به گزارش خودرونویس، بیشتر خودروهایی که امروزه در بازار جهانی به فروش می‌رسند؛ از نظر ایمنی دارای بالاترین استانداردهای روزِ حوزه حمل و نقل هستند؛ اما با این وجود برخی از خودروها ایمنی مناسبی نداشته و سرنشینان خود را به مرگ و نابودی دعوت می‌کنند. امتیاز و میزان امنیت اتومبیل‌های مزبور بسیار وحشتناک بوده و با این وجود تولیدکنندگان خودروهای یادشده بدون توجه به امنیت و جان سرنشینان محصولات خود، به راحتی اقدام به فروش ارابه‌های مرگ می‌کنند. در ادامه ما شما را دعوت می‌کنیم که با چند خودروی نا ایمن جهان که در بازار جهان بفروش ‌رسیدند آشنا شوید.

 

فورد پینتو

فورد پینتو

یک خودرو که به معنای واقعی کلمه باید آن را یک بمب متحرک دانست! فورد در سال 1970 مدل پینتو را به بازار عرضه کرد و رسوایی بزرگی برای خود رقم زد. در یک آزمایش مشخص شد که اگر کسی با سپر عقب پینتو برخورد کند؛ منفجر می‌شود. دلیل این امر، قرارگیری مخزن سوخت در عقب بود؛ که بعد از برخورد به راحتی شکاف برداشته و شرایط خطرناکی را ایجاد می‌کرد. فورد هیچ کدام از پینتوهای عرضه شده را فراخوان نکرد و طراحی و محل قرارگیری مخزن سوخت پینتو را تغییر نداد. ظاهراً فورد با یک محاسبه ساده فهمیده بود که هزینه پرونده‌های قضایی مرتبط به پینتو، بسیار ارزان‌تر از انجام تغییرات متعدد در پینتو و تغییر مکان قرارگیری مخزن سوخت آن است.

 

دلورین دی ‌ام ‌سی 12

دلورین DMC12

جان دلورین تصمیم گرفت که یک سوپر اسپرت بسازد. سوپر اسپرت مزبور در فیلم سینمایی «بازگشت به آینده» درخشید؛ اما باید گفت که دی‌ ام‌ سی – 12 به شکل وحشتناکی خطرناک بود. دی‌ ام‌ سی – 12 یکی از بدترین ابرخودروهای جهان بوده و مهم‌تر از همه باید به شکست بزرگ آن در آزمایش‌های ایمنی اشاره کرد. اگر دلورین برروی سقف خود واژگون شود؛ سرنشینان آن زندانی خواهند شد. چگونگی خروج سرنشینان از یک سانحه رانندگی بسیار مهم بوده و این مسئله بسیار جدی است. حالا به نظر شما پاسخ دلورین به این موضع چه بود؟ در جواب باید گفت که دلورین کاملاً این موضوع را نادیده گرفت و به فروش خودروی خود ادامه داد. آنها با خود گفتند که چه کسی متوجه ضعف دی‌ام‌سی – 12 خواهد شد؟!  مسئله اصلی در دی‌ام‌سی – 12 درب‌های گالوینگی آن بود. خودروهایی مانند مرسدس AMG SLS در صورت واژگونی برروی سقف خود مشکلی نداشته و سرنشینان می‌توانند از اجکتور درب‌ها برای خروج  استفاده کنند. اما دلورین که از پس فراهم آوردن یک فضای مناسب برای سرنشینان خود برنمی‌آمد؛ اصلاً از فناوری مزبور استفاده نمی‌کرد.

 

فورد موستانگ (نسل ششم)

فورد موستانگ 2015

نسل ششم موستانگ در سال 2015 و با نسخه‌های LHD و RHD  به بازار آمد و اکثر هواداران اتومبیل‌های عضلانی را به سمت و سوی خود کشاند. اما این محصول یکی از ناایمن‌ترین خودروهای بازار بوده و در اولین آزمایش NCAP تنها 2 ستاده ایمنی و در دومین آزمایش موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شد. برای خودرویی با سطح محبوبیت موستانگ، این مسئله کمی نگران کننده است؛ زیرا موستانگ اتومبیلی عضلانی و قدرتمند بوده و رقبای زیادی دارد. کیسه‌های هوای موستانگ در اولین آزمایش NCAP به خوبی متورم نشدند. این موضوع برای کمپانی فورد که در سال‌های اخیر نمره بالایی در آزمون‌های ایمنی IHSS و NCAP کسب کرده است بسیار شرم‌آور و ناامیدکننده بود.

