به گزارش خودرونویس، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نهاد بازرسی مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش عمده مسئولیت ارزشیابی کیفی خودروها  در کشور را برعهده دارد.

این شرکت نتایج این ارزشیابی را ضمن مقایسه با اهداف کیفی تعیین شده برای هرخودرو، براساس جدول سطوح کیفیت و حدود مجاز مصوب نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. گزارشی که از این بررسی‌ حاصل می‌شود را هرماه به وزارت صمت ارائه می‌کند.

فرآیند ارزشیابی کیفی خودروها به منظور آگاهی از تمام ایرادات موجود در خودرو به وسیله هدایت آدیت به کشف عیوب عملکردی و تاثیر حداکثری ایرادات ایمنی طراحی شده است. گفتنی است در ارزشیابی کیفی، خودرو از نظر عیوب ظاهری و عملکردی مورد بازرسی قرار می‌گیرد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق دستورالعمل‌های موجود، خودروهای داخلی را در پنج دسته قیمتی، مورد بررسی قرار داده و بسته به سطح کیفی و البته میزان رضایت مشتریان، بین ۱ تا ۵ ستاره کیفی را به آنها اختصاص می‌دهد. هدف اصلی از این گزارش، ارتقا کیفیت خودروها، افزایش رضایت مشتریان و ایجاد رقابت مثبت بین خودروسازها است.

در ادامه گزارش ارزشیابی کیفی خودروها در تیر ۱۴۰۰ مشاهده می‌کنید.

 

جدول سطوح کیفی خودروهای گروه سبک-بخش وانت

در تیرماه 1400 در گروه خودروهای سبک، بخش وانت و در لیست قیمتی 2، وانت های کارا ۲۰۰۰ تک کابین تیپ ۳ و وانت کارا ۲۰۰۰ دو کابین تیپ ۳ از تولیدات شرکت بهمن موتور و خودرو سایپا ۱۵۱ شرکت سایپا بن‌رو موفق به کسب سه ستاره کیفی شده‌اند.

همچنین وانت‌های نیسان تک سوز آپشنال و نیسان دوگانه سوز آپشنال از محصولات شرکت زامیاد هر کدام یک ستاره کیفی به دست آوردند.

 

جدول سطوح کیفی خودروهای گروه سبک-بخش سواری

در گروه سبک، بخش سواری و در لیست قیمتی یک، خودرو تیگو7 تولید شده در شرکت مدیران خودرو سه ستاره کیفی دریافت نموده است.

همچنین در لیست قیمتی 2، هایما S7 اتوماتیک ایرانخودرو خراسان چهار ستاره کیفی را از آن خود نمود.

JAC_S5 و JAC_S3 کرمان موتور در این لیست قیمتی سه ستاره‌ای شدند. SWM G01 شرکت سیف خودرو، تیگو 5 و آریزو 5 توربو مدیران خودرو نیز سه ستاره کیفی به دست آوردند.

در این گروه و این کلاس قیمتی MVM X33S مدیران خودرو نیز دو ستاره کسب کرد.

در لیست قیمتی سه نیز برلیانس H330 اتوماتیک پارس خودرو 3 ستاره کیفی کسب کرد.

 

جدول مقایسه سطوح کیفیت-گروه سبک

همچنین در کلاس قیمتی چهار، دنا پلاس توربو اتوماتیک شرکت ایران خودرو 5 ستاره کامل کسب کرد و خودروهای پژو 207 ، پژو 207 اتوماتیک و دنا پلاس از ایران خودرو و پژو 207 اتوماتیک پانورمای شرکت ایران خودرو نیز هر کدام چهار ستاره کیفی به دست آوردند.

در این لیست قیمتی رانا پلاس، پژو 206 و دنا همگی از محصولات ایران خودرو سه ستاره کیفی را از آن خود کردند و پژو پارس اتوماتیک ایران خودرو کرمانشاه نیز سه ستاره ای شدند.

در این لیست، سمند و سورن پلاس ایرانخودرو تبریز، پژو پارس ایران خودرو خراسان ، پژو پارس ایران خودرو کرمانشاه، پژو پارس ایران خودرو، پژو پارس ایران خودرو مازندران، پژو پارس ایران خودرو فارس همگی 3 ستاره کیفی را از آن خود کردند.

همچنین پژو 405 ایرانخودرو خراسان و پژوپارس صنایع خودروسازی فردا نیز سه ستاره کیفی کسب کردند.

در سطح قیمتی پنج نیز کوییک سایپا 4 ستاره به دست آورد. در این سطح قیمتی کوییکR پارس خودرو، تیبا 2 شرکت سایپا و همچنین ساینای پارس خودرو موفق به دریافت 3 ستاره کیفی شدند.

ساینای شرکت سایپا سیتروئن و تیبای شرکت سایپا سیتروئن نیز 3 ستاره دریافت نمودند.

ساینا پلاس و تیبا پلاس شرکت سایپا سیتروئن و ساینا S7 پارس خودرو نیز موفق به دریافت سه ستاره کیفی شدند.

 

 

جدول سطوح کیفی خودروهای گروه سنگین

در بخش کامیونت، کامیونت ایسوزو 85NMR و کامیونت ایسوزو NPR75K بهمن دیزل موفق به کسب 5 ستاره کامل کیفی شدند.

و کامیونت شیلر بهمن دیزل به همراه کامیونت الوند شرکت سایپا دیزل نیز 4 ستاره کیفی را از آن خود کردند.

در بخش کامیون نیز کامیون ایسوزو NPR75M بهمن دیزل چهار ستاره کیفی به دست آورد و کامیون بنز WH ایران خودرو دیزل نیز سه ستاره کیفی به دست آوردند.

در بخش کشنده‌، خودروی کشنده FAWJ6 سیباموتور و کشنده نیوفوتون AUMAN H4 ایرانخودرو دیزل چهار ستاره ای شدند.

در این بخش، کشنده سیتراک C7 متعلق به شرکت پیلسان نیز 4 ستاره کیفی را از آن خود کرد و کشنده دیما HT490 دیما دیزل نیز 4 ستاره به دست آورد.

در بخش مینی بوس؛ مینی بوس پگاسوز سحر شرکت بهمن دیزل 3 ستاره کیفی به دست آورد و مینی بوس آرین شرکت ایرانخودرو دیزل نیز سه ستاره کیفی را از آن خود کرد.

در بخش اتوبوس شهری نیز اتوبوس شهری ATROS تولید شرکت ایران خودرو دیزل 4 ستاره کیفی را به دست آورد.

 

 

جدول مقایسه سطوح کیفیت-گروه سنگین

 

تعریف سطوح کیفی خودروها

تعاریف سطوح کیفی خودروها - ارشیابی خودرو

5 از 2 رای