اخبار خودرو جهان
 گردن کلفت‌ها

برترین شاسی‌ بلندهای آمریکایی کدامند؟

پنجشنبه - ۶ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
لینکلن نویگیتور

در سال های اخیر خودروهای شاسی بلند محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و در حال حاضر یکی از پدیده‌های صنعت خودروسازی جهان هستند. اغلب مردم نمی‌دانند که برای نخستین بار این کلاس توسط آمریکایی‌ها اختراع شده است. اختراع شاسی‌بلندها  زمانی رخ داد که نیاز به خودروهایی برای آفرود و بیراهه نوردی حس شده بود و در آن زمان این خودروها مراحل ابتدایی تکامل صنعتی بودند. بنابراین باید محل تولد و خط مقدم توسعه شاسی‌بلندهای مدرن را آمریکا دانست.

به گزارش خودرونویس، اکنون خودروسازان آمریکایی سال‌ها است که مشغول تولید شاسی‌بلندها بوده و آنها را به سراسر جهان صادر می‌کنند. در این متن ما تصمیم گرفتیم که 10 شاسی‌بلند بزرگ و به یاد ماندنی آمریکایی را معرفی کنیم. این محصولات از محبوبیت زیادی در ایالات‌متحده آمریکا برخوردار هستند. لیست ما شامل مدل‌هایی است که عامل توسعه شاسی‌بلندها بوده و به تکامل این محصولات کمک کرده‌اند.

 

جیپ گرند واگونییر

جیپ گرند واگونییر

شاسی‌بلند واگونییر برای نخستین بار در سال 1962 معرفی شد. این محصول امکانات مناسبی داشته و کیفیت سواری آن در حد و اندازه خودروهای خانوادگی است. اما استفاده از واگونییر برای تجربه آفرودی لذت بخش مناسب خواهد بود. سال‌ها گذشت و واگونییر به گرند واگونییر تغییر شکل داده و اتومبیلی لوکس شد. گرند واگنیر امکانات و کیفیت بهتری داشته و از چهره زیبایی برخوردار بود. این اتومبیل به معنای واقعی کلمه به توسعه شاسی‌بلند‌ها کمک کرد و به عنوان یکی از جریان سازترین شاسی‌بلندهای آمریکایی، بیش از 30 سال روی خط تولید بود و از خود رکوردهای مختلفی به یادگار گذاشت.

 

فورد اکسپلورر

فورد اکسپلورر

اگر چه اکسپلورر شاسی‌بلندی متوسط با عملکردی تیره و تار بوده و به راحتی واژگون می‌شد؛ اما اتومبیلی مناسب بود و در زمان خود بسیار موفق عمل کرد. اکسپلورر در سال 1991 معرفی شد. این محصول شاسی محکمی داشته و فضای داخلی راحت آن میزبانی مناسب بوده و می‌توان به آسانی از ویژگی‌های فنی اکسپورر بهره برد. اکسپلورر پیشتازِ موج اول شاسی‌بلندهای خانوادگی بوده و این کلاس را در بازار آمریکا تعریف کرده است.

 

شورلت سابربن

شورولت سابربن

سابربن یکی از محصولات اصلی شورولت بوده و از سال 1935 تاکنون برروی خط تولید قرار دارد. این محصول به عنوان واگن معرفی شد؛ اما در دهه 1960 پیشرانه‌ای جدید و سیستم چهار چرخ محرک، آن را به یک شاسی‌بلند بزرگ و ایده‌آل تبدیل کرد. امروزه سابربان اسطوره شاسی‌بلندهای بزرگ در جهان بوده و بسیار مورد احترام است. سابربان از پیشرانه V8 بسیار با کیفیت و قدرتمندی برخوردار بوده و مملو از امکانات مناسب و کاربردی است.

 

ویلیز اُورلند

ویلیز اورلندر

قبل از جیپ واگونییر، ویلیز مدلی به نام اُورلند را معرفی کرد. این محصول اساساً یک جیپ از دوران جنگ جهانی دوم بود؛ ولی آرامش و آسایش بیشتری داشته و پنل‌های چوبی بدنه آن هم سفارشی بود. اُورلند پیشتاز تمام شاسی‌بلندها بوده و حتی اگر به اندازه کافی برای تبدیل شدن به خودرویی خانوادگی راحت نباشد؛ در عوض نشان می‌دهد که اتومبیل‌های چهار چرخ محرک نباید به دور از تجملات بوده و یا ظاهری زمخت و بدقواره داشته باشند.

