اخبار خودرو جهان
 معنای کیفیت

10 شاسی بلند برتر ژاپنی

سه شنبه - ۲۲ تیر ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
نیسان پاترول

صنعت خودروسازی در کشور ژاپن، یکی از بزرگترین صنایع جهان است. این کشور هر ساله تعداد زیادی از انواع و اقسام اتومبیل‌ها را تولید کرده و مسئول تأمین میلیون‌ها وسیله نقلیه در سطح دنیا است؛ وسایلی که نقشی مهم در بازارهای خارجی داشته و به راحتی جای پای خود را باز کرده و جایگاه خود را حفظ می‌کنند. بی اغراق باید گفت که اکنون بازار تحت سلطه برندهای بزرگی مانند تویوتا، هوندا و نیسان بوده و کمپانی‌های دیگری مانند میتسوبیشی یا سوزوکی نقش کمرنگ‌تری نسبت به همتایان خود دارند.

به گزارش خودرونویس، وسایل نقلیه ژاپنی عموماً به دلیل کیفیت و کارایی مناسب خود به شهرت رسیده و حاصل تلاش مهندسین ژاپنی در طول سال‌های گذشته کاملاً مشهود است. خودروسازان ژاپنی تقریباً در تمام حوزه‌های مرتبط به تولید خودرو حضور داشته و نسخه‌های مختلفی از انواع و اقسام خودروها را به تولید می‌رسانند؛ اما حضور آنها در بخش اسیووی‌ها حال و هوایی دیگر داشته و آنها را باید یکی از کاپیتان‌ها یپیشتازِ صنعت خودروسازی در حوزه ساخت خودروهای شاسی‌بلند دانست.

ژاپنی‌ها به خوبی در برابر اکثر خودروسازان جهان ایستادگی کرده و اکنون حتی در رقابت‌های شدید و هیجان ‌انگیزِ صنعت خودروسازی بخوبی از پس رقبای خود بر می‌آیند. حال ما در ادامه تصمیم داریم که بهترین شاسی ‌بلندهای ژاپنی را به شما معرفی کنیم. اسیووی‌هایی که در حال حاضر جزو موفق‌ترین محصولات ژاپنی در صنعت خودروسازی جهان هستند.

 

تویوتا راو4

تویوتا راو4

خودروی راو4 در می سال 1994 متولد شد و اکنون به عنوان یکی از اولین اسیووی‌های کراس‌اوور و کامپکتِ مدرن به مشتریان تویوتا عرضه می‌شود. نسل نخست راو4 برروی پلتفرمی ساخته شد که چندین نقطه اشتراک با سدان‌های تویوتا، از جمله مدل کارینا و کرولا داشت. اما اوضاع راو4 با گذشت زمان و به طور مداوم بهبود یافت و اکنون پنجمین نسل آن در بازارِ جهانی حضور دارد. جدیدترین مدل راو4 در نسخه‌های گوناگون و با هدف جذب هر چه بیشتر مشتریان وارد بازار شده و طراحی آن نسبت به نسخه پیشین کمی تغییر کرده است. گفتنی است که در آوریل سال 2020، مجموع آمار فروش جهانی راو4 به بیش از 10 میلیون دستگاه رسید و این موضوع به وضوح نشانگر موفقیت راو4 است.

 

نیسان پاترول

نیسان پاترول

جالب است که به دلیل رعایت برخی از نکات ایمنی و استانداردهای موجود، تردد پاترول در ایالات متحده آمریکا مجاز نیست! با این حال اسیووی بزرگ و خانوادگی نیسان در سایر نقاط جهان، به ویژه در منطقه خاورمیانه به عنوان یک خودروی اصلی و خانوادگی در نظر گرفته شده و طرفداران بسیار زیادی دارد. پاترول تاریخ پر فراز و نشیبی داشته و از سال 1951 که برای اولین بار به طور انحصاری در کشور ژاپن معرفی شد، شرکت نیسان آن را تولید کرده و به بازار عرضه می‌کند. مدل نخست نیسان پاترول با کد 4W60 شناخته شده و از نظر ظاهری شبیه به جیپ ویلیزهای آمریکایی بود. اکنون آخرین نسخه پاترول با تغییرات فراوان و جذاب خود و با نام نیسان پاترول نیسمو به فروش می ‌رسد.

