به گزارش خودرونویس، به این ترتیب در حالی که سال آشفته کمپانی ‌های خودروسازی در حال اتمام است؛ تصمیم گرفتیم که نگاهی گذرا به 10 شاسی ‌بلند جالب داشته باشیم. شاسی ‌بلندهایی که در سال 2021 راهی بازارهای جهانی خواهند شد. برخی از مدل ‌های مزبور خودروهایی لوکس بوده و برخی دیگر به حفظ اصالت و کاربرد شاسی‌بلندها کمک کرده‌اند.

 

جیپ گرند چروکی (Jeep Grand Cherokee)

جیپ گرند چروکی

همچنان جیپ گرند چروکی یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایالات‌متحده آمریکا است. گرند چروکی جدید در سال 2021، به عنوان مدلی تازه و با برچسب 2022 عرضه خواهد شد. این محصول چندین نسخه خواهد داشت و برای ساخت آن از پلتفرم آلفارومئو استلویو استفاده شده است. این محصول احتمالاً در اوایل سال آینده میلادی در دسترس خواهد بود. علاوه بر نکات بالا باید گفت که ما از گرند چروکی 2022 انتظاراتی داشته و احتمال می‌دهیم که پیشرانه‌ای 5.7 لیتری V8 با توانی بیش از 350 اسب‌بخار، یکی از گزینه‌های جیپ به عنوان موتور در گرند چروکی باشد. اما با این حال جیپ گرند چروکی در نسخه Trackhawk از پیشرانه V8 سوپرشارژ با قدرتی بیشتر از 700 اسب‌بخار استفاده خواهد کرد.

 

آستون مارتین DBX

آستون مارتین DBX

جیمز باند بزودی یک شاسی‌بلند در میان ناوگان اتومبیل‌های باورنکردنی آستون مارتین خواهد دید. مدل DBX اولین شاسی‌بلند آستون مارتین بوده و استقبال مشتریان از این محصول و ثبت پیش خریدهای آن برای مدل پایه که در حال حاضر در دسترس است؛ آستون مارتین را مجبور به افزایش سرعت تولید DBX کرد. مدل DBX مجهز به موتور 4 لیتری توئین توربو V8 ساخت AMG بوده و 542 اسب‌بخار قدرت دارد. درباره این اتومبیل جزئیات بیشتری منتشر نشده؛ اما براساس گزارش‌های موجود، این محصول در سال آینده میلادی در دسترس خواهد بود.

 

دوج دورانگو SRT هلکت (Dodge Durango SRT Hellcat)

دوج دورانگو SRT هلکت

عموماً محصولاتی که نشان SRT را یدک می‌کشند؛ اتومبیل‌هایی بد و زمخت هستند. حالا اگر نشان هلکت را در کنار SRT قرار دهیم؛ عملکردی دیوانه ‌وار داشته و با ارتکاب جنایتی در صنعت خودروسازی، به تمام آرمان ‌های این صنعت توهین کرده‌ایم! اما گاهی اوقات اتفاقاتِ خوبی هم می‌افتد و دوج دورانگو SRT هلکت جدید یکی از بهترین اتفاقات ممکن در صنعت خودروسازی است. براساس داده‌های منتشر شده توسط کمپانی دوج، شاسی‌ بلند مزبور از پیشرانه پرقدرت هلکت 6.2 لیتری V8 استفاده می‌کند. علاوه بر این در SRT هلکت از سوپرشارژ 2.4 لیتری استفاده شده و فشار PSI 11.6 را به راحتی تحمل می‌کند. تمام این قابلیت‌های فنی توان SRT هلکت را به 710 اسب‌بخار رسانده و باید گفت که شاسی‌بلندی اسپرت‌تر از آن وجود ندارد!

 

فولکس واگن تیگوآن (Volkswagen Tiguan)

فولکس واگن تیگوآن

تیگوآن فعلی عملکرد خوبی در بازار داشته است؛ به همین خاطر کمپانی آلمانی فولکس‌ واگن به دنبال عرضه مدل جدید و نسخه بروزتر آن است تا موفقیت مدل فعلی را تکرار کند. براساس گزارش‌ها، تیگوآنی که برای عرضه در سال 2021 در نظر گرفته شده است؛ دارای نسخه‌های متعددی خواهد بود. همچنین بروزرسانی تیگوان، این محصول را از سیستم‌های جدید Travel Assist، کروز کنترل تطبیقی و سیستم نگهدارنده خودرو در خط حرکتی بهره‌مند می‌کند. جلوپنجره این محصول دوباره طراحی شده است. نسخه‌های محدود این خودرو در ایالات‌متحده آمریکا فاصله محوری بیشتری دارند؛ اما همه چیز در زیر کاپوت ثابت مانده و در تیگوآن جدید از همان پیشرانه قدیمی استفاده شده است.

