به گزارش خودرونویس، یکی از شهروندان درباره این ترفند که خود در دام سودجویان گرفتار شده است می گوید؛ وقتی شما خودرو خود را برای فروش در نیازمندی ها یا سایت های دیوار،شیپور، باما و از این قبیل آگهی می کنید شخصی با شما تماس می گیرد و اعلام می کند که من خودرو شما را با همین قیمت که درج کرده اید خریدارم و خواهش می کنم آن را به شخص دیگری نفروشید.

جالب است، این شخص بدون اینکه خودرو را دیده باشد چنین پیشنهادی می دهد و با توجه به اینکه معمولا بسیاری از خریداران درخواست تخفیف می کنند شما اینجا وسوسه می شوید که به این فرد خودرو را بفروشیی. چون اهل چانه زدن نیست و دقیقا همین جاست که شما در دام این افراد سودجو گرفتار می شوید. ضمن اینکه متقاضی ادعا می کند از شهرستان آمده و می خواهد خودرو خریداری کند و برگردد.

در ادامه با ترفند دیگری شما را نزد یک نمایشگاه برده و به این بهانه که من پول کافی همراه ندارم و می خواهم مقداری از مبلغ خودرو را نزد نمایشگاه دار به صورت اقساطی شرایط کنم، یا اینکه برویم نمایشگاهی که با من آشناست خودرو را قولنامه کنیم. غافل از اینکه هر دو با هم همدست هستند و قرار است مورد سوء استفاده قرار گیرید.

بعد از حضور در محل مورد نظر خریدار، نمایشگاه دار به این بهانه که دو طرف به توافق رسیده اید، خودرو را بازدید نمی کند و اقدام به تنظیم قولنامه می کند و در هنگام تنظیم قولنامه از نوشتن کامل ایرادهای خودرو پرهیز و به صورت جزئی برخی از آنها را درج می کند. به عنوان مثال اگر خودرو چند مورد رنگ شدگی داشته باشد تنها یک لکه رنگ را قید می کند و شما نیز احساس می کنید که این موضوع اهمیتی ندارد.

از طرفی خریدار ادعا می کند پولش نقد نیست و به عنوان مثال یک فقره چک در اختیار دارد که فردا نقد می شود و یا مقادیری طلا است که باید تا فردا به فروش برساند و مبلغ معامله را پرداخت کند. بنابراین مبلغ اندکی به عنوان بیعانه به شما پرداخت می کند تا خودرو به پارکینگ منتقل شده و فردا تمام پول رو هنگام سند زدن بپردازند .

وقتی روز بعد برای دریافت مابقی مبلغ و سند زدن به نام خریدار در محضر مراجعه می کنید، برگه ای را که خودشان طراحی کرده اند در مقابل شما قرار می دهند و عنوان می کنند این برگه کارشناسی خودرو است و به جز دو سه ایراد جزئی روز قبل چندین ایراد دیگر اضافه می کنند، و مدعی می شوند که شما کلاهبردار هستید و چرا این ایرادها را روز گذشته اعلام نکرده اید.

در چنین شرایطی شما به عنوان فروشنده هر چقدر هم دلیل بیاورید که چرا خودرو را بررسی نکرده اید و در قولنامه ننوشته اید هیچ فایده ای ندارد چون خودرو شما به پارکینگ منتقل شده و قبض پارکینگ هم دو قبضه است. بنابراین هیچ کاری از دست شما ساخته نیست و چنانچه به او بگویید اگر خودرو ایراد دارد نخرید، مدعی خسارت و ضرر و زیان می شوند.

اگر هم بخواهید شکایت کنید این روند چند ماه طول به طول می انجامد و از طرفی همه چیز به نفع آنها خواهد بود و شما مقصر شناخته می شوید. بنابراین ناچار می شوید خودرو را چند میلیون زیر قیمت به خریدار واگذار کنید و یا به همان میزان خسارت بپردازید. این افراد سودجو با همین ترفند به راحتی از شما سوء استفاده می کنند.