 

سوبارو فارستر

سوبارو فارستر

سوبارو یکی از معدود خودروسازان جهان است که وسایل نقلیه خود را با رویکردی اسپرت به تولید رسانده و محصولات خود را به شکل استاندارد به سیستم چهار چرخ محرک مجهز می‌کند. البته نکته یادشده را نباید تنها ویژگی مثبت محصولی مانند فارستر دانست. در واقع فارستر که در سال 1995 در جریان نمایشگاه اتومبیل توکیو معرفی شد؛ به دلیل طراحی ظاهری و فرمان‌پذیری بسیار قابل قبول خود مورد توجه قرار گرفت. فارستر از نظر پلتفرم با مدل ایمپرزا مشترک بوده و شاید دلیل ارتفاع کم فارستر با سطح زمین همین موضوع باشد. البته خریدارن فارستر ظاهراً به مسئله یادشده اهمیتی نمی‌دهد و فروش یک میلیون نسخه فارستر و تنها در بین سال‌های 2013 تا 2019 دلیل این مدعا است.

 

آکورا MDX

آکورا MDX

آکورا بخش لوکس‌ساز یکی از غول‌های خودروسازی ژاپن، یعنی کمپانی هوندا است. سابقۀ آکورا و به وجود آمدن آن به بیش از سه دهه اخیر رسیده و اکنون در تولید اتومبیل‌های لوکس و مقرون به صرفه تبدیل به هنرمند قهاری شده است. مدل MDX یکی از درخشان‌ترین و برجسته‌ترین محصولات برند آکورا است. این اتومبیل جادار بوده و به شکل استاندارد و نسبت به سایر رقبای خود، میزبان تعداد زیادی از آپشن‌ها و فناوری‌های گوناگون است. مدل MDX برای اولین بار در سال 2001 معرفی شده و اکنون در بازارِ شلوغ جهانی یکی از اتومبیل‌های برتر است.

 

میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر

در بازاری که تقریباً تحت سلطه خودروسازان قدرتمند ژاپنی از جمله تویوتا و هوندا است؛ برندهایی نظیره میتسوبیشی با ساخت خودروهای قابل اعتماد و محکمی همچون اوتلندر، می‌توانند جایگاه خود را حفظ کنند. اوتلندر برای نخستین بار در سال 2001 و با نام Airtrek معرفی شده بود. امروز اوتلندر سه نسل را پشت سر گذاشته و هیچ نشانی از عقب ماندگی ندارد. نسل چهارم اوتلندر با ظاهری جسورانه و فناوری‌های پیشرفته راهی بازار شده و هدف آن به چالش کشیدن سایر رقبا در بخش کراس‌اوورهای جمع و جور است.

 

تویوتا 4Runner

تویوتا 4runner

تویوتا در سال 1984 عرضه اسیووی سایز متوسط 4Runner را آغاز کرد و امروزه مدل مزبور یکی از قدرتمندترین خودروهای جهان در بخش یادشده است. در حال حاضر نسل پنجم خودروی مقاوم و ایده‌آل 4Runner به تولید رسیده و یکی از قابل اطمینان‌ترین اسیووی‌های سایز متوسط بازار است. در سال 2019 یک مطالعه در ایالات متحده آمریکا نشان داد که 4Runner جزء مرتفع‌ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا است. طراحی بدنه و قالب کلی 4Runner برای تردد در جاده‌های ناهموار مناسب بوده و تجهیز جدیدترین نسخه آن به تکنولوژی‌های مناسب و بروز صنعت خودروسازی، 4Runner را به یکی از پُر تقاضاترین اتومبیل‌های موجود تبدیل کرده است.