 

اینفینیتی QX55 (Infiniti QX55)

اینفینیتی QX55

با مشاهده QX55 می‌‎فهمیم که توجه اینفینیتی به سمت و سوی شاسی‌بلندهای کوپه جلب شده است. جزئیات کاملی از طراحی ظاهری QX55 در دست نیست؛ اما فیلم‌‍‌های به دست آمده توسط روزنامه‌نگان خودرو در هنگام تست رانندگی با QX55 نشان می‌دهند که محصول جدید اینفینیتی طراحی فوق‌العاده‌ای دارد. انتظار می‌رود که اینفینیتی QX55 از پیشرانه توربوشارژ 2 لیتری چهار سیلندر و مشابه با QX50 استفاده کند. این موتور 268 اسب‌بخار قدرت و 379 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

 

مرسدس بنز کلاس GLA  (Mercedes-Benz GLA-Class)

مرسدس بنز GLA

مرسدس‌ بنز کلاس GLA خودرویی شیک و لوکس بوده و کمپانی آلمانی بنز قصد دارد که با استفاده از آن، تجربه سواری بر یک خودروی کامپکت را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد. مرسدس‌ بنز کلاس GLA از همان موتور نسل پیشین در نسخه جدید خود استفاده کرده و در زیر کاپوت آن یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری توربوشارژ با توان 221 اسب‌بخار (موتور قبلی 208 اسب بخار قدرت داشت) قرار داده است. همچنین نسخه جدید GLA به جای استفاده از گیربکس 7 سرعته قبلی، از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و جدیدی استفاده خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که GLA جدید بسیار جادار بوده و از نمونه قبلی بزرگتر است.

 

بیوک انویژن (Buick Envision)

بیوک انویژن

عوامل مختلفی در مورد تجدید حیات کمپانی بیوک وجود داشته و هر کدام از آنها موجب شادی علاقه‌مندان به این برند آمریکایی می‌شود. یکی از دلایل مزبور را باید عرضه نسل جدید مدل انویژن دانست. بیوک پس از عرضه مدلی کاملا موفق از خودروی انویژن در سال 2020، برای سال 2021 بدنبال حضوری قدرتمند با انویژن جدید است. بیوک محصول مزبور را به شکل شگفت‌انگیز باز طراحی کرده و به جنگ مدل‌های سطح بالایی مانند آکورا RDX و اینفینیتی QX50 رفته است. اطلاعات شاسی‌بلند جدید بیوک تا به این لحظه فاش نشده و محرمانه است؛ اما با این وجود مشخص شده که انویژن جدید از پیشرانه توربوشارژ 2 لیتری خطی و گیربکس 9 سرعته اتوماتیک استفاده خواهد کرد. باید توجه داشت که نسخه جدید انویژن در سطح Avenir یا فول آپشن عرضه خواهد شد.

 

فورد برانکو راپتور (Ford Bronco Raptor)

فورد برانکو راپتور

پس از وقفه‌ای طولانی از سال 1966، شاسی‌بلند او.جی.سیمپسون بازگشته و دوباره به تولید رسیده است. اکنون ما می‌دانیم که فورد برانکو راپتور در آینده نزدیک عرضه شده و به یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین برانکوهای تمام دوران تبدیل خواهد شد. فورد باید قیمتی بیشتر از 60 هزار دلار را به عنوان قیمت اولی برانکو راپتور در نظر بگیرد. این رقم شاید خیلی زیاد به نظر برسد؛ چون احتمالاً برانکو معمولی با قیمت پایین‌تر خود (نصف قیمت نسخه رپتور)، اشتیاق علاقه‌مندان به نسخه رپتور را کاهش می‌دهد. ما انتظار داریم که برانکو رپتور مانند فورد F-150 رپتور از پیشرانه 3.5 لیتری V6 با قدرت 450 اسب‌بخار استفاده کند.

 

لامبورگینی اوروس کپسول گرافیت (Lamborghini Urus Graphite Capsule)

لامبورگینی اوروس

همه مردم قادر به خرید اوروس نیستند؛ چون کمپانی لامبورگینی برای الماس با ارزش خود، قیمتی بالاتر از 200 هزار دلار در نظر گرفته است. اوروسی که تصاویر آن پیش‌روی شما قرار دارد؛ یکی از نسخه‌های نسل آینده اوروس براساس مدل 2020 بوده و در ساخت آن از بسته سفارشی جدیدی به نام کپسول گرافیت استفاده شده است. دو اصطلاح کپسول گرافیت و پرل کپسول به بسته‌های ویژه ارتقاء بصری لامبورگینی اوروس اشاره دارند. اصطلاح کپسول پرل یا مروارید برای رنگ‌های روشن و کپسول گرافیت برای رنگ‌های تیره است. در حال حاضر نسخه کپسول پرل در دسترس است؛ به همین خاطر احتمالاً تا اوایل سال 2021 باید صبر کرد و منتظرِ نسخه گرافیت لامبورگینی اوروس بود.

 

جی ‌ام ‌سی تِرین (GMC Terrain)

جی ام سی ترین

تِرین در سال 2009 وارد بازار شد و در حال حاضر توسط کمپانی جنرال موتورز به عنوان یک شاسی‌بلند کامپکت، اسپرت و زیبا در حال ارتقا است. اکنون نسل دوم مدل تِرین به تولید رسیده و مدل جدید و 2022 این محصول، نمونه‌ای فیس‌لیفت خواهد بود. در ابتدا قرار بود که امسال شاهد فروش تِرین جدید باشیم؛ اما شیوع بیماری کرونا منجرب به تغییر برنامه‌های جنرال موتورز شد و این کمپانی تصمیم گرفت که تِرین را در سال آینده عرضه کند. نسخه بروز تِرین، مدل جدیدی به نام AT4 دارد. همچنین استارت/استاپ خودکار و تغییر در چهره این محصول در قسمت عقب و جلو، از ویژگی‌های تِرین جدید خواهند بود.

 

5 از 3 رای