 

جیپ گرند چروکی

جیپ گرند چروکی

جیپ گرند واگونییر در حد و اندازه یک کاسپت از شاسی‌بلندها بوده و پس از تداوم تولید آن؛ به محصولی کهنه، گران و با ظاهری قدیمی  تبدیل شد. اما چروکی XJ راه را برای جیپ هموار کرد. این محصول اتومبیلی مدرن و خانوادگی بود. چروکی به دلیل برخورداری از سیستم چهار چرخ محرک و فضای فراوانِ کابین از ارزش زیادی برخوردار بود. به این ترتیب جیپ در سال 1993 اتومبیل گرند چروکی را معرفی کرد و موفقیتی بزرگ در تاریخ تولید شاسی‌بلندها به دست آورد.

 

لینکلن نویگیتور

لینکلن نویگیتور

اگر چه لینکلن ناویگیتور اولین شاسی‌بلند لوکس نبود؛ اما ثابت کرد که یک شاسی‌بلند آمریکایی می‌تواند بسیار ایده‌آل و متمایز باشد. از مشخصه‌های اصلی ناویگیتور باید به قیمت گران، بزرگی، قدرت و طراحی منحصر به فرد آن اشاره کرد. این محصول اتومبیلی مناسب در اواسط دهه 1990 بود. حتی امروز هم ناویگیتور یکی از بهترین و پر مخاطب‌ترین وسایل نقلیه جهان بوده و واقعاً اتومبیلی مدرن و لوکس آمریکایی است.

 

دوج دورانگو RT

دوج دورانگو RT

با وجود تعدد فراوان شاسی‌بلندهای گوناگون در بازار؛ دوج دورانگو RT به عنوان تنها شاسی‌بلند عضلانی بازار، موقعیت خود را حفظ کرده است. این اتومبیل تمام ویژگی‌های یک شاسی‌بلند خانوادگی را دارد. دورانگو پیشرانه‌ای 360 اسب‌بخاری V8 داشته و رانندگی با آن بسیار لذت بخش خواهد بود. این محصول سه ردیف صندلی داشته و می‌توان لیستی طولانی از امکانات استاندارد و سفارشی را  برای دورانگو سفارش داد و شاسی‌بلندی شبیه به دوج چارجر سوار شد.

 

جیپ رانگلر آلتیمیت

جیپ رانگلر

رانگلر قطعاً یکی از بهترین شاسی‌بلندهای آفرودی و آمریکایی در چند دهه گذشته است. اما یکی از مشکلات آزار دهنده رانگلر؛ کمبود فضای کافی برای سرنشیان در درون کابین بود. در سال 2007 جیپ رنگلر آلتیمیت یا نسخه چهار درب رنگلر معرفی شد تا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار دهد. این عمل کمی دشوار به نظر می‌رسید؛ چون احتمالاً توان و قابلیت‌های ممتاز آفرودی رنگلر کاهش می‌یافت؛ اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و چیزی از جذابیت‌ها و توانایی‌های رنگلر کم نشد. رنگلر آلتیمیت با استقبال خوبی مواجه شده و در نهایت این محصول به یکی از اتومبیل‌های خانوادگی کمپانی جیپ تبدیل شده است. این خودرو اکنون جزء بهترین شاسی‌بلندهای آمریکایی است.

 

کادیلاک اسکالید

کادیلاک اسکالید

اسکالید کمی دیر وارد بازی شد. این محصول در سال 1999 معرفی شده و اکنون یکی از بهترین‌های بازار است. علاوه بر آن اسکالید را باید جزء موفق‌ترین محصولات جنرال‌ موتورز دانست. این محصول بر پایه شورولت سابربن ساخته شده و مملو از امکانات لوکس، چرم و چوب است. اکنون اسکالید یکی از قابل اعتمادترین و پرمخاطب‌ترین خودروهای آمریکایی است.

 

فورد برانکو

فورد برانکو

فورد برانکو کلاسیک در سال 1966 تحولی شگرف در میان شاسی‌بلندها ایجاد کرد و اکنون نیز با اطمینان می‌توان گفت که مدل 2021 فورد برانکو همان کار را تکرار کرده است. در طول سه دهه گذشته؛ برانکو به عنوان یک شاسی‌بلند کامپکتِ بسیار قدرتمند با شورلت بلیزر و دوج رم چارجر جنگیده است. برانکو جدید جیپ رانگلر را به چالش کشیده و قطعاً تحولی عمده در زمینه ساخت و توسعه شاسی‌بلندها به وجود می‌آورد.

 

3.8 از 6 رای

دیدگاه شما چیست؟