 

سوزوکی گرند ویتارا

سوزومی گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا خودرویی است که اعتبار قابل ملاحظه ‌ای به اندازه شایستگی ‌های خود به دست نیاورده و همیشه در زیر سایه رقبا قرار گرفته است. با این حال خودروهایی مانند گرند ویتارا نشان دهنده توانایی سوزوکی بوده و ثابت می‌کند که این خودروساز ژاپنی هم توان ساخت خودروهای بسیار خوب را دارد. ویتارا ابتدا با نام سوزوکی اسکودو و برای نخستین بار در ژوئیه 1988 راهی بازار ژاپن شد. امروزه ویتارا در چندین بازار مهم از جمله آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا به فروش می‌رسد. ویتارا از برخی رقبای خود عقب‌تر است؛ اما خرید آن به عنوان یک اسیووی سایز متوسط و اقتصادی می‌تواند معامله بزرگ و پُر سودی باشد.

 

هوندا HR-V

هوندا hr-v

هوندا HR-V در سال 1999 راهی بازار شده است. این خودرو براساس مدلی به نام لوگو ساخته شده بود. عرضه مدل HR-V در اروپا و چند کشور آسیایی پیش از توقف تولید آن در سال 2006 ادامه یافت. از آن سال به بعد دیگر خبری از HR-V نبود، اما هوندا در سال 2013 دوباره HR-V را راهی بازار ژاپن کرد و آمریکایی‌ها تا سال 2015 منتظر HR-V بودند. اکنون هوندا مدل 2022 اتومبیل مزبور را مجدداً مورد بازنگری قرار داده و یک کراس‌اوور کامپکت و متفاوت را برای رقبات با هیوندا کونا و مزدا CX-30 آماده کرده است.

 

مزدا CX-3

mazda cx-3

بخش مرتبط به کراس‌اوورهای کامپکت، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مرتبط به بازار فروش خودروها بوده و مدل CX-3 را باید محصول استراتژیک کمپانی مزدا برای فعالیت در بخش مزبور دانست. این محصول برای نخستین بار در سال 2014 و در جریان نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس معرفی شد و دو سال بعد در سال 2016 مزدا رسماً عرضه آن را آغاز کرد. فضای عقب مدل CX-3 نسبتاً کوچک است؛ اما این نقص با استفاده از پیشرانه‌ای کم مصرف و استفاده از تجهیزاتی مناسب جبران شده است. مدل 2021 اتومبیل یادشده 5 ستاره ایمنی را از سازمان ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه‌های آمریکا دریافت کرده است.

 

تویوتا لندکروزر

بی ‌شک تویوتا لندکروزر یکی از محبوب‌ترین اسیووی‌های جهان است. این خودرو را باید گل سر سبد صنعت خودروسازی ژاپن دانست و از زمان عرضه آن در 70 سال پیش تاکنون، یکی از موفق‌ترین خودروهای موجود بوده و موقعیت خود را به خوبی حفظ کرده است. این اسیووی بزرگ ابتدا به درخواست ارتش ژاپن و با هدف ساخت کامیونی سبک برای کاربری‌های نظامی ساخته شده بود.

تویوتا لندکروزر

از آن زمان به بعد لندکروز به طور مداوم تکامل یافت و به خوبی در برابر تغییرات و تحولات همیشگی بازار و دگرگونی سلایق مردم ظاهر شده است. در سپتامبر 2019 تویوتا اعلام کرد که میزان فروش جهانی لندکروز از مرز 10 میلیون دستگاه عبور کرده است. نکته جالب توجه این است که مدل 2021 لندکروز نقطه پایانی حضور آن در بازار بزرگی مانند ایالات متحده آمریکا است!

 

 

 

 

4.2 از 14 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • ناشناس | 7 آبان 1401 - 7:48 ب.ظ

    چه عجب بنز جی کلاسم برای ارتش ایران اول ساخته بودن