 

جیپ رانگلر

جیپ رانگلر

جیپ رانگلر یکی از شاسی‌ بلندهای محبوب جهان برای بیراه نوری است. علاوه بر نوجوان و جوانان؛ افراد مشهور، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها نیز علاقه زیادی به جیپ رانگلر دارند. اما متاسفانه این محصول در آزمون‌های ایمنی امتیاز بالایی کسب نکرده و نمره رانگلر در آزمون NCAP تنها یک ستاره است. اما چگونه ممکن است که خودرویی با این ظاهر فریبنده؛ چنین امتیازی به دست آورد؟ کاملاً مشخص است! این محصول به دلیل بزرگی و آیرودینامیک ضعیف به راحتی واژگون خواهد شد. در واقع رانگلر مشکلات اساسی و ساختاری فراوانی در بدنه داشته و طراحی کلاسیک رانگلر را باید عامل ناایمن بودن آن بدانیم. رانگلر شاید برای یک بیراه نوردی هیجان‌انگیز مناسب باشد؛ اما در صورت بروز سانحه از امنیت کافی برخوردار نبوده و خودرویی جدید و هوشمند گزینه مناسب‌تری نسبت به رانگلر است. بنابراین اگر رانگلر را نمی‌خواهید؛ به سراغ شاسی‌بلندهای آفرودی جدید بازار رفته و آنها را بررسی‌کنید. چون قطعا گزینه‌های مناسبی در مقایسه با رانگلر در میان آنها می‌بینید.

 

فیات پاندا

فیات پاندا

در اینجا نوبت به فیات پاندا رسیده است. این خودرو هیچ ستاره ایمنی  به دست نیاورده و به همین خاطر هم بسیار مشهور شده است. شاید پاندا خودرویی ارزان قیمت  و مناسب برای رانندگی در شهر باشد؛ اما از نظر NCAP یکی از خطرناک‌ترین وسایل نقلیه جاده‌ای است. ساختار بدنه پاندا بسیار ضعیف بوده و قدرت محافظت از سرنشینان خود در سوانح رانندگی را ندارد. پاندا در شهر عملکرد بسیار خوبی دارد؛ اما با توجه به نتایج فاجعه‌بار آزمایش تصادف آن، اصلاً برای رانندگی بین شهری مناسب نیست. این خودرو طراحی کلاسیکی داشته و مسئولان فیات به منظور بهبود سطح ایمنی آن بزودی پاندا را بروزرسانی می‌کنند.

 

تاتا نانو

تاتا نانو

زمانی تاتا نانو ارزان‌ترین خودروی جهان بود. کمپانی تاتا در هندوستان، مدل نانو را به عنوان جایگزینی برای موتورسیلکت معرفی کرد. این محصول بسیار ارزان، جادار و کوچک است. این اتومبیل هنوز هم در هندوستان فروخته می‌شود؛ اما به دلیل گزارش‌های مرتبط به ایمنی آن فروش خوبی ندارد. تاتا نانو به راحتی و حتی در سرعت‌های پایین هم می‌تواند سرنشینان خود را به کشتن داده و یا حداقل صدمات بدنی جدی به آنها وارد کند. تاتا این محصول را برای یک دهه (از سال 2008 تا 2018) و بدون هیچ ستاره ایمنی عرضه کرد. تاتا حتی یکبار هم برای بهبود شرایط اسفناک ایمنی مدل نانو تلاش نکرد. البته این محصول تنها 2 هزار دلار قیمت داشت و تاتا هم نمی‌توانست با بهبود نانو، قیمت آن را ثابت نگاه دارد. با این قیمت تاتا نانو به عنوان خودرویی با مرکز ثقل بلند و مستعد واژگونی و بدون هیچ کیسه هوایی عرضه شد. البته این خودرو دیفرانسیل عقب بوده و شاید به توان از این ویژگی به عنوان عنصری سرگرم کننده بهره برد.