 

مراحل انتقال سند خودرو

بنا براینحتی وقتی خریدار خودرو شما یک فرد آشنا و قابل اعتماد است، سعی کنید تمام مراحل قانونی و ضروری را انجام دهید تا شما هم به جمع افرادی که به علت مشکلات همین قراردادهای شفاهی در دادگاه‌ها وقت و پول خود را هدر می‌دهند، قرار نگیرید.

به خاطر داشته باشید زمانی‌که خودرویی را از فرد دیگری خریداری می‌کنید، باید انتقال سند آن را بدون اتلاف وقت انجام دهید. هرگونه تعلل و ایجاد وقفه میان زمان خرید و انتقال سند، زمینه‌ساز مشکلات فراوان هم برای خریدار و هم برای فروشنده است. اما مراحل این انتقال چیست؟ در ادامه آن را مفصل شرح خواهیم داد.

در چنین شرایطی مانند هر خرید و فروشی، معامله خودرو هم نیاز به تنظیم قرار داد قولنامه یا مبایعه‌نامه دارد که باید بین خریدار و فروشنده منعقد شود. هرگونه اهمال و عدم توجه نسبت به تنظیم دقیق آن می‌تواند مشکلاتی را با خود همراه داشته باشد یا منجربه ضرر و زیان هنگفتی شود.

در این قرارداد بایستی مشخصات کامل طرفین، همراه با مشخصات خودروی مورد معامله به‌طور کاملا شفاف و دقیق نوشته شود. شاید فکر کنید که ذکر مدل، سال تولید، رنگ و پلاک‌خودرو کافی است؛ اما باید بگوییم که علاوه‌بر آن‎ها باید بنزینی یا گازسوز بودن ماشین، شماره شاسی و بدنه، تمام وسایل موجود درون خودرو مثل روکش صندلی، ضبط و باند یا هر چیز دیگر، میزان باقی‌مانده از بیمه ماشین همراه با تخفیف آن، میزان کارکرد خودرو و هرآنچه که به مشخصات اتومبیل مورد معامله مربوط می‌شود را باید قید کرد.

 

تنظیم قول نامه یا مبایعه نامه

از موارد دیگری که باید در قرارداد ذکر شود می‌توان به قیمت نهایی خودرو مورد معامله، چگونگی پرداخت بهای خودرو توسط خریداربه صورت های نقد یا اقساط همراه با شرایط و زمان آن‌ها، زمان و چگونگی تحویل خودرو و تمامی مدارک آن توسط فروشنده مانند کارت ماشین، کارت سوخت، بیمه‌نامه شخص ثالث و درصورت وجود، بیمه بدنه و دیگر موارد زمان و توافقات مربوط به طریقه پرداخت بدهی‌های ماشین مانند جرایم رانندگی و عوارض سالانه و مالیات، چگونگی و زمان انجام تعویض پلاک، زمان مراجعه طرفین به دفترخانه جهت تنظیم و انتقال سند، و اصولا هرچیزی که ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود یا ابهامی ایجاد کند، می‌توان اشاره داشت.

در چنین شرایطی نباید فراموش کرد پس از تنظیم قولنامه یا مبایعه نامه متن قرارداد باید مورد تایید خریدار و فروشنده باشد، و درنهایت به امضای طرفین معامله برسد. بنابراین قرارداد را با دقت مطالعه کرده و از تمام جزئیات آن مطلع شوید.

 

تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک یکی از مهمترین موضوعاتی است که بسیاری از فروشندگان یا خریداران خودرو به آن اهمیت نمی دهند و این در حالی است که یک موضوع بسیار مهم به شمار می رود و قانون بر روی ان بسیار تاکید کرده است. پس از منعقد کردن قرارداد، نوبت به تعویض پلاک می‌رسد؛ خریدار و فروشنده باید به یکی از مراکز تعویض پلاک موجود در سطح شهر مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم، نسبت به تعویض پلاک خودرو اقدام کنند.

