد آن خواهیم بود، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه دیجیتال است. در واقع، ابزارهای فروش آنلاین قوی‌تر خواهند شد و رفته‌ رفته به عنوان یک اصل در فرایند فروش نهادینه می‌شوند. بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که کرونا با تمام محدودیت‌ها و معایبی که داشته، اثرات مثبتی همچون تغییر رفتار مشتری به سمت خرید و فروش آنلاین را نیز همراه خود داشته است. رهبران دیجیتال در حوزه خودرو همچون گروه خودروسازی دایملر برای سهولت و راحتی مشتری، قرارداد فروش را به‌صورت تک امضا ارایه می‌دهند. بیشتر خودروسازان نیز تمرکز خود را روی تسریع روند اتصال به شبکه و قابلیت‌های صوتی فعال در خودرو برای انجام کارهایی همچون خرید و انجام سرویس‌ و خدمات معطوف کرده‌اند. با این رویکرد، مشتریان و خودروسازان نه‌تنها از تکنولوژی به نحو مطلوب بهره‌مند می‌شوند، بلکه با ایجاد پلتفرمی از اطلاعات دریافتی، بانک اطلاعاتی قوی می‌سازند تا از این طریق تصمیمات سریع‌تر و هوشمندانه‌تری را در خصوص تغییر تجربه مشتری اتخاذ کنند.

آئودی ای-ترون جی تی

خودروهای خودران

هرچند تمرکز خودروسازان در سال 2021، تولید خودروهای الکتریکی باکیفیت یا تولید خودروهایی با میزان آلایندگی صفر است، اما نمی‌توان از تلاش‌های دیگر خودروسازان که بی‌ارتباط با الکتریکی‌ها هم نیست، صرفنظر کرد. یکی از این‌ تلاش‌ها، تولید خودروهای خودران یا بدون راننده است. خودروهای خودران در واقع یک تلاش آزمایشی است – که نه در همه جای جهان – در حال انجام است. خارج شدن تولید این خودروها از حالت آزمایشی و رسیدن به مرحله کاملا عملیاتی مستلزم اقتصاد و بودجه قابل توجهی و همچنین گذار از دوره همه‌گیری کرونا است تا بتوان از مزایای اصلی آن یعنی اشتغالزایی و به جریان افتادن نقدینگی نیز بهره‌مند شد. آنطور که پیش‌بینی می‌شود، آغاز تمرکز روی خودران‌ها از 18 ماه آینده کلید می‌خورد و تمرکز اصلی در این برهه از زمان روی الکتریکی‌ها است. از سوی دیگر شرکت‌هایی همچون اوبر و لیفت، برنامه‌هایی دارند که در نهایت وابسته به خودروهای خودران هستند، از این رو، ممکن است امسال برای این دسته از شرکت‌ها، سال عرض‌اندام خودران‌ها باشند البته به شرطی که تکنولوژی و زیرساخت‌های جاده‌ها همگام با نیازهای خودران‌ها حرکت کند.

 

خودروهای متصل

علاوه بر ساخت پلتفرم‌های الکتریکی، تولید خودروهای متصل و استفاده از این تکنولوژی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که خودروسازان توجه خود را معطوف به آن کرده‌اند. طبق تحقیقات اخیری که صورت گرفته، انتظار برای خودروهای متصل در بازار به یک جریان بدل شده است طوری که تقریبا تمام مردم دست‌کم یک ویژگی متصل را در خودروی بعدی خود خواهند داشت.

 

 

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