 

ماروتی سوزوکی اسپرسو

ماروتی سوزوکی اسپرسو

باز هم یک خودروی هندی که با دریافت «صفر ستاره ایمنی» رکورد شکنی کرده و بسیار خطرناک است. این بار ماروتی سوزوکی که زمانی هدایت خودروسازان هندی برای تولید اتومبیل‌های ایمن را برعهده داشت؛ فاجه آفرید و شوک بزرگی به بازار هندوستان وارد کرد. نتایج تست NCAP به حدی ناامیدکننده بود که مهندسین این موسسه خواستار توضیح سوزوکی شدند؛ زیرا انتظار نتایج فاجعه‌بار برای چنین اتومبیلی با پتانسیل‌های بالای فروش در بازار را نداشتند. اسپرسو در هندوستان محبوب است؛ اما در بازارهای دیگر اصلاً به آن توجه نمی‌شود. این محصول ظاهری کاملا مناسب و معقول دارد؛ اما با این وجود ساختار شکننده‌ای داشته و بسیار نگران کننده است. اسپرسو بسیار ضعیف بوده و تنها یک کیسه هوا دارد.

 

ماهیندرا اسکورپیو

ماهیندرا اسکورپیو

یک شاسی ‌بلند بزرگ باید ایمن باشد و ما از پادشاهان جاده انتظار داریم که در برابر تصادفات سنگین قدرتمندانِ ایستادگی کنند. اما ظاهراً نکات مزبور کاملاً اشتباه است؛ زیرا ماهیندرا اسکورپیو به عنوان یکی از پرفروش ‌ترین خودروهای بازار هندوستان، از آزمون ایمنی NCAP هیچ ستاره‌ای دریافت نکرد. در واقع این شاسی‌بلند پرفروش و هندی حتی یک کیسه هوا هم ندارد! تولید یک شاسی‌بلند خانوادگی بدون کیسه هوا واقعاً عجیب است! فیات 500 با قد و قواره کوچک خود در یک آزمایش ایمنی، اسکورپیور را شکست داده است.

 

روور 100

روور 100

در سال 1997 خودروی روور 100 یکی از پرفروش‌ترین اتومبیل های بازار انگلستان بود. اما این خودرو در تست تصادف NCAP نتایج ناامید کننده‌ای از خود برجای گذاشت و هیچ ستاره‌ای به دست نیاورد. روور سالها بود که عرضه می‌شد و این نتیجه فاجعه بار بود؛ چون روور تنها در سال 1997 متوجه ضعف ایمنی محصول خود شد. بعد از این اتفاق مردم قیمت 7 هزار پوندی روور 100 را فراموش کرده و گزارش ایمنی این خودرو به تیتر یک روزنامه‌ها تبدیل شد. این اتفاق عامل کاهش فروش روور 100 شد و سرانجام تولید این خودرو را پس از 20 سال متوقف کرد.

 

دوو ماتیز

دوو ماتیز

ماتیز یکی از معدود اتومبیل‌های طراحی شده توسط کمپانی دوو است. این برند کره‌ای که به خاطر ساخت اتومبیل‌های خطرناک مشهور شده بود و سرانجام توسط جنرال‌موتورز نابود شد. ماتیز یکی از محصولات اقتصادی و مقرون به صرفه دوو بود؛ اما آزمایش Autocar نشان داد که این محصول به خاطر لاستیک‌های نازک و ارتفاع نامناسب بسیار ناپایدار است. دوو این مشکل را برطرف نکرد؛ چون هزینه حل آن کمی بالا بود. ماتیز بدنه ضعیفی داشت و در تست تصادف ایمنی NCAP تنها 2 تا 3 ستاره ایمنی به دست آورد. مرکز ثقل ماتیز بسیار بالا بوده و به همین خاطر رانندگی با آن بسیار خطرناک به نظر می‌رسید. ماتیز سرانجام به نام شورلت اسپارک تغییر نام داد.

 

 

4.2 از 4 رای