اخبار خودرو ایران
فرصت دیگری که از دست صنعت خودروسازی و بازار ایران رفت

گریتوال تانک 300 وارد بازار عراق شد

جمعه - ۲۷ آبان ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
گریت وال تانک 300 وارد بازار عراق می شود (1)

در اوایل ماه نوامبر بود که شرکت خودروسازی گریتوال موتور چین GWM اسیووی آفرودی و جذاب تانک 300 را در چهل و ششمین نمایشگاه بین المللی بغداد در عراق رونمایی کرد. گریت وال اعلام کرد که این اولین قدم برای ورود برند تانک به بازار عراق بوده و قرار است که در آینده نزدیک اسیووی گریتوال تانک 300 را به بازار عراق عرضه کند. این دقیقا فرصتیست که می توانست برای این هم به وجود بیاید ولی از دست داده است.

به گزارش خودرونویس، به گفته وب سایت این رویداد، نمایشگاه بین المللی بغداد یک رویداد جهانی بوده که با حمایت مستقیم نخست وزیر عراق برگزار می شود و تصمیم گیرندگان کلیدی از بخش های دولتی و خصوصی را در این رویداد گرد هم می آورند. نمایشگاه بین المللی عراق رویداد مهمی برای مشاوران و تولیدکنندگانی بوده که قصد دارند به بازار تشنه عراق وارد شوند. در سال 2021، بیش از 800 کمپانی از 19 کشور دنیا در این رویداد شرکت کردند که حدود یک میلیون و 250 هزار بازدیدکننده داشت. این رویداد کاملا نشان دهنده فرصت هایی بوده که از دست اقتصاد و صنعت ایران به دلیل تحریم ها رفته است.

گریت وال تانک 300 وارد بازار عراق می شود (1)

برند تانک به عنوان یک خودروساز فعال زیر نظر شرکت WEY آغاز به کار کرد که خود WEY نیز یکی از زیربرندهای شرکت گریتوال موتور چین است. اما فیدبک مشتریان در چین و بازارهای جهانی گریت وال را متقاعد کرد که تانک را به عنوان یک برند خودرویی مجزا از دیگر زیربرندهای خود لانچ کند. وظیفه برند تانک عرضه اسیووی های بزرگ با قابلیت های آفرودی بالاست تا تواجه بیراهه نوردان را به خود جلب کند. در حال حاضر پنج برند شامل خود گریت وال، هاوال، WEY، تانک و اورا ORA زیر چتر گریتوال موتور چین فعالیت می کنند.

گریت وال تانک 300 وارد بازار عراق می شود (1)

گریت وال موتور سابقه طولانی در بازار عراق دارد. این شرکت بیزینس صادراتی و خارجی خود را برای اولین بار در سال 1997 شروع کرد و اولین ایستگاه آن همسایه غربی ایران یعنی کشور عراق بود. در دو سال گذشته گریت وال هاوال جولیون که سومین نسل هاوال H6 محسوب می شود و گریتوال پائو Pao، هاوال بیگ داگ و هاوال H6 GT همگی به بازار عراق عرضه شده اند. این در حالی بوده که هاوال و گریتوال مدت محدودی در بازار ایران حضور داشتند که اتفاقا استقبال بسیار خوبی هم از محصولات آنها شد. اما به دلیل تحریم ها گریتوال همکاری خود با شرکای ایران را متوقف کرد و بازار ایران از محصولات خود و شایسته این برند چینی محروم ماند. اما عراق از فرصت از دست رفته از چنگ ایران استفاده کرد. لازم به ذکر است که گریتوال و زیربرندهای این شرکت جزو معدود خودروسازان چینی سرشناس و قابل احترام بوده که به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به خودروهای چینی حال حاضر موجود در بازار ایران دارند.

گریت وال تانک 300 وارد بازار عراق می شود (1)

برای برند تانک، خاورمیانه اولین ایستگاه برای استراتژی جهانی شدن این خودروساز چینی است. پس از خاورمیانه شرکت خودروسازی تانک قصد دارد پله پله به دیگر بازارهای جهانی از جمله استرالیا، روسیه و بازار کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز ورود کند. در ماه جولای بود که برند تانک برای اولین بار به بازار عربستان هم ورود کرد و خودرو تانک 300 آفرود ادیشن را عرضه کرد. و حال هم تانک برای ورود به بازار عراق دورخیز کرده است.

گریت وال تانک 300 وارد بازار عراق می شود (1)

شرکت خودروسازی تانک در ماه اکتبر 12 هزار و 753 خودرو فروخته و نسبت به سال گذشته رشد 28.17 درصدی داشته است. در 10 ماه ابتدایی سال 2022 نیز شرکت خودروسازی تانک چین روی هم رفته 101 هزار و 940 دستگاه خودرو فروخته که نسبت به 10 ماه ابتدایی سال 2021 رشد 63 درصدی را تجربه کرده است. لازم به ذکر است که شرکت خودروسازی تانک به سریع ترین برند در حال رشد کمپانی گریتوال چین تبدیل شده است. شرکت گریت وال زمان مشخصی را برای لانچ اسیووی تانک 300 در عراق اعلام نکرده، ولی یقینا در آینده نزدیک این رویداد صورت خواهد گرفت و ما در ایران یک حسرت به حسرت هایمان اضافه خواهد شد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