به گزارش خودرونویس، تولید ناقص یک خودرو باعث می شود که خودرو برای تکمیل شدن چندین بار به خط تولید برده شود. در این شرایط عملا خودروساز نمی تواند نظارت دقیقی روی کیفیت خودرو داشته باشد و مراجعه چندباره خودرو به خط تولید به منظور تکمیل شدن ضمن اینکه پروسه ای زمانبر بوده، بازدهی نیروهای فعال در خطوط تولید خودروساز را هم کاهش داده و فضای خط تولید را نیز اشغال می کند. همچنین تولید ناقص خودرو موجب افزایش تولید ضایعات خودرو در یک شرکت خودروسازی می شود و هزینه های تولید را افزایش می دهد. در این شرایط خودروساز یا مجبور به افزایش قیمت بوده یا اینکه باید خودرو را با سود کمتر یا حتی با زیان بفروشد.

ایران خودرو اقدامات بسیار خوبی را در راستای افزایش تیراژ تولید، افزایش بهره وری، جلوگیری از تولید خودروهای ناقص، تولید 100 درصد عبور مستقیم، افزایش کیفیت خودرو و توسعه محصولاتی جدید انجام داده است.

کاهش ضایعات خودرو تحقق تولید 100 عبور مستفیم ایران خودرو افزایش بهره وری و اصلاح خطوط تولید

این شرکت طبق آمار منتشر شده در سه ماه ابتدایی سال 1401 حدود 60 درصد کاهش ضایعات خطوط سواری اعم از بدنه، رنگ و سالن های مونتاژ را تجربه کرده است. کاهش 60 درصدی ضایعات خودرو نتیجه تولید 100 درصد عبور مستقیم و هماهنگی دقیق با زنجیره تامین بوده که موجب افزایش بهره وری و راندمان در ایران خودرو شده است. محقق شدن تولید عبور مستقیم در ایران خودرو به تنهایی موجب افزایش 25 درصدی کیفیت خودروهای تولیدی در این شرکت شده است. تولید عبور مستقیم به معنای انجام کامل فرآیندهای تولید روی یک خودرو قبل از خروج از خط تولید است. به عبارت دیگر خودرو تنها یکبار وارد خط تولید شده و کامل از خط خارج می شود. در این روش تولید به خوبی امکان بررسی و رفع ایرادات احتمالی در فرآیندهای تولید وجود دارد و کنترل کیفیت خودرو قبل از تحویل به سازمان فروش به درستی و دقت انجام می گیرد. این در حالیست که اگر تولید خودرو به صورت ناقص صورت می گرفت ضمن افزایش ضایعات خودرو، امکان کنترل کیفیت دقیق خودرو و فرآیندهای تولید به دلیل مراجعه چندباره خودرو به خط وجود نداشت.

زمانی که تولید خودرو به صورت ناقص و با کسری قطعه انجام شود، خودرو به منظور تکمیل شدن چندین بار به خط تولید مراجعه می کند و این موجب اتلاف منابع مالی و انسانی در یک شرکت خودروسازی می شود که ایران خودرو به خوبی موفق شده از با محقق کردن تولید 100 درصد عبور مستقیم از ابتدای خرداد ماه این موضوع را برطرف سازد. با توجه به اینکه ایران خودرو دیگر نگرانی بابت خودروهای تولید ناقص ندارد، تمرکز نیروهای خود را با هدف افزایش بهره وری و تیراژ روی خطوط تولید گذاشته و در حال پیاده سازی سیستم های نوین با استانداردهای روز برای طراحی خودرو است. بدین ترتیب خطوط تولید ایران خودرو با هدف افزایش تیراژ و بهره وری تغییر خواهند کرد و چینش خطوط و تامین و تغذیه قطعات برای خطوط تولید تغییر می کند تا بتوان بیشترین بهره وری را از نیروی انسانی داشت و روند تولید را سرعت بخشید.

کاهش ضایعات خودرو تحقق تولید 100 عبور مستفیم ایران خودرو افزایش بهره وری و اصلاح خطوط تولید

ایران خودرو قصد دارد در تعطیلات تابستانی پیش رو تمام خودروهای ناقص کف کارخانه که در گذشته تولید شده اند و تعداد حدودی آنها 21 هزار دستگاه بوده را تکمیل کند و بدین ترتیب دیگر با موضوع وجود خودروی ناقص در کف پارکینگ مواجه نخواهد بود و با این اقدام باز هم هزینه های سربار خود را کاهش می دهد. ایران خودرو در این تعطیلات تابستانی همچنین اقدام به بازسازی و بهسازی خطوط تولید و اجرای برخی از تغییرات در سایت های تولیدی خود می کند. نگهداری و تعمیر دستگاه های خطوط تولید از جمله اقدامات لازمی بوده که خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند و ایران خودرو برای دستیابی به تیراژ تولید هدف گذاری شده 750 هزار دستگاهی در پایان سال 1401 این کار را انجام می دهد.

5 از 2 رای