بنا براین اگر به هر دلیلی هردو طرف معامله نتوانند با هم به مرکز تعویض پلاک بروند، می‌توانند با مراجعه به یک دفترخانه اسنادرسمی وکالتنامه‌ای را تنظیم کنند و خریدار با گرفتن وکالت از فروشنده، به تنهایی اقدام به فک پلاک و نصب پلاک جدید کند. اما این وکالتنامه می‌تواند به دو گونه باشد:

تنظیم وکالت‎نامه‌ای به این شرح که پس از انجام تعویض پلاک، فروشنده موظف است مجددا همراه با خریدار برای تنظیم و انتقال سند خودرو به دفترخانه مراجعه کنند.

تنظیم وکالت‌نامه‌ای تحت عنوان وکالتنامه فروش خودرو، که با تنظیم آن علاوه‌بر مرکز تعویض پلاک، دیگر نیازی به حضور فروشنده در دفترخانه هم نیست. البته برای تنظیم این وکالت‌نامه باید هزینه‌ی جداگانه‌ای پرداخت شود و هزینه آن از وکالت جهت تعویض پلاک بیشتر است. پس قبل از هر اقدامی به این موارد حتما توجه داشته باشید

به خاطر داشته باشید که مراجعه همزمان خریدار و فروشنده برای تعویض پلاک و انتقال سند خودرو، کم‌هزینه‎تر، سریع‎تر و بسیار کم دردسرتر است؛ و از به‌وجود آمدن حواشی احتمالی جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک می بایست نسبت به کنترل مدارک مورد نیاز جهت تعویض پلاک خودرو اقدام کنید.

ضمنا با استعلام وضعیت معاینه فنی خودرو خود قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک از معتبر بودن برگه معاینه فنی اطلاع حاصل کنید تا در زمان تعویض پلاک با مشکل مواجه نشوید و در وقت و زمان شما صرفه جویی شود.

در چنین شرایطی اگر اعتبار معاینه فنی خودرو شما به پایان رسیده بود می توانید از طریق سامانه نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی از اتلاف وقت و معطل ماندن در صف های معاینه فنی جلوگیری کنید.

 

بر این اساس توصیه می شود تا می‌توانید از خرید و فروش وکالتی اجتناب کنید، ولی اگر مجبور به تنظیم وکالت‌نامه شدید تمام شرایط و محدودیت‌های لازم(تاریخ دقیق انقضا) را دقیق اعمال کنید، از دادن حق توکیل به خریدار پرهیز کنید و هرچه سریع‌تر نسبت به قطعی کردن مورد وکالت اقدام کنید.

 

اقدامات لازم پس از تعویض پلاک

بسیاری از خریداران یا فروشندگان خودرو تصور می کنند که تعویض پلاک به معنای اتمام خرید و فروش خودرو است؛ پس از طی کردن مراحلی که گفته شد، نوبت به مراجعه به یکی از دفاتر اسنادرسمی موجود در سطح شهر و انتقال سند قطعی خودروی مورد معامله می‌رسد.

لازم به یادآوری است که که بدون اتلاف وقت و ایجاد وقفه، نسبت به انتقال سند اقدام کنید، تا هیچ‌یک از طرفین معامله دچار مشکلات و ضررهای احتمالی نشوند. چراکه شناسنامه یا همان برگ سبز ماشین، ضروری‌ترین و مهم‌ترین مدرکی است که در پروسه خرید و فروش خودرو از نیروی انتظامی دریافت می‌کنید و سند قطعی مالکیت شما است.

این را هم فروشندگان خودرو به خاطر داشته باشند که مادامی‌که سند رسمی به نام آن‌ها باشد، هر تخلفی که با خودروی مورد معامله انجام شود، به نام آن‌ها ثبت خواهدشد.

