اخبار خودرو جهان
حضور پررنگ الکتریکی‌ها و وعده‌های بایدن تا استقبال مشتریان

چشم‌ انداز صنعت خودرو در سال 2021

جمعه - ۲۶ دی ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
چشم انداز صنعت خودرو سال 2021

اکنون که سال 2020 به پایان رسیده است و تحلیل‌گران صنعت خودرو پیش‌بینی‌های خود را از آینده این صنعت مطرح می‌کنند. هنوز یک ماه از سال جدید نگذشته است و با اتفاقات مهمی همچون مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کشف واکسن کرونا، چشم‌انداز شما از صنعت خودرو در سال جدید میلادی چیست؟

به گزارش خودرونویس، صنعت خودرو در سال 2020 در تمام جهان دستخوش اتفاقاتی شد که میزان تولید و فروش برندهای خودروسازی در سراسر جهان را برای دوره‌ای تحت تاثیر قرار داد که از جمله این عوامل می‌توان به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در صنعت خودروسازی جهان اشاره کرد؛ اتفاقی کاملا غیرمنتظره که صنعت خودرو را مانند بسیاری دیگر از صنایع در سال 2020 به شوک فرو برد. در ادامه به عواملی می‌پردازیم که می‌توانند نقش مهمی در شکل‌دهی صنعت خودرو در سال 2021 داشته باشند.

 

ریاست جمهوری جو بایدن

با توجه به اتفاقاتی که در آمریکا در خصوص رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری و وجود تخلفات در این زمینه مطرح شده است، در نهایت جو بایدن توانست نتیجه انتخابات را از آن خود کند و عنوان ریاست جمهوری بعدی آمریکا را در کارنامه خود ثبت کند. اکنون که انتخاب او مسلم و مبرهن شده، احتمالا اتفاقات و تغییر و تحولاتی را در صنعت خودروی سال 2021 شاهد خواهیم بود که یکی از این‌ها، به خودروهای الکتریکی مربوط می‌شود. بایدن در برنامه و سیاست‌های خود در حوزه صنعت خودرو، به استفاده از انرژی پاک اشاره کرده است و اختصاص دادن مشوق‌هایی برای استفاده از انرژی پاک و همچنین سرمایه‌گذاری در گسترش زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی را از جمله اهداف خود عنوان کرده است.

او در نظر دارد تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی که اکنون تعداد آن‌ها 87 هزار و 600 ایستگاه است، را تا سال 2030 به 500 هزار ایستگاه افزایش دهد. از این رو می‌توان، نخستین نتیجه مثبت انتخاب بایدن در صنعت خودرو را به رسیدن به هوای پاک با استفاده از انرژی پاک عنوان کرد که البته اگر وعده و وعیدهای او مانند بسیاری از پرزیدنت‌ها و کاندیداها در تمام دنیا، در حد شعار انتخاباتی باقی نماند.

 

گسترش خودروهای الکتریکی

به گفته کارشناسان، استفاده از خودروهای الکتریکی تقریبا جای خود را در بازار پیدا کرده و از شدت بحران‌ها و مشکلاتی همچون قیمت بالای باتری و شارژ خودروها نیز تا حد قابل توجهی کاسته شده است. از این رو، سال 2021، سالی است که بازار، میزبان تعداد بالایی از خودروهای الکتریکی هم از نوع تمام الکتریکی و هم پلاگ‌این‌هیبریدی خواهد بود. کارشناسان اذعان دارند که این اتفاق، استرس زیادی برای سازمان‌های متولی خودروهای الکتریکی وارد خواهد کرد چرا که باید اولویت‌ های خود را با نیاز روز بازار تطبیق دهند.

این کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که تکنولوژی صنعت خودرو هم از نظر نرم‌افزار هم از نظر پلتفرم و معماری خودروهای الکتریکی از زمان شیوع ویروس کرونا، شتاب بیشتری به خود گرفته است. در واقع، شیوع ویروس کرونا، این بینش را در ذهن مشتریان القا کرد که باید با پلتفرم‌های قدیمی خودروهای الکتریکی خداحافظی کرد؛ لذا خودروسازان را در مسیر به کارگیری از پلتفرم‌های جدید الکتریکی سوق داد. در نتیجه، در سال 2021، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه خودروهای الکتریکی خواهیم بود.

 

حل شدن معضل باتری‌ برای الکتریکی‌ها

یکی از بزرگ‌ترین معضلات ورود خودروهای الکتریکی به بازار و همه‌گیر شدن آن‌ها در واقع باتری‌‌های خاص این دسته از خودروها هستند که خوشبختانه رفته‌رفته با استقبال مردم از این دسته خودروها و کاهش هزینه باتری، راه برای ورود الکتریکی‌ها به بازار به طور چشمگیری افزایش یافته است. با ورود خودروهای الکتریکی به بازار و تاثیر این خودروها در کاهش آلودگی و همچنین تخصیص اعتبار و مشوق به خودروسازان و همچنین مشتریان، می‌توان این انتظار را داشت که خیابان‌ها در سال 2021، محلی خواهند بود برای عرض‌‌اندام الکتریکی‌ها و به چالش کشیدن خودروهای درون‌سوز.

از این رو، سال 2021 سالی خواهد بود که حضور الکتریکی‌ها نسبت به درون‌سوزها از تعادل بالاتری برخوردار خواهد بود و به عبارتی این سال، نقطه عطف و رنسانسی خواهد بود برای الکتریکی‌سازها که پیش‌بینی الکتریکی شدن خودروها در سال‌های نزدیک را کرده‌اند.

 

معضل نیروی کار در صنعت خودرو

همانطور که اشاره شد، طبق پیش‌بینی‌ها، سال 2021 سال عرض ‌اندام الکتریکی‌هاست؛ اما موضوعی که در این بین خیلی به آن توجه نشده، تغییری است که خودروسازان به واسطه الکتریکی شدن در بخش نیروی کار خود اعمال خواهند کرد. الکتریکی‌شدن خودروها هرچند یک گام مثبت در این صنعت تلقی می‌شود، اما از دست رفتن یا به نوعی تعدیل نیروهایی که در کارخانه‌های خودروسازی درون‌سوز مشغول فعالیت بودند، مشکل مهم و عمده‌ای است که از دید بسیاری پنهان مانده است.

به این معنا که نیروی کار مشغول در بخش درون‌سوز از آنجایی که دانش حضور در خط تولید الکتریکی را ندارد، راهی جز تعدیل را برابر خود نمی‌بیند. از این رو، سال 2021 را با تمام ویژگی‌های مثبت در صنعت خودرو، می‌توان سالی با آمار بیکاری بالا برای نیروهای کار در این صنعت عنوان کرد. به گفته بسیاری از کارشناسان، اکنون که در مسیر تغییر جهت به سمت الکتریکی شدن هستیم، خودروسازان باید سیاست‌های خود را برای آموزش نیروهای درگیر در تولید خودرو تغییر دهند تا بتوانند از همان نیروها در روند تولید خودروهای الکتریکی نیز استفاده کنند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