به گزارش خودرونویس، پس از آن در سال 2018 بود که آستون مارتین خودروی مفهومی لاگوندا All-Terrain را معرفی کرد و با معرفی آن مشخص شد این برند در پی زنده کردن زیربرند لاکچری لاگوندا و تولید خودروهای الکتریکی است. همچنین در سال بعد هم آستون مارتین لاگوندا ویژن را معرفی کرد. اما این دو خودرو مفهومی ظاهرا برای مدت طولانی به صورت نمایشی باقی خواهند ماند، چراکه آستون مارتین قصد ندارد زودتر از اواسط دهه فعلی لاگوندا را به بازار عرضه کند.

یکی دیگر از خودروهایی که جزو برنامه های الکتریکی سازی آستون مارتین بود، خودروی راپید E بود که نسخه الکتریکی بدون آلاینده بر پایه نسل فعلی راپید بود. در حالی که آستون مارتین در ابتدا قصد داشت این سدان لاکچری الکتریکی به صورت تولید محدود به بازار عرضه کند، ولی در آخرین لحظات از تولید این خودروی برقی جذاب منصرف شد. بدین ترتیب اگر هنوز منتظر عرضه یک خودروی الکتریکی از برند آستون مارتین هستید، باید صبر خود را زیاد کنید و تا سال 2025 یا 2026 انتظار بکشید!

 

گسترش همکاری میان مرسدس و آستون مارتین

این زمانبندی توسط توبیان مویر مدیرعامل آستون مارتین عنوان شده؛ لازم به ذکر است که وی پیشتر در مرسدس AMG فعال بوده است. مدیرعامل 54 ساله آستون مارتین اظهار کرده اولین خودروی الکتریکی این برند بریتانیایی با تکنولوژی مرسدس بنز تولید خواهد شد. البته این خبر چندان هم جای تعجیب نداشت؛ چراکه مرسدس بنز در آینده نزدیک مالک یک پنجم آستون مارتین می شود و این اقدام در سایتای گسترش همکاری میان این دو کمپانی صورت می گیرد.

به موجب این تعمیق همکاری میان آستون مارتین و مرسدس، این کمپانی انگلیسی دسترسی بیشتری به تکنولوژی های مرسدس و همچنین پیشرانه های هشت سیلندر AMG خواهد داشت.

توبیاس مویر اظهار کرد که والهالا هم ممکن است به موجب همین همکاری از پیشرانه AMG استفاده کند. باید اعتراف کنیم که از شنیدن این خبر بسیار متعجب شدیم، چراکه آستون مارتین هم اکنون تیزر والهالا را با پیشرانه 3 لیتری توربوشارژ شش سیلندر هیبریدی جدیدش منتشر کرده است. این پیشرانه همان پیشرانه TM01 آستون مارتین بوده که پیشتر در مراحل توسعه بود. گرچه هنوز تصمیم نهایی برای پیشرانه والهالا گرفته نشده است.

پس از والهالا آستون مارتین قصد معرفی نسخه جدید ونکوییش را دارد که این ابرخودروی موتور وسط هم از یک پیشرانه هیبریدی بهره گرفته است. به نقل از بسیاری از رسانه های خارجی، آستون مارتین به کل پلتفرم الکتریکی مرسدس بنز دسترسی دارد. مرسدس قصد دارد روی پلتفرم الکتریکی جدید خود سدان لاکچری EQS را در سال آینده معرفی کند.

 

سخن پایانی

مدیرعامل آستون مارتین بیان کرده که مدل های جدید که به بیشتر از گذشته از تکنولوژی مرسدس بنز بهره گرفته اند، در اواخر سال 2022 یا اوایل 2023 به بازار عرضه می شوند. همچنین در سال 2023 به احتمال زیاد جانشین DB11 نیز معرفی خواهد شد. در سال 2024 نیز مویر وعده داد که تمامی محصولات موجود آستون مارتین الکتریکی سازی خواهند شد. بدین ترتیب احتمال عرضه یک نسخه پلاگین هیبریدی برای اسیووی DBX نیز در این برنامه وجود دارد.

 

منبع motor1
5 از 1 رای