 

مدارک لازم برای انتقال سند خودرو

با در نظر گرفتن تمام این اما هنگام مراجعه به دفترخانه باید مدارک لازم زیر را همراه داشته باشید تا روند نقل و انتقال سند خودرو شما در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.

اصل مدارک شناسایی معتبر طرفین معامله شامل شناسنامه و کارت ملی

تاییدیه انتقال خودرو که توسط مراکز تعویض پلاک صادر شده‌است

برگ سبز جدید خودرو که توسط مرکز تعویض پلاک صادر می‌شود

سایر مدارک خودرو شامل کارت سوخت، بیمه‌نامه شخص ثالث، برگ معتبر پرداختی بدهی‌ها و جرایم خودرو

بنچاق سابق خودرو که بعبارتی برگه کارخانه یا برگه گمرک که به نام فروشنده ماشین است. بنابراین اگر فروشنده مالک اول خودرو نباشد، آخرین بنچاق باید ارائه شود.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که پرداخت جرایم و خلافی خودرو از طریق دفاتر پلیس+10، و پرداخت مالیات خودرو از طریق دفاتر پیشخوان دولت امکان‌پذیر است و قبل از انتقال سند باید آن را انجام داده باشید.

پس از ارائه این، باید هزینه‌های انتقال سند را پرداخت کنید. این هزینه‎ها طبق محاسبات خاصی از قبل مشخص شده‌اند و در تمام دفاتر اسنادرسمی یکسان هستند. همان‌طور هم که مشخص است، هزینه انتقال سند هر خودرو با توجه به مدل و سال تولید آن متفاوت است؛ برای مثال هزینه سند زدن خودروی داخلی با خودروی وارداتی متفاوت است.

 

هزینه انتقال سند خودرو

برای بسیاری از افراد همواره این سوال مطرح است که چه هزینه هایی باید هنگام انتقال سند خودرو پرداخت شود. اما به‌طور کلی هزینه‌هایی که برای انتقال سند خودرو باید پرداخت کنید به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1- هزینه ثبت و مالیات که فروشنده موظف است به دولت پرداخت کند.

2- هزینه نگارش و انجام کارهای اداری که هر دو طرف باید به دفترخانه پرداخت کنند، به جز توافقی بین خریدار و فروشنده صورت گرفته باشد.

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید با استفاده از ابزار محاسبه هزینه انتقال سند خودرو همراه مکانیک، از هزینه‎های خود مطلع شوید.

 

نکات مهم در انتقال سند خودرو

اکنون اگر می خواهید نقل و انتقال سند خودرو شما بدون کمترین مشکلی مراحل قانونی خود را طی کند لازم است تا موارد دیگری را نیز به خاطر داشته باشید.

به یاد داشته باشید که از خرید خودروی دست‌دومی که فقط شناسنامه(برگ سبز) دارد و ثبت دفتری نشده است پرهیز کنید. چراکه ممکن است آن خودرو چند بار معامله شده باشد و اگر شما نفر آخر باشید و بخواهید سند دفترخانه‎ای بگیرید، مجبورید تمام مالکین قبلی را پیدا کنید که خود مشکل و دردسر بزرگی است.

در همین حال سعی کنید خودرو را نهایتا از فروشنده واقعی خریداری کنید؛ اما اگر ماشین را از دلال می‌خرید حتما باید مدارک و وکالت‌نامه او را دقیق بررسی کنید.

لازم به یاد اوری است که اگر خودرو را از واسطه و با وکالت‌نامه خریداری کردید و بعد از انجام معامله متوجه شدید که وکالت‌نامه معتبری از مالک خودرو ندارد، می‌‌توانید به جرم فروش مال غیر از او شکایت کنید.

در عین حال اگر از نمایندگی‌های خودرو اقدام به خرید قسطی کنید، فروشنده به شما وکالت با محدودیتی می‌دهد که در آن ذکر شده‌است شما اجازه دارید پس از تسویه حساب کامل، نسبت به انتقال سند اقدام کنید.

 

5 از 2 رای