نگهداری خودرو

چگونه موتور خودرو را بشوییم؟

شنبه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه
موتور خودرو

شستشوی اتومبیل به طور معمول بخشی از تعمیر و نگهداری خودرو است، اما بسیاری در مورد شستن محفظه موتور اطلاعی ندارند و نمی دانند این شست و شو می تواند مفید باشد یا خیر؟.

شستشوی اتومبیل به طور معمول بخشی از تعمیر و نگهداری خودرو است، اما بسیاری در مورد شستن محفظه موتور اطلاعی ندارند و نمی دانند این شست و شو می تواند مفید باشد یا خیر؟.

به گزارش خودرونویس، از این گذشته، قسمت موتور معمولاً کثیف‌ترین قسمت خودرو است و به نظر می‌رسد هر از گاهی باید نظارفت شود اما آیا واقعا تمیز کردن آن ایده خوبی است؟

محفظه موتور خودرو اصولا بسیار کثیف است، زیرا دائماً از زیر سینی در معرض بسیاری از عناصر بیرونی قرار می‌گیرد و آلودگی و کثیفی را به خود می گیرد و موتور را آلوده می‌کند، به خصوص اگر قبلاً خودرو نشت روغن داشته باشد.

برخی به محض اینکه قصد فروش خودرو را داشته باشند، اقدام به تمیز کردن موتور می کنند تا ظاهر آن را خوب جلوه دهند .  بسیاری عقیده دارند آنچه که دیده نمی شود ضرری به حال ما نخواهد داشت و هرگز خودشان را به زحمت نمی‌اندازند که موتور اتومبیل و محفظه زیر کاپوت را تمیز کنند.

البته درست است کسانی که اتومبیل خود را می خواهند بفروشند یا به نمایش بگذارند یا آدم‌های وسواسی همواره موتور اتومبیل خود را تمیز نگه می دارند، اما دلایل عملی تری هم برای پاکیزه نگه داشتن این ناحیه و حذف گریس ٬ روغن ٬ بنزین و گرد و غبار از آن وجود دارد.

چرا تمیز نگه داشتن موتور ماشین اهمیت دارد؟

تمیز کردن موتور خودرو مزایایی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

تشخیص مشکلات فنی: تصور کنید که قسمتی از موتور شما نشتی می دهد، اگر تمیز نباشد متوجه مقدار و مدت زمان این اتفاق نخواهید شد. با تمیز کردن موتور خودرو می توانید جلوی مشکلات بزرگ را از اول بگیرید.

افزایش عمر موتور: تمیز کردن موتور خودرو می تواند زباله های مزاحم بر روی آن را از بین ببرد و از داغ شدن آن جلوگیری کند. در نتیجه عمر موتور شما را افزایش دهد.

افزایش امنیت: با تمیز کردن موادی مانند برگ و روغن بر روی موتور، که احتمال آتش سوزی را افزایش می دهند، می توانید از آتش گرفتن موتور خود در جاده یا پارکینگ، جلوگیری کنید. در ادامه به توضیح بهترین روش تمیز کردن داخل موتور خودرو و تمامی اجزای آن خواهیم پرداخت.

معایب شستن موتور اتومبیل:

اجزای الکتریکی حساس: موتور خودروهای مدرن حاوی اجزای الکتریکی حساسی هستند و اگر از آن‌ها مراقبت نشود، آب می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. تکنیک‌های شستشوی موتور ماشین نامناسب یا استفاده بیش از حد از آب ممکن است منجر به مشکلات الکتریکی شود.

خطر آسیب: استفاده نامناسب از آب پرفشار یا مواد شیمیایی قوی ممکن است باعث آسیب به اجزای موتور از جمله کانکتورها و سنسورها شود.

وقت‌گیر بودن: تمیز کردن موتور می‌تواند یک کار وقت‌گیر باشد، به‌خصوص اگر برای اولین بار این کار را انجام می‌دهید یا آلودگی موتور خیلی زیاد است.

چگونه موتور خودرو را بشوییم؟

چند روش مختلف برای تمیز کردن محفظه موتور وجود دارد. اگر به شیلنگ آب و برخی از مواد شوینده  دسترسی دارید، می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید یا اگر خودتان نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، می‌توانید آن را به صورت حرفه‌ای در یک کارواش انجام دهید. اما اگر می‌خواهید محل موتور را در خانه تمیز کنید، در اینجا مراحل ساده‌ای برای انجام این کار وجود دارد:

در صورت کارکردن اجازه دهید موتور شما حداقل ۳۰ دقیقه خنک شود، زیرا پاشیدن آب سرد بر روی قطعات داغ فلزی و پلاستیکی باعث انقباض سریع آن‌ها و ترک خوردن آن‌ها می‌شود. کابل منفی باتری خود را بردارید تا خطر آسیب رساندن به قطعات الکتریکی کاهش یابد. باتری، دینام و توزیع کننده را با کیسه‌های پلاستیکی بپوشانید تا خیس نشوند.

محل روغن را با چربی گیر اسپری کنید. به طور معمول می‌توانید در فروشگاه قطعات خودرو اسپری چربی گیر را خریداری کنید.  قسمت موتور را با شلنگ آب بشویید، در حالی که تمام تلاش خود را می‌کنید تا شلنگ را برای مدت طولانی در یک مکان متمرکز نکنید. فقط یک اسپری یکنواخت در سراسر محفظه موتور انجام دهید. با استفاده از حوله‌های میکروفیبر قدیمی محل موتور را خشک کنید.

اجازه دهید موتور برای چند دقیقه به طور طبیعی خشک شود. در صورت نیاز و داشتن تجهیزات لازم، می‌توانید از کمپرسور هوا برای خشک کردن آب در مناطق مختلف موتور استفاده کنید تا مطمئن شوید که در هیچ قسمتی از موتور آب جمع نشده است.

نکات مهم هنگام شستن موتور خودرو

برخی از نکاتی که برای شستن موتور باید به آن‌ها توجه داشته باشید به شرح زیر است:

_   قبل از تمیز کردن موتور، مطمئن شوید که موتور کاملا خنک است.

_    از اسپری کردن کردن آب به موتور برای تسریع در فرآیند خنک سازی خودداری کنید. این امر می‌تواند باعث ترک خوردن موتور شود.

_  قطعات حساس الکتریکی مانند دینام، توزیع کننده و سیستم ورودی هوا را با کیسه‌های پلاستیکی و نوار بپوشانید.

_  هنگام تمیز کردن موتور، مهم است که از یک پاک کننده غیر خورنده استفاده کنید که به هیچ یک از اجزای فلزی، پلاستیکی یا لاستیکی آسیب نرساند یا تخریب نکند.

_  از سرکه جهت پاک کردن موتور خودداری کنید، زیرا اسید استیک فلز را مستعد زنگ زدگی می‌کند.

_  به هیچ عنوان از سفید کننده استفاده نکنید، زیرا هیپوکلریت سدیم (سفید کننده) فلزاتی مانند فولاد و آلومینیوم را خورده و مهر و موم‌های لاستیکی را تخریب می‌کند.

_   بهتر است از یک پاک کننده همه منظوره ساده برای موتور شویی استفاده کنید، زیرا خورنده نیست و برای تمیز کردن کروم، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و سایر فلزات ایمن است. این پاک کننده‌ها می‌توانند گریس سخت، روغن، کثیفی و سایر مایعات خودرو را تجزیه کرده و برای شستن موتور ایده آل هستند.

5 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