اخبار خودرو جهان
به یاد قهرمانی های متعدد در فرمولا 1

گوردون مورای T.50s Niki Lauda معرفی شد

چهارشنبه - ۶ اسفند ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
گوردون مورای T.50s Niki lauda

شرکت خودروسازی گوردون مورای ابرخودروی مسابقه محور T.50s Niki Lauda را که نسبت به مدل استاندارد خشن تر و عملکردی تر شده را رونمایی کرد. پشت طراحی و تولید این خودرو همان فردی قرار دارد که ابرخودروی افسانه ای مک لارن F1 را طراحی کرده بود.

به گزارش خودرونویس، نام این ابرخودرو از قهرمان سه دوره مسابقات فرمولا 1 جهان برگرفته شده است. این خودروساز تنها قصد تولید 25 دستگاه از T.50s نیکی لائودا را دارد و برای هر دستگاه آن برچسب قیمت 4.36 میلیون دلاری را در نظر گرفته است. قرار است که تولید این نسخه عملکرد محور در سال 2023 پس از تولید 100 نسخه معمولی گوردون مورای T.50 آغاز شود.

نمای جانبی گوردون مورای T.50s Niki lauda

مشخصات فنی

گوردون مورای T.50s نیکی لائودا از یک پیشرانه 4 لیتری 12 سیلندر مشابه نسخه استاندارد بهره می برد. بیشینه قدرت تولیدی این پیشرانه در این مدل جذاب تر به 701 اسب بخار در 11500 دور بر دقیقه رسیده است، اما وجود کانال عبور هوا روی سقف بدین معناست که توان این پیشرانه تا 725 اسب بخار هم در سرعت های بالا افزایش پیدا می کند. بیشینه گشتاور تولیدی این پیشرانه هم 485 نیوتن متر گزارش شده است. جهت مقایسه بیان می کنیم که نسخه استاندارد T.50 از همین پیشرانه 654 اسب بخار قدرت و 467 نیوتن متر گشتاور را استخراج کرده بود.

گوردون مورای T.50s Niki lauda

این نیروی تولیدی توسط یک گیربمس شش سرعته با پدال شیفتر پشت فرمان به چرخ ها منتقل می شود. البته دو نوع گیربکس برای این خودرو در دسترس است که با نصب یکی بیشینه سرعت قابل پیمایش این خودرو فراتر از 322 کیلومتر بر ساعت می شود. گیربکس دیگر ضرایب دنده متفاوتی دارد و برای عملکرد بهتر در پیست های پر پیچ و هم با پیچ های تند طراحی شده که با نصب آن بیشینه سرعت قابل پیمایش این خودرو روی 274 کیلومتر بر ساعت محدود می شود.

فن عقب گوردون مورای T.50s Niki lauda

این سطح قدرت با توجه به وزن این ابرخودرو بیش از حد نیاز است؛ چراکه گوردون مورای T.50s نیکی لائودا تنها 852 کیلوگرم وزن دارد و پیشرانه 12 سیلندر آن هم 16 کیلوگرم نسبت به نمونه نصب شده روی مدل استاندارد سبکتر شده است. این تغییرات شامل نصب سوپاپ های تیتانیومی و نصب نشدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها است. همچنین ورودی هوا و سیستم اگزوز این پیشرانه 12 سیلندر در این مدل عملکردی متفاوت است.

 

استایل ظاهری و کابین

نسخه T.50s نیکی لائودا گوردون مورای در مقایسه با مدل استاندارد دارای یک باله در امتداد طول بدنه تا قسمت عقب بوده که باعث بهبود پایداری در سرعت بالا شده؛ ضمن اینکه یک بال بزرگ هم در لبه پروفیل عقب نصب شده است. این بال بزرگ که عرض سطح آن 400 میلی متر اعلام شده، می تواند تا 1500 کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید کند. دیفیوزر بزرگتر نسبت به مدل استاندارد هم موجب بهبود آیرودینامیک شده است. در پروفیل جلو هم یک اسپلیتر بزرگ قرار دارد که لبه های آن به صورت عمودی در کنار سپر ختم شده است.

بال عقب گوردون مورای T.50s Niki lauda

شاسی مونوکوک این خودرو مشابه با T.50 استاندارد است. ولی سیستم تعلیق به روزرسانی شده که به موجب آن ارتفاع این نسخه عملکرد محور 87 میلی متر در جلو و 116 میلی متر در عقب کاهش یافته است.

از آنجایی که قرار است T.50s نیکی لائودا یک نسخه مسابقه ای باشد، گوردون مورای به جای صندلی سمت راست، سیستم تشخیص و خاموش کننده حریق را نصب کرده است. صندلی راننده همچنان در قسمت میانی کابین قرار دارد و همچنان در سمت چپ راننده فضا برای نشستن یک سرنشین دیگر در دسترس است؛ ولی مشتری می توان جهت کاهش وزن این صندلی را هم حذف کند.

کابین گوردون مورای T.50s Niki lauda

سخن پایانی

هر یک از نسخه های T.50s Niki Lauda جهت ادای دین به قهرمانی خودروهای فرمولا 1 گوردون مورای در مسابقات گرند پریکس ساخته شده اند.

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